Nickvo schreef: ↑zo 19 okt 2014, 11:59
Na een paar jaar in een Carisma 1.8 GDi gereden te hebben, ben ik achter heel veel info gekomen die hier op het forum volgens mij nog niet echt bekend is.
1. Onderhoud
Het onderhoud is misschien wel het belangrijkste punt bij de GDi, bespaar je hierop dan worden je uitgaven uiteindelijk veel hoger als met goed onderhoud.
De voorgeschreven olie was in het begin 5W30, dit is in 2002 0W30 geworden, beide soorten zijn oke voor een GDi, maar 10W40 is in ieder geval te dik, en gaat ervoor zorgen dat de motor gaat tikken (vooral bij koude motor)
De bougies dienen Iridium bougies te zijn, het liefste van NGK.
Bij montage verkeerde bougies loopt de motor vaak op 3 poten, houdt in en het verbruik wordt hoger doordat de ECU herkent dat de auto niet op het arme mengsel kan lopen.
2. Brandstof
De GDi is in Japan in begin van de jaren 90 ontwikkeld om de uitstoot verder te verlagen en brandstof te besparen.
Feit is dat Japanse brandstoffen toen van vele hogere kwaliteit hadden en nog steeds hebben in vergelijking met de EU.
Het bij gebruik van deze motor belangrijk benzine te tanken die minimaal octaan 97 (Shell V-Power) en liever nog octaan 98 (BP,Esso,Total) heeft.
Dit ivm inwendige vervuiling die optreedt door de andere lucht/brandstofverhouding vervuild deze motor veel sneller dan een conventionele motor.
Dit blijft met het hogere octaangetal beter binnen de perken en vertraagt ook gedeeltelijk de opbouw van roetdeeltjes in het EGR systeem en op de kleppen van de motor.
E10 tanken moet je vermijden, deze ethanol laat deeltjes achter in de motor waardoor de vervuiling toeneemt.
Probeer altijd het hoogste octaangetal te tanken.
3. Het rijden
Rij je voornamelijk kleine stukjes, dan loop je het beste met een grote boog om de GDi motoren heen.
Het GDI systeem heeft namelijk helemaal geen voordeel zolang de motor een olietemperatuur heeft van minder als 78 graden.
De motor draait dan gewoon als een gewone 16 klepper, met bijbehorend verbruik ( 1 op 12-14)
Bereikt de olietemperatuur de goede waarde, dan wordt begonnen met het rijden op zeer arm mengsel.
Dit zorgt er voor dat het verbruik en bijbehorende uitstoot daalt, maar zorgt voor meer vervuiling van inlaatkanaal, gasklephuis, en de inlaatkleppen.
Daarom gaat de motor tijdens het rijden ook af en toe over op een normaal mengsel, waardoor de opbouw van rommel in de motor wordt weggeblazen.
Het grote probleem is dat dit vaak te weinig/te kort gebeurt en daardoor krijg je alle problemen die hier door veel mensen beschreven worden (onregelmatig lopen, inhouden, hoog verbruik, tikken, hoog stationair lopen)
Belangrijk is met een GdI dat je eens in de zoveel tijd eens goed doortrekt waardoor de motor weer schoon gebrand wordt, ook eens een tijdje 120 rijden in de 4e versnelling is vaak al genoeg hiervoor.
Maak je geen zorgen over de belasting op het blok, in Japan hebben ze standaard 150 pk en een toerenbegrenzer van bijna 8000 toeren, de 6800 toeren die ze in Europa kunnen draaien houden ze uren achter elkaar vol.
Vaak zie je als je dit een tijdje niet gedaan heb, een grote roetwolk achter de auto, vergelijkbaar met een diesel.
Het nieuwe rijden kan je toepassen met de auto, maar wel in beperkte mate.
Probeer niet teveel gas te geven bij hele lage toerentallen (Dwz onder de 1500 toeren)
Door de hoge compressieverhouding remt de auto harder af op de motor als een nomale 1.8, maak hier gebruik van.
maak gebruik van het hoge koppel bij lage toerentallen, verder doortrekken dan 5500 toeren maakt de auto niet sneller, alleen het verbruik stijgt erdoor naar 1 op 9-10
Met normaal rijden is een verbruik van 1 op 15-16 goed mogelijk, ga je goed je best doen dan is 1 op 18 en bij veel snelwegverkeer ook 1 op 20 gewoon mogelijk met deze motor.
Verder zijn het fijne blokken die bij een juiste behandeling een betere rijervaring geven dan de Volvo 1.8, en dit tegen een lager verbruik.
Mijn eigen GDI zou 122 pk moeten hebben, op de rollenbank bij Biesheuvel had de auto 136 pk en 198 nm koppel.
Dit was op octaan 102 (Aral Duitsland) met 0W30 van Castrol en verder alleen originele Mitsubishi onderdelen.