Alles over draagarmen en fuseekogel (-rubber, vervangen enz

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Gebruikersavatar
stefan lubezuk
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 23 sep 2009, 15:17
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Rotterdam

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door stefan lubezuk »

aangezien je alles wreed hebt ingevet zal het wel lekker makkelijk los komen hahaa
Maar in ieder geval heel veel succes en hou ons op de hoogte!!

(H)
Gebruikersavatar
leemburg
Idle
Idle
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:25
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Drachten

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door leemburg »

Missie is geslaagd !! Binnen 2 uren zitten ze der allebei op.

Even een klein verslag.

Afbeelding

Krik der onder. Auto in de versnelling, Op de handrem en met een klos voor het voorwiel.

Afbeelding

Wiel eraf, klos onder de draagarm. Precies onder de schokbreker. Auto iets laten zakken zodat de draagarm goed op de klos steunt. Ook staat de auto uiteraard nog goed stevig op je krik. Wel checken !!

Afbeelding


Afbeelding

Even vanaf de linkerkant gezien. Het wiel-armpje. nu nog vast.

Hieronder is 1 kant al los, ging vrij makkelijk eigenlijk.

Afbeelding

Andere kant ging ook vrij vlot los zoals je ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het een kwestie van de nieuwe monteren.

Afbeelding

En rijden maar weer.


Dit zijn de oude nog even. Wel goed versleten dus.................

Afbeelding

Afbeelding


Jongens. nooit meer smeren of inspuiten met wd40. Kost je veel meer tijd en moeite dan even vervangen. 2 x €38,45 en 2 uurtjes werk. !!! Bovendien rijdt ie nu weer veeeeel strakker. Ik laat hem nog even uitlijnen en dan ist klaar.
Afbeelding

Den perfekta bilen för en aktiv livsstil.
davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
14

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door davotje »

Schitterend beschreven!

Dus strakker weggedrag en weg gekraak?

Bij mij is WD40 nu met het koude weer vrij nutteloos geworden... Kraakt langs alle kanten.
Zijn het enkel die stangen die kraken op drempels?
bij mij lijkt het voor EN achter te kraken...

En zijn ze makkelijk te vervangen? (zit er geen "spanning" op? waardoor je ze bv moeilijk los krijgt?)

Grts
Bavo!
Tijs
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1027
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
14
Model: S40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2002
Roepnaam: Tijs
Locatie: Ede (gld)

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door Tijs »

Prachtige plaatjes erbij !!!

Dit ga ik ook verwerken ! Eigenlijk gewoon met twee bouten tegen de auto/ chassis en aan de andere kant een bout door en door. Dat moet haast gaan lukken, mede dankzij jouw duidelijke beschrijving.

Zal eerdaags eens met de dealer hier in Ede bellen voor de prijs, dan wellicht ergens tussen kerst een oudjaar even prutsen.

Ik zal het laten weten wanneer het zover is.

Gr Tijs
schaefer
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Hengelo

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door schaefer »

davotje schreef:Schitterend beschreven!

Dus strakker weggedrag en weg gekraak?

Bij mij is WD40 nu met het koude weer vrij nutteloos geworden... Kraakt langs alle kanten.
Zijn het enkel die stangen die kraken op drempels?
bij mij lijkt het voor EN achter te kraken...

En zijn ze makkelijk te vervangen? (zit er geen "spanning" op? waardoor je ze bv moeilijk los krijgt?)

Grts
Bavo!
zit wel iets 'spanning op' als is 't niet echt spanning. Daarom moet je de auto ook iets laten zakken als het wiel eraf is.. zodat de gehele ophanging iets omhoog komt en de spanning erop verminderd. Met een goede ratelset en beetje spierkracht moet 't normaal lukken. Evt. spul even goed laten 'schrikken' :D
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
14

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door davotje »

Oké, ik zal binnenkort ook even rondsnuffelen voor een goed prijsje :P

Werkt het vooraan en achteraan hetzelfde?
Of kan het gekraak enkel van achter komen?

Grts
Bavo
Gebruikersavatar
leemburg
Idle
Idle
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:25
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Drachten

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door leemburg »

Natuurlijk wel goed uitvogelen of het gekraak bij jullie ook daadwerkelijk van de bovenste wielarmen komt. Anders ist zinloos.

Zit geen spanning op je moet het zaakje gewoon zo omhoog of naar beneden krikken dat het zon beetje in zijn normale stand staat en dan demonteren die hap.

Voor werkt het volgens mij anders maar daar heb ik geen problemen dus nog niet naar gekeken,
Afbeelding

Den perfekta bilen för en aktiv livsstil.
davotje
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 154
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
14

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door davotje »

Oké, bedankt voor de goede informatie.
Ik zal het eens goed uitzoeken na mijn examens (nog een weekje).

Het vreemde is ook dat hij enkel in het begin kraakt, na een km of 10 kraakt er niets meer.
Dus ik twijfel zelfs of het wel zo erg is.

