(Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo benz
Re: (Ervaringen alternatief) Euro 98 of ook 95 voor T4 / 2.0T?
Toevallig stond laatst op de balie bij de volvo dealer bij de folders bij de automaterialen zo'n bakje met van die schijven erin.. Zag je op de bovenste schijf de nederlandse namen voor brandstoffen, en in de uitsparing in de schijf kon je hem draaien dat je kan lezen hoe het in diverse EU-landen heet.. Ideaal.. Maar ik hem em laten liggen.. mss dat de dealer bij jou nog zo'n ding heeft liggen(lijkt me wel iets voor de vakantie periode om op de balie te zetten)..
Succes..
Succes..
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: vr 07 aug 2009, 01:12
- 14
- Locatie: Zoetermeer
Re: (Ervaringen alternatief) Euro 98 of ook 95 voor T4 / 2.0T?
dat is wel handig voor in buitenland.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Tanken in Frankrijk t4
In Frankrijk kan je ook gewoon euro 98 krijgen. Staat aangegeven bij de pomp.boyb1 schreef:Binnenkort ga ik naar Frankrijk met de t4 en vraag me af of daar euro 98 te verkrijgen is
en onder welke naam. Of is er een andere brandstof welke ook een hoog octaangehalte bevat?
Boy,
-
- Idle
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo 18 jul 2010, 15:08
- 13
Re: V-power of 98?
Afgelopen zaterdag de tank van van 2.0 (dus zonder turbo) tot op de laatste druppel leeg gereden (de boordcomputer gaf al aan FUEL). Daarna BP Ultimate er in gegooid! Wat een verschil!!! De motor draaid veel rustiger, ik heb meer vermogen en zo af en toe stotterde hij tijdens het optreken en dat is nu helemaal weg. Ook wilde hij wel eens niet 100% lekker starten en moest ik een klein zetje geven met mijn gaspedaal, nu hoef ik maar naar mijn contact sleutel te wijzen en hij loopt.R.O.B schreef:Zelf houd ik als ezelsbruggetje:
Non turbo euro 95 of hoger.
Turbo: 98 of hoger.
Ik heb nu ongeveer 200km met deze tank gereden en het verbruik is nu gemiddeld 8.5/100 (voorheen 9.1/100).
Als het verbruik zo blijft dan is het verschil in prijs verwaarloosbaar. Maar mijn Vtje rijdt er een heel stuk prettiger op ook al is het maar een 2.0.
Re: (Ervaringen alternatief) Euro 98 of ook 95 voor T4 / 2.0T?
Het ging juist om turbomotoren, maar wel toevallig dat je erover begint, want ik heb met m'n getunede 2.0T toch iets andere ervaringen met BP Ultimate 98. Dwz, hij draait net zo goed op 'normale' 95 en het verbruik is zeker niet ongunstiger. Ik maak te weinig kms om er nu al iets zinnigs over te kunnen zeggen, en daarbij is het lastig om het soort ritten en rijstijl bij elke tank gelijk te houden (lange ritten, korte ritten, wat vaker doortrekken, file.....). Zoiets moet je echt langere tijd bijhouden en ook specifieke zaken als veel korte ritten op een tank of paar lange ritten...2.0 (dus zonder turbo)
Ik denk echter dat jij vooral de voordelen/gevolgen van de reinigende additieven ervaart, die in deze premium brandstof zitten. Zou je ook 's een andere premium brandstof moeten proberen (die 95 zijn) zoals Esso Energy Supreme (geen Shell V-power, want dat is weer 97).
Anyway, hoewel ik beter op 98 zou kunnen rijden (en ook vooral heb gedaan tot nu toe) lijkt ie het niet persé nodig te hebben. Wanneer je een "T4+"-motor echter zwaarder belast (bergen, zomer, circuit..) dan wordt door MTE ook aangeraden:
For optimal performance we recommend running on premium octane fuel of no less than 98 RON. If you have to run a lower octane for a tank or two it is permissible, but you must adjust your driving to avoid any extended high load situations. No heavy footing, towing or conditions that would dictate sustained boost. Low octane and high boost do not mix.
- Arie
- 40forum team
- Berichten: 5761
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Arie
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Octaangetal 98 en een benzine-turbomotor
Waarom octaangetal 98 tanken bij een benzine-turbomotor?
Een vraag waar ik de laatste tijd mee rondloop en waarbij ik me niet kan voorstellen dat ik de enige ben met deze gedachte. Helemaal met de tegenwoordige benzineprijzen.
Ik tank zelf altijd BP Ultimate of Euro98 als ik niets anders kan vinden. Wat ik eigenlijk niet helemaal begrijp is, waarom is het beter om benzine met een octaangetal van minstens 98 te tanken bij een turbomotor, zoals zo vaak wordt gezegd. Dat bij een lager octaangetal de motor kan pingelen weet ik, maar met de motoren van tegenwoordig met klopsensor en motormanagement is dat toch iets dat tot het verleden hoort dacht ik.
Heeft het totaal overstappen naar het tanken van Euro95 bij een turbomotor een nadelige invloed op de motor?
Kan het kwaad om af en toe Euro 95 te tanken als je even niet anders kunt of als je dat doet om de kosten te drukken?
Ik blijf toch een Hollander hè.
Wat zijn nu echt de voordelen en/of nadelen?
Ik weet dat er hier aardig wat automonteurs, technici op allerlei gebied en ervaringsdeskundigen rond hangen. Het is niet mijn bedoeling hier een discussietopic van te maken. Het gaat mij om de onderbouwing of ontkrachting van het nut van Octaangetal 98 tanken bij een benzine-turbomotor d.m.v. feiten en/of data.
Misschien tank ik (en velen met mij) altijd te duur of heb ik al die tijd juist gehandeld.
Ik ben benieuwd naar jullie info.
Een vraag waar ik de laatste tijd mee rondloop en waarbij ik me niet kan voorstellen dat ik de enige ben met deze gedachte. Helemaal met de tegenwoordige benzineprijzen.
Ik tank zelf altijd BP Ultimate of Euro98 als ik niets anders kan vinden. Wat ik eigenlijk niet helemaal begrijp is, waarom is het beter om benzine met een octaangetal van minstens 98 te tanken bij een turbomotor, zoals zo vaak wordt gezegd. Dat bij een lager octaangetal de motor kan pingelen weet ik, maar met de motoren van tegenwoordig met klopsensor en motormanagement is dat toch iets dat tot het verleden hoort dacht ik.
Heeft het totaal overstappen naar het tanken van Euro95 bij een turbomotor een nadelige invloed op de motor?
Kan het kwaad om af en toe Euro 95 te tanken als je even niet anders kunt of als je dat doet om de kosten te drukken?
Ik blijf toch een Hollander hè.
Wat zijn nu echt de voordelen en/of nadelen?
Ik weet dat er hier aardig wat automonteurs, technici op allerlei gebied en ervaringsdeskundigen rond hangen. Het is niet mijn bedoeling hier een discussietopic van te maken. Het gaat mij om de onderbouwing of ontkrachting van het nut van Octaangetal 98 tanken bij een benzine-turbomotor d.m.v. feiten en/of data.
Misschien tank ik (en velen met mij) altijd te duur of heb ik al die tijd juist gehandeld.
Ik ben benieuwd naar jullie info.
You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
Voorsteltopic <> Webdagboek
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Octaangetal 98 en een benzine-turbomotor
Dat word een discussie topic..
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- Robzor
- Supporting Member
- Berichten: 1131
- Lid geworden op: do 30 jun 2011, 21:49
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Robert
- Locatie: Aarle-Rixtel
Re: Octaangetal 98 en een benzine-turbomotor
Ik ben ook wel benieuwd. Tank zelf ook altijd 98 omdat dat door velen wordt aangeraden.
Volvo V40 2.0T AUT 2003
Webdagboek
"There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die."
Webdagboek
"There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die."
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Octaangetal 98 en een benzine-turbomotor
één ding is zeker volvo raad het ook aan ( zie brandstof deksel E98 haha )
Euro 98 verbrand beter en euro 98 is vetter, ik tank ook wel met regelmaat E95
€1.67 vs €1.85 ( met minimaal één tank per week scheelt het wel )
Moet wel zeggen dat ze soepeler loopt op E98
Euro 98 verbrand beter en euro 98 is vetter, ik tank ook wel met regelmaat E95
€1.67 vs €1.85 ( met minimaal één tank per week scheelt het wel )
Moet wel zeggen dat ze soepeler loopt op E98
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Re: Octaangetal 98 en een benzine-turbomotor
Vooral de T4 heeft 98 nodig. Voor een getunede 2.0T geldt dat eigenlijk ook.
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Octaangetal 98 en een benzine-turbomotor
Volgens diversie discussies op internet is Shell V-power eigenlijk 97 (maar dat getal bestaat niet bij een Nederlandse pomp) en BP Ultimate is 98.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
-
- 4th Gear member
- Berichten: 433
- Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Voorschoten
Re: Octaangetal 98 en een benzine-turbomotor
Interessante discussie
Zelf heb ik hier echt geen ervaring mee, en volg ik ook de mening van de topic starter (huidige motoren zijn electronisch beter uitgerust). Zelf een normale (non-turbo) motor, en tank dus euro95.
Wat me echter opvalt is dat ook door de turbo eigenaren alleen een voorkeur/gebruik genoemd wordt, maar niet de reden waarom?
Waarom is een turbo motor gevoeliger voor pingelen, en inderdaad, zijn ze dat tegenwoordig nog steeds?
Zelf heb ik hier echt geen ervaring mee, en volg ik ook de mening van de topic starter (huidige motoren zijn electronisch beter uitgerust). Zelf een normale (non-turbo) motor, en tank dus euro95.
