Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Alles over een Olie lekkage; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
hoeveel olie er nu in je blok zit kan je niet weten aangezien hij lekt
Ik zou de olie + filter vervangen en kijken waar die olie lekt dat stop leak spul is meestal niet bevorderlijk voor de olie.
Ik zou de olie + filter vervangen en kijken waar die olie lekt dat stop leak spul is meestal niet bevorderlijk voor de olie.
- jbruijs
- Beheerder
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 8
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: Alles over een Olie lekkage; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
75HarmV40 schreef: ↑do 17 aug 2017, 16:20 Hoi,
weet niet of ik mijn vraag hier zo 1,2,3 mag en kan zetten, maar ff het volgende:
Heb hier dus een flesje LeakLock liggen omdat onze V40 uit 2000 dus af en toe wat lekt, ene keer meer dan anders.
Heb gelezen dat je dan 3% van je totale motorolieinhoud moet nemen.
Dat is dus 4.3 liter X 3% is ongeveer 130 ml.
Maar hoe weet ik dat er nou ongeveer 4.3 liter aan olie in het blok zit???
Te meten aan het peil lukt het niet lijkt me.....
Sorry if stupid question......
Er zou, incl. het filter, dus 5,4 ltr olie in moeten zitten. Dit kun je natuurlijk schatten d.m.v. de peilstok. Die tegen het max. streepje aan bijvullen. Maar dat is niet bepaald exacte wetenschap. Je zou het beste de olie kunnen verversen en filter vervangen. Dan weet je precies hoeveel je er weer ingooit en meng de leaklock ook gelijk goed. Maar ik moet zeggen dat ik ook niet echt een fan ben van rotzooi bij de olie gooien. Dit zou mogelijk de viscositeit etc. van de olie aan kunnen tasten en dat komt dan je blok weer niet ten goede. Daarnaast is het goed mogelijk dat het "middeltje" helemaal geen nuttig effect heeft.
Kortom ik zou het niet tijdelijk fixen met dat soort middeltjes. Maar zoeken naar een "echter" oplossing voor een evt. probleem.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
- opaslof
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Huizen
Re: Alles over een Olie lekkage; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Goedemorgen, sinds een paar weken wordt ik geplaagd met olielekkage. Het begon als een enkel drupje, maar het wordt nu serieus erger.
Gisteren even snel gekeken onder de auto en aan de bijrijderkant behoorlijk wat nattigheid.
Ik heb verschillende mogelijke oorzaken gelezen in dit topic. Kan vanalles zijn van makkelijk tot moeilijk, van goedkoop tot duurrrrr.
Hieronder wat snelle foto’s. Vraag is of ik me heel erg druk moet maken voor nu. Kan ik er rustig mee rijden komende dagen of direct naar de garage?
Eerste inschatting door de kenners?
Alvast bedankt voor jullie wijze blik!
Oja, carterontluchting wil ik binnenkort een keer doen. Er is wel overdruk in het blok: olievulopening blaast, maar de peilstok blijft wel gewoon zitten. 296000 km. 2.0T uit 2004.
Groetjes, Niels
Gisteren even snel gekeken onder de auto en aan de bijrijderkant behoorlijk wat nattigheid.
Ik heb verschillende mogelijke oorzaken gelezen in dit topic. Kan vanalles zijn van makkelijk tot moeilijk, van goedkoop tot duurrrrr.
Hieronder wat snelle foto’s. Vraag is of ik me heel erg druk moet maken voor nu. Kan ik er rustig mee rijden komende dagen of direct naar de garage?
Eerste inschatting door de kenners?
Alvast bedankt voor jullie wijze blik!
Oja, carterontluchting wil ik binnenkort een keer doen. Er is wel overdruk in het blok: olievulopening blaast, maar de peilstok blijft wel gewoon zitten. 296000 km. 2.0T uit 2004.
Groetjes, Niels
- opaslof
- 1st Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 15:58
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Huizen
Re: Alles over een Olie lekkage; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Eerste 2 foto’s zijn aan distributiekant (distr. kap en onder bij oliekoeler als ik het goed heb). 3e is voorzijde bij de peilstok. 4+5e foto achterzijde. Ook onderaan wat drek.
Foto’s zijn niet geweldig, ik hoop dat er misschien iets van te zien is.
Foto’s zijn niet geweldig, ik hoop dat er misschien iets van te zien is.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10696
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Alles over een Olie lekkage; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Bij een verstopte ventilatie kan de olie er op andere plaatsen uit gedrukt worden. Zolang je oliepeil maar op orde is kan je gerust nog een paar dagen doorrijden.
