kerstbingo lampjes instrumenten dashbord tellers elektra vallen uit massa punten en of kabel kabels

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
harry_nak
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 22:48
14

kerstbingo lampjes instrumenten dashbord tellers elektra vallen uit massa punten en of kabel kabels

Bericht door harry_nak »

v40 t4 2001. vorige week was het (na maanden lang geen enkel probleem) weer eens raak, groot licht opzetten, radio valt even weg, motor eventjes stotteren en allerlei alarmen die ook zo weer verdwenen waren (behalve de dsp die bleef tot motor af). dagen erop nog een paar keer radio even uit na groot licht opzetten, verder geen kermis. zwevende storingen en zijn natuurlijk lastig, je zult zien dat bij de garage alles prima werkt (en onderzoeken kost een kapitaal). volgende beurt denk ik gewoon maar accuklemmen en massakabel laten vervangen of heeft iemand nog meer tips?
Laatst gewijzigd door harry_nak op do 24 dec 2009, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mr-officer
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 361
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 21:30
14
Roepnaam:

Re: kerstbingo van alarm lampjes aan na groot licht op

Bericht door Mr-officer »

Heb je toevallig "kale" draadjes lopen bij je radio? Misschien dat deze af-en-toe contact maken en zo alles verstoren.

Je radio is namelijk vaak op een "illumination" draadje aangesloten, zodat bij je verlichting aan de radio minder fel schijnt (soort van nachtstand).

Succes in elk geval!

:afro
wbe
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:10
14
Model: V50
Type: 2.0
Bouwjaar: 2004
Locatie: Kollumerzwaag

Re: kerstbingo van alarm lampjes aan na groot licht op

Bericht door wbe »

hallo,

ik dacht even hardop misschien dat je er wat mee kunt
ik zou het eerder bij de dynamo zoeken want als je meer stroom gaat vragen moet hij ook meer leveren en miss dat ie het dan ff niet goed aan kan.
maar opzich moet de accu dat natuurlijk ook makkelijk opvangen.
wat mij wel opvalt is als ik in het donker rijd en dan de achterraam verwarming aanzet gaan de lichten even iets doven mischien dat het een beetje het zelfde is als bij jou maar dan in lichtere vorm.

groeten Watze
harry_nak
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 22:48
14

Re: kerstbingo van alarm lampjes aan na groot licht op

Bericht door harry_nak »

ben ook bang voor dynamo/spanningsregelaar maar dat wordt een stuk prijziger, eerst dit maar eens proberen, kan nooit heel duur zijn. op internet op meerdere plaatsen ook dit als oplossing gezien.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: kerstbingo van alarm lampjes aan na groot licht op

Bericht door Wouter »

Harry ik zou het een rare oplossing vinden, als je dynamo lampje niet brandt op het dashboard.
Tenzij het lampje stuk is.
Eerste controle:
Wat is je laadspanning als de motor loopt en je meet de spanning op de accu polen?

Probeer het volgende dan maar eens:
Haal de verbindingen maar eens los van je dynamo.
Start de motor.
Uiteraard gaat je lampje van je dynamo branden want er is geen laadspanning.
Zet je grootlicht maar eens aan en gaat de motor dan stotteren en lampjes knipperen?
Stotteren zal wel niet meer gebeuren, maar je lampen zullen wel dimmen of uitgaan.

Mij zou het verbazen als het opgehouden is.

Zelf denk ik aan een kortsluiting of vocht in de bedrading of bij Xenon een slechte ballast.
Probeer dan het volgende:
Haal de stekkers los van de koplampen.
Motor starten.
Grootlicht aan.
Wat gebeurt er?
Ben benieuwd

Als het probleem weg is heb je het gevonden, anders maak je volgende onderdeel in het circuit los (ballast, relais) en probeer je het opnieuw.

Groetjes Wouter
harry_nak
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 22:48
14

Re: kerstbingo van alarm lampjes aan na groot licht op

Bericht door harry_nak »

weer een tijdje geen probleem maar net vlak voordat ik thuis kwam spanning weer heel even zo goed als weg maar nu bij remmen (van de zomer ook ooit wel eens gehad dat radio even uitviel na richting aangeven). motor sloeg niet af, spanning kwam gewoon weer terug (radio weer aan, koplampen OK). geparkeerd, groot licht op, motor sloeg nu wel af. daarna alsof accu bijna dood was, bij op contact zetten controlelampjes heel zwak, koplampen niet zichtbaar op een muur 1 meter voor mij. na helemaal van contact en deur open knipperde het lampje bij de pedalen ook heel zielig en een brommend toontje (weet niet of lampje of ergens een relais). gek genoeg kon ik hem wel op slot doen met de afstandsbediening. weer van slot en tot mijn verbazing ging het licht binnen weer aan. kan natuurlijk ook dat iets door het sluiten deur weer net wel contact gemaakt heeft. weer ingestapt en als ik hem op contact zette alles weer normaal, koplampen ook. was te koud en donker om de multimeter tevoorschijn te gaan halen. ik denk toch aan accuklemmen of een slechte kabel ergens. binnenkort maar eens accuspanning maar eens meten en de weerstand van de massakabel en de pluskabel (zal wel even zoeken worden waar die naar toe gaat, de accu die vind ik nog wel).
harry_nak
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 22:48
14

