Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 15
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Kachelweerstand transistor aanjager op hol, lampje knippert
Ik heb een klimaat systeem, die slaat ook wel eens op hol (staat ie op stand 1 en blaast als op stand 5).
Zou hetzelfde weerstandje kunnen zijn? Misschien een How-to beschikbaar?
Zou hetzelfde weerstandje kunnen zijn? Misschien een How-to beschikbaar?
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10741
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: onregelmatig toerental aanjager
Ik heb hem ook eens defect gehad en zo te zien was die makkelijk zelf te plaatsen. Hij zit onder het handschoenenkastje.
-
- Engine off
- Berichten: 19
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 19:13
- 15
- Locatie: Poland
- Contacteer:
Kachelweerstand Lampjs knippern Airco (geen) Luchtcirculatie
turning off/on controls on airconditiong panel always seems a crash.
Yoe read OBD faulty codes - that's good.
Besides that 2 sensors, that for sure you have to change, check also relay of airconditioning (if I remember well, that relay has number 477. It is located at driver side, near fuse box). Very often that relay sends faulty signal too and it is a reason of turning on/off controls on AC panel.
Yoe read OBD faulty codes - that's good.
Besides that 2 sensors, that for sure you have to change, check also relay of airconditioning (if I remember well, that relay has number 477. It is located at driver side, near fuse box). Very often that relay sends faulty signal too and it is a reason of turning on/off controls on AC panel.
V40, 2.0T, 163KM, B4204T3
-
- 1st Gear member
- Berichten: 101
- Lid geworden op: do 11 jun 2009, 23:01
- 15
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Veenendaal
Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??
Volgens de schema's zit er een potmeter op de electromotoren die de kachelunit bedienen. Voor het geval je niet zo thuis bent in elektro: een potmeter is een regelbare weerstand. Daarmee meet de regelunit de stand van de kleppen. Ik kan je een plaatje mailen van de kachelunit waarop de twee motoren te zien zijn. Wellicht dat je daar wat aan hebt?
2004 V40 2.0T Europa Prestige, Navigator, Sportsline, Sportchassis, Elektrisch schuif-/kanteldak, chromen grepen, standkachel, IMIV, Parrot 3200
-
- 1st Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
- 15
Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??
Is hier al een oplossing uit de bus gekomen?
Mijn phase 1 (12/'98) met klimaatcontrole doet dit nu ook,
hoe koelt niet, blaast zelfs niet...
Ik kan de aircoknop wel induwen, groen lampje gaat dan aan, maar het oranje blijft knipperen en de pomp/compressor slaat niet aan!
Grts
Bavo!
Mijn phase 1 (12/'98) met klimaatcontrole doet dit nu ook,
hoe koelt niet, blaast zelfs niet...
Ik kan de aircoknop wel induwen, groen lampje gaat dan aan, maar het oranje blijft knipperen en de pomp/compressor slaat niet aan!
Grts
Bavo!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
- 15
Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??
Probleem opgelost!
Mijn v40 gaf maar liefst 6 foutmeldingen (waaronder ook potentiometer, en heel wat kortsluitingen)
De voorschakelweerstand van de ventilator was kapot.
Kosten incl inbouw zijn ongeveer 100€ (volvo-specialist)
Grts
Bavo
Mijn v40 gaf maar liefst 6 foutmeldingen (waaronder ook potentiometer, en heel wat kortsluitingen)
De voorschakelweerstand van de ventilator was kapot.
Kosten incl inbouw zijn ongeveer 100€ (volvo-specialist)
Grts
Bavo
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Blower ecc blijft continu blazen
De blower van de ecc blijf continu blazen
ook wanneer de stand op 0 staat.
Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?
zekeringen heb ik allemaal nagelopen.
m.v.g. Danny
ook wanneer de stand op 0 staat.
Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?
zekeringen heb ik allemaal nagelopen.
m.v.g. Danny
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 15
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: Blower ecc blijft continu blazen
Wees even specifieker mbt waar de luchtstroom vandaan komt, welke roosters?
De middenroosters hebben namelijk helemaal niet te maken met de ECC bij een Ph. 1
Ph 2 zijn ze er dan ook niet meer.
De middenroosters hebben namelijk helemaal niet te maken met de ECC bij een Ph. 1
Ph 2 zijn ze er dan ook niet meer.
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 15
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Blower ecc blijft continu blazen
probleem is dat de ventilator op vollast blijft draaien.
dus door alle roosters.! wanneer open natuurlijk. dacht eerst aan het bedieningspaneel, maar op het volvoforum stond toevallig het zelfde probleem, met oplossing.
Dus het probleem is al gevonden, de kachelweerstand is kapot.
Deze Vandaag gehaald bij Marants in Eindhoven voor 20 euro.
Nu alles gelukkig weer goed.
onderdeelnr is 30864189 en bevind zich bij het pollenfilter.
dus door alle roosters.! wanneer open natuurlijk. dacht eerst aan het bedieningspaneel, maar op het volvoforum stond toevallig het zelfde probleem, met oplossing.
Dus het probleem is al gevonden, de kachelweerstand is kapot.