Ik zou wel wat meer prioriteit geven aan het vervangen van de ventilatie.
Ik zou wel wat meer prioriteit geven aan het vervangen van de ventilatie.
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
- 4
- Model: V40
- Bouwjaar: 1999
Hoog olie verbruik
Hoi, ik heb de volvo v40 1.8 16v net. 3 Ton op de teller.
Mij viel op dat de motor aardig wat olie verbruikt.
Zou het de klepseals zijn?
1.5 tank benzine 90 liter bijna een liter olie weg.
Weet nog niet wat het normale verbruik is.
Alles is nog nieuw voor mij, heb meer ervaring gehad met een Peugeot 405 daar had ik dit probleem met klepseals.
Alle ideeën zijn welkom
Mij viel op dat de motor aardig wat olie verbruikt.
Zou het de klepseals zijn?
1.5 tank benzine 90 liter bijna een liter olie weg.
Weet nog niet wat het normale verbruik is.
Alles is nog nieuw voor mij, heb meer ervaring gehad met een Peugeot 405 daar had ik dit probleem met klepseals.
Alle ideeën zijn welkom
-
- 1st Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
- 9
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Hoog olie verbruik
Eerst kijken of je ergens druppels ziet hangen. Onder aan het blok bij de carter of bij de overgang met de versnellingsbak. De seals van de ‘tandwielen’ van je nokkenas of krukas aan de distributiezijde kan ook.
Als er geen echte druppels hangen kan het mogelijk ook een verstopte carter ontluchting zijn.
Als er geen echte druppels hangen kan het mogelijk ook een verstopte carter ontluchting zijn.
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
- 4
- Model: V40
- Bouwjaar: 1999
Re: Hoog olie verbruik
Carter ontluchting komt uit vlak bij de vuldop?
Valt wel op uitlaat zwart, en mijn buurman zei dat de motor een pluimpje rook geeft wanneer ik hem start, dit verdwijnt direct. Dit lijkt mij olie die op de zuigers drupt bij warme start bij herstart een pluimpje geeft.
Zal morgen de ventilatie Carter bekijken effe lucht inblazen. Bedankt voor je antwoord.
Valt wel op uitlaat zwart, en mijn buurman zei dat de motor een pluimpje rook geeft wanneer ik hem start, dit verdwijnt direct. Dit lijkt mij olie die op de zuigers drupt bij warme start bij herstart een pluimpje geeft.
Zal morgen de ventilatie Carter bekijken effe lucht inblazen. Bedankt voor je antwoord.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: za 11 okt 2014, 13:00
- 9
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2003
Re: Hoog olie verbruik
Is na 300k aan kilometers eigenlijk gewoon nodig als onderdeel van algeheel onderhoud. Zou ik zelf eigenlijk ook bij mijn V40 willen doen. Aan onderdelen ca €120,-. Echter aan uren flink wat tijd en dus duur om te laten doen bij een garage.
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
- 4
- Model: V40
- Bouwjaar: 1999
Re: Hoog olie verbruik
Ik kan het meeste zelf, al eens koppakking etc vervangen ben best handig, een een maatje met een hobby garage.
Maar dit verbruik is abnormaal tuurlijk zweet er wel wat olie, maar geen druppels, morgen verder inspecteren
Maar dit verbruik is abnormaal tuurlijk zweet er wel wat olie, maar geen druppels, morgen verder inspecteren
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
- 4
- Model: V40
- Bouwjaar: 1999
Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Olie verdwijnt via de klepseals
Is er nog een goed adres in de buurt van Rotterdam om deze te laten vervangen? Alle ervaringen zijn welkom
Is er nog een goed adres in de buurt van Rotterdam om deze te laten vervangen? Alle ervaringen zijn welkom
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
- 4
- Model: V40
- Bouwjaar: 1999
Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Zondag olie vervangen plus filter, leaklock er in gekiept.
150 km gereden, olie verbruik is nagenoeg weg.
Succes spul, maar weet wel dat dit tijdelijk is seals blijven gesleten. Ontsteking één bobine loopt niet 100% bobines besteld denk dat daardoor ook het verbruik van die cilinder veel was, er zat aardig wat aanslag op de zuiger.
Nu de motor in orde komt, is het nog te doen de auto in september apk in orde te krijgen.
150 km gereden, olie verbruik is nagenoeg weg.
