Pagina 1 van 9

B stotende motor volvo S40 - lambda sonde

Geplaatst: do 10 dec 2009, 23:04
door nico
Hallo, mijn naam is Nico en het is alweer een tijdje geleden dat ik van deze vraagbaak gebruik heb gemaakt.

ik rij in een Volvo S40 1.8 uit 1997 met 274.00km op de teller.
Het volgende probleem doet zich voor.
Al enige tijd loopt de motor wat stotend maar kon er wel mee rijden, bij constant toerental op de snelweg geen probleem maar bij veel stoppen en optrekken begonnen de problemen. Bij koude motor waren er ook geen problemen maar zodra de motor op temperatuur is was het weer mis. Soms was het ook gewoon een tijdje helemaal weg.
Vandaag probleemloos zonder stotteren 30km naar huis gereden. Uurtje thuis, vervolgens wil ik wegrijden en echt helemaal mis, niet mee te rijden. Niet stotend rijden maar stuiterend rijden, alleen bij 1/8 gas bij laag toerental of juist heel hoog toerental ging het nog wel. Bougies gewisseld, andere bobine (die ik nog had) erin maar dat maakte niets uit. Tijdens testrijden ging opeens het lambda lampje branden (nog niet eerder gebeurd) en de problemen waren weg. De motor loopt dan mooi rond bij elk toerental en ook stationair loopt hij mooi vlak op 1000rpm (ca 2-300rpm hoger dan anders). Dit herhaalde zich nog een paar keer, dus met lampje uit loopt de motor slecht en met lambdalampje aan loopt de motor perfect. Betekent dit nu dat de lambda sonde defect is ? of is dit gewoon een indicatie dat er dat er ergens in het systeem iets niet klopt. Ik dacht eerst aan bobines maar daar twijfel ik nu aan. Sonde vervangen? Kan het kwaad om de lambda sonde af te koppelen om te zien hoe de motor dan loopt?
Wie kan hier iets zinnigs over te zeggen?
gr.
Nico

Re: B stotende motor volvo S40 - lambda sonde

Geplaatst: za 12 dec 2009, 16:38
door Skunkworks
Heb met m'n vorige auto extreem veel problemen gehad en deze had, JAWEL 2 lambda zondes.
Het makkelijkste om het te proberen is de stekker van de lambda los trekken en dan kijken of hij goed loopt.
Werkte bij mij goed, liep dan ineens als een trein.
Maar let wel, Hij gaat zuipen en bij langdurig zo rijden gaat je catalysator eraan.
M'n fiat punto mk2 1.2 liter 8v liep toen 1 op 8 :P . Dit was de grootste rampen auto die ik heb gehad en wil ook nooit geen italiaan weer. :swear

Re: B stotende motor volvo S40 - lambda sonde

Geplaatst: za 12 dec 2009, 16:57
door Skunkworks
Ohja, je kan de lambda ook schoon branden met een gasbrander (gasfornuis werkt ook).
Door veel in lage toeren en weinig autobaan rijden wil deze nog wel eens dicht gaan zitten met roet.

Laat A.U.B. ff weten wat het was als het opgelost is. :tumbup

Re: B stotende motor volvo S40 - lambda sonde

Geplaatst: zo 13 dec 2009, 12:54
door wbe
hallo

ik zou toch ook aan de bobine's denken je zei dat je er 1 vervangen had maar heb jij er dan geen twee op ?
ik had het zelfde probleem ook met mijn vorige v40 hij had toen totaal geen kracht meer en stotterde en happerde heel erg en de katalysator werd rood gloeiend ( door de onverbrande brandstof ). bij mij bleek toen dat 1 van de bobbine's het soms niet meer goed deed.
het is erg mekkelijk te testen door de kap al vast van de motor af te schroeven en dan wanneer de motor weer begint te schokken met een tang er een bougie kabel af te trekken veranderd er niks dan is de bobine waarschijnlijk niet goed meer veranderd het wel dan er gewoon weer op drukken en een volgende proberen. doet dit wel met een (geisoleerde ) tang want anders kun je zelf een flinke schok krijgen.

het is misschien in jou geval niet de oplossing maar misschien dat je er iets verder mee komt .

groeten Watze

B Foutcode lamda sensor bank1 sensor2....?

