Pagina 1 van 4

Motor loopt op <4 cilinders ; 3 of 2 = waarschijnlijk bobine

Geplaatst: wo 07 jul 2010, 22:17
door Volvo_v40
Goedendag

Ik heb nu sinds 1 maand een Volvo V40 2.0 16V
op Benzinne en LPI (gas)

Nu is het probleem wanneer ik mijn auto start dat het lijkt
alsof hij op 3 cilinders rijd

Ik heb al een test gedaan om te kijken of er een cilinder uitvalt
maar dat is niet het geval
Ook heb ik een compressie test gedaan en daar licht het ook niet aan
ook heb ik al me stationairklep schoon gemaakt ook dat werkte helaas niet

En om niet te vergeten alle stappen die je maar kan bedenken
bougies, benzinnefilter, luchtfilter, bougieskabels,

Ik ben ten einde raad
Kan er iemand mij helpen :S:S:S
het is na mij weten zowel op benzinne als op gas

M.V.G
Chris

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 18:54
door Wouter
Bobines vervangen of uitwisselen.
Bougie kabel ook na natsprayen getest?

Groetjes Wouter

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 19:07
door Volvo_v40
Goedendag Wouter

Bobines heb ik nog niet gedaan
want zou het daar aan kunnen liggen
ook als het alleen bij een koude motor is ???

De bougiekabels heb ik inderdaad al nat gespoten
maar zat geen lek in zeg maar
ook liep hij hierdoor niet beroerder (A)

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Geplaatst: ma 12 jul 2010, 23:47
door Wouter
Dan wordt het kijken naar de bobines en evt preventief toch ook de bougie kabels en bougies vervangen.

Een optimale onsteking is van levensbelang voor de motor.

Helpt dit niet dan wordt het brandstofdruk meten en uitlezen om een verdere diagnose te kunnen stellen.

Groetjes Wouter

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Geplaatst: di 13 jul 2010, 12:26
door Volvo_v40
Dan ga ik idd eerst maar eens de bobines doen
en de kabels idd

Het afstellen van de brandstoftoevoer
Dat is alleen mogelijk bij een LPG station
of kan dat ook bij de Volvo garage ???

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 11:17
door wbe
als hij het alleen bij een koude motor doet zou ik het in de benzine richting zoeken want tot een bepaalde temp loopt hij eerst op benzine en daarna op gas bij mij is dat overschakelen meestal na een minuut of zo.

als je hem op benzine laat lopen word het dan wel beter of blijft het probleem er dan ?

groeten Watze

Re: BG Bij koude motor 3 cilinders

Geplaatst: zo 25 jul 2010, 16:41
door Volvo_v40
Helaas doet hij het zowel op LPG als op benzine
Ik weet nog steeds niet waar het aan ligt.
Ik heb een afspraak gemaakt met een LPG gas inbouw station voor over 2 weken
ik hoop dat zij er uitkomen
ik heb zelf het idee dat hij op gas en benzine tegelijk gaat lopen na het automatische overgeschakeld te zijn.
maar ook dat zou het denk ik niet kunnen zijn
want ik had namelijk ook al geprobeerd om hem op benzine te starten en handmatig op gas te zetten
maar ook dat hielp helaas niet

Re: Bij koude motor 3 cilinders

Geplaatst: za 01 jan 2011, 20:44
door twanvz
en wat was de oplossing?

Re: Bij koude motor 3 cilinders

Geplaatst: za 01 jan 2011, 21:09
door Volvo_v40
Ik zou het helaas nog niet weten
ze hebben tijdens de de controle ook niks kunnen vinden
ik word er gek van
denk dat ik het blok maar eens onder handen gaat nemen

ik heb ook al geprobeerd om de gas computer los te koppelen en dan te starten
maar ook dan doet hij nog

ook de bougies kabels nog een goed aangepakt maar ook niet

ik heb zelf het vermoeden dat het de schraapveren zijn maar een ander zegt weer dat dat ook niet kan
want dat moet je tijdens een compressietest kunnen zien en dat was dus ook goed zowel met een koude motor als warme :S

Ik ben ten einde raad nog steeds, ik word er zo langzamerhand ziek van

Verlies van power, motor staat te schudden = Bobine defect

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 09:25
door kiwi
Griep... Vanochend naar m'n werk gereden, motor liep goed.

Half uurtje later wil ik de auto naar de (BOVAG) garage brengen voor een APK, heb ik op eens geen vermogen meer en bij stationair draaien staat het motor blok te schudden in z'n ophanging! :O

Wat mij opviel:
* * Geen vermogen dus meer
* Bij stationair staat motorblok te schudden
* Verbruiksmeter (op dashboard) geeft maximaal verbruik aan (25.5 ltr/100 km), logisch als je gaspedaal vol intrapt om toch maar vooruit te komen.
* Geen foutmeldingen op dashboard.
* opnieuw starten geeft niet direct verbetering

Bij de garage aangekomen (5 minuutjes later, gelukkig erg dichtbij) ff de monteur er bij gehaald en om z'n mening gevraagd: "Tsjah, electronica van tegenwoordig..." Hij geeft even wat gas bij en de motor lijkt zich rustig te herstellen. :vertag

Ben er toch niet heel gerust op, iemand een idee waar ik aan moet denken? :'(

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 09:57
door Nick
Hmmm. Verhaal klinkt bekend... had ik ook 2 weken geleden...
Probeer als de motor zo schud en beroerd loopt even met een droge
Doek de bougiepluggen eruit te trekken.

