Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
Volvodriver86
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 219
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 16:23
14
Model: S60
Bouwjaar: 2000
Locatie: Overijssel

Re: HELP lambdasonde lampje brand

Bericht door Volvodriver86 »

Ik zou het snel laten nakijken en eventueel maken. Ik heb dit ook bij mijn 460 gehad! maar ongemerkt ging de auto wel meer verbruiken! De lambasonde bleek kapot te zijn.
Volvo S40 eruit, S60 170pk erin... Webdagboek Volvodriver 86
Geert T4
Idle
Idle
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 14 jun 2009, 14:58
14

Re: HELP lambdasonde lampje brand

Bericht door Geert T4 »

Check eens (luister eens=licht gesis) of er geen slangetje los is geschoten. Bij mij is een dun wit plastic slangetje wat onder je inlaatspruitstuk zit een aantal keren losgeschoten bij maximale turbodruk. Het is een klein luchtlekje en daar schiet het lambdalampje ook van aan..
Na het terug vastmaken en na een nacht stilstaan 's morgens starten was het lampje weer uit.
Gebruikersavatar
BOULLIET4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 16:04
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zundert

Re: HELP lambdasonde lampje brand

Bericht door BOULLIET4 »

raar maar waar sinds dat gisteren het lampje aan ging heb ik hem 3x gestart en nu geeft hij geen storing meer aan dat had me monteur ook al voorspeld
Afbeelding
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: HELP lambdasonde lampje brand

Bericht door DirkT4 »

En anders wil ik ook wel even je systeem uitlezen Ruud.
Mocht het terugkomen dan stuur maar een sms of geef een belletje.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
Gebruikersavatar
BOULLIET4
2nd Gear member
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: zo 07 jun 2009, 16:04
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Zundert

Re: HELP lambdasonde lampje brand

Bericht door BOULLIET4 »

is goed dirk als het terug komt bel ik je wel even om hem uit te lezen als je tijd hebt
gr ruud
Afbeelding
tnjkoster
Idle
Idle
Berichten: 49
Lid geworden op: zo 21 jun 2009, 14:22
14

lambda lampje op dashboard blijft branden

Bericht door tnjkoster »

Beste lezers,
Het oranje lambda lampje gaat ongeveer 5 minuten na de koude start branden, en blijft verder aan, ook als de auto al warm is.
Echter, als ik de warme motor even uitzet en weer start, blijft het lampje uit op de snelweg. Als de motor daarna weer een tijdje stationair draait, bv in de file, gaat het lampje weer aan. Ik heb V40 1.8, op LPG.
Het verschijnsel treedt zowel op lpg als benzine op.
Wie heeft dit ook gehad, en heeft de oplossing ?
Bedankt
Theo
Gebruikersavatar
DirkT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Dirk
Locatie: Parel van het Zuiden

Re: lambda lampje op dashboard blijft branden

Bericht door DirkT4 »

Even uitlaten lezen denk ik.
T4 verkocht in 2012 !!

Maar nog steeds Volvo-minded.
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Lambda sensor vervangen

Bericht door kiwi »

Zoals bij de mini-meets al te lezen was ben ik vandaag langs geweest bij Wouter om m'n boordcompu eens uit te laten lezen. Waarom? Omdat wanneer ik een tijdje bij een stoplicht sta te wachten, of als ik eens een stukkie file tegenkom, onherroepelijk de lambda indicator op rood gaat. Vrij irritant dus... :swear

Dus op naar Wouter, aan de laptop gehangen en keurig alle verschillende systemen door gelopen om eens te kijken welke foutmeldingen er allemaal opgeslagen stonden. Dit viel nog heel erg mee! Alleen de lambda stond in het geheugen, de rest zag er netjes uit. Ook kijkende naar de real-time data viel het al snel op dat de lambda op een wel heer erg constante 396 mV bleef hangen.