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 16:38
door ariejean
Beste leden,

Hopelijk kan iemand mij helpen met een probleempje aan mijn s40 t4.
De laatste tijd gaat mijn motorelektronica lampje regelmatig branden.
De foutcode die de computer eruit haalt is --> lamda sensor b1 s2 signaal te hoog (foutcode P0138)
Het lampje gaat meestal aan na volgas bij wat hogere toeren.
Een dag later gaat het ook gewoon weer uit. Dit is de enige foutmelding die de cpu opslaat.
Nu denk ik NIET dat de lamda sensor kapot is aangezien hij alleen een te hoge meting aangeeft.

Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn of hier zelf eventueel ervaring mee?

Verder springt het toerental af en toe als de auto stationair loopt.
Waarschijnlijk heeft dit hier ook iets mee te maken (ik tank gewoon 98 ongelood zoals het hoort).

Hopelijk kunnen je jullie me hierbij helpen want ik kom er ff niet meer uit.

Gr. Arjan

Re: Foutcode lamda sensor bank1 sensor2....?

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 17:30
door DirkT4
Heb je de sensor al wel eens bekeken?
Zit ie nog wel goed vast, is ie niet te vies?

Re: B Foutcode lamda sensor bank1 sensor2....?

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 19:53
door Wouter
Het is jammer van die P code, dit is namelijk anders als de in VADIS gehanteerde foutcode tabel.
Dus heb ik het volgende diagnose schema voor je:

Heated oxygen sensor (HO2S) diagnostic

Two heated oxygen sensors (HO2S) are used in the EMS2000 system. The heated oxygen sensors (HO2S) are checked as usual for short-circuits and open-circuits. If either of these faults occurs, diagnostic trouble code (DTC) EFI-212 (front heated oxygen sensor (HO2S)) or EFI-153 (rear heated oxygen sensor (HO2S)) are stored. In addition, the signal from the front heated oxygen sensor (HO2S) is checked. This check is carried out as follows: The engine control module (ECM) receives exhaust composition data from the front heated oxygen sensor (HO2S). Using this information the engine control module (ECM) calculates injection period. Because the front heated oxygen sensor (HO2S) is located upstream of the three-way catalytic converter (TWC) it is subject to attack by the uncleaned exhaust gases. This leads to the sensor aging and its signal changing

These changes are monitored by checking:
-front heated oxygen sensor (HO2S) mean signal voltage
-rear heated oxygen sensor (HO2S) control
-front heated oxygen sensor (HO2S) period.

To determine front heated oxygen sensor (HO2S) mean voltage the engine control module (ECM) uses the rear heated oxygen sensor (HO2S) signal. This signal provides information about the exhaust gas oxygen composition downstream of the catalytic converter. The engine control module (ECM) can use this information to take account of front sensor aging in its injection period computations.

The mean rear sensor signal voltage should be approximately 1.35 V when twin heated oxygen sensor (HO2S) control is active. First injection period is calculated on the basis of the front heated oxygen sensor (HO2S) signal, then the rear heated oxygen sensor (HO2S) mean voltage is checked. If this is not 1.35 V then injection period calculations are adjusted to achieve the correct mean voltage for the rear heated oxygen sensor (HO2S).

A defective sensor may also have the correct mean signal voltage. For this reason the front sensor response time is also monitored. The engine control module (ECM) monitors how long it takes for the front heated oxygen sensor (HO2S) to switch from lean to rich to lean again. When the response time becomes too long for a number of diagnostic tests, diagnostic trouble code (DTC) EFI-435 Front heated oxygen sensor (HO2S), is stored.

The rear heated oxygen sensor (HO2S) response time is also checked. Fuel trim is carried out in a controlled cycle and if a signal from the rear heated oxygen sensor (HO2S) is not received within a set time diagnostic trouble code (DTC) EFI-153 Rear heated oxygen sensor (HO2S) is stored.

Twin heated oxygen sensor (HO2S) control starts and remains active when:
-the front heated oxygen sensor (HO2S) has started control
-the rear heated oxygen sensor (HO2S) has reached operating temperature
-engine coolant temperature (ECT) exceeds 60°C
-mass air flow is between 110 and 800 mg/tdc
-engine speed is between 1,150 rpm and 4,000 rpm.

