Mogelijk bv H1 xenon lampen op bestaande ballasten koppelen?

Interieur (bv dashboard middenconsole) en exterieurverlichting, Aftermarket, Xenon, (black) dual headlights enz
Discoverer
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 18:16
14
Locatie: Velserbroek

Mogelijk bv H1 xenon lampen op bestaande ballasten koppelen?

Bericht door Discoverer »

Hallo allemaal, ik heb sinds ongeveer een half jaar xenon in mijn standaard koplampen.
Nu heb ik een probleempje met het stelmechanisme, is wat afgebroken op de reflector dus dat werkt niet lekker meer.
Nu was ik van plan ze te vervangen door een setje met heldere glazen.
Ik wist dat bij de phase 2 H7 lampen gebruikt worden en die redelijk goed om te zetten zijn.
Maar nu blijkt dat bij de meeste units die je kan bestellen voor de phase 1, H1 gebruikt wordt.

Bv:
http://www.autostyle.nl/productfind.asp ... rsal=false
http://www.carfantasy.nl/index.php?cPath=308_414_1691

Heeft iemand enig idee of dit makkelijk om te zetten is en of het mogelijk is om bv, H1 xenon lampen op mijn bestaande ballasten te koppelen?

bij voorbaat dank

Dennis
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: koplampen

Bericht door Volvo knuppel »

Dennis, kijk even her en der, je zal snel zien dat H7 vaak genoeg voor komt.
Als je helder glas aan schaf is je binnenwerk nog steeds stuk denk ik, dus als je een complete unit bedoel.
Ook hier heeft men al vragen gesteld en reeds beantwoord gekregen.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Discoverer
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 18:16
14
Locatie: Velserbroek

Re: koplampen

Bericht door Discoverer »

ja ik weet dat H7 regelmatig voor komt voor phase 2, maar ik zoek eigenlijk gewoon complete H4 units..... met heldere glazen.
Maar de units die op internet staan zijn H1, hoewel het bouwjaar wel klopt.......
Heb net even bij n winkel hier in de buurt gevraagd of H1 lampen op mijn bestaande ballasten passen.
Dit schijnt wel te kunnen alleen moet ik dan nieuwe lampen hebben, a € 60,- per stuk :tumbdown
Ik weet dat er "vroeger" regelmatig wat gevraagd is over verschillende lampen ed, Daarom kwam ik in eerste instantie weer even of dit forum kijken.
Maar volgens mij staan er alleen nog maar nieuwe stukken nu, waar die info nog niet in staat....
Dus mocht iemand een goed/leuk adresje weten voor complete H4 units met heldere glazen zou ik dat graag horen (A)
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: koplampen

Bericht door huub1 »

Wat bedoel je met nieuwe lampen, met heldere glazen moet je ook andere reflectors hebben, ik bedoel de spiegel in de lampen.
Heb ik het goed als ik denk dat iets van die spiegel van je lamp afgebroken is? foto?
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: koplampen

Bericht door martink »

Er zijn geen heldere koplampen met h4 tekoop.
Als je heldere koplampen wilt hebben moet je naar h7 overstappen.
Depo is een immitatie merk van koplampen en die heeft wel heldere koplampen te koop.
Je moet er alleen even omdenken dat je wel de goede knipperlichten koopt van een fase 1.
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: koplampen

Bericht door The Real Master »

Let wel op de codes op de glazen voor als je in de toekomst over wilt gaan naar xenon verlichting punt van afkeur :vertag
Discoverer
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 18:16
14
Locatie: Velserbroek

Re: koplampen

Bericht door Discoverer »

owke, ik ga even mn best doen om het goed uit te leggen(A), foto s is even niet makkelijk moet ik mijn complete koplampunit eruit halen.
Eigenlijk komt het er op neer dat ik hele complete nieuwe units wil hebben. zoiets als deze:
http://www.carfantasy.nl/product_info.p ... a63ad272e2

zal het even stap voor stap neerzetten:

de units die ik nu heb (complete koplampunit dus) zijn voor H4 lampen.
de xenon die ik nu heb is dus voor een koplampunit waar dus een H4 lamp in moet ( h4 xenon lamp)
Vrijwel alle units (zoals in de link hierboven) die ik kan vinden op internet zijn voor H1 (of H7 voor phase 2 units)

Het probleem is dus nu dat ik:
Of nieuwe Complete units(zoals bijvoorbeeld die link van hierboven) wil hebben waar H4 in kan
Of nieuwe Xenon lampen die mijn nu bestaande H4 lamp vervangt voor een in de nieuwe unit passende H1 lamp

Mijn vragen zijn dus:
Kan ik zomaar andere (H1 ipv H4) lampen aan mijn ballasten koppelen.
of weet iemand een goed adres waar ik nieuwe complete units kan kopen waar wel gewoon H4 lampen in passen?
Discoverer
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 18:16
14
Locatie: Velserbroek

Re: koplampen

Bericht door Discoverer »

ja die codes op de glazen, geld dat nou voor alle auto's of alleen de auto s van na 2006?
dat word beetje wisselend geadviseerd hier en daar......
The Real Master
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2572
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
14
Model: S60
Bouwjaar: 2005
Roepnaam: Berkant
Locatie: Salland
Contacteer:

Re: koplampen

Bericht door The Real Master »

Ehm op het oude forum stonden goede en handige links naar de officiele regels van de glazen icm xenon :vertag
Discoverer
Engine off
Berichten: 12
Lid geworden op: di 09 jun 2009, 18:16
14
Locatie: Velserbroek

Re: koplampen

Bericht door Discoverer »

heb even gezocht op internet , als ik het zo lees lijkt het dat je ten alle tijden goedgekeurde armaturen moet hebben
http://www.automaxx.nl/nl/news/item/163 ... _2009.html

en als ik deze lees maakt het voor de APK niks uit alleen voor poliecontrole ....
http://www.skg-carstyling.info/index.php/nieuws/93.html

en volgens iemand in de winkel waar ik vanavond was maakte het helemaal niets uit, auto was toch van voor 2006.
ga zoiezo maar op zoek naar units die goedgekeurd zijn, al gok ik dat armaturen met heldere glazen dat wel zijn
martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: koplampen

Bericht door martink »

Ik zou gewoon een nieuw xenon setje halen, ben je 90 euro ofzo kwijt.
Heb hier wel een paar keer een setje weg gehaald.
http://www.pc-cam.nl
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: koplampen

Bericht door Volvo knuppel »

Depo H7 glas is niet geschikt voor Xenon volgens de wet.. er staat immers "Halogeen 7"
Wel kan je voor hela kiezen met het juiste glas voor xenon.

Het lichtbeeld is geen snars anders overigens maar xenon is gewoon niet toegestaan.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: koplampen

Bericht door huub1 »

Even uitleggen, waar staat "Halogeen 7" in vermeld?
Er is nogal wat onduidelijkheid over als ik in het vorige forum de berichten bekeek, ik kwam er toen niet uit hoe het nou precies is, en nu ook niet.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: koplampen

Bericht door Volvo knuppel »

Het staat en keer of drie vermeld op het glas, om te beginnen bij elke lamp.. dim / groot licht.

Het is mij zeer duidelijk aangezien ik met mijn glas een bekeuring gehad..
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: koplampen

Bericht door huub1 »

Ik heb depo glas maar hella (volvo) reflectors mag dit dan ook niet? En bij mij staat "Halogeen 7" ook niet in het glas wel h7
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: koplampen

Bericht door Volvo knuppel »

Bij mij stond dat er ook en ik heb de prent, het gaat om de codering die in het glas staat.
Vandaag zijn bij mij de glas delen vervangen, per glas (hella) is het 69 euro als je het zelf wil doen.

Wetgeving xenon verlichting
Vrijdag 01 mei 2009 13:05


Aanvullende informatie over het voeren van xenon verlichting
Als het voertuig is voorzien van dimlichten met xenonlampen of gasontladingslichtbronnen en voor het eerst in gebruik is genomen na 31 december 2006, moet het voertuig zijn uitgevoerd met:

een automatisch werkende niveauregeling, zodat de hoogteafstelling van de dimlichten bij wisselende belading wordt aangepast;
een koplampreinigingsinstallatie, zodat de koplampen kunnen worden gereinigd en hierdoor het strooilicht wordt beperkt.

Uiteraard geldt dat het voertuig altijd moet voldoen aan de overige eisen die gesteld zijn aan verlichting in de permanente eisen van de Regeling Voertuigen, zoals afstelling, werking, kleur, enz.

Bovendien moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen.