Succes spul, maar weet wel dat dit tijdelijk is seals blijven gesleten. Ontsteking één bobine loopt niet 100% bobines besteld denk dat daardoor ook het verbruik van die cilinder veel was, er zat aardig wat aanslag op de zuiger.
Nu de motor in orde komt, is het nog te doen de auto in september apk in orde te krijgen.
-
- Idle
- Berichten: 39
- Lid geworden op: za 24 mar 2012, 18:01
- 12
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Roepnaam: William
- Locatie: wervershoof
Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
vandaag auto op de brug gehad om pakkingen te vervangen van turbo olie retour leiding.
Zou ook meteen achterste lambda sonde meenemen.
Had de brug ongeveer 2 uur tot mijn beschikking dus zou moeten lukken..
Heb de pakkingen bij mijn vorige T4 ook al gedaan en is op zich goed te doen..
Leiding met pakking ring erop is wat lastig in het carter terug te duwen maar verder te doen allemaal..
Dacht ik..
Ik kreeg de leiding er met geen mogelijkheid onder vandaan..
Leiding was helemaal los en kwam een stukje naar beneden maar bleef haken in een uitsparing van de turbo.. (zit een grote o ring in)
De bovenzijde van de leiding is ruitvormig en bleef net op het hoekje haken..
Ben met 96 kg uiteindelijk aan de leiding gaan hangen, heb gewrikt met een mini koevoetje etc.
Monteur er maar even bij gevraagd..
En die wist me te melden dat ik het wel kon schudden..
Goed..
Hoe kan dit nou weer..
Spul maar weer gemonteerd.
Nu maar van plan om leiding maar door te slijpen als ik een vervangende in mijn handen heb..
En de vervangende zo aan te passen (iets bijslijpen) dat deze wel op een normale manier te (de)monteren is..
En dat ie dus niet blijft haken..
Mocht er iemand zijn die er eentje weet te vinden dan hoor ik het graag!
Zou ook meteen achterste lambda sonde meenemen.
Had de brug ongeveer 2 uur tot mijn beschikking dus zou moeten lukken..
Heb de pakkingen bij mijn vorige T4 ook al gedaan en is op zich goed te doen..
Leiding met pakking ring erop is wat lastig in het carter terug te duwen maar verder te doen allemaal..
Dacht ik..
Ik kreeg de leiding er met geen mogelijkheid onder vandaan..
Leiding was helemaal los en kwam een stukje naar beneden maar bleef haken in een uitsparing van de turbo.. (zit een grote o ring in)
De bovenzijde van de leiding is ruitvormig en bleef net op het hoekje haken..
Ben met 96 kg uiteindelijk aan de leiding gaan hangen, heb gewrikt met een mini koevoetje etc.
Monteur er maar even bij gevraagd..
En die wist me te melden dat ik het wel kon schudden..
Goed..
Hoe kan dit nou weer..
Spul maar weer gemonteerd.
Nu maar van plan om leiding maar door te slijpen als ik een vervangende in mijn handen heb..
En de vervangende zo aan te passen (iets bijslijpen) dat deze wel op een normale manier te (de)monteren is..
En dat ie dus niet blijft haken..
Mocht er iemand zijn die er eentje weet te vinden dan hoor ik het graag!
-
- Idle
- Berichten: 39
- Lid geworden op: za 24 mar 2012, 18:01
- 12
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Roepnaam: William
- Locatie: wervershoof
Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
bloody olie retour is weer moeilijk te krijgen...
Ga van de week de laatste onderdelen halen voor de ombouw naar phase 2.
Ze hebben daar ook een 2.0t staan uit 2002 meen ik..
Ze gaan hem omhoog zetten voor me zodat ik kan kijken of het dezelfde is als dat ik heb.
Ben die olielekkage wel weer eens zat eigenlijk..
Mocht er iemand zijn die deze informatie al heeft..
Let me know!
Ga van de week de laatste onderdelen halen voor de ombouw naar phase 2.
Ze hebben daar ook een 2.0t staan uit 2002 meen ik..
Ze gaan hem omhoog zetten voor me zodat ik kan kijken of het dezelfde is als dat ik heb.
Ben die olielekkage wel weer eens zat eigenlijk..
Mocht er iemand zijn die deze informatie al heeft..
Let me know!
-
- Idle
- Berichten: 39
- Lid geworden op: za 24 mar 2012, 18:01
- 12
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Roepnaam: William
- Locatie: wervershoof
Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Onderdeel op de kop getikt..
De nederlandse sloperijen gaven niet thuis helaas..
Ergens goed teken natuurlijk, hopelijk rijden de volvo s en v turbos nog gewoon.
