Alles over Remvloeistof / remolie verversen

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
weking
Engine off
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 07 apr 2010, 17:39
13

Vernieuwen remolie - vervangen

Bericht door weking »

Beste mede v40 eigenaars, ik zou morgen mijn remvloeistof willen vervangen aangezien het een nogal donker papje begint te worden en sta niet graag voor verrassingen. Is er bij deze volvo iets speciaal om in het oog te houden?
Alvast bedankt
sdirkx

Re: remolie vervangen

Bericht door sdirkx »

Ik zou die dan laten vervangen als je dat nog nooit eerder gedaan hebt. Als er lucht in het remsysteem zit, kan dat nare gevolgen hebben.
Persoonlijk doe ik best een hoop zelf aan m'n auto, maar dingen als remvloeistof en distributieriem heb ik me nog niet aan gewaagd. Als je dat verkeerd doet, heeft dat namelijk grote gevolgen.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: remolie vervangen

Bericht door Wouter »

Eerst het resevoir leeg zuigen mbv een injectie spuit, schoonmaken en weer hervullen met verse vloeistof.
Daarna alle remkanten doorspoelen en niet te vergeten de koppeling omdat deze hetzelfde reservoir gebruikt.

Veel succes Wouter
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: remolie vervangen

Bericht door Dodo-tje »

Kan het vervangen van de rem vloeistof ook het remmen verbeteren? Ik heb wel eens gelezen dat de remvloeistof hygroscopisch is en dus slechter kan worden na verloop van tijd. Maar ondanks dat, is het toch een gesloten systeem?

Vervangen van de vloeistof staat voor mij gepland voor de zomer beurt (lees, vakantie geld is binnen beurt)
sdirkx

Re: remolie vervangen

Bericht door sdirkx »

Trekt inderdaad vocht aan, dus te weinig verversen werkt corrossie in de hand :tumbdown
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: remolie vervangen

Bericht door Dodo-tje »

Ja, dat is dan ook nog een issue! Goed dat het op de planning staat voor de volgende beurt! Maar kan de remwerking er ook van achteruit gaan?
sdirkx

Re: remolie vervangen

Bericht door sdirkx »

Lijkt me niet echt. Water is niet samendrukbaar.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: remolie vervangen

Bericht door Wouter »

Het water in de remvloeistof zorgt voor corrosie en dat het kookpunt verandert.

Daar houden remdelen niet van, dus om de twee jaar compleet doorspoelen kan geen kwaad en is preventief zeer aan te raden om te doen.

Groetjes Wouter
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: remolie vervangen

Bericht door Dodo-tje »

Ah, dat is een goeie bevestiging! Dank je wel!! :tumbup
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: remolie vervangen

Bericht door Wouter »

Met nog een anvullenende noot:

http://www.marcovw.nl/Motor/Remsysteem/Remvloeistof.htm

Groetjes Wouter
sdirkx

Alles over Remvloeistof / remolie verversen

Bericht door sdirkx »

Heeft er iemand ervaring met een tool om alleen (lees; in je eentje) de remvloeistof te verversen/ontluchten?
Dit is iets wat ik in de toekomst ook zelf wil gaan doen, maar heb er zo-ie-zo nog geen hulpmiddel voor.

Ervaringen met merken/modellen/linkjes zijn welkom!
Laatst gewijzigd door sdirkx op wo 22 sep 2010, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Japiooo
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 04 jul 2010, 00:54
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: Remvloeistof verversen

Bericht door Japiooo »

Hoi, dit is een klusje wat ik binnenkort ook alleen moet doen en heb daarom al wat zoekwerk gedaan; youtube!
Zo ga ik dit ook aanpakken:



Gr.
Japiooo
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Remvloeistof verversen

Bericht door Wouter »

Misschien is dit wat :

http://www.vomd.nl/index.php?main_page= ... cts_id=283
Bij positieve ervaring misschien een groepsbuy, lijkt mij niet al te duur.
http://www.vomd.nl/index.php?main_page= ... th=546_547
Multifunctioneel zowel olie als rembloeistof verversing/onluchtings mogelijkheid.