Re: kerstbingo van alarm lampjes aan na groot licht op

Bericht door harry_nak »

en vanochtend weer hetzelfde probleem, iedere keer bij remmen even geen spanning en na afzetten motor alsof accu helemaal dood. auto afsluiten en deuren weer open en alles weer normaal. vanmiddag voor het wegrijden mijn radio losgehaald en sindsdien 2 ritjes zonder problemen. veel te vroeg om te juichen maar ik heb een verdachte. morgen maar eens proberen met de originele volvo radio.
harry_nak
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 22:48
14

Re: kerstbingo van alarm lampjes aan na groot licht op

Bericht door harry_nak »

nope radio is het dus niet :-(

accu leek weer zo goed als dood na uitzetten motor alsof ik vrijwel alleen op de dynamo heb gereden, alles weer normaal na portieren op slot en weer open. iemand een idee of er dan een of ander relais uit en weer aangezet wordt?
harry_nak
Engine off
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 dec 2009, 22:48
14

Re: kerstbingo van alarm lampjes aan na groot licht op

Bericht door harry_nak »

ondertussen onderweg brandstofpomp overleden en inmiddels vervangen en daarnaast eea aan massacontacten hersteld. rekening niet mis maar het elektriek lijkt stabiel nu en zelfs de benzinemter werkt weer (voor het eerst in een paar jaar).
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: kerstbingo van alarm lampjes aan na groot licht op

Bericht door Wouter »

Waarschijnlijk had je corrosie op de contactpunten van je stekker op de brandstof pomp.

Groetjes Wouter
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

instrumenten dashbord tellers elektra vallen uit massa kabel

Bericht door devnullT4 »

Hier ook over gepost maar het blijkt geen kortsluiting/zekering probleem te zijn.

Alle tellers (kmteller, toeren, kmstand etc) werken sinds vanochtend niet meer. Hiermee een rit naar Frankrijk gemaakt zonder tellers of CC :tumbdown
Alle controlelampjes branden prima. Ik heb de unit er uit gehaald en gekeken maar het lijkt er op of alles goed contact maakt. Als ik de unit nl. even helemaal ontkoppel en weer tegen de stekkers aan de achterkant schuif, komen de kmstanden even terug, voor een paar seconden en dan valt het weer weg.. dit elke keer en wat heen weer bewegen van de unit doet niks. Onderweg is ie ook een aantal keer voor een paar seconden terug gekomen, maar hij houdt het nooit lang vol!

ANWB gebeld, franse wegenwacht is net langsgeweest. Die kon 'm wel 50km verderop naar de Volvo garage brengen. Ik dacht dat ie wel wat door zou kunnen meten oid, maar niet dus. Volgens hem was het paneel "stuk" en moest gewoon vervangen worden.

Iemand nog een idee wat ik verder zou kunnen proberen/ evt. doormeten ?

En als ik een andere unit er in zet, komt de kmstand dan mee/wordt die alleen in het instrumentenpaneel zelf opgeslagen ? Zit ik dan met 148000km en geen NAP meer :'(

Overigens, zou een laatste phase 2 model paneel gaan werken op mijn my 2000 ?
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dimitri
Veteraan
Veteraan
Berichten: 4380
Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 20:47
14
Model: V40
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Dimitri
Locatie: Hazerswoude Z-H

Re: instrumentenpaneel tellers vallen uit

Bericht door Dimitri »

Heb je al geprobeerd om het paneel even goed aan te drukken, die contacten zijn vrij gevoelig. En ander even het instrumentenpanel eruit halen, je stuur hoeft er dan niet af, je moet alleen de 2 bouten die je stuurcolom op zijn plek houden even los draaien.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: instrumentenpaneel tellers vallen uit

Bericht door myalexx »

persoonlijk zou ik voorzichtig het paneel demonteren en kijken of er niet toevallig wat los zit.

voor je dit doet (bedacht mij ineens). Kijk eens of die pennetjes van die 2 stekkers goed zitten.

wellicht maken deze slecht contact.

anders paneel even uit elkaar de goed kijken. evt schoonmaken wellicht contact spray.

zover ik dit aan hoor duid dit duidelijk op een verbindings probleem.