Heb het onderdeel besteld in de VS.
Mooie site met met legio onderdelen te koop voor onze autos!
Indien geinteresseerd laat het weten!
De nederlandse sloperijen gaven niet thuis helaas..
Ergens goed teken natuurlijk, hopelijk rijden de volvo s en v turbos nog gewoon.
Heb het onderdeel besteld in de VS.
Mooie site met met legio onderdelen te koop voor onze autos!
Indien geinteresseerd laat het weten!
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
- 4
- Model: V40
- Bouwjaar: 1999
Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Hoi allen,
Ik heb besloten de klepseals vd v40 motor te laten vervangen.
Nu ben ik de onderdelen aan het bestellen, heb alles behalve de klepseals er bestaan 6 en 7 mm Typen.
Welke heb ik nodig
V40 uit 1999 maar met nieuwere type motor 1.8 16v motor type B4184S2 chassis nummer of vin Yv1vw14f3yf423032
Wie kan mij vertellen of ik de 6 of 7 mm seals moet hebben?
Ik heb besloten de klepseals vd v40 motor te laten vervangen.
Nu ben ik de onderdelen aan het bestellen, heb alles behalve de klepseals er bestaan 6 en 7 mm Typen.
Welke heb ik nodig
V40 uit 1999 maar met nieuwere type motor 1.8 16v motor type B4184S2 chassis nummer of vin Yv1vw14f3yf423032
Wie kan mij vertellen of ik de 6 of 7 mm seals moet hebben?
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
- 4
- Model: V40
- Bouwjaar: 1999
Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Reactie gekregen op onze fb v40
Afdoende geinformeerd
Afdoende geinformeerd
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5756
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Misschien handig die informatie hier ook te delen. Wie weet is een ander met dezelfde vraag er in de toekomst mee geholpen
Gemaakt door op een glasplaatje te tikken
Gemaakt door op een glasplaatje te tikken
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 22:32
- 4
- Model: V40
- Bouwjaar: 1999
Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Op verzoek van Arie
de nokkenas staat onder nummer 23 en daarbij worden zowel de inlaat als de uitlaat nokkenas genoemd. Dus ik neem aan dat die hetzelfde zijn.
o-ringen kleppendeksel zijn 1397525
sealing ring intake vanaf chassisnummer 415000 is: 9458309
nummer 28
sealing ring exhaust vanaf chassisnummer 415000 is 9440651
nummer 29 is 9443310. Daarbij staat geen apparte vermelding voor inlaat of uitlaat
de afsluitdop (nr 17) is 1397381
Zover de informatie gegeven door Mark van ons forum
Besloten om de klepseals te gaan overhalen
De cilinderkop ga ik zelf demonteren en de kop gaat naar iemand die ze dagelijks reviseerd
Daarbij is eerst de compressie al gemeten
Cil 1 14 bar
Cil 2 13,5 bar
Cil 3 13,5 bar
Cil 4 13 bar
Ik zal proberen hier info te plaatsen en foto's
Zal over twee weken plaats gaan vinden.
Is er nog iemand waar van ik de tool kan lenen gaat om de nokkenas borging om de twee nokkenassen vast te zetten. Word vervolgd
de nokkenas staat onder nummer 23 en daarbij worden zowel de inlaat als de uitlaat nokkenas genoemd. Dus ik neem aan dat die hetzelfde zijn.
o-ringen kleppendeksel zijn 1397525
sealing ring intake vanaf chassisnummer 415000 is: 9458309
nummer 28
sealing ring exhaust vanaf chassisnummer 415000 is 9440651
nummer 29 is 9443310. Daarbij staat geen apparte vermelding voor inlaat of uitlaat
de afsluitdop (nr 17) is 1397381
Zover de informatie gegeven door Mark van ons forum
Besloten om de klepseals te gaan overhalen
De cilinderkop ga ik zelf demonteren en de kop gaat naar iemand die ze dagelijks reviseerd
Daarbij is eerst de compressie al gemeten
Cil 1 14 bar
Cil 2 13,5 bar
Cil 3 13,5 bar
Cil 4 13 bar
Ik zal proberen hier info te plaatsen en foto's
Zal over twee weken plaats gaan vinden.
Is er nog iemand waar van ik de tool kan lenen gaat om de nokkenas borging om de twee nokkenassen vast te zetten. Word vervolgd
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5756
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Alles over een Olie lekkage verbruik; olielekkage, spuwt olie, turbo olie retour leiding enz
Gefabriceerd door op een glasplaatje te tikken
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver