Pagina 4 van 4

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Geplaatst: di 15 mar 2016, 22:39
door Rubenvb
EnigmaEll schreef:Maar hoe is die ECU los gepeuterd dan?
Want die zit gegoten namelijk..
Hebben ze niet, dmv een piggybank hebben ze het gedaan die dus tussen de luchtmassa meter zit. en het is zeker merkbaar! ik heb namelijk een automaat en door de chiptuning krijgt hij ruim 10% meer koppel onderin waardoor de automaat veel lekkerder schakelt, hij beter van zn plek komt en nu de 2 liter blokken er uit trekt (lukt m net :P)

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Geplaatst: di 15 mar 2016, 22:46
door EnigmaEll
Ahh, dus toch de powerbox (variant).
Dat heb ik ook overwogen, maar snel laten varen i.v.m. het feit dat je de levensduur van je motor en uitlaatsysteem verkort.
Maar goed, de verhalen hierover zijn wisselend, ook wat men beweerd.
Zolang jij er content mee bent, is dat wat telt. Maar houdt dus de mogelijke risico's wel voor ogen.

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Geplaatst: wo 16 mar 2016, 13:46
door Rubenvb
EnigmaEll schreef:Ahh, dus toch de powerbox (variant).
Dat heb ik ook overwogen, maar snel laten varen i.v.m. het feit dat je de levensduur van je motor en uitlaatsysteem verkort.
Maar goed, de verhalen hierover zijn wisselend, ook wat men beweerd.
Zolang jij er content mee bent, is dat wat telt. Maar houdt dus de mogelijke risico's wel voor ogen.
over de risico's heb je gelijk, tenminste als je dit bij een houtje touwtje tuner laat doen. door deze powerbank hou je je boordcomputer origineel en heb je dus geen aanpassingen op je boordnet.
En omdat deze tuner niet het maximale uit de auto haalt blijft hij zonder problemen na behoren werken.

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Geplaatst: wo 16 mar 2016, 16:35
door ronker
Rubenvb schreef:
EnigmaEll schreef:Maar hoe is die ECU los gepeuterd dan?
Want die zit gegoten namelijk..
Hebben ze niet, dmv een piggybank hebben ze het gedaan die dus tussen de luchtmassa meter zit. en het is zeker merkbaar! ik heb namelijk een automaat en door de chiptuning krijgt hij ruim 10% meer koppel onderin waardoor de automaat veel lekkerder schakelt, hij beter van zn plek komt en nu de 2 liter blokken er uit trekt (lukt m net :P)
Kan me voorstellen dat het merkbaar is maar dit is echt niet de slimste manier om meer vermogen te krijgen. Zo'n piggyback foolt je ECU door verkeerde waardes (inlaattemp. airflow enz.) door te geven. Lucht/ brandstof mengsel kan zo nooit optimaal worden waardoor je de ene keer te rijk (meestal, vandaar meer power onderin) en de andere keer te arm draait. Je wilt niet weten wat er gebeurt als je ff wat langer doorrijdt op hoge snelheid met een te arm mengsel, ik heb al gaten in zuigers gezien hierdoor, drijfstangen door het carter enz. :tumbdown

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Geplaatst: wo 16 mar 2016, 16:56
door volvoS40
Yup, ben er zelf ook niet kapot van. Voor als race /banger auto, prima. Meestal komt er dan weer een ander blok in of gaat het hele zooitje naar de schroot hoop (A)

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Geplaatst: wo 16 mar 2016, 17:58
door Rubenvb
hmm, nog nooit van dit soort verhalen gehoord van mensen die het overkomen is. alhoewel heb ik er nog nooit problemen mee gehad en ook mijn vader (die al 6 jaar met de chipping rijd) heeft geen problemen. die auto gebruikt amper olie, loopt als een zonnetje en echt niks op aan te merken

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Geplaatst: za 02 dec 2017, 23:03
door hervelt
Ik begreep uit de uitleg hier op pagina 1 dat er ook professioneel geprogrammeerde Piggybacks geplaatst kunnen worden en dat zoiets tussen de €350 en €450 kost.
Is dat dan waarschijnlijk wat bij jou en je vader uitgevoerd is ?

Dus niet zo'n goedkope Piggyback van een paar tientjes die alleen maar voor een rijkere inspuiting zorgen en je ECU voor de gek houden.


Overigens een interessant topic. Had meer reacties verwacht hier.

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 07:00
door PKing
Lol ik heb een 1.6 en nul tot honderd is kijken hoe een boom groeit, maar zo een piggieding komt er echt niet in.
Wanneer je een auto koopt zijn de specs toch bekend neem ik aan, en je weet dat in mijn geval met zeg 109 (en nu mischien nog 90) pk en 1300 kg het geen snelheidsmonster is.
Koop dan een T versie...

Re: Alle vragen mbt chippen van NIET turbo motoren (1.8, 2.0 enz

Geplaatst: zo 03 dec 2017, 09:50
door hervelt
Het is bekend dat veel (oudere) Volvo's vanaf fabriek "terug getuned" zijn qua vermogen terwijl er precies hetzelfde blok in ligt dan van een snellere uitvoering.
Zo heeft de diesel 102 PK hetzelfde blok als de 115 PK (maar is wel de turbo anders, en geeft de 102 PK turbo zelfs minder problemen dan de turbo van de 115 PK diesel)

Je moet in de basis wel een stevig blok hebben dus.
Bij een 1.6 blok loop je juist snel tegen de fysieke grenzen van het blok aan.
Een 2 liter blok bijv is mechanisch veel sterker gebouwd. (Geloof dat dat verschil bij oudere types wel groter was dan bij nieuwe types. Zie o.a de T4 verschillen Phase I en II)

Heb mijn twijfels ook bij een Powerbox of goedkope Piggyback.
Daarom ook mijn vragen daarover.