Pagina 1 van 4

Alle vragen over de 1.8i GDI

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 19:51
door Driver-X
Ik lees hier vaak dingen over de 1.8 en de 1.8i.
De 1.8i is als ik het goed heb een mitsubishi motor, en die is wat slechter??

Maar wat is nou eigenlijk het grote verschil?
En hoe kan ik zien wat ik heb?

Re: B Verschil 1.8 / 1.8i

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 20:37
door martink
De 1.8I is idd van mitsubishi, Dit is een arm mengsel motor, dus een schonere motor. Hier kun je niet altijd sportief mee gaan rijden, want dan krijg je problemen.
Op de motor staat wel dat het een GDI is en dan is het dus de motor van mitsubishi.

Re: B Verschil 1.8 / 1.8i

Geplaatst: zo 27 sep 2009, 20:47
door R.O.B
1.8 = Volvo motor 1731cc of 1783cc
Achter op de auto aangeduid met 1.8
Voorbeeld
Afbeelding

1.8i = GDI (Gasoline Direct Injection) Mitsubishi motor 1834cc
1.8i staat in de brochures aangeven als aanduiding voor de GDI Mitsubishi motor, vandaar dit belangrijk verschil in aanduiding met de letter 'i'.
Achter op de auto aangeduid met 1.8i
Voorbeeld
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Re: B Verschil 1.8 Volvo / 1.8i GDI

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 21:13
door Driver-X
Dan heb ik vast de 1.8, ik heb namelijk niet zo'n grote kap over de motor.
En ik heb geen 1.8 of 1.8i achterop staan, alleen Volvo en V40 (en R-Design.... (A) )


Maar ik heb ook begrepen dat 1 van de 2 wat minder is?
Of heb ik dat mis?
Of is het puur dat je met de GDI niet altijd sportief kan rijden??

Re: B Verschil 1.8 Volvo / 1.8i GDI

Geplaatst: ma 28 sep 2009, 21:28
door schaefer
GDI motor vervuilt wat sneller, kan wat meer problemen geven.

B Volvo V40 1.8i GDI 16V Tikt

Geplaatst: di 10 nov 2009, 08:25
door V40_Driver
Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik eigenaar van een Volvo!
(zie mijn intro in wie is wat http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... f=6&t=1888 )

Wanneer de motor warm wordt dan gaat er in de motor iets tikken, net alsof de kleppen niet goed afgesteld staan.
Wat heb ik al gedaan:
Olie verwisseld met Valvoline 5W40 vol synthetisch
Olie filter ook verwisseld
Lucht filter (niet dat het zou oplossen maar als normaal onderhoud)

Zou het kunnen zijn dat er 1 van de hydraulische klepstoters niet lekker meer werkt? Is de een bekend probleem (ik kon met de zoekfunctie niet echt iets vergelijkbaar vinden)

Volgens de onderhoudshistorie is hij altijd bij de Volvo dealer Broekhuis in onderhoud geweest, die moeten hier toch ook van hebben geweten?
Het tikken is dus vooral wanneer de motor warm wordt bij lage toeren, het geluid komt heel duidelijk uit het blok..

P.s. de olie die eruit kwam was heel erg grijs/zwart, alsof het een diesel zijn olie was.. Tevens heeft de auto geen vermogen te kort of inhouden dus ik kan aannemen dat de kleppen goed sluiten.

Wie o wie herkent dit en wat moet ik doen? En hoe is het klusje klepstoters vervangen?

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 10:05
door V40_Driver
Komt niemand dit bekend voor?

Heeft dit motor type hydraulische of gewone klepstoters? Mogelijk afgesteld worden? Motor uit 03-2000, 1.8 16V GDI.