Ik verdenk een defecte bonine. Mocht je op 2 cillinders geen vonk hebben,
Weet je genoeg...check ook je oliepijl...

Begon hij ook te stinken??

Succes!

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 10:36
door ed-oorklep
Eens met Nick, klinkt als een cilinder of twee die niet mee doet. Ik zou de ontsteking (boegies, bobine, kabels etc) nakijken.
Succes!

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 10:38
door kiwi
Defecte bobine, das mogelijk (en ik weet een motorblok op de sloop met nog twee bobines aanwezig).

Maar wat bedoel je precies? Met een droge doek de boegiepluggen er uit trekken, en dan? Motor starten en kijken of ze vonken? Ik heb geen idee of dat zomaar kan, maar heb het idee dat je dan alle rotzooi (benzine) door het bougie gat naar buiten staat te blazen.

Oliepeil is goed, die heb ik gister avond nog gechecked

Edit: Testen van bougies, kabels en bobines, gevonden in een andere post van 2 jaar terug.
Wouter schreef:Makkelijke manier om bougie kabels te controleren.
Als je last hebt van slecht door trekken van de motor (stotteren van de motor) in een van de versnellingen.

Haal de kap van de motor af 4x torx
Bovenop zie je 4 bougie doppen waarvan de bedrading naar achteren gaat naar twee ontsteekspoelen
- Controleer de bougies, zijn deze schoon, rechte hoeken bij twijfel vervangen.
Controleer je bougie kabels als volgt :
- neem een plantenspuit met fijne nevel, laat de motor lopen en vernevel wat water over de bougie kabels.
begint de motor nu slechter te lopen of zie je kleine vonkjes overspringen naar het blok, vervang de bougie kabels.
Meestal is dit de oorzaak

Anders moet je denken aan controle benzinedruk(druk regelaar op fuelrail of benzinepomp) of de twee ontsteekspoelen (vaak bij zware lasten bijv caravan).
Het beste is dan het uitwisselen of lenen van deze componenten om het zeker te weten, ze zijn nogal prijzig.
edit 2 add:
Zoals gezegd gebeurde dit vanochtend tijdens het ritje naar de APK keuring... Heerlijk die timing. Maar heb ondertussen een belletje dat met het vervangen van de remslangen voor en een stuurkogel links er verder geen actiepunten zijn! Remslangen laat ik nu vervangen, stuurkogel ga ik morgen zelf doen. Maar geen woord over de motor... (huh?)

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 20:56
door kiwi
En ja hoor... Auto opgehaald van de APK, nog geen goedkeur mogen ontvangen. Moesten twee remslangen vervangen worden (laten doen), en 1 stuurkogel (morgen zelf doen). Navraag over de motor gaf "geen problemen".

Weer naar huis gereden, en deze avond naar Dimitri gereden voor een mini-meet (vanwege een sidemarker, wat eigenlijk ook bij de APK op had moeten komen). Lekker ritje gehad, maar terug weer het zelfde probleem! :O

Thuis aangekomen heb ik 1 voor 1 de bougie kabels los getrokken. Nummers 1 en 4 gaven geen sjoege, nummers 2 en 3, vonkten lekker en deden de motor nagenoeg afslaan (logisch, met maar 1 cilinder werkend). Want voor mij was de conclusie al snel duidelijk: rechter bobine heeft het begeven. :swear

Nu had ik al een dagje vrij genomen morgen, om die stuurkogel er in te klussen, maar daar komt dus een bobine bij. Eerst maar eens naar de sloop morgen, heb er nog twee zien zitten op een zelfde blok. pfff...

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 21:00
door René
Gelijk daar de bobine even testen, je weet nooit of er wellicht een scheurtje in zit. :-D

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 21:07
door kiwi
Hmmm... hoe test je een bobine als je niet met de auto die kant op kan? Kun je zoiets gewoon doormeten?

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 21:10
door René
Zou kunnen en anders in ieder geval een andere eisen mocht hij niet werken.
Maar hoe ga je er heen dan, het beste zou zijn om hem gelijk te kunnen plaatsen daar.
Grote afstand?

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 21:22
door kiwi
Nah, 10 minuutjes fietsen. Is heel goed te doen, en zelfs nog een beetje goed voor me ook. Gelijk de rest van dat motor blok ook maar strippen.

Heb ook al de brandstofrail, injectoren, gasklep, stationair klep en motordeksel (plastic kap), waarbij alleen de laatste nodig was. De rest puur ter lering ende vermaak... :-D En for sale bij bijvoorbeeld een BBQ...

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Geplaatst: ma 01 aug 2011, 21:30
door René
Zou ik beide bobines meenemen, mocht er een niet werken scheelt het fietsen. :P

Re: HELP - Verlies van power, motor staat te schudden in rubbers

Geplaatst: di 02 aug 2011, 09:19
door Nick
Kijjkk...precies hetzelfde als bij mij..ook op 1 en 4 geen vonk...
ik zou inderdaad allebei de bobine's vervangen...kosten een paar tientjes.

zijn je boegiekabels wel nog goed? deze kunnen ook een kapotte bobine veroorzaken.

toch raar dat ik bij dat slecht lopen zoveel olie ben verloren en jij niet :O

Gretz.