We letten er vaak niet op voor het starten, maar er worden op dat moment wel belangrijke systemen getest.
Neem dus af en toe bewust even de tijd om te zien wat er allemaal tijdens het contact maken wordt getest.
Als een lampje uitblijft welke wel aan en uit hoort te gaan, kan het betekenen dat het lampje stuk is maar ook dat deze zou blijven branden als er een storing is.
Schrijf het ook voor jezelf op wat er gebeurd, omdat het model en jaar afhankelijk is en daarom soms niet overeenkomt met de gebruikers handleiding van de auto.
Bij Dinant heeft waarschijnlijk de controlbox tussen de stoelen niet gewerkt.
Deze controleert ook bij iedere keer contact maken of alles in orde is (schoksensor waardes en explosieven ontstekers in de airbags en gordelspanners etc),lampje (SRS) gaat aan en moet na +/- 6 seconden weer uitgaan).
Mijn crash was met +/- 30km/h en daar ging zowel de airbags als gordelspanners uit/werken.
Zodra de sensor een 23km/h vertraging overschrijding detecteerd (afhankelijk van diverse factoren), gaat alles wat met frontale botsing te maken heeft af (airbags en gordelspanners).
Je zijairbag gaan pas af als de deur naar binnenkomt tegen de stoel en de sensor indrukt.
De stoel schuift achterover bij een aanrijding van achter, om de kracht te verplaatsen ipv dat deze op je nek komt (whiplash).
Wat gaat er allemaal aan (nummers zijn de referenties naar de gebruikers handleiding en gebaseerd op phase 1 1997 model):

(3)Brandstof op, gaat uit na het starten van de motor.
(8)Remlichten controle (3 lichten achter), gaat uit na een keer intrappen rempedaal.
(10)ABS (rem antiblokeer systeem), gaat na +/- 2 seconden uit.
(12)Parkeerrem, gaat uit na het starten van de motor, of blijft aan omdat de handrem er nog op staat.
(13)Oliedruk, gaat uit na het starten van de motor.
(15)SRS (Airbag, gordelspanners en schoksensor), gaat na +/- 6 seconden uit. (Bij ons staat ipv deze afbeelding SRS)
(16)Remsysteem (vloeistof niveau), gaat uit na het starten van de motor.
(17)Accu (laadcircuit), gaat uit na het starten van de motor.
(21)Lambda (motor ECU), gaat na +/- 2 seconden uit.
(22)Immobiliser (start onderbreking), gaat na +/- 2 seconden uit.
(25)Ruitenwisservloeistof op, gaat uit na het starten van de motor.
Indien aanwezig
(19)DSA controle, gaat uit na het starten van de motor.
(20)Automaat, ik weet niet of deze aanblijft tot starten of dat deze uitgaat na controle systeem.
MAAK DUS VOOR DE ZEKERHEID ZO'N LIJSTJE ZODAT JE WEET WAT ER HOORT TE GEBEUREN.
PS Bij twijfel, of wil je het echt zeker weten :
- Een goed eerste startpunt is lees via de OBD stekker alle systemen uit, zodat je weet dat er geen fouten in de systemen zitten.
- Haal het instrumenten paneel eruit en controleer alle lampjes of deze goed zijn met een multimeter (ohm meter stand).
- Vervang eventueel voor de zekerheid zeer donker geworden lampjes.
- Zet het instrumenten paneel terug.
- Maak je persoonlijke lijstje zoals het hierboven gegeven voorbeeld en bewaar deze bij je gebruikers handleiding

Ik wens jullie nog vele veilige kilometers toe, zonder gebruik te maken van een van deze veiligheidssystemen of falende systemen.
Groetjes Wouter