dit omdat de dingen die jij noemt allemaal vanuit dezelfde connector komen.

sorry voor mijn samenhangende verhaal, ben moe..
maar wilde je toch nog even wat sturen voor je dure dingen gaat doen.

succes en als je het niet aandurft dan zou ik niet verder gaan.

gr Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: instrumentenpaneel tellers vallen uit

Bericht door devnullT4 »

bedankt voor de reakties,

ik had vanmiddag het hele paneel er al uit gehaald, en soms komen de standen dus wel terug maar voor heel kort, een aantal seconden en vallen dan weer weg!
Daarnaast, als ik de waarschuwingslampen aanzet bijv. dan knipperen soms de verkeerde lampjes mee, soms de goede. Dit is wel weer afhankelijk van of ik wat wrik met het paneel tegen de stekkers er achter.
Nu ik er over nadenk, dit soort rare dingen met elektra heb ik af en toe wel vaker, lampjes die een tijdje niet meer branden en dan weer wel, radio die reset etc.. is het niet een massa probleem oid ?

De hele klokkenwinkel uit elkaar wil ik best doen, het doet het nu helemaal niet (A)
Maar dan moet ik wel weten wat ik zou kunnen nameten etc, heb nu geen idee. Dit soort details staan ook niet de handboeken die ik heb...

als iemand me kan helpen met "debuggen".. graag! Ik heb hier op vakantie een multimeter bij me :tumbup
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: instrumentenpaneel tellers vallen uit

Bericht door Wouter »

Maak de contactvlakken achter het instrumentenpaneel goed schoon met een wattenstaafje gedrenkt in contact spray.

Controleer of de contact stekkers achter het paneel goed zitten.
Gebruikersavatar
René
Beheerder
Beheerder
Berichten: 32042
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:18
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2014
Roepnaam: Bompa
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: instrumentenpaneel tellers vallen uit

Bericht door René »

devnullT4 schreef: lampjes die een tijdje niet meer branden en dan weer wel, radio die reset etc.. is het niet een massa probleem oid ?
Zo te lezen is het volgens mij inderdaad een massa probleem.
devnullT4 schreef:Volgens hem was het paneel "stuk" en moest gewoon vervangen worden.
Tssssss, wat moet ie anders zeggen, lekker makkelijk. :vertag
Afbeelding
Afbeelding V40new 1.6 T3 R-Design 2014 Afbeelding

2014 V40 1.6 R-Design 498 Caspian Blue Met.
2007 V70 2.4 Edition Sport 426 Silver Met.
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: instrumentenpaneel tellers vallen uit

Bericht door devnullT4 »

@Wouter: zal morgen eens contact spray halen en proberen. Ik snap alleen niet waarom de tellers steeds precies slechts een aantal seconden werken en dan uitvallen en wrikken/bewegen niet werkt. Alsof het zichzelf uitzet bij detecteren van lekstroom ofzo

@René: Inderdaad lekker makkelijk, kwam ook aanrijden met een oplegger om meteen de auto maar mee te nemen terwijl ik de ANWB het hele verhaal moest vertellen wat er aan de hand was en de auto in principe het wel deed maar ik de situatie natuurlijk onveilig vond doordat ik geen idee had van mijn snelheid (A) :-D

laat nog wel weten als ik de oorzaak gevonden heb, ideeen nog steeds welkom!
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: instrumentenpaneel tellers vallen uit

Bericht door myalexx »

Dat uit elkaar halen was ook min of meer de laatste stap.

Maar dit is duidelijk een massa probleem.

Dus zoals wouter & ik al zij goed schoonmaken icm contactspray. Kijken of er in de stekker geen pennetje zit die los zit in de grote stekker dat hij wel contact maakt maar door het wiebelen dat hij geen goed contact maakt.

Succes
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: instrumentenpaneel tellers vallen uit

Bericht door devnullT4 »

Solved!

Vanochtend wilde ik alles dicht schroeven om te kunnen rijden, bleek de bovenste schroef heel moeilijk te passen... dus iets dat klem zat blijkbaar.
Achter het paneel loopt een kabel,deze had zo te zien altijd al klem gezeten daarachter en er zat een knik in!
Kabel weer wat in vorm gebracht en een stukje op zij geschoven, het paneel viel er nu net iets verder in en de displays gaven weer beeld!
Vast geschroefd en alles doet het weer, toch wel fijner rijden met cruise control!

:tumbup

Massa ga ik alsnog wel controleren.. zodra het niet meer regent hier :tumbdown
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: instrumentenpaneel tellers vallen uit

Bericht door myalexx »

Ik zij toch dat het te maken had met die connectors :P .

Ben blij dat het weer werkt :-D .

Waar zit je eigenlijk in frankrijk ivm regen :O
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Plaats reactie