Deze Vandaag gehaald bij Marants in Eindhoven voor 20 euro.
Nu alles gelukkig weer goed.
onderdeelnr is 30864189 en bevind zich bij het pollenfilter.
- edargpu
- Idle
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50
- 15
Re: onregelmatig toerental aanjager
Ik wil hier dit draadje vanonder het stof halen want vandaag heb ik gemerkt dat mijn aanjager niet meer te regelen valt van mijn klimat systeem.Op stand 0 blijft hij blazen en is t.e.m 5 niet meer te regelen.
Lees hier dat de weerstand ergens onderaan het handschoenkastje zou zitten.
Heeft ondertussen iemand hetzelfde fenomeen voorgehad en hoe is dit precies te herstellen?
Edargpu
Lees hier dat de weerstand ergens onderaan het handschoenkastje zou zitten.
Heeft ondertussen iemand hetzelfde fenomeen voorgehad en hoe is dit precies te herstellen?
Edargpu
- stefan lubezuk
- 1st Gear member
- Berichten: 125
- Lid geworden op: wo 23 sep 2009, 15:17
- 15
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Rotterdam
Re: onregelmatig toerental aanjager
Als ik het dus goed lees staat de aanjager in de hoogste stand en is hij niet meer met de standen schakelaar te regelen?!
Dan durf ik met bijna 99% zekerheid te zeggen dat het de weerstand in( aan de onderkant van) de aanjager is want mocht de weerstand kapot zijn dan schakelt hij rechtstreeks in de hoogste stand en is niet meer te regelen.
Onder je handschoen kastje de plaat loshalen en daar zit de aanjager(rond zwart geval) hier zit aan de onderkant de weerstand(wit porseleinen blokje van 2,5x 3 cm ongeveer)
Deze is redelijk makkelijk te vervangen en ik heb er ooit iets van €30 voor betaald bij de dealer.
Stef
Dan durf ik met bijna 99% zekerheid te zeggen dat het de weerstand in( aan de onderkant van) de aanjager is want mocht de weerstand kapot zijn dan schakelt hij rechtstreeks in de hoogste stand en is niet meer te regelen.
Onder je handschoen kastje de plaat loshalen en daar zit de aanjager(rond zwart geval) hier zit aan de onderkant de weerstand(wit porseleinen blokje van 2,5x 3 cm ongeveer)
Deze is redelijk makkelijk te vervangen en ik heb er ooit iets van €30 voor betaald bij de dealer.
Stef
- edargpu
- Idle
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50
- 15
Re: onregelmatig toerental aanjager
Stef,
het is zoals je het aangeeft.Is zowel in de laagtse als hoogste stand niet meer te regelen met de schakelaar.
Ik zal morgen het porseleinen blokje eens demonteren.
Alvast bedankt.
Edargpu
het is zoals je het aangeeft.Is zowel in de laagtse als hoogste stand niet meer te regelen met de schakelaar.
Ik zal morgen het porseleinen blokje eens demonteren.
Alvast bedankt.
Edargpu
- edargpu
- Idle
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50
- 15
Re: onregelmatig toerental aanjager
@ Wouter
Klein vraagje nog,wat bedoel je met de transistorversie?
Edargpu
Klein vraagje nog,wat bedoel je met de transistorversie?
Edargpu
- edargpu
- Idle
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50
- 15
Re: onregelmatig toerental aanjager
Vandaag dus met behulp van "How to" van Wouter dit onderdeel (Transistor) vervangen en de aanjager doet het weer zoals vanouds.
Edargpu
Edargpu
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: onregelmatig toerental aanjager
Degene die jij er nu uit hebt gehaald is de transistor versie.
Deze kun je nog repareren door de transistor te vervangen.
De andere versie is de weerstand versie, oftewel het porseleinen blokje.
Deze versie kun je alleen kompleet vervangen.
Groetjes Wouter
Deze kun je nog repareren door de transistor te vervangen.
De andere versie is de weerstand versie, oftewel het porseleinen blokje.
Deze versie kun je alleen kompleet vervangen.
Groetjes Wouter
- edargpu
- Idle
- Berichten: 67
- Lid geworden op: vr 26 jun 2009, 14:50
- 15
Re: onregelmatig toerental aanjager
Was inderdaad de transistor versie.Maar om me wat werk te besparen heb ik toch maar de dealer gebeld of het stuk in voorraad was en moest uiteindelijk niet echt diep in de buidel tasten met m'n Volvo korting.
Welgeteld 52€.
Nogmaals dank voor de duidelijke info.
Edargpu
Welgeteld 52€.
Nogmaals dank voor de duidelijke info.
Edargpu
- Mr-officer
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
- 15
- Roepnaam: Vé
Kachel werkt niet...
Beste vrienden!
Het gebeurt niet vaak, maar ik heb een vraag
Sinds gisteren werkt mijn kachelventilator niet meer. Werkt niet automatisch en ook niet handmatig.
Nadat ik de auto gestart heb, beginnen de lampjes van de A/C-knop en de binnencirculatieknop te knipperen. Na ongeveer 10x knipperen gaan ze uit en blijft het lampje van de A/C-knop gewoon oranje branden bij "uit" en groen bij "aan".
