De draagarmrubbers waarmee de achterwielen voor aan de bodemplaat vastzitten bleken aan beide kanten stuk: het hart van de rubbers kon vrij alle kanten op bewegen. Niet bevorderlijk voor de stabiliteit, en APK afkeur.
Hieronder een korte beschrijving van hoe ik ze zelf thuis vervangen heb:
- spuit van te voren de draagarmbout (aan de kant van de kokerbalk) en oude rubber in met kruipolie
- verwijder de twee M10 bouten waarmee de korte dwarsgeleider aan de draagarm vastzit
- verwijder de M8 bout waarmee de handremleiding aan de draagarm vastzit: die kan nu zakken
- draai de lange bout aan de voorkant van de draagarm eruit: zit erg vast, dus verlengstuk (pijp) gebruiken
- laat achterwiel zitten, maar krik de auto onder kokerbalk iets op
- de voorkant van de draagarm zakt nu een cm of tien, en je kunt van onderaf goed bij het rubber
- plaats een houten blok tussen draagarm en kokerbalk, zodat de arm niet meer zijdelings kan bewegen
- maak met een los ijzerzaagblad een kleine zaagsnede in de stalen bus van het oude draagarmrubber
- sla nu op deze plek een oude schroevendraaier of kleine beitel tussen de stalen bus en gat in de draagarm
- hierdoor verdwijnt de spanning in de ring (anders krijg je hem er zonder pers nooit uit)
- tik de stalen ring van het oude rubber er nu uit, met behulp van wat kruipolie gaat dit vrij makkelijk
- het nieuwe rubber moet je eerst met 2 slangklemmen voorspannen, anders is de diameter veel te groot
- extra: met een Dremel de rand van het gat in de draagarm schuine kantjes gegeven
- extra: naast de slangklemmen ook een lijmklem erop, om te zorgen dat het rubber niet ovaal wordt
- smeer binnenkant van de draagarm en buitenkant van het rubber in met afwasmiddel
- methode 1: sla met hamer het nieuwe rubber in het gat: gelijkmatig rondom tikken
- lastigste is de eerste paar millimeter: als die er netjes opgelijnd inzitten dan gaat de rest ook wel
- methode 2: eenvoudig persje gemaakt van M12 draadeind en wat stalen ringen en bussen
- met dit persje was het inpersen een kwestie van de M12 moer aandraaien: minutenwerk
- de eerste methode is veel lastiger (vooral eerste stukje), maar voor 2 moet je eerst een persje maken
- houten blok weghalen, en krik genoeg laten zakken om de lange bout terug te kunnen tikken en aandraaien
- 3 overige boutjes vastschroeven en klaar
Methode 1 kostte me een uur of 4, vooral het intikken van het begin van het nieuwe rubber is erg lastig.
Methode 2 kostte me zo'n 3 uur, waarvan 1 voor het maken van het tooltje.
O ja, ik heb wel een smeerput dus kon alles rechtop staand onder de auto doen, helpt ook. Maar omdat je prima bij het rubber kunt komen (na laten zakken van de draagarm) moet het onder de auto ook wel gaan.
Waarschuwing: krijg je oude rubber wel eruit maar het nieuwe niet erin, dan heb je een probleem want de auto kan dan niet meer rijden!
Paar plaatjes:
Groeten, Sander