Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
je kunt doen:
- schakelbussen vervangen (gedaan)
- schakelstang afstellen.
- versnellingsbak olie vernieuwen
- gereviseerde bak monteren (erg radicaal)
- schakelbussen vervangen (gedaan)
- schakelstang afstellen.
- versnellingsbak olie vernieuwen
- gereviseerde bak monteren (erg radicaal)
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- Idle
- Berichten: 29
- Lid geworden op: zo 23 jan 2011, 21:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
oke bedankt,we gaan is verder proberen,ik meen dat er bij de schakelpook zelf ook bussen zitten.schaefer schreef:je kunt doen:
- schakelbussen vervangen (gedaan)
- schakelstang afstellen.
- versnellingsbak olie vernieuwen
- gereviseerde bak monteren (erg radicaal)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 723
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:19
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Hengelo
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
daar zitten kunststof blokjes.. maar daar hoef je niet naar te kijken hoor. Zolang je nog de vergrendeling van de pook omhoog moet trekken om 'm in zijn achteruit te zetten, is daar niets mee aan de hand.
Poets je ook tandjes in andere versnellingen?
Poets je ook tandjes in andere versnellingen?
Volvo....niets anders!
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
Volvo 440 1.8 DLI '93 (verkocht)
Volvo S40 1.8 LPI '97
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
Dat niet, wat ik van hem begreep.schaefer schreef:daar zitten kunststof blokjes.. maar daar hoef je niet naar te kijken hoor. Zolang je nog de vergrendeling van de pook omhoog moet trekken om 'm in zijn achteruit te zetten, is daar niets mee aan de hand.
Poets je ook tandjes in andere versnellingen?
Maar dat ie weleens last heeft van zijn 4 naar 5.
Denkt dat ie in zijn 5 staat maar blijkt dan in zijn 3 te staan met als gevolg veel toeren
-
- Idle
- Berichten: 29
- Lid geworden op: zo 23 jan 2011, 21:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
het gaat niet over het mechanisme in de pook zelf,ik heb het over de schakelbussen onder de pookhoes daar zitten ook 2 bussen.schaefer schreef:daar zitten kunststof blokjes.. maar daar hoef je niet naar te kijken hoor. Zolang je nog de vergrendeling van de pook omhoog moet trekken om 'm in zijn achteruit te zetten, is daar niets mee aan de hand.
Poets je ook tandjes in andere versnellingen?
de bussen onder de auto de auto(voor en achter)zijn vervangen en de versnellingsbakolie is reeds vervangen,maar het probleem is nog steeds aanwezig.
het tandjes poetsen is alleen maar in zijn achteruitversnelling en het moeilijk krijgen in zijn 1e en 5e versnelling
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
- 13
- Locatie: Weert
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
Beter een late reactie dan geen reactie:
Synchromesh misschien versleten?
Die zorgt ervoor dat de tandwielen synchroon draaien bij het overschakelen zodat de tandjes direct in elkaar grijpen.
Als die niet goed functioneert gaat hij moeilijker in de versnelling en krijg je tandjes poetsen.
Ik weet niet of je een phase I of phase II hebt, maar als je een phase I hebt, kan het ook nog zijn dat je last heb van een kwaaltje dat af en toe voorkomt bij die (Renault) bakken. Dan is er een lager bezig met stilaan eruit lopen.
Synchromesh misschien versleten?
Die zorgt ervoor dat de tandwielen synchroon draaien bij het overschakelen zodat de tandjes direct in elkaar grijpen.
Als die niet goed functioneert gaat hij moeilijker in de versnelling en krijg je tandjes poetsen.
Ik weet niet of je een phase I of phase II hebt, maar als je een phase I hebt, kan het ook nog zijn dat je last heb van een kwaaltje dat af en toe voorkomt bij die (Renault) bakken. Dan is er een lager bezig met stilaan eruit lopen.
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon
-
- 1st Gear member
- Berichten: 134
- Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 10:16
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Den Haag
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
Een volvo uit 97' is en blijft nog steeds een phase 1rkeyers schreef:Beter een late reactie dan geen reactie:
Synchromesh misschien versleten?
Die zorgt ervoor dat de tandwielen synchroon draaien bij het overschakelen zodat de tandjes direct in elkaar grijpen.
Als die niet goed functioneert gaat hij moeilijker in de versnelling en krijg je tandjes poetsen.
Ik weet niet of je een phase I of phase II hebt, maar als je een phase I hebt, kan het ook nog zijn dat je last heb van een kwaaltje dat af en toe voorkomt bij die (Renault) bakken. Dan is er een lager bezig met stilaan eruit lopen.
-
- Idle
- Berichten: 29
- Lid geworden op: zo 23 jan 2011, 21:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
rkeyers schreef:Beter een late reactie dan geen reactie:
Synchromesh misschien versleten?