Ik heb het relais onder de motorkap doorgemeten. Deze is goed. Ik heb daar ook voor de zekerheid alle zekeringen nagekeken. Alles is goed.
Ik heb de zekeringen in de auto ook gecontroleerd. Deze zijn allemaal goed.
Er komt wel warme lucht de auto binnen als ik met hoge snelheid rijd (niet veel), maar dit is normaal.
Voordat ik alles uitelkaar schroef...Weet iemand mij te vertellen waar ik hest beste even kan kijken???
-Welke stekkers + waar bevinden deze zich...?
-Meer relais die doorgemeten moeten worden...?
-Ligt het aan het bediendingspaneel (alhoewel alle lampjes gewoon werken en reageren bij het indrukken)
Dus...om dit lange verhaal kort en duidelijk te maken:
IK KRIJG GEEN REACTIE VAN DE VENTILATOR ALS IK AAN DE KNOPPEN DRAAI...MAAKT NIET UIT WELKE STAND.
Alle hulp is uiteraard welkom.
Alvast bedankt!
Cheers, Vé
Het gebeurt niet vaak, maar ik heb een vraag
Sinds gisteren werkt mijn kachelventilator niet meer. Werkt niet automatisch en ook niet handmatig.
Nadat ik de auto gestart heb, beginnen de lampjes van de A/C-knop en de binnencirculatieknop te knipperen. Na ongeveer 10x knipperen gaan ze uit en blijft het lampje van de A/C-knop gewoon oranje branden bij "uit" en groen bij "aan".
Ik heb het relais onder de motorkap doorgemeten. Deze is goed. Ik heb daar ook voor de zekerheid alle zekeringen nagekeken. Alles is goed.
Ik heb de zekeringen in de auto ook gecontroleerd. Deze zijn allemaal goed.
Er komt wel warme lucht de auto binnen als ik met hoge snelheid rijd (niet veel), maar dit is normaal.
Voordat ik alles uitelkaar schroef...Weet iemand mij te vertellen waar ik hest beste even kan kijken???
-Welke stekkers + waar bevinden deze zich...?
-Meer relais die doorgemeten moeten worden...?
-Ligt het aan het bediendingspaneel (alhoewel alle lampjes gewoon werken en reageren bij het indrukken)
Dus...om dit lange verhaal kort en duidelijk te maken:
IK KRIJG GEEN REACTIE VAN DE VENTILATOR ALS IK AAN DE KNOPPEN DRAAI...MAAKT NIET UIT WELKE STAND.
Alle hulp is uiteraard welkom.
Alvast bedankt!
Cheers, Vé
- Mr-officer
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
- 15
- Roepnaam: Vé
Re: Kachel werkt niet...OPGELOST 01-03-2010
Vanmiddag even bezig geweest. Ik was er (inclusief het ritje naar de dealer) een half uurtje mee bezig.
Onder het dashboardkastje kwam ik de weerstand-unit tegen...
Deze eruitgehaald. Zag er erg oud uit. Hiermee naar de dealer (Scholten Arnhem) gegaan. Nieuwe gekocht voor 45 euro incl. BTW.
Ik heb dan wel de gehele unit vervangen...
Meteen in de auto uitgeprobeerd op de stekker...werkte gelijk! Dashboardkastje teruggeplaatst en...
.......KLAAR IS VÉ!
Mooi! 'T probleem is opgelost!
Thnx voor 't meedenken.
CHeers, Vé
Onder het dashboardkastje kwam ik de weerstand-unit tegen...
Deze eruitgehaald. Zag er erg oud uit. Hiermee naar de dealer (Scholten Arnhem) gegaan. Nieuwe gekocht voor 45 euro incl. BTW.
Ik heb dan wel de gehele unit vervangen...
Meteen in de auto uitgeprobeerd op de stekker...werkte gelijk! Dashboardkastje teruggeplaatst en...
.......KLAAR IS VÉ!
Mooi! 'T probleem is opgelost!
Thnx voor 't meedenken.
CHeers, Vé
Laatst gewijzigd door MarcO op za 15 aug 2015, 23:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ter verduiding, er zijn 2 topics samengevoegd
Reden: Ter verduiding, er zijn 2 topics samengevoegd
-
- 1st Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:47
- 15
Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??
@MR-officer
Dat is die "voorschakelweerstand" die ik bedoelde.
Deze was bij mij dus ook gesneuveld.
Grts
Bavo
Dat is die "voorschakelweerstand" die ik bedoelde.
Deze was bij mij dus ook gesneuveld.
Grts
Bavo
- Mr-officer
- 3rd Gear member
- Berichten: 361
- Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
- 15
- Roepnaam: Vé
Re: Lampjes knipperen Airco en Luchtcirculatie??
Ja klopt. De dealer zei al dat deze dingen regelmatig sneuvelen. Gelukkig was het niet al te duur en niet erg moeilijk te repareren.
Thnx.
Cheers, Vé
Thnx.
Cheers, Vé