Wat me echter opvalt is dat ook door de turbo eigenaren alleen een voorkeur/gebruik genoemd wordt, maar niet de reden waarom?
Waarom is een turbo motor gevoeliger voor pingelen, en inderdaad, zijn ze dat tegenwoordig nog steeds?
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik
Mijn WBD
"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: Octaangetal 98 en een benzine-turbomotor
hoger octaangetal zorgt voor een meer nauwkeurige verbranding, dat bij hoger vermogen nodig is.
Daarom is een LPi installatie ook wel fijn, lpg heeft een hoger octaangetal ( >100), dat icm. met directe inspuiting. Ik rij niet veel op benzine maar in de meeste gevallen rijdt een T4 ook prima op 95 overigens (vooral bij "normaal" rijden merk je dat verschil niet zo lijkt me). Ik gooi er echter wel altijd 98 in, staat immers op het tankklepje
Daarom is een LPi installatie ook wel fijn, lpg heeft een hoger octaangetal ( >100), dat icm. met directe inspuiting. Ik rij niet veel op benzine maar in de meeste gevallen rijdt een T4 ook prima op 95 overigens (vooral bij "normaal" rijden merk je dat verschil niet zo lijkt me). Ik gooi er echter wel altijd 98 in, staat immers op het tankklepje
-
- Eigenaar
- Berichten: 2492
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 12:15
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Venray
Re: Octaangetal 98 en een benzine-turbomotor
Bij mij loopt de T4 zelfs zuiniger op 98.
98 staat voorgeschreven en niet voor niets.
De motor kan gaan kloppen/pingelen bij hoge buitentemperatuur samen met vollast. De ontsteking kan dan met 95 de boel niet meer corrigeren, wat met > 98 nog wel kan.
Niet doen dus....en anders snel een Lupo 3 cylinder kopen op diesel, zou mijn advies zijn voor de T4 rijders onder ons.
98 staat voorgeschreven en niet voor niets.
De motor kan gaan kloppen/pingelen bij hoge buitentemperatuur samen met vollast. De ontsteking kan dan met 95 de boel niet meer corrigeren, wat met > 98 nog wel kan.
Niet doen dus....en anders snel een Lupo 3 cylinder kopen op diesel, zou mijn advies zijn voor de T4 rijders onder ons.
"May the Moose be with you!" "My Kawasaki smells the best, on my 80cc Puch I feel the best, in my V40 I am the best!
- BOULLIET4
- 2nd Gear member
- Berichten: 208
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 16:04
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Zundert
Re: Octaangetal 98 en een benzine-turbomotor
Rob schreef:Bij mij loopt de T4 zelfs zuiniger op 98.
98 staat voorgeschreven en niet voor niets.
De motor kan gaan kloppen/pingelen bij hoge buitentemperatuur samen met vollast. De ontsteking kan dan met 95 de boel niet meer corrigeren, wat met > 98 nog wel kan.
Niet doen dus....en anders snel een Lupo 3 cylinder kopen op diesel, zou mijn advies zijn voor de T4 rijders onder ons.
- JannekeB
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 19:27
- 14
- Roepnaam: Janneke
- Locatie: Linschoten
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Nou was ik toch heel nieuwsgierig wat er bij mij aanbevolen werd in de 2T, maar het tankklepje zegt toch RON 95, maar ik kan er dan toch ook 98 in doen toch?
Laatst gewijzigd door JannekeB op wo 14 mar 2012, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
'02 V40 2.0T Europa Prestige
- Robzor
- Supporting Member
- Berichten: 1131
- Lid geworden op: do 30 jun 2011, 21:49
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Robert
- Locatie: Aarle-Rixtel
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Jazeker :) maar heb je je wagen laten chippen?
Volvo V40 2.0T AUT 2003
Webdagboek
"There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die."
Webdagboek
"There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die."
- JannekeB
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 19:27
- 14
- Roepnaam: Janneke
- Locatie: Linschoten
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Nee niks geks mee gedaan, helemaal origineel. Had trouwens leuke typefout gemaakt ; aangebolen. (eventjes ge-edit)
Ik heb ooit met mijn vorige auto wel lange tijd V-power getankt, maar aangezien de benzineprijzen afgelopen jaren met een ruk gestegen zijn.....
Ik heb ooit met mijn vorige auto wel lange tijd V-power getankt, maar aangezien de benzineprijzen afgelopen jaren met een ruk gestegen zijn.....
'02 V40 2.0T Europa Prestige
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
- 13
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Tjalleberd
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
kijkent naar het brandstof klepje staat er bij mij ''99 2.0T gewoon euro 95.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: (Ervaringen alternatief) Octaan Euro 98 95 voor turbo be
Bij m'n T4 staat er Ron 98quincy schreef:kijkent naar het brandstof klepje staat er bij mij ''99 2.0T gewoon euro 95.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98