Die zorgt ervoor dat de tandwielen synchroon draaien bij het overschakelen zodat de tandjes direct in elkaar grijpen.
Als die niet goed functioneert gaat hij moeilijker in de versnelling en krijg je tandjes poetsen.
Ik weet niet of je een phase I of phase II hebt, maar als je een phase I hebt, kan het ook nog zijn dat je last heb van een kwaaltje dat af en toe voorkomt bij die (Renault) bakken. Dan is er een lager bezig met stilaan eruit lopen.
maakt niet uit alle reacties zijn welkom
synchromesh??zitten neem ik aan in de versnellingsbak...ik heb er meerdere mensen over gehoord..
het is idd een fase 1,nou weet ik dat renaultbakken roerbakken zijn over het algemeen maar ik heb al het 1 en en ander geprobeerd zoals:
schakelbussen vervangen(voor en achter).
versnellingsbakolie ververst.
hulpkoppelingscillinder vervangen.
schakelstang afgesteld(8mm).
koppelingspedaal staat goed afgesteld en alle steunen zijn in goede staat(geen scheurtjes in het rubber o.i.d).
waarschijnlijk is het de druklager of groep aangezien ik een gepiep hoor zodra ik het koppelingspedaal intrap wat vanuit de versnellingbak komt....
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
- 13
- Locatie: Weert
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
Ja, dat gepiep is waarschijnlijk je druklager.
Daar moet je niet te lang mee wachten, die dingen kunnen echt gewoon in stukken uit elkaar vallen.
Dat kàn heel misschien een verklaring zijn voor het tandjespoetsen (niet volledig ontkoppelen).
Ik vrees echter dat je het toch bij je synchromesh (zit inderdaad in de bak) of lagers ìn de versnellingsbak moet zoeken. Zeker omdat dit toch een beetje een kwaaltje is van de Renault bakken.
Bedenk goed wat je doet: Als de koppelingsplaten/drukgroep/druklager vervangen moeten worden dan moet de bak er toch onderuit. Het grootste gedeelte van de kosten is het arbeidsloon om de bak te demonteren en opnieuw te monteren. Misschien gelijk een mooi moment om eens naar de rest te laten kijken. Als het achteraf niet goed blijkt te zijn met je bak dan kom je nog een keer het arbeidsloon aan het betalen.
Daar moet je niet te lang mee wachten, die dingen kunnen echt gewoon in stukken uit elkaar vallen.
Dat kàn heel misschien een verklaring zijn voor het tandjespoetsen (niet volledig ontkoppelen).
Ik vrees echter dat je het toch bij je synchromesh (zit inderdaad in de bak) of lagers ìn de versnellingsbak moet zoeken. Zeker omdat dit toch een beetje een kwaaltje is van de Renault bakken.
Bedenk goed wat je doet: Als de koppelingsplaten/drukgroep/druklager vervangen moeten worden dan moet de bak er toch onderuit. Het grootste gedeelte van de kosten is het arbeidsloon om de bak te demonteren en opnieuw te monteren. Misschien gelijk een mooi moment om eens naar de rest te laten kijken. Als het achteraf niet goed blijkt te zijn met je bak dan kom je nog een keer het arbeidsloon aan het betalen.
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon
-
- Idle
- Berichten: 29
- Lid geworden op: zo 23 jan 2011, 21:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
rkeyers schreef:Ja, dat gepiep is waarschijnlijk je druklager.
Daar moet je niet te lang mee wachten, die dingen kunnen echt gewoon in stukken uit elkaar vallen.
Dat kàn heel misschien een verklaring zijn voor het tandjespoetsen (niet volledig ontkoppelen).
Ik vrees echter dat je het toch bij je synchromesh (zit inderdaad in de bak) of lagers ìn de versnellingsbak moet zoeken. Zeker omdat dit toch een beetje een kwaaltje is van de Renault bakken.
Bedenk goed wat je doet: Als de koppelingsplaten/drukgroep/druklager vervangen moeten worden dan moet de bak er toch onderuit. Het grootste gedeelte van de kosten is het arbeidsloon om de bak te demonteren en opnieuw te monteren. Misschien gelijk een mooi moment om eens naar de rest te laten kijken. Als het achteraf niet goed blijkt te zijn met je bak dan kom je nog een keer het arbeidsloon aan het betalen.
ik denk idd dat de druklager de boosdoener is,maar aangezien ik niet het idee heb dat de koppeling versleten is vind ik het zonde om de koppeling,drukgroep en lager te laten vervangen.....wat is wijsheid????...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
- 13
- Locatie: Weert
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
Hoeveel kilometer heeft hij erop staan?evilneos schreef: ik denk idd dat de druklager de boosdoener is,maar aangezien ik niet het idee heb dat de koppeling versleten is vind ik het zonde om de koppeling,drukgroep en lager te laten vervangen.....wat is wijsheid????...
