turbo control valve (tcv)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 15
- Locatie: Vlissingen
Re: turbo control valve (tcv)
Aangezien ik alleen een "andere chip" heb, weet ik genoeg.
Oke, duidelijk verhaal.
Oke, duidelijk verhaal.
Re: turbo control valve (tcv)
Ja, dacht ik ook. Maar is me nog niet echt duidelijk wat de symptomen van 'n kapotte TCV nou precies zijn. Zou denken een onregelmatige (max) turbodruk.R.O.B schreef:Je bedoelt dus door die andere TCV is je turbodruk makkelijker afstelbaar?Eugene schreef:Ik heb ook een andere gemonteerd en deze laat zich bovendien veel makkelijker afstellen.
Zoeen als die van IPD is toch gewoon plug and play?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
- 14
Re: turbo control valve (tcv)
Ja, maar makkelijker afstelbare turbodruk is alleen handig als je zelf aan het tunen bent natuurlijk.sdirkx schreef:Ja, dacht ik ook. Maar is me nog niet echt duidelijk wat de symptomen van 'n kapotte TCV nou precies zijn. Zou denken een onregelmatige (max) turbodruk.R.O.B schreef: Je bedoelt dus door die andere TCV is je turbodruk makkelijker afstelbaar?
Zoeen als die van IPD is toch gewoon plug and play?
Lagere/geen turbodruk, minder goede/snelle regeling.
Die van IPD is veel te duur, is gewoon een universeel drukventiel met een "Volvo stekker".
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
De werking/doel :
http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_controller
Zie hier het aangeboden alternatief IPD re-engineered:
http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... lternative
http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... trol+valve
Manual boost control valve :
http://www.freepatentsonline.com/6658849.pdf
Groetjes/veel succes Wouter
http://en.wikipedia.org/wiki/Boost_controller
Zie hier het aangeboden alternatief IPD re-engineered:
http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... lternative
http://www.volvoxc.com/forums/showthrea ... trol+valve
Manual boost control valve :
http://www.freepatentsonline.com/6658849.pdf
Groetjes/veel succes Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Ook wanneer er alleen gechipt is, zou een TCV-upgrade voordelen opleveren: http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... _p__162226
Verder schijnt het vervangen door de TCV-(vacuum)slangen ook een verbetering te kunnen geven (boostlek of het 'inklappen' van oude, slappe slangen). Ga er zeker nog 's naar kijken.
Verder schijnt het vervangen door de TCV-(vacuum)slangen ook een verbetering te kunnen geven (boostlek of het 'inklappen' van oude, slappe slangen). Ga er zeker nog 's naar kijken.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 15
- Locatie: Vlissingen
Re: turbo control valve (tcv)
Een paar reacties op die site gelezen en sommige mensen komen toch wel met positieve reacties. Zolang die ervaringen maar niet tussen de oren zitten. Ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar prijs en hoe je er aan kan komen, montage enz . Ik ga dat topic binnenkort nog eens goed doornemen.sdirkx schreef:Ook wanneer er alleen gechipt is, zou een TCV-upgrade voordelen opleveren: http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... _p__162226
Verder schijnt het vervangen door de TCV-(vacuum)slangen ook een verbetering te kunnen geven (boostlek of het 'inklappen' van oude, slappe slangen). Ga er zeker nog 's naar kijken.
Re: turbo control valve (tcv)
Ga eerst m'n terugslagkleppen vervangen, daarna komt dit misschien wel...
Lastige is inderdaad wel dat veel van die dingen vooral in de States te krijgen zijn. Verzending en mogelijk invoerbelastingen kunnen het dan al gauw een stuk duurder maken. Als het niet anders kan, doe ik het soms wel maar liever DE, UK of Azie (of NL ).
edit: ET levert de HD IPD TCV voor €95,= zie ik net. Maar kan dus goedkoper als je er zelf 1 in elkaar zet (unit, aansluitingen, stekker).
BTW: Ik zou wel een turbodrukmeter nemen als je aan dit soort upgrades denkt. Dan zie je ook wat er gebeurt.
Lastige is inderdaad wel dat veel van die dingen vooral in de States te krijgen zijn. Verzending en mogelijk invoerbelastingen kunnen het dan al gauw een stuk duurder maken. Als het niet anders kan, doe ik het soms wel maar liever DE, UK of Azie (of NL ).
edit: ET levert de HD IPD TCV voor €95,= zie ik net. Maar kan dus goedkoper als je er zelf 1 in elkaar zet (unit, aansluitingen, stekker).
BTW: Ik zou wel een turbodrukmeter nemen als je aan dit soort upgrades denkt. Dan zie je ook wat er gebeurt.
Re: turbo control valve (tcv)
Grainger zegt alleen vanuit de States te leveren, dus daar zit je dan aan vast. Ben alvast wel even voor de stekker en aansluitingen aan het kijken.
Re: turbo control valve (tcv)
Maar uh, bij de intercooler zit nog een solenoid/regelunit:
Heeft die er mee te maken?
Heeft die er mee te maken?
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Lees de eerste pagina nog maar eens, van deze welbekende topic en je weet het
Terugslagklep T4
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =37&t=5773
Groetjes Wouter
Terugslagklep T4
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =37&t=5773
Groetjes Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Dat onderdeel noemen ze klep, net als de terugslagkleppen. Dus een soort EVAP-klep dan denk ik. Beter nog EVAP-regelunit..?
Re: turbo control valve (tcv)
Stylo-Kickin noemt het hier de Pierburgklep, maar wat is het nu officieel?
"Daarna nog de pierburgklep vervangen"
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 757#p14757
"Daarna nog de pierburgklep vervangen"
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic. ... 757#p14757
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Pierburg is het merk.
