Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Wielen, Schokbrekers, Vering, stabilisatoren enz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dangerzone
Idle
Idle
Berichten: 84
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 19:49
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door dangerzone »

Hey Vincent.

Top dat je even reageert ik zit inderdaad aardig in de knoop met het hele zaakje.
Dat verhaal over uitlijnen vind ik zeer verwarrend.

Wat heb ik gedaan.
De veer isolator op de veer en de veer in de demper tegen de "ophoging" aan
Dan de veerzitting met dat rubber (kan maar op 1 manier met dat rubberen puntje in het gaatje)
Dan het lager en de topmount.
Als je inderdaad dat rubber er bovenop legt kan het in mijn idee niet verkeerd gaan (past maar op 1 manier netjes volgens mij)
Vast draaien en spanners eraf.

Probleem 1, homokineet schoot eruit dus alles was olie
Probleem 2, als ik stuur knakt en kraken de veren verschrikkelijk.

2de keer alles eronder uit en opnieuw gemonteerd ditmaal met mijn oude veren en precies dezelfde herrie.

Wat ik niet gedaan heb is wachten met de stabilisatorstang en bovenste 3 moeren aandraaien tot hij op de grond stond.
Zou dit dan het geluid veroorzaken ?
O, en er moeten comfort dempers op en ik heb de sport.
Mvg marco.
Afbeelding
Vincent
Engine off
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 15:38
2
Model: V40

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Vincent »

Hoi Marco - ik had precies hetzelfde: enorm veel gekraak van de veren, ook (vooral) als ik over een verkeersdrempel reed. Ik weet niet of mijn oplossing eveneens voor jou werkt. Ik heb een V40 uit 2002 met comfort veren. Alle ellende begon omdat ik op een gegeven moment besloot om de schokdempers aan de voorkant te vervangen. De veren zelf waren kort daarvoor door de garage gedaan, dus die heb ik niet vernieuwd. Ik kan me herinneren dat de garagehouder zich destijds afvroeg of hij korte of lange veren moest bestellen, en hij koos uiteindelijk voor lange. Ik heb hier niet bij stilgestaan, en de lange veren op de nieuwe schokdempers geplaatst (16796 Monroe - comfort). Een kant was in beginsel redelijk, de andere begon al snel te kraken. Behoorlijk hard. Ik heb beide veren vervolgens opnieuw geplaatst zoals eerder beschreven. Het is een beetje klooien, maar zoals jij het omschrijft, heb ik het ook gedaan. Op de foto die je hebt bijgevoegd ziet het er goed uit. Zo had ik het ook. Helaas kraakte de schokdempers weer (veroorzaakt door de veer die in het rubber aan de bovenkant van de schokdemper/poot draait). Ik heb vervolgens de kortere veren besteld (SP3490 Monroe), en alles opnieuw uit en ik elkaar gezet. En toen werkte het. Dat aandraaien van de stabilisatorstangen en de drie bouten van de veerpootlagers als de auto weer op de grond staat is belangrijk. Ik heb de stabilisatorstang aan de bovenkant vastgeschroefd, en vervolgens aan de onderkant met de auto op de grond. Even gedoe, maar het werkte. Hoop dat bovenstaande helpt, zo niet geef een gil!

Latere toevoeging in antwoord op je vraag: mijn theorie, en meer is het niet, is dat het geluid wordt veroorzaakt door de veer, die aan de bovenkant in het rubber meebeweegt (een krakend geluid). Ik heb ook een tikkend geluid gehad, en dat kwam doordat de veer aan de onderkant niet tegen de stop aan zat. Mijn conclusie was dat de veer tijdens compressie ook iets draaide, met rubber gekraak of tikken als gevolg, wat d.m.v. kortere veren wellicht opgelost zou kunnen worden. De comfort demper werkt in combinatie met een kortere veer (bovenstaande nummers). Of de stabilisatorstang ook een rol speelt, weet ik niet.
Gebruikersavatar
dangerzone
Idle
Idle
Berichten: 84
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 19:49
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door dangerzone »

Hé Vincent

Toen de auto nog op steunen stond was het gekraak er al bij het sturen naar links of rechts.
Nu ik er een beetje mee rij is het ook bij drempels of hobbels inderdaad.
Ik heb dus ook de v40 uit 2002 met comfort onderstel.
Bij het wisselen van de dempers waren wel de stabi stangetjes te lang waardoor ik dus kortere moest hebben.
Ergens vermoed ik dat ik misschien verkeerde dempers heb (ph1 ?) Ik heb alles besteld met het vin nummer dus dit snap ik niet.
En toevallig heb ik dus dezelfde veren als jou er eerst onder gehad, de korte dus, Alleen heb ik voor sport dempers gekozen.
Zou ik dan lange veren nodig hebben :think

Eerst maar eens wachten op beter weer, dat sleuteld wel lekkerder zo voor de deur.
Vincent
Engine off
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 15:38
2
Model: V40

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Vincent »

Dat je andere stabilisatorstangen nodig had, is wellicht een teken dat je de verkeerde schokdempers hebt (er vanuit gaande dat je precies dezelfde veren hebt gebruikt). Belangrijkste is denk ik dat de combinatie klopt. Er zit inderdaad een plaatje onder de motorkap op basis waarvan je kan bepalen welke veeroptie je hebt, maar of je dat op basis van het VIN nummer kan vaststellen weet ik niet.Verwacht van niet.

Afbeelding
Gebruikersavatar
dangerzone
Idle
Idle
Berichten: 84
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 19:49
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door dangerzone »

Je kan vaak op kenteken en/of vin zoeken, en dan komt
Mijn type naar voren waar ze op "Moeten" passen.
V40 station wagon 1.8,
1783ccm 122pk : B 4184 S2 / 03-1999 tot 06-2004

Dus ik vind het maar vreemd, maar als ik de oorzaak weet meld ik het wel :duimomhoog
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1487
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Bandbox »

1999-2004. Daar zit het hem in, de Phase 2 is rond 2001 gekomen en had verschillen in de voorwielophanging.
Vincent
Engine off
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 15:38
2
Model: V40

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Vincent »

dangerzone schreef: do 18 apr 2024, 13:58 Dus ik vind het maar vreemd, maar als ik de oorzaak weet meld ik het wel :duimomhoog
Heel graag - ik weet even niets meer maar hoor graag of het is gelukt! Veel succes!
Vincent
Engine off
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 15:38
2
Model: V40

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Vincent »

Bandbox schreef: do 18 apr 2024, 16:51 1999-2004. Daar zit het hem in, de Phase 2 is rond 2001 gekomen en had verschillen in de voorwielophanging.
Dank, dat legt best veel uit. Zo te zien heeft de informatie in VIDA dus betrekking op de Phase 1.
Gebruikersavatar
dangerzone
Idle
Idle
Berichten: 84
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 19:49
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door dangerzone »

Bandbox schreef: do 18 apr 2024, 16:51 1999-2004. Daar zit het hem in, de Phase 2 is rond 2001 gekomen en had verschillen in de voorwielophanging.
Dan vrees ik dat de dempers de oorzaak zijn (Waar ik eerlijk gezegt al bang voor was), jammer dat dit niet wat duidelijker aangegeven staat bij de shops.
Bedankt voor de tip ;)
Vincent schreef: do 18 apr 2024, 18:25
dangerzone schreef: do 18 apr 2024, 13:58 Dus ik vind het maar vreemd, maar als ik de oorzaak weet meld ik het wel :duimomhoog
Heel graag - ik weet even niets meer maar hoor graag of het is gelukt! Veel succes!
Ik vrees dat Bandbox de spijkerop zijn kop slaat :wall
Maar bedankt voor de antwoorden, Er is iedergeval een hele hoop duidelijk nu. :tumbup
Bandbox
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1487
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 19:42
9
Model: C30
Type: 2.0
Bouwjaar: 2012
Roepnaam: Martijn
Locatie: Pernis Rotterdam

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Bandbox »

Vincent schreef: do 18 apr 2024, 18:33
Bandbox schreef: do 18 apr 2024, 16:51 1999-2004. Daar zit het hem in, de Phase 2 is rond 2001 gekomen en had verschillen in de voorwielophanging.
Dank, dat legt best veel uit. Zo te zien heeft de informatie in VIDA dus betrekking op de Phase 1.
Zodra je op VIN zoekt geeft VIDA de juiste informatie.
Gebruikersavatar
dangerzone
Idle
Idle
Berichten: 84
Lid geworden op: za 23 dec 2017, 19:49
6
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2002
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door dangerzone »

We zijn eruit...

Inderdaad verkeerde dempers en veren.
Besteld bij autodoc op vin nummer, helaas zitten er gebruikerssporen op dus heb ik pech.
Bedankt iedergeval voor het meedenken, er zitten nu "nieuwere" dempers en veren op en het probleem is verholpen :dance
Vincent
Engine off
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 15 aug 2021, 15:38
2
Model: V40

Re: Alles over de schokdemper schokbreker welke soort levensduur

Bericht door Vincent »

Yeeeehaaaaaaaaa!!!!!
Plaats reactie