Pagina 1 van 1

VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 29 dec 2009, 11:04
door Wouter
Misschien een goede bewuste controle voor iedere autobezitter!

We letten er vaak niet op voor het starten, maar er worden op dat moment wel belangrijke systemen getest.
Neem dus af en toe bewust even de tijd om te zien wat er allemaal tijdens het contact maken wordt getest.
Als een lampje uitblijft welke wel aan en uit hoort te gaan, kan het betekenen dat het lampje stuk is maar ook dat deze zou blijven branden als er een storing is.
Schrijf het ook voor jezelf op wat er gebeurd, omdat het model en jaar afhankelijk is en daarom soms niet overeenkomt met de gebruikers handleiding van de auto.


Bij Dinant heeft waarschijnlijk de controlbox tussen de stoelen niet gewerkt.
Deze controleert ook bij iedere keer contact maken of alles in orde is (schoksensor waardes en explosieven ontstekers in de airbags en gordelspanners etc),lampje (SRS) gaat aan en moet na +/- 6 seconden weer uitgaan).

Mijn crash was met +/- 30km/h en daar ging zowel de airbags als gordelspanners uit/werken.

Zodra de sensor een 23km/h vertraging overschrijding detecteerd (afhankelijk van diverse factoren), gaat alles wat met frontale botsing te maken heeft af (airbags en gordelspanners).
Je zijairbag gaan pas af als de deur naar binnenkomt tegen de stoel en de sensor indrukt.
De stoel schuift achterover bij een aanrijding van achter, om de kracht te verplaatsen ipv dat deze op je nek komt (whiplash).


Wat gaat er allemaal aan (nummers zijn de referenties naar de gebruikers handleiding en gebaseerd op phase 1 1997 model):

Image

(3)Brandstof op, gaat uit na het starten van de motor.
(8)Remlichten controle (3 lichten achter), gaat uit na een keer intrappen rempedaal.
(10)ABS (rem antiblokeer systeem), gaat na +/- 2 seconden uit.
(12)Parkeerrem, gaat uit na het starten van de motor, of blijft aan omdat de handrem er nog op staat.
(13)Oliedruk, gaat uit na het starten van de motor.
(15)SRS (Airbag, gordelspanners en schoksensor), gaat na +/- 6 seconden uit. (Bij ons staat ipv deze afbeelding SRS)
(16)Remsysteem (vloeistof niveau), gaat uit na het starten van de motor.
(17)Accu (laadcircuit), gaat uit na het starten van de motor.
(21)Lambda (motor ECU), gaat na +/- 2 seconden uit.
(22)Immobiliser (start onderbreking), gaat na +/- 2 seconden uit.
(25)Ruitenwisservloeistof op, gaat uit na het starten van de motor.

Indien aanwezig
(19)DSA controle, gaat uit na het starten van de motor.
(20)Automaat, ik weet niet of deze aanblijft tot starten of dat deze uitgaat na controle systeem.

MAAK DUS VOOR DE ZEKERHEID ZO'N LIJSTJE ZODAT JE WEET WAT ER HOORT TE GEBEUREN.

PS Bij twijfel, of wil je het echt zeker weten :
- Een goed eerste startpunt is lees via de OBD stekker alle systemen uit, zodat je weet dat er geen fouten in de systemen zitten.
- Haal het instrumenten paneel eruit en controleer alle lampjes of deze goed zijn met een multimeter (ohm meter stand).
- Vervang eventueel voor de zekerheid zeer donker geworden lampjes.
- Zet het instrumenten paneel terug.
- Maak je persoonlijke lijstje zoals het hierboven gegeven voorbeeld en bewaar deze bij je gebruikers handleiding :-D.


Ik wens jullie nog vele veilige kilometers toe, zonder gebruik te maken van een van deze veiligheidssystemen of falende systemen.

Groetjes Wouter

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 29 dec 2009, 11:59
door Harry
Misschien ook handig om te vermelden welke lampjes het zijn die moeten branden en later weer uit gaan? Immers, als je niet beter weet, dan mis je dat er een lampje stuk is...
Dat staat normaal gezien in je "gebruikshandleiding" van de wagen. Daar kan je ook de verschillende soorten zien

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 29 dec 2009, 12:03
door Thijs
heb er gelijk maar een sticky van gemaakt. Heel toepasselijk op het merk dat koplopers is op gebied van veiligheid!

