Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door rory4ever »

Volvo V40 1.8. Bi-Fuel bj 2001

Ik heb sinds kort af en toe problemen bij het starten van mijn V40. De laatste tijd krijg ik ook wat meer last van.

Ik vermoed dat er een connectie is met het zomaar opeens uitvallen van de motor op de snelweg een paar weken terug. Destijds moest ik echt een tijd wachten voordat hij het (eindelijk) weer deed, het was die dag wel heel warm. Daarna heb ik het nog een keer gehad toen hij op gas liep maar wilde overschakelen op benzine. Hij viel toen direct uit, maar als ik hem weer op gas zette dan bleef hij netjes lopen. Daarna heb ik al een paar keer ervaren dat hij heel moeilijk start. Als hij dan aansloeg liep hij nogal te pruttelen en was het toerental erg laag, maar na 15-20 seconden en wat gas geven liep hij weer vrij netjes.

Hieronder mijn bevindingen tot zo ver:

- Als de motor loopt en ook tijdens het rijden, loopt hij vrij netjes, trekt goed op e.d. en geen rook uit de uitlaat. De laatste paar dagen varieert het stationaire toerental wel wat meer.

- Er branden geen lampjes op het dashboard, behalve de allereerste keer toen hij uitviel op de snelweg maar ik heb toen de accukabel losgekoppeld en een paar uur gewacht en weer aangesloten en toen startte hij weer dus ik neem aan dat de foutcodes zijn gewist (?)

- Accu lijkt me goed, ik heb er nooit problemen mee gehad, ook geen effect gezien op lichtsterkte koplampen, elek. Ramen enz.

- Er is nog niet echt een conclusie te trekken maar het lijkt er op dat vooral bij warm weer / veel zon het probleem optreedt. Het is een donkergroene auto en het wordt dan erg heet binnen / onder de motorkap.

- Volvo is ook een keer uitgevallen toen hij op LPG reed, dus zowel op benzine als LPG is hij een keer uitgevallen, de meeste keren wel op benzine.

Wat ik denk ik nog kan doen of vervangen:

- nieuwe bougies, deze zitten er al 50-100k in (onduidelijk, heb de auto pas 2.5 jaar)
- luchtfilter schoonmaken / vervangen

Ik zit ook te denken aan een defecte sensor, alhoewel de symptomen eigenlijk nooit echt helemaal overeenkomen met wat ik heb.

Het lijkt wel alsof hij geen brandstof krijgt. Ook heeft hij de laatste tijd vreemde dingen als het veel eerder stoppen met vullen van de lpg tank (bijv, stopt al bij 19 liter ipv de 40+ die ik er normaal in kan doen met een bijna lege tank)

Misschien (ook) iets met de electronica?

Ik wil niet alles vervangen wat los en vast zit maar eerst wat inzicht en weten of evt. reparaties het wel waard gaan zijn. Hopelijk heeft een van jullie wat ideeen :)
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9388
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door volvoS40 »

Ik zelf denk eerder dat het verstandig is om je gas systeem na te laten kijken.

Met name of hij nog goed overschakelt naar benzine, en of de injectoren misschien van gas en benzine niet, al dan niet soms, gezamenlijk aan het inspuiten zijn.

Dit leverd namelijk de symptomen op die je nu beschrijft.

Verder blijft het uiteraard giswerk op dit moment.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door rory4ever »

Bedankt voor de reactie maar dit verklaart m.i. niet waarom hij niet meer start, hij start namelijk altijd eerst op benzine en daar heb ik nu de meeste problemen mee. Hij loopt eigenlijk altijd goed op gas en overschakelen ging altijd goed, alleen de laatste paar keer niet maar vlak daarvoor had ik af en toe ook al startproblemen of dat de auto zomaar uitviel (op zowel gas als benzine)
V40special
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
13

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door V40special »

Het zou kunnen dat hij op 2 brandstoffen wil starten/gaan lopen en/of dat er bij stilstand LPG je cilinders in lekt. Dat is waar volvoS40 op doelt.

Daarnaast kun je de brandstofdrukregelaar en de stationairklep checken. Die willen ook nog weleens falen.
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door rory4ever »

Even een update:

- Bougies gecontroleerd: alhoewel ze aardig versleten zijn vonken ze nog redelijk goed. Het viel me wel op dat ze kurkdroog zijn
- Als ik de LPG knop niet ingeschakeld heb lijkt hij nog minder goed te starten, LPG knop ingeschakeld lijkt hij net iets meer te willen starten, maar nog steeds niet voldoende om de motor te laten draaien
- Na een tijd wachten start hij soms gedurende een halve tot hele seconde en valt dan uit.
- even wat tikken op de brandstofdrukregelaar lijkt ook een heel klein effect te hebben (start dan ook ietsjes minder slecht)
- benzinefilter heb ik nog niet gecontroleerd maar hij is ook 2x uitgevallen vorige week en de week ervoor toen hij op LPG liep dus dan lijkt het me niet de benzinefilter.
- het lijkt er m.i. op dat hij gewoon geen benzine krijgt bij het starten, 3 dagen geleden, toen hij nog voor het laatst liep, reed ik ook een 20km op benzine en dat ging toen juist goed.
- je hoort de brandstofpomp gewoon lopen.
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9388
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door volvoS40 »

Hoe start je auto als je hem 3x op contact zet ?
Kortom, je hoort 3x de pomp even lopen, daarna start je hem.

Op de commonrail zit een ventiel, als je die losdraaien (normaal kan je hier de druk op meten) Komt er dan een straal benzine uit ?

Start de wagen dan nog steeds slecht en er komt genoeg benzine uit de rail, dan zou ik toch langs de gasboer gaan om je gas installatie na te laten kijken.

Verder blijft het giswerk, en een beetje zonde om lukraak wat ondedelen te wisselen.


Nieuwe bougies, filters etc kan nooit geen kwaad.
En bougies.... haal originele van de dealer, niks niet duurder dan andere en loopt daar het beste op
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door rory4ever »

Ik heb het even getest. Na 3x hem op contact te hebben gezet (en duidelijk 3x de pomp horen lopen) startte hij direct, maar viel ook na 1 seconde weer uit. Na het nogmaals geprobeerd te hebben na hem 3x op contact te hebben gezet wilde hij weer niet starten... dus het was eenmalig helaas.

Als extra testje heb ik ook even de tankdrop losgedraaid voor het starten, misschien was de tankontluchting verstopt, maar helaas...zelfde resultaat.

Ik zal het ventiel op de commonrail binnenkort ook even losdraaien. Bedankt voor alle tips en adviezen :)
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door rory4ever »

Weer een update:

Ik heb vandaag ook even het benzinefilter optisch gecontroleerd maar behalve veel roest kon ik niet echt wat vinden. Ik heb er wel een paar keer op getikt en samen met de 'truc' van 3x de pomp even laten lopen was het resultaat dat hij opeens weer wilde starten, zij het moeizaam.
Na een tijdje bleef hij stabiel lopen maar zo gauw ik hem op benzine wilden laten lopen ging het toerentaal sterk naar beneden en bovendien varieren. Hier een link naar een video die ik op youtube heb gezet waar je eerst de motor op LPG hoort lopen en na een kleine 10 seconden op benzine... ->


Ik verdenk nu toch ook het benzinefilter. Ik heb gedurende een korte periode vorig jaar regelmatig e10 getankt en daarna ben ik pas overgestapt op e0 maar misschien is er toch wat vuil/vocht blijven hangen?

Ik heb ook het ventiel van de benzinedrukregelaar op de commonrail ingedrukt en in eerste instantie kwam er helemaal niets uit na de pomp 3x te hebben laten lopen. Pas na het tikken op het filter en nog een aantal dingen (vastdrukken zekeringen/relais) gulpte er wat benzine uit en wilde hij dus weer starten. Ik heb begrepen dat dit 3 bar druk zou moeten zijn? Het lijkt me veel minder, het spuit er echt niet uit. Dit zou het mogelijk ook kunnen zijn?

Als laatste viel mij op dat het slangetje van de solenoid valve (?) (PA6-GF30) in hele slechte staat verkeert. Hij is nog wel luchtdicht want als je hem eraf haalt zuigt hij goed lucht, maar het lijkt wel alsof de slang vacuum is getrokken en ook helemaal plat, ik kan me niet voorstellen dat daar iets doorheen gaat... slangetje is niet alleen klein maar ook zeer dun dus hij wordt telkens 'plat' gezogen. Toen ik hem lostrok toen de motor op LPG liep ging het toerentaal wat omhoog en na eerst een paar seconden enorm te varieren bleef hij daarna nog wat stabieler in zijn toeren, maar op benzine viel hij direct uit, dus niet eerst schokken oid maar gewoon direct uit.

Tips/adviezen meer dan welkom, hij staat al een tijdje stil...
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door rory4ever »

Niemand?
V40special
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: za 26 mar 2011, 15:55
13

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door V40special »

Is er al uitgesloten dat het LPG systeem daadwerkelijk niet meer inspuit tijdens starten/rijden op benzine? Of lekt tijdens stilstand.
Daarnaast zou ik de brandstofdruk eens meten. Dan kun je checken of er daadwerkelijk genoeg druk aankomt. Dat ventiel indrukken is alles behalve een betrouwbare test. 3x op contact moeten zetten wijst er al op dat je echt zelf druk op moet bouwen.
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door rory4ever »

Ik heb voor de grap ruim 4 liter benzine in de tank gegooid met een jerrycan en...hij startte direct en hij loopt ook goed op benzine nu en dus ook op lpg. check
Het vreemde alleen is dat ik zeker weet dat er nog benzine in moet zitten in de tank, ook voordat ik die 4L toe had gevoegd. Een vervuild brandstoffilter kan op die manier toch ook "extra" benzine opslokken/absorberen?
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5743
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door Arie »

Zodra je je zorgen moet maken dat je brandstoffilter extra benzine zou opslokken/ absorberen, heb je te weinig benzine in de tank. Aangezien de bio ethanol in de benzine hygroscopisch is, zou dat restje benzine ook best wat water kunnen bevatten.
Een sterk vervuild brandstoffilter dien je te vervangen en ook al rijdt je op LPG, moet er wel altijd ruim voldoende benzine in de tank zitten om problemen te voorkomen

*Dit is getikt op een geavanceerde calculator*

You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door rory4ever »

Ik heb ongeveer 80km gereden (op LPG, enkel gestart met benzine) en vlak voordat ik thuis was viel de auto uit. Hij wilde ook niet meer starten. Weer een 2L benzine erin gegooid en hij startte weer. Dit klopt dus echt van geen kant meer. Er zit nu meer dan 20L benzine in de tank. Wat kan dit toch zijn?
Gebruikersavatar
Arie
40forum team
40forum team
Berichten: 5743
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:12
14
Model: V40new
Type: 1.6
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Arie
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door Arie »

Brandstoffilter? Hoe lang zit die er al in/onder?


*Dit is getikt op een geavanceerde calculator*

You never have to do today again | Time waits for no one
Voorsteltopic <> Webdagboek
Afbeelding
2013 - V40 T3 Summum - kleur 705 Biarritz Blue metallic
2002 - S60 2,4T AWD - kleur 417 Nautic Blue Pearl
2000 - V40 1,8 Europa Kleur 329 Pure Silver
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door rory4ever »

Dat is een goede vraag, ik heb mijn volvo ruim 3 jaar geleden gekocht en ik heb hem niet vervangen. Oude nota's, daar zie ik niets op staan dus ik als ik zou moeten schatten dan denk ik zeker 5 a 8 jaar. De filterbehuizing is helemaal verroest, dat weet ik wel.