Twin heated oxygen sensor (HO2S) control is suspended during fuel shut-off, if the engine control module (ECM) detects misfiring (diagnostic trouble codes (DTCs) EFI-543, 545) or if the engine control module (ECM) detects a fault in:
-three-way catalytic converter (TWC) (diagnostic trouble code (DTC) EFI-443)
-heated oxygen sensor (HO2S) preheating (diagnostic trouble code (DTC) EFI-521 or EFI-522)
-mass air flow (MAF) sensor (diagnostic trouble code (DTC) EFI-121)
-engine coolant temperature (ECT) sensor (diagnostic trouble code (DTC) EFI-123).

Catalytic converter diagnostic

The three-way catalytic converter (TWC) stores oxygen found in the exhaust gases and uses it to make toxic gases less dangerous. The catalytic converter is a three-way catalytic converter (TWC) in which HC (hydrocarbons) and CO (carbon monoxide) are oxidized and NOx (oxides of nitrogen) are reduced. As the three-way catalytic converter (TWC) ages its ability to store oxygen drops. This reduces the conversion capacity of the three-way catalytic converter (TWC). To avoid dangerous emissions the engine control module (ECM) checks three-way catalytic converter (TWC) efficiency. This check is carried out as follows.

Two heated oxygen sensors (HO2S) are used to check the three-way catalytic converter (TWC) one upstream and one downstream of the catalytic converter. To determine catalytic converter efficiency the amplitude of the heated oxygen sensor (HO2S) signals is compared. During the catalytic converter diagnostic a controlled lean/rich fuel/air mixture cycle is carried out. When three-way catalytic converter (TWC) efficiency is good and the fuel/air mixture is normal, the front heated oxygen sensor (HO2S) signal switches between rich and lean (large amplitude) while the rear heated oxygen sensor (HO2S) signal is even (small amplitude).

When three-way catalytic converter (TWC) efficiency is poor and the fuel/air mixture is normal, the rear heated oxygen sensor (HO2S) signal switches between rich and lean (large amplitude). When this amplitude exceeds a certain limit for a number of diagnostic tests, diagnostic trouble code (DTC) EFI-443, Three-way catalytic converter (TWC) efficiency, is stored.

Veel succes!

Groetjes Wouter

Re: B Foutcode lamda sensor bank1 sensor2....?

Geplaatst: ma 22 feb 2010, 22:16
door ariejean
Hee Dirk, nou ja de eerste 2 dingen die ik gedaan heb is hem eruit gehaald en goed schoongeblazen met t compressortje. Maar toch bedankt.
Wouter tnx, ik ga het allemaal eens op m'n gemak doorlezen en kijken of k er iets mee kan.

Peace

Na andere middendemper+eind demper opeens een lambdastoring

Geplaatst: do 24 jun 2010, 19:38
door leemburg
Gisteren knalde ik de pijp uit mijn middendemper, bij controle zag ik dat ook de achterdemper rot was. Gelukkig had een vriend nog een uitlaat liggen van een S40. Dus die heb ik er vandaag onder gezet. Tot zover ging alles perfect en zonder geld een redelijk nieuwe uitlaat onder mijn V40.

Helaas...............

Mijn Lambda-lampje brandt opeens continu. Vreemd, dat was niet zo.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt? Moet ik mijn computer resetten?
Hij rijdt verder niet anders of zo. Hopelijk hebben jullie enig idee.

Re: Na andere middendemper+eind demper opeens een lambdastoring

Geplaatst: do 24 jun 2010, 20:28
door leemburg
Ik heb net weer even gereden. Bij een koude motor brandt het lampje niet. Pas na ca. 3 km (als de motor warm is) gaat het lampje branden. Kan het zo wezen dat het door een nieuwe pakking in de uitlaat komt? Die stinkt, dat ruik ik. Zal het na een aantal km gewoon schoonbranden en probleem opgelost? Allemaal vragen waar ik zelf geen antwoord op heb (nog niet).

Re: Na andere middendemper+eind demper opeens een lambdastoring

Geplaatst: do 24 jun 2010, 20:53
door Wouter
Misschien bij de knal de lambda sensor beschadigd, want in de opwarm fase doet ie nog niet mee.