Grts
Bavo
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door DirkT4 »

Ik heb eigenlijk alles wat je op je plaatje op pagina laat zien vervangen.
Tenminste alles met rubber (8,9,14,18,20) erin.

Bij mij is ie echt stil geworden. Moet ook zeggen dat er een enorm verschil
zit in de troep die eronderuit komt en de nieuwe materialen die eronder zijn gegaan (allemaal bij de volvodealer gekocht) je kon zien dat er duidelijk zaken
verbeterd en steviger waren.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Gebruikersavatar
leemburg
Idle
Idle
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:25
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Drachten

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door leemburg »

Meten is weten.

Ik kan er niet tegen als ik iets hoor en ik weet niet waar het vandaan komt. Ik zou dus wel uitzoeken waar het vandaan komt. Als je de auto heen en weer schud, goed luisteren. misschien met een schroevendraaier op je oor. Als je weet kan je pas oordelen of het geen kwaad kan.
Je kan ook naar een garage en vrijblijvend vragen of hij het euvel kan localiseren. Daarna zelf probleem oplossen. Lol

Ik ga nu opzoek naar het volgende ding wat me niet naar de zin is.
Afbeelding

Den perfekta bilen för en aktiv livsstil.
Gebruikersavatar
leemburg
Idle
Idle
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:25
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Drachten

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door leemburg »

Vanmiddag de auto uit laten lijnen bij een bandenspecialist. Hij rijdt nu weer als een speer. Ennuh.......geen gekraak :-D

Trouwens. ik kan er geen touw aan vast knopen zon uitijn-rapport. Allemaal getallen. maar geen voor en na gegevens. :sleeping Maakt het uit het heeft geholpen.


The end.....
Afbeelding

Den perfekta bilen för en aktiv livsstil.
Gebruikersavatar
stefan lubezuk
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 23 sep 2009, 15:17
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Rotterdam

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door stefan lubezuk »

Hartstikke mooi dat het allemaal zo soepel ging en natuurlijk ook nog het probleem opgelost

ik ben toch even de garage binnen gereden voor hun indicatie en hier zeiden ze dat het mogelijk bovenin(waar de schokdempers bevestigd zitten) vandaan komt.
Hij gaf duidelijk aan dat mijn schokdempers nog helemaal goed waren en hij wilde mij geen nieuwe aanpraten(dan was ik wel van het kraken af) dus advies: de ruimte met WF40 inspuiten en dan zo diep mogelijk.
Thuis toch een poging gewaagd en kraken is helemaal weg!!!!
Gebruikersavatar
leemburg
Idle
Idle
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:25
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Drachten

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door leemburg »

Klasse :tumbup
Nu hopen dat het zo blijft !!!
Afbeelding

Den perfekta bilen för en aktiv livsstil.
Gebruikersavatar
leemburg
Idle
Idle
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 20:25
14
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1996
Locatie: Drachten

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door leemburg »

Disney op en neer geweest. heen reis in twee keer gedaan. de terugreis in 1 keer doorgekachelt. !!! Geen centje pijn. En het kraken blijft weg. benzine verbruik 1 0p 12,5

1307,7 km
Afbeelding

Den perfekta bilen för en aktiv livsstil.
Gebruikersavatar
stefan lubezuk
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 125
Lid geworden op: wo 23 sep 2009, 15:17
14
Model: S40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1998
Locatie: Rotterdam

Re: Krakende uitgedroogde draagarmrubbers

Bericht door stefan lubezuk »

Dus jullie hebben door de kraakvrije autorit extra kunnen genieten van Micky and friends haha
En wat is 1300 km als je in een mooie zweedse die afstand mag afleggen :tumbup

bij mij heeft de WD40 zijn werk ook goed gedaan en zelfs na al die sneeuw, pekel en kou alles kraakvrij en heb er vertrouwen in dat het weg blijft !!
Nu de blokjes grille nog en het is weer een stap dichter bij perfectie :P :P

Stef (H)
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Draagarmrubbers vervangen voor handige doe-het-zelvers

Bericht door fam-ploeg »