Als de kleppen gesteld moeten worden is dit lastig te doen bij Volvo's? Gereedschap is het probleem niet :tumbup

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 10:37
door DirkT4
Het GDi blok zijn ze bij Volvo snel mee gestopt.....(gelukkig)
Behoeft relatief veel en goed onderhoud!
Wat voor gasinstallatie zit erin?
Verdamper of injectie?
Bij injectie is tikken heel normaal, zijn de injectoren.....
Ik zou even langs een gasinbouwer rijden. Kan je niet verder helpen. Succes.

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 11:02
door V40_Driver
Onee dus heb heb een auto gekocht met een slechte motor?!?! Hij loopt niet op gas..
Ik heb de auto pas sinds vorige week woensdag heb ik dan mij betrouwbare Duitser ingeruild voor een piece of crap?

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 12:58
door DirkT4
Misschien dat het dan de hydraulische kleppen (heeft ie deze?) die zichzelf blijven stellen....
Ik zou eens goed advies vragen bij een kenner (mitsubutsjoe dealer?)

Maar het GDi blok staat inderdaad niet bekend om zijn kwaliteit.
Serviceinterval ligt veel lager en blok behoeft ook meer onderhoud.
Natuurlijk zullen er ook positieve reacties zijn alleen heeft Volvo er niet voor niets voor gekozen
om het blok er meer enkele jaren in te hangen en daarna snel te vergeten

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 15:28
door Koen is Sleeping
Kleppen moet je handmatig stellen bij een GDI, laat dat eerst maar eens doen.
Niet mee naar de dealer, gewoon even langs een goede universele garage of een Volvo-specialist (allesbehalve de tarieven van de merkdealer)

Edit: betrouwbare duitsers? Zijn die er dan? :-D (zegt de man met de Polo)

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: vr 13 nov 2009, 17:01
door V40_Driver
Ik heb een polo 6n en een Audi A3 8L versleten zonder echt problemen mee te hebben gehad!!

Hoe is kleppen stellen bij een GDI motor en iemand enig idee waar ik de juiste afstellingen kan vinden?

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: do 19 nov 2009, 12:44
door rob040
Ik heb ook een GDI, vanaf het begin (2000) en ben er nog steeds heel tevreden over. Ik heb nog nooit gehoord dat de kleppen gesteld moeten worden.
Het tikken (klepstoters) is inderdaad standaard, ik heb het ook. Navraag leerde dat reparatie mogelijk is, maar errug duur. En overbodig, dus ik heb het niet laten doen. Inmiddels 215.000 km op de teller staan. Inderdaad wat meer onderhoud, maar als je rustig rijdt is hij wel veel zuiniger. Mijn 'geluk' was wel dat ik lange stukken reed, dus minimaal onderhoud. Bij niet goed warmrijden vervuild de motor sneller en is er meer onderhoud nodig.
Nu is het meer woon/werk verkeer, dus ik ben benieuwd hoelang het nu goedgaat :P

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: do 19 nov 2009, 15:06
door Koen is Sleeping
Kortom, 'we' zijn het hier niet eens met elkaar.
Een GDI mij afgeraden door meerdere specialisten als je perse LPG wil (zoals ik) mede omdat dus regelmatig de kleppen gesteld moeten worden. En inderdaad, ze vervuilen sneler inwendig.

Waag er eens een belletje aan naar de Volvodealer of -specialist? Die kan je vast wel vertellen hoe en wat.
En laat dan hier weten hoe het zit, dan kan iemand anders er weer van leren.

En met betrekking tot je betrouwbare Duitser:
Volvo is veel goedkoper in aanschaf en de bakken en motoren gaan veel langer mee.
Volkswagen is echter veel waardevaster en qua onderdelenprijzen een absoluut feest. Alles wat je gaat kopen voor je Volvo is geheid veel en veel duurder dan je bij VAG gewend was.

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: vr 20 nov 2009, 11:20
door V40_Driver
Oké Guys iig bedankt voor het meedenken. Misschien toch eens langs de dealer (beetje tegen mijn principes).