Ik heb vorig jaar wel per ongeluk een tijd E10 getankt sinds de introductie en het niet goed opletten rond die tijd maar dan zou ik toch al eerder klachten moeten hebben of is dat echt een langzaam proces o.i.d.?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10692
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door MarcO »

Brandstoffilter moet toch wel met enige regelmaat vervangen worden. Omdat je op LPG rijdt kun je wel wat tijd rekken omdat lpg geen gebruik maakt van het filter. Je gas filter vervang je ook regelmatig?

Ik zit mij net te bedenken, kan het geen vacuum probleem zijn van de tank?

Maar zoals eerder gezegd heb je de brandstof druk gemeten?

**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**


Telegraphroad
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 624
Lid geworden op: ma 15 aug 2011, 08:55
12
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Arnold
Locatie: Oudega (DFM)
Contacteer:

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door Telegraphroad »

E10 brandstof is geen probleem voor de V40.
De houdbaarheid ervan is minder en omdat je op gas rijdt blijft dit dus langer in de tank zitten.

vervang het brandstoffilter en tank eens een liter of 15 aan e5 benzine.
als de motor dan wel start en blijft lopen dan lijkt het op een brandstofdruk probleem bij weinig benzine.
V40 Europa Navigator BI-Fuel 2003 saphire black
V40 Sports Edition 2003 zilver metalic 2.0t automaat
V40 Europa Navigator 2004 saphire black 2.0t chiptuned sports edition
Special: Volvo 480 Collection
rory4ever
Idle
Idle
Berichten: 43
Lid geworden op: vr 18 jan 2019, 12:30
5
Model: V40
Type: 1.8 Bi-Fuel
Bouwjaar: 2001

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door rory4ever »

MarcO schreef: wo 13 jul 2022, 15:38 Brandstoffilter moet toch wel met enige regelmaat vervangen worden. Omdat je op LPG rijdt kun je wel wat tijd rekken omdat lpg geen gebruik maakt van het filter. Je gas filter vervang je ook regelmatig?

Ik zit mij net te bedenken, kan het geen vacuum probleem zijn van de tank?

Maar zoals eerder gezegd heb je de brandstof druk gemeten?

**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**
Nee, ik heb geen meetapparatuur om dit te doen en mijn auto rijdt dus niet dus kan hem niet naar de garage brengen. Bovendien heb ik erg weinig geld te besteden. Ik heb geen idee hoe ik dit dan toch kan meten/controleren.

Ik heb wel zo'n OBD2 meter maar die kan de V40 niet uitlezen, een ander apparaat wat ik geleend heb ook niet dus dat kan ik helaas ook al niet doen. Even naar de garage waar ze 70-100 euro vragen om het simpel uit te lezen is voor mij niet te doen.

Ik wil nu eerst de benzinetank controleren en de brandstofpomp (voor zo ver dat gaat) om te zien hoeveel benzine er nu werkelijk in zit (vlotter werkt nml ook niet) want blijf het frappant vinden dat als ik er 2L benzine in gooi dat hij dan weer even 10-20km kan rijden?
Gebruikersavatar
MarcO
Beheerder
Beheerder
Berichten: 10692
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
14
Model: V60
Type: D5
Bouwjaar: 2013
Roepnaam: Marco
Locatie: Eanske

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door MarcO »

Bouwjaar 2001 zou uit te lezen moeten zijn. Die obd dingen hebben soms moeite om connectie te maken. Je zou ook kunnen wie bij jou in de buurt woont met Vida om uit te lezen. Brandstof druk kan je meten met een speciale meter die je op de brandstof rail monteert. Je hoeft daarvoor niet te rijden. Er zit op dit forum vast wel iemand met zo'n meter.

Geeft je brandstof meter wel een niveau aan?

**Getikt vanaf 3 meter met Tapatalk**


Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9388
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Vreemde (start-)problemen met mijn V40

Bericht door volvoS40 »

Zou je de benzine pomp (onder de achterbank) willen loshalen.
Er uit halen, en dat alles goed schoonmaken.

Kijk je vlotter ook gelijk na, en fix deze.
Gooi er daarna verse benzine in.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie