Pagina 2 van 2

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: di 23 feb 2021, 21:39
door DHVOLVO81
Mijn garage geeft aan dat bij het vervangen van de VVT altijd ook de solenoid vervangen moet worden en niet alleen de pakking met het zeefje. Klopt dit?

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 18:53
door cdwebman
In mijn geval heeft de garage de solenoid vervangen door een 2e handse om te testen
of die het probleem gaf.

Lijkt mij echter dat die dan niet perse vervangen hoeft te worden, en die solenoid
kan achteraf altijd nog makkelijk vervangen worden.

Mij is verder niet verteld dat bij reparatie van de VVT nu alsnog die solenoid vervangen wordt.

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 19:01
door cdwebman
Vandaag zelf nog eens de kap eraf gehaald, om te checken of de 3 boutjes er in zitten,
en ja die zaten er alledrie.

Tot mijn grote schrik zag ik echter dat de distributie riem een grote scheur had :

Afbeelding

Garage gebeld : ze zijn de auto met een auto ambulance op komen halen,
ik durfde niet verder daarmee te rijden, al is de garage maar 8 km verder...

Toch besloten om alles te repareren, VVT, distributie + spanrollen + waterpomp.

Auto heeft 328.000 km gelopen, rijdt verder nog lekker, heeft origineel Xenon,
leren bekleding, maar helaas is de buitenkant niet heel mooi meer
met enkele krassen en wat deukjes.

Koop ik echter andere auto, V40 V50 of V70 dan moet ik afwachten wat
daar weer aan gesleuteld moet worden, blijft dus altijd een risico,
en deze huidige V40 zal weinig meer opbrengen met versleten VVT en
scheur in de distributie riem...

Maar goed, doet even pijn in de portemonnee, maar over enkele dagen kan ik weer rijden :)

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 19:16
door Gummiebeer
Toeval bestaat niet zeggen ze (A)

Beter dat je die scheur gespot hebt anders was het wel einde oefening. Lekker doorkarren en kijken waar het schip strand!

Hier ook wel rond gekeken naar iets anders maar de V blijft hier. Kreeg nog complimenten over de V hoe die technisch erbij staat dus die blijft nog wel even. :D

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: wo 24 feb 2021, 22:55
door volvoS40
Solenoid hoeft bij dit model nooit vervangen te worden.
Dus niet aan laten smeren.

Alleen de pakking.

In het kort.
S/V40.
Vvt ratelt - vvt vervangen.

V/xc/c/s 60, 70, 80 modellen.
Vvt ratelt - solenoid vervangen.

Bij vvt vervangen.
Riemenpakket, pomp
Vvt, eventueel afdicht ring achter de vvt.
Bout waarmee deze vast zit.
Afdicht dop op de vvt.
Afdicht dop versnellingsbak zeide.

Koelvloeistof.

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: do 25 feb 2021, 09:40
door LarsGroot
Goede keuze lijkt mij. Ik had een paar maanden precies hetzelfde tikkende probleem, en dat bleek ook de VVT te zijn.

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: do 25 feb 2021, 10:44
door HJ2
Als de riem er nu toch uitgaat zou ik toch even ook de klepstoters na laten kijken.
Zou wel balen zijn als je alles gedaan hebt, en dan nog met een tikkende klepstoter zit...

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: vr 26 feb 2021, 01:16
door cdwebman
Hij tikte niet als de motor warm was, dus heb ik geen schrik dat het die klepstoters zijn...

Maar goed, auto is in de garage, en Zaterdag of Maandag ophalen, dan hoor ik wel
wat er gedaan is, en hoeveel pijn het in de portemonnee gaat doen ;-D

Op zich was het wel een dilemma :

Gezien de huidige dagwaarde van de auto, was die in feite met deze onkosten total loss...

Zag zojuist een nette V50 2.4 L op LPG/G3 op marktplaats 436K gelopen, voor 1699 euro...

Was mogelijk ook interessant geweest, maar de monteur is al bezig...

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: vr 26 feb 2021, 04:32
door V40special
Voordeel is dat je nu weet wat je hebt. Dat heb je met die V50 totaal niet. In die prijsklasse moet je vaak toch ook nog een en ander investeren om de auto naar je zin te krijgen.

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: vr 26 feb 2021, 11:23
door DHVOLVO81
Korte vraag: Moet de multiriem ook los bij het vervangen van de VVT en de distributieriem?

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: vr 26 feb 2021, 17:17
door len
Ja, multiriem moet zo wie zo los!

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: vr 26 feb 2021, 23:29
door volvoS40
Multiriem.
Motor steun.
Alle kappen.
Om handiger bij de pomp te kunnen de beugel van de steun ook aan het blok.
Krukaspoelie hoeft er niet af.

Wel de tool gebruiken op de nokkenas.
Nieuwe bout gebruiken voor de vvt

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: wo 16 mar 2022, 16:07
door Telegraphroad
Hoe is het nu afgelopen met de 40-er?
Loopt ie weer als nieuw?

VVT geeft echt rare geluiden, de mijne starte als een diesel en bij een beetje temperatuur was dat over.
Bij een bedrijfstemperatuur klonkt het als een metaalachtig getik.

VVT vervangen met riem, spanrollers en waterpomp, nu is het weer normaal, wel stevig geld kwijt inderdaad.


Mega irritant is dat het vervangen van het tandwiel een dure reparatie is.
Ervaring leert dat het nieuwe tandwiel lang nietde kwaliteit heeft als het origineel, bij de bifuel van mij is het tweede tandwiel nog maar 70dkm oud en ratelt er weer op los.
Wazig genoeg nu er weer meer olie inzit is het probleem bijna over.

Re: Tikken aan kant van distributieriem bij koude motor (VVT ?)

Geplaatst: wo 16 mar 2022, 17:58
door V40special
Heb je een origineel VVT wiel gemonteerd? (Aisin)
Welke olie zit erin en altijd netjes op peil geweest?