Wat je zegt over de airbags, moet je zien, daar hangt vanalles aan vast. De hoek waarmee je het obstakel raakt, de snelheid(vertraging) en wie weet wat nog allemaal. Ook het bouwjaar (en mss zelfs type) heeft hier invloed op. :vertag

Hou er ook rekening mee dat er niet voor elke controle een lampje is. Of 1 lampje voor verschillende zaken wordt gebruikt. BV airbaglampje is zowel voor de airbags als de gordelspanners.
Buiten het bovenvermelde, het is niet omdat het lampje niet aangaat, het systeem ok is. Of in het andere geval, dat het lampje stuk is. Het kan even goed zijn dat er voor bepaalde probs gewoon geen melding (aan de bestuurder) gegeven wordt.

Laat dus met andere woorden geregeld je Volvo eens uitlezen. Kan je blijkbaar een hele hoop miserie besparen :-D
Harry schreef:Misschien ook handig om te vermelden welke lampjes het zijn die moeten branden en later weer uit gaan? Immers, als je niet beter weet, dan mis je dat er een lampje stuk is...
Dat staat normaal gezien in je "gebruikshandleiding" van de wagen. Daar kan je ook de verschillende soorten zien
Dat staat normaal gezien in je "gebruikshandleiding" van de wagen. Daar kan je ook de verschillende soorten zien

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 29 dec 2009, 13:08
door Speed
Weer een verhelderende uitleg Wouter! :tumbup

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 29 dec 2009, 15:00
door Harry
Thijs schreef:Dat staat normaal gezien in je "gebruikshandleiding" van de wagen. Daar kan je ook de verschillende soorten zien
Dat weet ik ook wel, maar de handleiding ligt in de auto en ik zit nu achter de computer.... :D

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 29 dec 2009, 15:50
door Thijs
maar als je de wagen start (en al de lampjes ziet) ziet je volgens mij in de wagen (H)

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 29 dec 2009, 16:46
door Harry
Toch wil ik liever de lampjes die zouden moeten gaan branden uit m'n hoofd leren (dan hoef ik niet iedere keer de handleiding te pakken als ik de auto start), en in de warmte van de huiskamer gaat dat beter dan in de kou buiten in de auto (ja, het vriest hier weer). :vertag :D

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 29 dec 2009, 17:33
door Wouter
Leer hem uit je hoofd en bij twijfel pak je het lijstje er weer even bij. :-D

PS bewaar hem in het mapje waar ook de gebruikers handleiding in zit :tumbup

Groetjes Wouter

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 29 dec 2009, 19:39
door peukiemon
Bij Dinant heeft waarschijnlijk de controlbox tussen de stoelen niet gewerkt.
Dit betwijfel ik, het zou misschien kunnen.
Ik heb zelf vorig jaar een beste klapper gemaakt daar ziet dinant's er nog goed bij uit.
Die van mij zat rondom in de kreukels en de deuren overlapten elkaar en stonden aan de bovenzijde open.
Toch zijn de airbags niet afgegaan, mede omdat de kreukelzone de impact dusdanig opving dat de vertraging niet werd gehaald waardoor de airbags niet afgaan.
Soms kan ergens met 30 op knallen en soms met 80 maar het zegt niets over hoe de vertraging op dat moment is.

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: wo 30 dec 2009, 01:11
door Omleiding
Goeie dit!!
Ik let er eigenlijk nooit zo op inderdaad, behalve op de remlichtcontrole omdat je die even moet intrappen :)
Naar mijn weten heb ik ook nooit een SRS lampie zien branden:) zal er morgen eens naar kijken :)

Misschien dat iemand op de NJ meeting mn S40 van 1996 uit kan lezen?

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: ma 04 jan 2010, 19:48
door Wouter
UP DATE

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 05 jan 2010, 00:38
door devnullT4
is een goeie, ga dit binnenkort eens allemaal na,

thanks Wouter :tumbup

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 20 apr 2010, 14:20
door Slick
Gaat er ook een lampje branden als je remblokken versleten zijn?

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 20 apr 2010, 15:40
door krismazur
(19)DSA controle, ik weet niet of deze aanblijft tot starten of dat deze uitgaat na controle systeem.
Gaat uit na starten van de motor :vertag

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 20 apr 2010, 16:28
door Wouter
krismazur schreef:(19)DSA controle, ik weet niet of deze aanblijft tot starten of dat deze uitgaat na controle systeem.
Gaat uit na starten van de motor :vertag
Punt geupdated.

Groetjes Wouter

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Geplaatst: di 20 apr 2010, 17:14
door krismazur
krismazur schreef:(19)DSA controle, ik weet niet of deze aanblijft tot starten of dat deze uitgaat na controle systeem.
Gaat uit na starten van de motor :vertag
Moet wel toevoegen dat er Phase I betreft