De draagarmrubbers waarmee de achterwielen voor aan de bodemplaat vastzitten bleken aan beide kanten stuk: het hart van de rubbers kon vrij alle kanten op bewegen. Niet bevorderlijk voor de stabiliteit, en APK afkeur.
Hieronder een korte beschrijving van hoe ik ze zelf thuis vervangen heb:
- spuit van te voren de draagarmbout (aan de kant van de kokerbalk) en oude rubber in met kruipolie
- verwijder de twee M10 bouten waarmee de korte dwarsgeleider aan de draagarm vastzit
- verwijder de M8 bout waarmee de handremleiding aan de draagarm vastzit: die kan nu zakken
- draai de lange bout aan de voorkant van de draagarm eruit: zit erg vast, dus verlengstuk (pijp) gebruiken
- laat achterwiel zitten, maar krik de auto onder kokerbalk iets op
- de voorkant van de draagarm zakt nu een cm of tien, en je kunt van onderaf goed bij het rubber
- plaats een houten blok tussen draagarm en kokerbalk, zodat de arm niet meer zijdelings kan bewegen
- maak met een los ijzerzaagblad een kleine zaagsnede in de stalen bus van het oude draagarmrubber
- sla nu op deze plek een oude schroevendraaier of kleine beitel tussen de stalen bus en gat in de draagarm
- hierdoor verdwijnt de spanning in de ring (anders krijg je hem er zonder pers nooit uit)
- tik de stalen ring van het oude rubber er nu uit, met behulp van wat kruipolie gaat dit vrij makkelijk
- het nieuwe rubber moet je eerst met 2 slangklemmen voorspannen, anders is de diameter veel te groot
- extra: met een Dremel de rand van het gat in de draagarm schuine kantjes gegeven
- extra: naast de slangklemmen ook een lijmklem erop, om te zorgen dat het rubber niet ovaal wordt
- smeer binnenkant van de draagarm en buitenkant van het rubber in met afwasmiddel
- methode 1: sla met hamer het nieuwe rubber in het gat: gelijkmatig rondom tikken
- lastigste is de eerste paar millimeter: als die er netjes opgelijnd inzitten dan gaat de rest ook wel
- methode 2: eenvoudig persje gemaakt van M12 draadeind en wat stalen ringen en bussen
- met dit persje was het inpersen een kwestie van de M12 moer aandraaien: minutenwerk
- de eerste methode is veel lastiger (vooral eerste stukje), maar voor 2 moet je eerst een persje maken
- houten blok weghalen, en krik genoeg laten zakken om de lange bout terug te kunnen tikken en aandraaien
- 3 overige boutjes vastschroeven en klaar

Methode 1 kostte me een uur of 4, vooral het intikken van het begin van het nieuwe rubber is erg lastig.
Methode 2 kostte me zo'n 3 uur, waarvan 1 voor het maken van het tooltje.

O ja, ik heb wel een smeerput dus kon alles rechtop staand onder de auto doen, helpt ook. Maar omdat je prima bij het rubber kunt komen (na laten zakken van de draagarm) moet het onder de auto ook wel gaan.

Waarschuwing: krijg je oude rubber wel eruit maar het nieuwe niet erin, dan heb je een probleem want de auto kan dan niet meer rijden!

Paar plaatjes:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten, Sander
V40 1.8 Europa 1998
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Draagarmrubbers vervangen voor handige doe-het-zelvers

Bericht door Wouter »

Hier nog een aanvullend overzichts plaatje (bus 20):

Afbeelding

En een aanvullende topic:

http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_188839

Groetjes Wouter
fam-ploeg
Idle
Idle
Berichten: 35
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 20:31
14

Re: Draagarmrubbers vervangen voor handige doe-het-zelvers

Bericht door fam-ploeg »

In mijn ervaring is het niet nodig de hele draagarm onder de auto uit te halen. Na het losdraaien van slechts 4 bouten zakt het eind van de draagarm met het rubber erin netjes ver genoeg naar onder.
Bovendien is zo'n speciale ring om de diameter van het nieuwe rubber te verkleinen wel handiger, maar probeer die maar eens te vinden als hobbyist.
V40 1.8 Europa 1998
sjoerdb
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 540
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
14
Locatie: Elst Gelderland

Re: Draagarmrubbers vervangen voor handige doe-het-zelvers

Bericht door sjoerdb »

fam-ploeg schreef:In mijn ervaring is het niet nodig de hele draagarm onder de auto uit te halen. Na het losdraaien van slechts 4 bouten zakt het eind van de draagarm met het rubber erin netjes ver genoeg naar onder.
Bovendien is zo'n speciale ring om de diameter van het nieuwe rubber te verkleinen wel handiger, maar probeer die maar eens te vinden als hobbyist.
zo'n ring is nog wel aardig te maken als je een draaibank hebt en een rek met diverse pijpen. als iemand de maten kan doorgeven dan wil ik wel eens een ring maken??? past in een envelop om te versturen en ik kan altijd een poging wagen om iets te maken naar orgineel voorbeeld.
Boemeltje
Idle
Idle
Berichten: 41
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 13:42
13
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1997

Re: Alles over draagarmen (-rubber, vervangen enz

Bericht door Boemeltje »

Is de draagarm voor eigenlijk goed te vervangen? Heb net gehoord dat mijn fuseekogel naar z'n grootje is :tumbdown Het handigste volgens de monteur was het monteren van een nieuwe draagarm. Dit zou incl BTW ongeveer 162 eu voor de arm zijn en dan nog de montagekosten (half uurtje geloof ik). Pak 'm beet 200 euro dus.

Daarnaast moeten de stabilisator stangen ook gedaan worden, maar dat is helemaal geen probleem :tumbup
Plaats reactie