Officieel solenoid one/two/three way valve en vaak wordt het genoemd naar de toepassing EVAP/BOOST valve.
Officieel solenoid one/two/three way valve en vaak wordt het genoemd naar de toepassing EVAP/BOOST valve.
Re: turbo control valve (tcv)
Ja, precies.Pierburg is het merk
OK. Vooral voor EVAP dan. Want de TCV (die er verdacht veel op lijkt, is een solenoid specifiek voor BOOST). Zegt VADIS "solenoid one/two/three way valve" of is die nog cryptischer Want de omschrijving die ze eraan geven gaat soms ook nergens overOfficieel solenoid one/two/three way valve en vaak wordt het genoemd naar de toepassing EVAP/BOOST valve.
Re: turbo control valve (tcv)
Inmiddels een betere TCV incl connector uit de States ontvangen. Waarschijnlijk binnenkort meer daarover:
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
He onderdelen van General Motors
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 15
- Locatie: Vlissingen
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Nee ik niet, ik herken het onderdeel van deze topics :
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/96 ... ge__st__20
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=71071
http://mnsubaru.com/forums/showthread.p ... CS-Install
Tuning boost valve!:
http://forums.evolutionm.net/ecuflash/2 ... enoid.html
http://www.boostaddicts.net/forum/index.php?topic=215.0
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/96 ... ge__st__20
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=71071
http://mnsubaru.com/forums/showthread.p ... CS-Install
Tuning boost valve!:
http://forums.evolutionm.net/ecuflash/2 ... enoid.html
http://www.boostaddicts.net/forum/index.php?topic=215.0
Re: turbo control valve (tcv)
Inderdaad al een bewezen onderdeel (niet alleen Volvo, maar ook EVO's en Impreza's). We zullen zien... hoewel er lastig aan te komen is en de verzendkosten vrij hoog zijn, is het wellicht ook iets voor een Groupbuy... prijs is gunstiger dan de variant van IPD.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Ben benieuwd wat het doet met je boost level en of je dutycycle opnieuw getuned moet worden.
Topic quote:
Step 7 - Tuning
The following maps will need to be changed for basic boost control
Max WGDG/Basline WGDC (NOTE: map will be titled MAX WGDC or Baseline WGDC, based on what definitions your using. They are the same map.)
Boost Desired Engine Load
Boost Control Load Offset
Turbo Boost Error Correction
Boost Limit - This is the famous "Boost/fuel Cut". Set this about 20 higher then your max load.
PROCESS
***When taking the car out for the first test drive, roll on to boost SLOWLY and constantly monitor boost. If it starts to boost more then a safe amount for your octane and tune, LET OFF THE GAS.
Zero out the right side of the "Turbo Boost Error Correction" map. (keep a copy of the stock settings somewhere)
Then use the "Max WGDG/Basline WGDC" to get your desired boost curve in 3rd gear.
**Here is an example
RPM - WG duty
2000 - 70
2500 - 60
3000 - 50
3500 - 50
4000 - 50
4500 - 50
5000 - 55
5500 - 55
6000 - 60
6500 - 65
7000 - 70
After you have your desired boost curve, log your load (preferable 2byte load) in 3rd gear from 2500-7500RPM.
Set "Boost Control Load Offset" and the "Boost Desired Engine Load" so when they are added together, they add up to the load in your log (@ the same RPM point). ie if you logged 240 load @ 3500RPM, then the "Boost Control Load Offset" would be 100 and the "Boost Desired Engine Load" to be 140 @ 3500RPM.
After you have your "Boost Desired Engine Load" completely filled out, using your logs for load amounts, then re-enter the stock setting on the right side of the "Turbo Boost Error Correction" map (Stock setting can work, but you may have to tune this map)
It will take some tuning to get everything perfect. Log Load, boost, WGDC, Load Error and WGDC Correction and make correction based on those.
Also, here is a great description on how the error correction works.
*BDEL=Boost Desired Engine Load
Topic quote:
Step 7 - Tuning
The following maps will need to be changed for basic boost control
Max WGDG/Basline WGDC (NOTE: map will be titled MAX WGDC or Baseline WGDC, based on what definitions your using. They are the same map.)
Boost Desired Engine Load
Boost Control Load Offset
Turbo Boost Error Correction
Boost Limit - This is the famous "Boost/fuel Cut". Set this about 20 higher then your max load.
PROCESS
***When taking the car out for the first test drive, roll on to boost SLOWLY and constantly monitor boost. If it starts to boost more then a safe amount for your octane and tune, LET OFF THE GAS.
Zero out the right side of the "Turbo Boost Error Correction" map. (keep a copy of the stock settings somewhere)
Then use the "Max WGDG/Basline WGDC" to get your desired boost curve in 3rd gear.
**Here is an example
RPM - WG duty
2000 - 70
2500 - 60
3000 - 50
3500 - 50
4000 - 50
4500 - 50
5000 - 55
5500 - 55
6000 - 60
6500 - 65
7000 - 70
After you have your desired boost curve, log your load (preferable 2byte load) in 3rd gear from 2500-7500RPM.
Set "Boost Control Load Offset" and the "Boost Desired Engine Load" so when they are added together, they add up to the load in your log (@ the same RPM point). ie if you logged 240 load @ 3500RPM, then the "Boost Control Load Offset" would be 100 and the "Boost Desired Engine Load" to be 140 @ 3500RPM.
After you have your "Boost Desired Engine Load" completely filled out, using your logs for load amounts, then re-enter the stock setting on the right side of the "Turbo Boost Error Correction" map (Stock setting can work, but you may have to tune this map)
It will take some tuning to get everything perfect. Log Load, boost, WGDC, Load Error and WGDC Correction and make correction based on those.
Also, here is a great description on how the error correction works.
*BDEL=Boost Desired Engine Load