Bovenstaande eisen zijn van toepassing bij toelating en tijdens gebruik op de weg. Bij de APK is een beperkte controle op gasontladingslampen die u ook in de Regeling voertuigen terug kan vinden.

De eisen worden niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport.


Als je het liever hoor dan lees kan dat ook, bij wegmisbruikers is een uitzending erover geweest.

Linkje van het fragment op youtube

Wat men niet vertelt en wat men bij de dealer mij wel vertelde is dat bij het voeren van Xenon het verplicht is dat de Xenon verlichting blijft branden als je groot licht gevoerd word.

En voor de ongelovige:
Keuringseisen

Artikel 10 lichten, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen

Artikel 5.2.51 verplichte lichten en reflectoren
1 personenauto’s moeten zijn voorzien van:
a. 2 grote lichten
b. Twee dimlichten, met dien verstande dat indien het voertuig is voorzien van dimlichten met gasontladingslichtbronnen en in gebruik is genomen na 31 december 2006, deze lichtbronnen moeten voldoen aan de daaromtrent in aanvullende permanente eisen, artikelen 115 tot en met 118 gestelde eisen, alsmede voor de installatie daarvan;
c. Twee stadslichten…………….etc.


Artikel 115
Gasontladingslichtbronnen zijn lampen die gevoed worden door een (veel) hogere spanning dan de boordspanning. Er is in ieder geval sprake van een gasontladingslichtbronnen indien:
a. De lichtopbrengst van het dimlicht pas een moment na het inschakelen op maximale sterkte is;
b. De voedingsspanning van de dimlichtlamp verzorgd wordt via een hoogspanningstransformator, al dan niet voorzien van het volgende symbool.


Artikel 116
Dimlichten met gasontladingslichtbronnen zijn voorzien van een goed werkende koplampreinigingsinstallatie waarmee die gehele of een deel van het lichtdoorlatende gedeelte van de koplamp gereinigd wordt. De koplampreinigingsinstallatie wordt visueel gecontroleerd, waarbij de installatie in werking wordt gesteld.

Artikel 117
Bij de dimlichten met gasontadingslichtbronnen blijven de gasontladingslampen ingeschakeld wanneer het groot licht brandt.

Artikel 118
1. Dimlichten met gasonladingslichtbronnen zijn voorzien van een niveauregeling, welke de verticale helling van de lichtbundel automatisch aanpast aan de belading van het voertuig.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op voertuigen waarbij de verticale helling van de lichtbundel niet wordt beïnvloed door de belading van het voertuig.
3. Aan de eis in als bedoeld in het eerste en tweede lid wordt niet getoetst tijden de algemene periodieke keuring ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport.

een pdf over de (APK richtlijn) nieuwe wetgeving
Laatst gewijzigd door Volvo knuppel op ma 15 jun 2009, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Jacob
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 442
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:48
14
Model: V70
Bouwjaar: 2001
Locatie: Goudriaan

Re: koplampen

Bericht door Jacob »

Wegmisbruikers als betrauwbaare informatie bron komt bij mij niet echt betrouwbaar over :sleeping
Afbeelding
huub1
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Schimmert/Nuth

Re: koplampen

Bericht door huub1 »

Koos Spee vertelde vorige week er iets over in wegmisbruikers en het kwam er op neer dat het niet mag, even ombouwen naar xenon. Het was erg vaag.
Maar in het filmpje vertelt koos dat er regels voor zijn, hij zij dat je een koplampreinigings systeem moet hebben en een nivauregeling en verder zeij hij niets hierover.
Het is allemaal verwarrend vind ik.

Volvo knuppel jij schrijft, Vandaag zijn bij mij de glas delen vervangen, per glas (hella) is het 69 euro als je het zelf wil doen.
Kan je die dan gewoon bij de dealer bestellen?
Huub
Laatst gewijzigd door huub1 op ma 15 jun 2009, 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: koplampen

Bericht door Volvo knuppel »

Speciaal voor jouw een edit gedaan.. en de heer bij wegmisbruikers die het vertelt kan je gerust geloven.
Je kan hem als rechter tegen komen :-D
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: koplampen

Bericht door Volvo knuppel »

Jep.. daar heb ik ze vandaan echter ik heb het laten doen want ik ben aan het verhuizen en heb even geen zin om voor dit tijd te maken.

Ik verwacht eerdaags de nota wellicht dat daar de bestel nummers op staan.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Plaats reactie