Wat ik het enige storende vond aan onze V, waren de trims. Deze had ik al eens behandeld, maar even snel. Nu had ik de tijd voor een nieuw projectje. Een probeersel, zeg maar. Zaterdag even naar de sloop geweest om 2 handgrepen en een deel van onderspoiler te halen zodat ik ongestoord kon hobbieen zonder de V schade aan te doen. Dus zoals gezegd aan de gang gegaan.
Deel 1 hoe trims als nieuw te krijgen: Eerst de trims (eindelijk) eens heel grondig schoongemaakt met APC puur. Deze had ik al eens gereinigd met APC 1:5 maar dat was blijkbaar niet voldoende. Trims waren nog steeds vlekkerig en een beetje bruinig, ook na behandeling. Dus nu maar eens een grondige beurt. Verschil na het schoonmaken was goed te zien. Het bruinige was eraf en de trims werden meteen een stuk donkerder en grijzer. Ik ben wel flink in de weer geweest met een nagelborstel, ik heb het eerst geprobeerd met een kwast, maar dit was niet voldoende. Ik denk dat er in die 13 jaar voor wij de auto kregen, heel wat OKe-wax op is gegaan om de trims nog enigszins mooi te krijgen. Er kwam behoorlijk wat drap af. Na het hebben laten drogen van de trims, deze in de Black-wow te zetten. Is een klein flesje, ruikt heerlijk naar aardbeien en het werkt fantastisch. Heel dun opbrengen met een foampad. Voor een trim van de achterbumper zijn ong. 5 druppels ter grootte van een erwt voldoende. En nu zijn de trims erg schraal van het schoonmaken, dus in de toekomst zal het nog zuiniger in gebruik zijn. Ik moet wel zeggen dat het flesje aardig aan de prijs is, 27,50 voor 119 ml., maar het blijft wel veel langer zitten dan bv. Poorboy's trimrestorer. Het enige nadeel van dit middel vind ik dat het op siliconenbasis is (dit zorgt er natuurlijk wel voor dat het lang blijft zitten). Hierdoor zijn de trims erg plakkerig en moet je, ondanks het hele dunne aanbrengen, toch zeker een keer of 3 met natte keukenrol erover heen wrijven om het teveel aan residu te verwijderen. Daarna nog 2 keer met droog keukenrol en dan is het meeste overtollige er wel af. Als je dit niet doet, gaat alle stof aan de trims plakken en heb je snel weer vieze trims. Dus best veel werk maar het resultaat is geweldig.
Dan nu deel 2 van het "hoe krijg ik mijn trims weer als nieuw" topic.
Zoals hierboven al geschreven, ben ik naar de sloop geweest. Hierdoor kon ik mij thuis lekker uitleven op de handvaten en het deel spoiler. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en het gekochte te lijf gegaan met een verfbrander (electrisch). Ik heb natuurlijk wel een dikke leren handschoen aangedaan, want vorral de handgrepen worden behoorlijk heet. De brander op stand 1 gezet ( heeft 2 standen) en 1 van de handvaten langzaam gaan verwarmen. Het duurde even maar de oorspronkelijk kleur van het handvat kwam langzaam terug. Als je te lang op 1 plek blijft hangen, gaat het plastic bobbelen, maar als je de brander dan meteen wegtrekt, trekken deze bobbeltjes weer weg. In totaal zo'n 10 minuten bezig geweest met het handvat. Zag er na behandeling een stuk beter uit. Nu was de spoiler aan de beurt. Deze op dezelfde manier behandeld en deze is ook terug in de originele kleur. Dit plastic werkt makkelijker dan de handgrepen, waarschijnlijk omdat het zachter plastic is en beter zijn warmte kwijt kan. Hierna voor het vergelijken foto's gemaakt van beide grepen naast elkaar en daarna nog de helft behandeld met Black-wow. Het verschil is zeker bij de spoiler er goed te zien, Het deel wat verwarmd is en behandeld met black-wow heeft een donkerdere en minder bruine uitstraling dan de niet verwarmde maar wel met black-wow behandelde greep. Ik heb deze vergelijking gemaakt om te kijken of er veel verschil zichtbaar is. Zelfde werkwijze en resultaten bij de spoiler. Maar goed, dan nu de foto's als vergelijkingsmateriaal.
resultaten schoonmaak en black-wow
links schoongemaakt en rechts de vlekken en bruinige gloed
trims na alleen schoonmaken, al behoorlijk grijs weer
nog 1 na schoonmaak
helft behandeld met black-wow
eindresultaat
resultaten verfbrander en black-wow
links onbehandeld, rechts verwarmd ( in het echt is het verschil groter)
links verwarmd, rechts niet
Nu de resultaten met behandeling black-wow
links niet verwarmd, rechts wel
Conclusie:
met beide methodes goed resultaat. Het goed schoonmaken en de black-wow geven echter wel een mooier resultaat, minder bruinig en donkerder. Je kunt natuurlijk altijd kiezen voor en het schoonmaken en het verwarmen. Door de trims te verwarmen zal het resultaat wel langer zichtbaar blijven omdat je echt de kleur van het plastic terughaalt. Het is natuurlijk wel wat riskanter en misschien verstandig om pas toe te passen als je vervangend materiaal hebt, mocht het mislukken. Je moet in ieder geval wel je hoofd erbij houden en heel goed opletten. Voor je het weet heb je te lang verwarmd en vervormt het plastic onherstelbaar. Vooral bij de grepen goed opletten. Voorlopig ga ik kijken hoe lang de trims op de auto nu zo mooi donker blijven en mocht het te snel weer lichter worden, zal ik de trims toch allemaal met de verfbrander behandelen voor een langduriger resultaat (let wel: deze worden dan voor behandeling wel verwijderd van de auto, anders wordt de omliggende lak erg warm).
Bedankt voor het lezen en succes met het eventueel uitproberen van bovenstaande.