Hierbij wordt de intercooler zelf even buiten beschouwing gehouden, het gaat om het traject dat de lucht af moet leggen.
Code: Selecteer alles
De standaard setup van een Volvo S40 V40 Turbo motor. Het volgende heb ik bedacht.
(Bij het linkse plaatje staan de cijfers bij de onderdelen.)
Vanaf de turbo: Vanaf de turbo:
1 Een flauwe bocht waar 5 bij staat 1 Een flauwe bocht waar 4 bij staat
2 Scherpe bocht 90 graden? 2 Scherpe bocht waar 1 bij staat, 90 graden
3 Scherpe bocht 90 graden? 3 Scherpe bocht waar 2 bij staat, 90 graden
4 Scherpe bocht waar 4 bij staat, 90 graden? 4 Scherpe bocht waar 3 bij staat, gedraaide/schuine 90 graden
5 Scherpe bocht 90 graden? 5 Scherpe bocht waar 4 bij staat, 135 graden
6 Scherpe bocht waar 3 bij staat, 90 graden?
7 Scherpe bocht waar 2 bij staat, 180 graden Waarom heeft men niet voor zoiets gekozen?
Het resulaat:
2 scherpe 90 graden bochten minder en van een 180 graden bocht naar een 135 graden bocht.
Het traject dat de lucht bij beiden setups moet afleggen is volgens mij ongeveer gelijk.
In de standaard setup wordt de warme lucht naar boven geblazen, waarna het afkoelt.
Warme lucht wil naar boven. Deze wordt naar boven geblazen, dit wordt dus 'natuurlijk' vergemakkeld. Hierna koelt het af.
Koude(re) lucht wil naar beneden, Deze wordt geforceerd naar boven geblazen.
In de nieuwe setup wordt de warme lucht naar beneden geblazen, waarna het afkoelt.
Warme lucht wil naar boven. Deze wordt geforceerd naar beneden geblazen. Hierna koelt het af.
Koude(re) lucht wil naar beneden, dit wordt dus 'natuurlijk' vergemakkeld.
Zou dat iets uitmaken? Of is het een makkelijker dan het ander? Bijvoorbeeld:
Bij standaard: Omdat de warme lucht makkelijk naar boven wordt geblazen, krijg je 'warmere' lucht boven t.o.v de nieuwere setup.
Bij nieuwe: Omdat de koude lucht makkelijk naar beneden wordt geblazen, krijg je 'koudere' lucht beneden t.o.v de standaard setup.
Wat zijn jullie gedachten/meningen hierover?