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: za 21 nov 2009, 09:29
door V40_Driver
Ik heb nog even zorgvuldig staan luisteren bij de motor, daarbij constateerde ik het volgende:

Wanneer de auto start gaat hij sowieso behoorlijk hoog in zijn stationair wanneer hij nog koud is (normaal ca. 1600 rpm??), maar dit is binnen 20 a 30 sec wel weer op ongeveer het normale niveau, ca. 800 rpm. Zodra de motor koud is hoor je te klepjes een heel klein beetje tikken maar dat is binnen 2 sec wel weg! In het begin is het tikkende geluid ook nog niet hoorbaar pas na ongeveer 50 sec stationair draaien begin het tikken, het is een heel regelmatig geluid en na ongeveer 2 min. stationair draaien verdwijnt het ook weer langzaam om vervolgens na 30 sec weer terug te komen.
Dit alles herhaald zich praktisch de hele tijd.

Ik heb het idee dat het een elektronische klep ergens van is, mijn vorige auto (A3) had ook een kleine tik, deze tik kwam bij het brandstof overdruk systeem vandaan, er zit een koolstoffilter met een klepje erboven op die 1 keer in de zoveel tijd overtollige benzine dampen in de inlaatspruitstuk dumpt...

Heeft de Volvo ook een koolstof filter met een klep erop, misschien is dat klepje niet helemaal lekker en maakt het een kabaal? Ik kan dat filter eigenlijk niet zo 123 lokaliseren..

Nog even een detail, het getik is echt 1 tikje per halve sec. ongeveer wat ook niet echt synchroon loopt met het toerental, als het een inlaat of uitlaat klep of stoter is zou het evenredig met de toeren moeten zijn lijkt mij..

Ik los het liever zelf/samen met jullie op dan dat ik naar Leeuwarden moet waar de auto gekocht is, het zou erg zonde zijn als het blijkt dat het een klepje van een paar tientjes is..

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: do 26 nov 2009, 21:22
door V40_Driver
Voor de compleetheid dit topic maar een beetje afsluiten.

Ik ben vandaag bij de Volvo in Lelystad geweest, deze wisten mij te melden dat het meer een soort bijgeluid is wat vrij normaal is bij de GDI motoren.
Gelukkig wist hij mij te melden dat het niet iets is om zorgen over te maken, maar ze raden wel aan om bij de volgende beurt voor het olie verversen eerst de motor met top end treatment te flushen en dan pas de nieuwe olie + filter erin te doen. Kost misschien wel een beetje extra maar de motor vind het heel prettig om van zijn koolresten af te komen.

Ook ben ik wel tot de conclusie gekomen om v-power/ euro 98 te gaan tanken om de motor wat frisser te houden. De monteur zei ook dat het wel aan te raden is om vrij pittig te rijden, wanneer hij goed warm is natuurlijk!

Hij vond het geluid zelfs mee vallen, hij had ze veel erger horen binnen komen en het zijn zeker niet de hydraulische stoters!

Ik hoop dat iemand nog wat aan deze info heeft! In ieder geval top geholpen door de Volvo in Lelystad :tumbup !

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: di 01 dec 2009, 12:12
door rob040
Mooi om te horen, alleen weten we nog niet wat het is.
Ik heb bij mij ook nog eens goed geluisterd, maar het is bij mij wel toeren afhankelijk. Misschien toch wat anders.

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: di 01 dec 2009, 15:22
door V40_Driver
Bij mij is het ook toerental afhankelijk, maar niet heel erg synchroon zeg maar.. Waar woon je anders kunnen we even vergelijken?

Re: Volvo V40 1.8 16V Tikt

Geplaatst: wo 02 dec 2009, 12:28
door rob040
In de buurt van Maarheeze.
Ik heb zeker niet goed gelezen, want ik dacht dat het bij jou niet toerental afhankelijk was. Maar ik zie dat je dat nergens schrijft. Ik ga bij mij nog steeds uit van de klepstoters, zoals op de Mitshubishi fora ook te lezen was. Het stoort mij niet, zolang het maar geen schade toebrengt op langere termijn.