Groetjes Wouter
sdirkx

Re: Remvloeistof verversen

Bericht door sdirkx »

Japiooo schreef:Hoi, dit is een klusje wat ik binnenkort ook alleen moet doen en heb daarom al wat zoekwerk gedaan; youtube!
Zo ga ik dit ook aanpakken:



Gr.
Japiooo
Op die manier zegt heb je in de eerste remleiding(en) nog steeds oude vloeistof, omdat je het reservoir niet eerst vervangt met verse vloeistof (wat Wouter ook voorstelde in een ander topic: leegzuigen met spuit). Toch?
Japiooo
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 04 jul 2010, 00:54
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: Remvloeistof verversen

Bericht door Japiooo »

Sowieso doe ik altijd eerst het reservoir leeghalen en vullen met verse vloeistof. En net zolang pompen tot er bij elke rem schone vloeistof zonder bubbeltjes uitkomt.
Gaat mij meer om de constructie van het potje zodat ik de klus alleen kan uitvoeren. Dan is de oplossing met het slangetje en fietsventieltje erg simpel en doeltreffend.
sdirkx

Re: Remvloeistof verversen

Bericht door sdirkx »

Gaat mij meer om de constructie van het potje zodat ik de klus alleen kan uitvoeren.
Ja OK, ik ga 's bekijken wat voor oplossing me wat lijkt. Lijkt me toch wat lastig om die pot altijd goed in het zicht te hebben, op het moment dat je met het rempedaal aan het pompen bent.
Laatst gewijzigd door sdirkx op wo 22 sep 2010, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Japiooo
Idle
Idle
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 04 jul 2010, 00:54
13
Model: V40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: Remvloeistof verversen

Bericht door Japiooo »

Zijn op zich mooie systemen maar ook daar heb je niet constant het potje onder de auto in het oog. En het werk voor je daadwerkelijk aan het spoelen kan is wat complexer. Maar niet onoverkomelijk.
sdirkx

Re: Remvloeistof verversen

Bericht door sdirkx »

Het principe bij die iets duurdere was dacht ik dat je de vloeistof eruit zuigt, dus dan heb je het rempedaal toch ook niet nodig en kun je toch geknield naast die 'pot' blijven? Lijkt me wel wat handiger werken.. iemand ervaring met die soort tools? Zoek wel een betaalbare, want zal 'm ook niet echt vaak gebruiken.
martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: Remvloeistof verversen

Bericht door martink »

sdirkx schreef:Het principe bij die iets duurdere was dacht ik dat je de vloeistof eruit zuigt, dus dan heb je het rempedaal toch ook niet nodig en kun je toch geknield naast die 'pot' blijven? Lijkt me wel wat handiger werken.. iemand ervaring met die soort tools? Zoek wel een betaalbare, want zal 'm ook niet echt vaak gebruiken.
Op het werk hebben we ook zo'n systeem die het remvloeistof eruit zuigt. Dit werk ook perfect, maar voor die ene keer had ik er niet 100 euro voor over.
sdirkx

Re: Remvloeistof verversen

Bericht door sdirkx »

Systeem van 30 euro (Eezibleed) lijkt best een goede oplossing te zijn, om snel (zonder pompen) de vloeistof te verversen. Je gebruikt een reserveband (tot 1,4 bar).
http://www.midlock.nl/Adobe_handleiding ... L_1050.pdf


Hier wat ervaringen:
http://www.saabforum.eu/viewtopic.php?f=16&t=3080
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewtopic.php?t=42267
etc...

Niemand hier die 'm gebruikt? Voor de duurdere systemen heb je meestal perslucht nodig.
Laatst gewijzigd door sdirkx op vr 24 sep 2010, 15:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie