Enkele vragen o.a. sporadische motorstoring
Geplaatst: di 19 apr 2022, 01:27
Hallo! Ik heb sindskort een Volvo v40 2.0T uit 2003.
( https://www.volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?t=18383)
Hoewel ik erg blij met de auto ben zijn er enkele dingen die ik opgelost moet hebben. Heb door de sticky's e.d. gelezen maar werd niet veel wijzer.
Op het moment dat ik de Volvo kocht zei de eigenaar dat het motorstoring en servicelampje soms aanspringen en dan weer uitgaan. Hij gebruikte de auto ook sporadisch.
Na grondige controle en goed gereden te hebben kwam ik op geen enkel merkbaar probleem uit. Auto gekocht, en na een flinke vlotte rit terug naar huis ging het motorstoring lampje uit en bleef uit, mooi! Alleen servicelampje sprong soms nog aan in de ochtend bij eerste start.
Enkele dagen geweldig genoten van de auto, toen ging het in een stilstaande file met erg veel auto's even mis. (ik wil ook even vermelden dat ik achter een auto stond met grote zwarte rookpluimen).
Wat er gebeurde liet me schrikken. Het motorstoring lampje schoot opeens aan, de auto begon luid te brommen en het toerental viel omlaag en stotterde stationair. Elke keer als ik een stukje vooruit reed in de file en toen weer stil ging staan, viel de Volvo steeds bijna uit. Eenmaal de kans gekregen heb ik de auto geparkeerd, laten rusten, vloeistoffen e.d. nagekeken en een uur later weer gestart. Motorstoring lampje blijft aan, auto is niet meer zo lawaaierig maar heeft merkbaar minder vermogen!
Volgende dag naar de garage gegaan om te laten uitlezen en gelijk de olie en filter te vervangen voor Kroon 5w40. Monteur zei dat er bij uitlezen de fout "mengsel te rijk" in beeld kwam. Hij ging verder met onderzoeken en zag vanaf de motor extreem dunne witte rook komen die meer zichtbaar werd bij gas geven. De monteur vermoedde een lekke inlaat of lekke inlaatpakking. Ik heb bij koude motor ook wel een getik vanuit de motorkap die verdwijnt na enkele minuutjes rijden. Volgens de monteur is dat omdat de pakking warm wordt en uitzet.
Goed, remmen nog even vervangen en weggereden.
Wat gebeurt er nou? Elke keer als ik afrem en tot stilstand kom valt de Volvo uit! Dit is me ongeveer 5 keer gebeurt.
Ik ben toen gelijk voor een second opinion naar een andere garage in de buurt geweest om een tweede diagnose te krijgen, en nu word het leuk.. Tweede monteur leest de volvo ook uit, en komt met de diagnose dat de turbo sensor slecht is.
Wat ik hier gek aan vind is dat hij deze sensor aanwijst:
Maar als ik op internet zoek naar een turbodruk sensor voor mijn auto kom ik iets tegen wat er totaal anders uitziet. Heeft de monteur zich gewoon in de locatie vergist of zoek ik niet goed?
Ik heb deze tweede monteur ook gevraagd of de klachten kunnen komen door een lekke inlaat. Ik liet hem ook de rook zien die je eigenlijk alleen extreem dun zag buiten in goed zonlicht. De meetwaardes zouden eenmaal fout kunnen zijn toch?
Deze monteur vertelde me daar echter niet in te geloven. Sterker nog, volgens hem komt de rook omdat er minimale olielekkage op het blok is wat warm wordt en verdampt. Dat zou de rook volgens hem verklaren.
Je ziet ook inderdaad een kleine vochtplek zitten.
Het gaat om soortgelijk in oranje omcirkeld "blokje" (MAAR DAN LINKS, NIET TE ZIEN OP FOTO):
Ik zit nu dus tussen 2 totaal verschillende conclusies. Het verhaal van de lekke inlaat klinkt aannemelijk maar dan lees ik dat het getik bij koude motor ook variabele kleptiming kan zijn, hoeft dus niet perse de inlaat te zijn. (bij mij hoeft de auto niet compleet koud te zijn om dit getik te horen. Ook hoorbaar na 1 uur stilstaan en weer starten).
Maar dan klinkt het verhaal van monteur 2 ook wel aannemelijk. Vooral door het vermogensverlies.
De monteur heeft na de service de storing verwijdert. Het lampje brandt sindsdien ook niet meer, rijdt fijn, is niet meer uitgevallen maar heeft wel iets van vermogensverlies. Ik merk ook dat het stationair toerental soms op 800 zit en als ik na een rit even stop merk ik dat die naar 700 is gezakt.
Zelf wil ik toevoegen dat er een K&N open luchtfilter op zit. Ik heb hier geen ervaring mee dus ging er vanuit dat hij misschien vuile lucht heeft opgezogen in de file.. Maar dan zouden de klachten al weg moeten zijn toch?
Waar zouden jullie het eerst kijken?
Sorry voor het lange verhaal maar ik wil geen details missen :)
Alvast bedankt voor tips.
( https://www.volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?t=18383)
Hoewel ik erg blij met de auto ben zijn er enkele dingen die ik opgelost moet hebben. Heb door de sticky's e.d. gelezen maar werd niet veel wijzer.
Op het moment dat ik de Volvo kocht zei de eigenaar dat het motorstoring en servicelampje soms aanspringen en dan weer uitgaan. Hij gebruikte de auto ook sporadisch.
Na grondige controle en goed gereden te hebben kwam ik op geen enkel merkbaar probleem uit. Auto gekocht, en na een flinke vlotte rit terug naar huis ging het motorstoring lampje uit en bleef uit, mooi! Alleen servicelampje sprong soms nog aan in de ochtend bij eerste start.
Enkele dagen geweldig genoten van de auto, toen ging het in een stilstaande file met erg veel auto's even mis. (ik wil ook even vermelden dat ik achter een auto stond met grote zwarte rookpluimen).
Wat er gebeurde liet me schrikken. Het motorstoring lampje schoot opeens aan, de auto begon luid te brommen en het toerental viel omlaag en stotterde stationair. Elke keer als ik een stukje vooruit reed in de file en toen weer stil ging staan, viel de Volvo steeds bijna uit. Eenmaal de kans gekregen heb ik de auto geparkeerd, laten rusten, vloeistoffen e.d. nagekeken en een uur later weer gestart. Motorstoring lampje blijft aan, auto is niet meer zo lawaaierig maar heeft merkbaar minder vermogen!
Volgende dag naar de garage gegaan om te laten uitlezen en gelijk de olie en filter te vervangen voor Kroon 5w40. Monteur zei dat er bij uitlezen de fout "mengsel te rijk" in beeld kwam. Hij ging verder met onderzoeken en zag vanaf de motor extreem dunne witte rook komen die meer zichtbaar werd bij gas geven. De monteur vermoedde een lekke inlaat of lekke inlaatpakking. Ik heb bij koude motor ook wel een getik vanuit de motorkap die verdwijnt na enkele minuutjes rijden. Volgens de monteur is dat omdat de pakking warm wordt en uitzet.
Goed, remmen nog even vervangen en weggereden.
Wat gebeurt er nou? Elke keer als ik afrem en tot stilstand kom valt de Volvo uit! Dit is me ongeveer 5 keer gebeurt.
Ik ben toen gelijk voor een second opinion naar een andere garage in de buurt geweest om een tweede diagnose te krijgen, en nu word het leuk.. Tweede monteur leest de volvo ook uit, en komt met de diagnose dat de turbo sensor slecht is.
Wat ik hier gek aan vind is dat hij deze sensor aanwijst:
Maar als ik op internet zoek naar een turbodruk sensor voor mijn auto kom ik iets tegen wat er totaal anders uitziet. Heeft de monteur zich gewoon in de locatie vergist of zoek ik niet goed?
Ik heb deze tweede monteur ook gevraagd of de klachten kunnen komen door een lekke inlaat. Ik liet hem ook de rook zien die je eigenlijk alleen extreem dun zag buiten in goed zonlicht. De meetwaardes zouden eenmaal fout kunnen zijn toch?
Deze monteur vertelde me daar echter niet in te geloven. Sterker nog, volgens hem komt de rook omdat er minimale olielekkage op het blok is wat warm wordt en verdampt. Dat zou de rook volgens hem verklaren.
Je ziet ook inderdaad een kleine vochtplek zitten.
Het gaat om soortgelijk in oranje omcirkeld "blokje" (MAAR DAN LINKS, NIET TE ZIEN OP FOTO):
Ik zit nu dus tussen 2 totaal verschillende conclusies. Het verhaal van de lekke inlaat klinkt aannemelijk maar dan lees ik dat het getik bij koude motor ook variabele kleptiming kan zijn, hoeft dus niet perse de inlaat te zijn. (bij mij hoeft de auto niet compleet koud te zijn om dit getik te horen. Ook hoorbaar na 1 uur stilstaan en weer starten).
Maar dan klinkt het verhaal van monteur 2 ook wel aannemelijk. Vooral door het vermogensverlies.
De monteur heeft na de service de storing verwijdert. Het lampje brandt sindsdien ook niet meer, rijdt fijn, is niet meer uitgevallen maar heeft wel iets van vermogensverlies. Ik merk ook dat het stationair toerental soms op 800 zit en als ik na een rit even stop merk ik dat die naar 700 is gezakt.
Zelf wil ik toevoegen dat er een K&N open luchtfilter op zit. Ik heb hier geen ervaring mee dus ging er vanuit dat hij misschien vuile lucht heeft opgezogen in de file.. Maar dan zouden de klachten al weg moeten zijn toch?
Waar zouden jullie het eerst kijken?
Sorry voor het lange verhaal maar ik wil geen details missen :)
Alvast bedankt voor tips.