Uitlezen en realtime data zou het moeten verhelderen.

Groetjes Wouter

Re: Na andere middendemper+eind demper opeens een lambdastoring

Geplaatst: do 24 jun 2010, 21:57
door Pepijn
Begrijp ik goed dat de middendemper letterlijk met een knal beschadigd raakte?

Indien zo, dan is dit vrijwel alleen mogelijk doordat er onverbrande brandstof in de uitlaatpijp terecht is gekomen.
Hierdoor kan de lambdasonde beschadigd raken.

Re: Na andere middendemper+eind demper opeens een lambdastoring

Geplaatst: do 24 jun 2010, 23:05
door leemburg
Het eruit knallen was spreekwoordelijk, omdat met het loslaten van de pijp er meteen een diep brommend geluid uit kwam. Wat meestal zo is met een kapotte uitlaat. Sorry voor de verwarring. Er is juist heel zuinning met de uitlaat omgegaan vandaar ook het raadsel van de lambda fout. De auto rijd er ook niet anders door.
Kan het wezen dat de computer nu andere waardes meet door de nieuwe uitlaat en daardoor aangaat= een reset zou dan helpen volgens mij.

Re: Na andere middendemper+eind demper opeens een lambdastoring

Geplaatst: do 24 jun 2010, 23:11
door Wouter
Met deze fout zal het motormanagement niet meer dynamisch regelen.

Dus zoals ik al eerder zei, foutcode resetten en realtime data analyseren.

Groetjes Wouter

Re: Na andere middendemper+eind demper opeens een lambdastoring

Geplaatst: vr 25 jun 2010, 18:09
door leemburg
Damn kan pas maandag langs komen voor het uitlezen.

Heb wel weer even onder de auto naar de lambdasonde gekeken, maar jongens moet dat ding zo los zitten?
als ik hem aan het topje beet pak dan kan ik hem zo 1 cm heen en weer bewegen.
Ben ik ondanks mijn oplettendheid toch teveel met de kat heen en weer gegaan? Het electradraad is zeer maar dan ook zeer kort. zit geen spelling in dus de kat halve cm bewegen en ......... knak lambdasonde???? Gaat dat zo snel kapot?? *&^$%*&@%$#

Re: Na andere middendemper+eind demper opeens een lambdastoring

Geplaatst: za 26 jun 2010, 09:10
door Dodo-tje
De lambdasonde moet in ieder geval zo strak als een vast schroef zitten en een cm speling is echt niet goed niet!

Re: Na andere middendemper+eind demper opeens een lambdastoring

Geplaatst: ma 28 jun 2010, 09:42
door leemburg
Vanmorgen eerst gereset, daarna gereden tot het lampje wedrom aanging. Toen uitgelezen.

En natuurlijk

Lambdasonde is kapot.
Na controle inderdaad geknakt. Der zat geen mm spelling op de electra-draad en ik heb dat met mijn domme kop niet gezien. (kick me. kick me )
Nu heeft die vriend van me die lambda ook nog wel liggen dus die zal ik deze week monteren. zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

Re: Na andere middendemper+eind demper opeens een lambdastoring

Geplaatst: wo 30 jun 2010, 18:59
door leemburg
Andere Lambdasonde eronder gezet. Het probleem is nu verholpen.

:tumbup :tumbup

Moraal van het verhaal. Als je denkt dat je voorzichtig bent. wees dan nog voorzichtiger......... :swear

rare zoom en foutcode

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 19:09
door leroy
auto geeft een rare zoom.
Bij het uitlezen geeft hij sensor heater oxygen.
Wat is dit ? en is dit dezelfde storing?
Ik kan hem wel resetten echter komt deze foutmelding na enkele dagen terug

Re: rare zoom en foutcode

Geplaatst: ma 10 jan 2011, 19:14
door Wouter
Het is een verwarmings element van de lambda sensor die niet meer werkt.
Wat is de exacte foutcode?
Zekeringen in orde, bedrading, sensor stuk.

In eerdere topic had je het ook over stotteren, is dit opgelost?
Kan een mogelijk gevolg zijn.

Groetjes Wouter