Weet je wat het is: als je de bak er onderuit moet bouwen en terugbouwen ben je sowieso al voor tussen de 500 en 700 euro aan de beurt qua arbeidsloon. Dat is gelijk je grootste kostenpost, qua onderdelen kom je niet aan dat bedrag, al zou je alles laten vervangen.
Daarom is het meestal verstandig om zoveel mogelijk ineens mee te nemen. Aan het arbeidsloon veranderd dan eigenlijk niets, alleen heb je meer onderdelen meegenomen zodat je zeker weet dat je binnen nu en x-tijd niet wèèr aan de beurt bent. De 'overhead' kosten van het in- en uitbouwen zijn dan in relatie met wat allemaal is vervangen minder hoog.
Als je over een half jaar tot de conclusie moet komen dat je drukgroep toch wel aan vervanging toe is dan loop je te balen: betaal je weer dat hele arbeidsloon om een (in relatie tot het arbeidsloon) 'goedkoop' onderdeeltje te vervangen.
En wat ik zeg: gezien de klachten die je verder hebt: laat ze verder kijken, want het zijn kwalen bakken. Voorkomen is beter dan genezen.
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon
-
- Idle
- Berichten: 29
- Lid geworden op: zo 23 jan 2011, 21:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
er staat nu 220000km op de teller en idd als je wat gaat vervangen dan vind ik ook dat je gelijk alles moet aanpakken zoals druklager/drukgroep en koppelingsplaat...rkeyers schreef:Hoeveel kilometer heeft hij erop staan?evilneos schreef: ik denk idd dat de druklager de boosdoener is,maar aangezien ik niet het idee heb dat de koppeling versleten is vind ik het zonde om de koppeling,drukgroep en lager te laten vervangen.....wat is wijsheid????...
Weet je wat het is: als je de bak er onderuit moet bouwen en terugbouwen ben je sowieso al voor tussen de 500 en 700 euro aan de beurt qua arbeidsloon. Dat is gelijk je grootste kostenpost, qua onderdelen kom je niet aan dat bedrag, al zou je alles laten vervangen.
Daarom is het meestal verstandig om zoveel mogelijk ineens mee te nemen. Aan het arbeidsloon veranderd dan eigenlijk niets, alleen heb je meer onderdelen meegenomen zodat je zeker weet dat je binnen nu en x-tijd niet wèèr aan de beurt bent. De 'overhead' kosten van het in- en uitbouwen zijn dan in relatie met wat allemaal is vervangen minder hoog.
Als je over een half jaar tot de conclusie moet komen dat je drukgroep toch wel aan vervanging toe is dan loop je te balen: betaal je weer dat hele arbeidsloon om een (in relatie tot het arbeidsloon) 'goedkoop' onderdeeltje te vervangen.
En wat ik zeg: gezien de klachten die je verder hebt: laat ze verder kijken, want het zijn kwalen bakken. Voorkomen is beter dan genezen.
het probleem om hem in zijn achteruit versnelling te krijgen wordt met de dag erger aangezien ik hem eerst in zijn 2e versnelling zette voordat ik hem in zijn achteruit deed wat nog wel ging is nu bijna niet meer mogelijk.
in de eerste instantie wilde ik het nog wel zelf proberen om de versnellingsbak eronder vandaan te halen,maar bij nader inzien zie ik er denk ik toch maar vanaf aangezien een versnellingsbak nogal ingewikkeld in elkaar zit....
-
- Idle
- Berichten: 42
- Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 12:07
- 12
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 1998
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
ik heb exact evenveel km's en exact hetzelfde probleem!!!
Schakelen in achteruit met de dag moeilijker... wel op een dag lukt het gewoon NIET meer .
op dat punt is het nu gekomen bij mij.
Ik denk dat ik op zoek moet naar een donorbak
Schakelen in achteruit met de dag moeilijker... wel op een dag lukt het gewoon NIET meer .
op dat punt is het nu gekomen bij mij.
Ik denk dat ik op zoek moet naar een donorbak
- linkemink
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 14 dec 2010, 23:11
- 13
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
Mijn V40 '99 18 (phase I) heeft ook wat problemen met schakelen. (Allleen de achteruit en de 1e versnelling vanuit z'n vrij) de overige versnellingen schakelt de auto soepel, kraakt niet en heeft ie geen bijgeluiden.
Soms vanuit stilstand in z'n 1 iets krachtiger optrekken hoor je kort geluid.
Heb inmiddels het een en ander gelezen op dit prachtige forum maar ben er nog niet helemaal uit of ik nu in de drukgroep/lager of de bussen moet gaan zoeken.
Hoop op iemand die dit herkend en zijn probleem inmiddels heeft opgelost.
Soms vanuit stilstand in z'n 1 iets krachtiger optrekken hoor je kort geluid.
Heb inmiddels het een en ander gelezen op dit prachtige forum maar ben er nog niet helemaal uit of ik nu in de drukgroep/lager of de bussen moet gaan zoeken.
Hoop op iemand die dit herkend en zijn probleem inmiddels heeft opgelost.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: tandjes poetsen in zijn achteruit....oorzaak???
Busjes vervangen kan nooit kwaad, kost weinig, en is zelf te doen.
Meestal schakeld de auto in zijn 1 en naar zijn achteruit, weer stukken beter en zit je er niet meer er zo in te roeren .
[ Geplaatst met Android ]
Meestal schakeld de auto in zijn 1 en naar zijn achteruit, weer stukken beter en zit je er niet meer er zo in te roeren .
[ Geplaatst met Android ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- linkemink
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: di 14 dec 2010, 23:11
- 13
Re: Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz
Schakelbussen vervangen, zowel de voorste als achterste, en de auto schakelt weer als nieuw.
Perfect, dankzij tips op het forum voor 23 euro klaar.
Perfect, dankzij tips op het forum voor 23 euro klaar.
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di 17 mar 2015, 20:01
- 9
- Model: S40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
Re: Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz
hallo, aansluitend op deze ervaringen, mijn s40, 1.8 van 2003 met 260dznd km heeft ook wat vernellingsproblemen. Tanden poetsen van en naar 2de versnelling. Wat helpt is enkel bij warm gereden bak relatief traag schakelen, dan lukt het zonder kraken.
Zo te zien zijn er verschillende opties:
-schakelbusjes nazien
-olie verversen
-afstellen schakelmechanisme
-bak vervangen.
Het is volgens mij een renaultbak. Ik zou alvast eens proberen om olie te verversen, kan nooit geen kwaad, zijn er suggesties van olie die net voor dit probleem beter geschikt zijn, als ik het goed heb gelezen gaat er een goede 2 liter in. De schakelbusjes zou ik misschien ook zelf kunnen vervangen, ik ben een beetje technisch aangelegd, maar waar zitten die busjes juist?
Bij navraag in de garage was het advies om de bak gezien de km stand te vervangen door een 2de handsexemplaar met 50dznd km, dit zou werk in 700 a 900 euro kosten, een redelijk bedrag, dus voor mij redelijk zinvol om eerst wat minder extreme zaken te proberen.
Ik vroeg me trouwens ook af of er hier nog belgen zijn, of mensen die een goede maar niet te dure garage kunnen aanbevelen in vlaanderen?
alvast bedankt
Zo te zien zijn er verschillende opties:
-schakelbusjes nazien
-olie verversen
-afstellen schakelmechanisme
-bak vervangen.
Het is volgens mij een renaultbak. Ik zou alvast eens proberen om olie te verversen, kan nooit geen kwaad, zijn er suggesties van olie die net voor dit probleem beter geschikt zijn, als ik het goed heb gelezen gaat er een goede 2 liter in. De schakelbusjes zou ik misschien ook zelf kunnen vervangen, ik ben een beetje technisch aangelegd, maar waar zitten die busjes juist?
Bij navraag in de garage was het advies om de bak gezien de km stand te vervangen door een 2de handsexemplaar met 50dznd km, dit zou werk in 700 a 900 euro kosten, een redelijk bedrag, dus voor mij redelijk zinvol om eerst wat minder extreme zaken te proberen.
Ik vroeg me trouwens ook af of er hier nog belgen zijn, of mensen die een goede maar niet te dure garage kunnen aanbevelen in vlaanderen?
alvast bedankt
- René
- Beheerder
- Berichten: 32031
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
- 14
- Model: V40new
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Bompa
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Re: Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz
http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=58&t=1528karlbifuel schreef:Ik vroeg me trouwens ook af of er hier nog belgen zijn, of mensen die een goede maar niet te dure garage kunnen aanbevelen in vlaanderen?
alvast bedankt
V40new 1.6 T3 R-Design 2014
2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz
de olie hanteren die in het boekje staat of Volvo voorschrijft.karlbifuel schreef:Ik zou alvast eens proberen om olie te verversen, kan nooit geen kwaad, zijn er suggesties van olie die net voor dit probleem beter geschikt zijn
standaard garagemeuk olie kan voor denderende verrassingen zorgen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Alles over tanden poetsen ; van 1 naar 2, achteruit enz
1 http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =38&t=1845karlbifuel schreef: Zo te zien zijn er verschillende opties:
1 -schakelbusjes nazien
2 -olie verversen
3 -afstellen schakelmechanisme
4 -bak vervangen.
2 http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =38&t=4111
3 http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =38&t=9422
4 bv http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... =38&t=5401