De volgende stap was dus het opzoeken van de juiste stekkertjes onder de kap, en met behulp van VADIS (wel goed zoeken) en Haynes konden we de draden doormeten op zoek naar de juiste weerstand over de meet sensor van de sonde. Niets, noppes, nada, nakkes... :tumbdown Voor de zekerheid nog maar even de zelfde meting gedaan bij Wouter z'n V, en daar een mooie weerstand gemeten. :tumbup

Nu zijn er twee mogelijkheden: of er zit een draadbreuk, of de sensor is kaduuk. Nu heb ik al eerder onder de auto gelegen en gezien dat de draden bij de sensor zelf enigzins open liggen. Ik heb dus gelijk maar bij Skandix een nieuwe sensor besteld, incluus bedrading en connector. Is misschien wat duurder dan alleen wat draden (€150 incl porto), maar om nu weer draadjes aan elkaar te gaan zitten knopen zit ik niet op te wachten.

Goed, wordt vervolgd... Zodra de nieuwe sensor binnen is (en het weer mee valt) duik ik weer eens onder de auto. Ik zal proberen er een mooie beschrijving van te maken.
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

Paar vraagjes:
-Je hebt maar 1 lambda-sonde? (heb er zelf 2)
-Als je weerstand OK is, waarom dan toch nog de sensor verdenken dat ie kapot zou zijn? Kapot in de zin van niet meer goed kunnen meten? Het schoonmaken is wellicht ook een mogelijkheid...?
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door Wouter »

De phase 1 heeft maar 1 lambda sonde.

De weerstand was oneindig oftewel onderbroken, dit terwijl deze bij mijn lambda sonde 6,5 ohm is.
De vaste waarde die de ECU aanhoudt op dat moment is de "Closed loop" regeling en dit is 396 mV.
Dit is een voor de motor veilige afstelling.

Hier heb ik nog informatie en een leuk documentje :
http://www.bosch-lambdasonde.de/en/down ... sonden.pdf
http://www.bosch-lambdasonde.de/en/prue ... rsuche.htm
http://www.peugeotclubeportugal.com/fic ... 057-NL.pdf

Groetjes Wouter
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

De weerstand was oneindig oftewel onderbroken
OK, dat had ik uit de tekst niet helemaal begrepen. Dan snap ik 'm. :-D
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door kiwi »

Jeuh!! Het duurt ff via PayPal, maar de bestelling is eindelijk onderweg... :-D
Via de Duitse track-trace kan ik m'n nieuwe sensortje volgen, alleen een beetje jammer dat de komende 5 weekenden hartstikke vol zitten. :tumbdown

Eens kijken of dit iets is wat ik op een namiddag/avond kan doen, ik denk dat ik maar alvast ga beginnen met de huidige sensor vol te hozen met WD40 (H)
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

Hoezo Paypal? Als je betaalt, hebben ze het geld meteen binnen. Heb nooit gemerkt dat Paypal vertraging gaf.
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door kiwi »

Mjah, maar dan moet je wel al het geld op je Paypal account hebben staan. Normaal doe ik er net zo veel mee, en staat er hooguit een tientje op.

Nu kwam er een betaal verzoek binnen, waardoor Paypal geld van m'n rekening af moet halen. Aangezien ik geen kaart gekoppeld heb, duurt dat een paar dagen...
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

je kunt inderdaad een rek.nr of creditcard koppelen... wel zo handig! :-D
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door kiwi »

Zo... Lambda sensor is vervangen. Ik had toegezegd er een how to van te maken met foto's, maar toen ik onder de auto lag om de moer (waarmee de sensor vast zit) vol te hozen met WD40 en het met een Bacho toch maar probeerde ging deze zowaar los!! :O

Stekkertje er uit, snoertje er door getrokken, sensor los gedraaid, nieuwe sensor vast gezet, draadje terug gevoerd en vast gezet, stekker in socket gestoken. Ik hoefde geen pasta of zo te gebruiken, het schroefdraad van de nieuwe sensor was al ingesmeerd en met een klein kapje afgedekt. Klasse service! (H)

Uiteindelijk motor gestart, en ff een tijdje laten pruttelen. Voorheen het recept om een lambda sensor waarschuwing te krijgen, maar na een kwartier de geirriteerde blikken genegeerd te hebben van voorbijgangers vond ik het welletjes. Nu nog weer een keertje bij Wouter langs, om opnieuw de compu uit te laten lezen. :tumbup

In the end: vervangen van de lambda sensor was appeltje-eitje. De oude had al een aantal reparaties in de draden, de connectie op de sensor (stukje keramiek) was gebarsten en ook de weerstand over de contacten van de sensor zelf was oneindig groot (om maar even zeker te zijn dat het echt niet alleen een draadbreuk was).
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

Goed nieuws. Daarmee zal het dan waarschijnlijk wel verholpen zijn! :tumbup
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door kiwi »

Nou... we zijn ondertussen een paar dagen verder, er is een vakantie langs geweest en de APK staat voor de deur. Of eigenlijk moet ik zeggen, gister ochtend zou de V voor z'n APK gaan, morgen verloopt de oude.

Een van de eerste dingen wat de monteur deed was de viergas-meting, en in plaats van onder de 0.5 te blijven piekte de meting op 9.0 :tumbdown Dit zou een afkeur betekenen en dus kreeg ik de auto direct (zonder kosten) terug om hier zelf wat mee te gaan doen. Hij kon de ECU niet uit lezen, ik wist nog wel iemand (ipv de dealer). Dus direct maar een pb'tje naar Wouter en hij had gister avond gelukkig tijd.

Goed, dus gister avond weer een mini-meet met Wouter gehad. Voor ik naar hem ging eerst de bougies en luchtfilter vervangen, carburateur reiniger gekocht. Wouter heeft me laten zien hoe de gasklep en stationairklep schoongemaakt kunnen worden (ze blinken nu weer (H) ) en uiteindelijk hebben we de V weer aan de computer gehangen. Helaas, geen Lambda sonde regeling :tumbdown

Ondanks het vervangen van de sonde gaf deze nog steeds een standaard waarde van 396 mV, wat een soort van back-up / default is, maar regelen, ho maar. Vadis er weer bij gezocht en 1-voor-1 de draadjes van de terminal voor de sensor onderzocht met de multimeter. ieder draaje moet zo z'n eigen weerstand hebben, en alles klopte. Hmmm, wat dan?

En dan geeft Vadis een helder idee: check de zekering... Blijkbaar heeft deze ene sensor een zekering (10A) in het zekeringkastje onder de motorkap, nr.18. :O En ja, deze was doorgebrand. Vervanging was snel gedaan, en na opnieuw uitlezen zien we opeens de lambdasonde actief regelen!!! :tumbup

Nog wat gebabbeld, uiteindelijk naar huis en genoten van een soepel ritje. Door het schoonmaken van gasklep/stationair klep zie/voel/hoor ik het toerental heel vlot reageren, het effect van de lambdasonde moet blijken uit een beter verbruik (zuiniger) en uiteraard een lagere uitstoot.

Morgen een nieuwe poging voor de APK...
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
volvofar
Idle
Idle
Berichten: 28
Lid geworden op: za 12 jun 2010, 15:23
13

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door volvofar »

Kan je de lambdasonde meten zonder onder de auto te liggen?

Mijn lampje brandt ook als ik in de file sta of bij een stoplicht sta te wachten. Vind het hinderlijk worden en volgens mij wordt de auto ook steeds langzamer. Volgens VADIS kan je met de Volvo Tester de lambda-waarden meten. Ik ga dat natuurlijk niet laten doen (kost geld :P ) dus wil zelf met m'n multimeter aan de slag.

Onder de auto liggen doe ik niet meer zo graag, dus als je de weerstand/voltage kan meten vanuit de auto/motorkap, graag :) Als dat kan, welke draden moet ik dan gebruiken? Weet je dat nog toevallig?
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door Wouter »

Dat wordt toch uitlezen op foutcodes en realtime waardes.
De lambda hoeft niet stuk te zijn een ander component kan er de oorzaak van zijn dat de waardes niet goed meer zijn.

Signaal specificatie:
U = oscillates between 0.1 V - 1 V, cold three-way catalytic converter (TWC).
U = fixed value 0.4 V - 0.6 V, hot three-way catalytic converter (TWC).

Groetjes Wouter
Plaats reactie