turbo control valve (tcv)
turbo control valve (tcv)
Alles over de tcv.
De zin en onzin van een zwaardere tcv op 30forty50:
http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... ternative/
Tis nogal een lang topic, dus kan op 't moment nog niet een conclusie geven.
De zin en onzin van een zwaardere tcv op 30forty50:
http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... ternative/
Tis nogal een lang topic, dus kan op 't moment nog niet een conclusie geven.
Laatst gewijzigd door sdirkx op vr 11 feb 2011, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Het nut van een andere tcv wordt ook ontkracht door deze topic :
http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW ... _valve.htm
http://www.wothrline.com/Cars_engine/HW ... _valve.htm
Re: turbo control valve (tcv)
Paar vragen die we over de tcv zouden willen weten:
Wat zijn de symptomen van een slecht werkende tcv?
Zijn die specifiek voor de tcv of ook voor andere onderdelen?
Hoe check je de juiste werking?
Wat zijn de symptomen van een slecht werkende tcv?
Zijn die specifiek voor de tcv of ook voor andere onderdelen?
Hoe check je de juiste werking?
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Als ik die pdf bekijk is de tcv een ander onderdeel dan de op de afbeelding staat. Dat zou dan de 'electric switch over valve' zijn...?
Wat wat zou je dan moeten meten? Weerstand over de 2 contactpunten in de stekkeraansluiting?
(Een originele Volvo TCV kost volgens mij rond de 60,=. De HD TCV $90,=)
Wat wat zou je dan moeten meten? Weerstand over de 2 contactpunten in de stekkeraansluiting?
(Een originele Volvo TCV kost volgens mij rond de 60,=. De HD TCV $90,=)
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Ik zou de informatie hierboven nog eens aandachtig doorlezen en bekijken
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Fotootje gemaakt:
-blauw gaat naar luchtinlaat
-geel gaat naar actuator
-rood gaat naar vacuumslang van de turbo
Heb nog niet alle info gelezen, maar mijn weerstand is 22,8 Ohm.
Valt niet binnen de marge?! (28,5 ±1,5 Ohm)
Wil iemand anders ook 's meten?
-blauw gaat naar luchtinlaat
-geel gaat naar actuator
-rood gaat naar vacuumslang van de turbo
Heb nog niet alle info gelezen, maar mijn weerstand is 22,8 Ohm.
Valt niet binnen de marge?! (28,5 ±1,5 Ohm)
Wil iemand anders ook 's meten?
Laatst gewijzigd door sdirkx op vr 04 jul 2014, 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
De weerstand is niet het allerbelangrijkste, het is de werking van de klep.
Lekt de klep, schoon, klopt de stroming bekrachtigt/onbekrachtigt.
Groetjes Wouter
Lekt de klep, schoon, klopt de stroming bekrachtigt/onbekrachtigt.
Groetjes Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Nog best lastig om te testen als ik dat zo lees. Heb bijv. geen vacuumpomp ed.
Re: turbo control valve (tcv)
In de PDF's zag ik dat die gingen over de tcv voor een TDI. Dus heb ik gekeken of ik info kon vinden van mij specieke tcv (2.0T).
En kwam hier op uit (#8627299 komt overeen. Het artikelnummer is dan wel iets anders):
Heb nog geen specifieke info voor 'onze' tcv kunnen vinden, wel deze extra pdf:
https://onlineshop.ms-motor-service.com ... en_web.pdf
Zoeken op motorcode of model: https://onlineshop.ms-motor-service.com ... E&vko=0001
En kwam hier op uit (#8627299 komt overeen. Het artikelnummer is dan wel iets anders):
Heb nog geen specifieke info voor 'onze' tcv kunnen vinden, wel deze extra pdf:
https://onlineshop.ms-motor-service.com ... en_web.pdf
Zoeken op motorcode of model: https://onlineshop.ms-motor-service.com ... E&vko=0001
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Dit is ook wel leuk om te lezen : http://www.stonis-world.net/sebcon_uc/d ... ual_v2.pdf
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
Re: turbo control valve (tcv)
Zou er niet een maximale turbodruk zijn die de stock TCV aan kan? Dan is een 'zwaardere' tcv wellicht wel nuttig. Er is op engelstalige fora behoorlijk wat over te vinden, maar hier heeft niemand er ervaring mee begrijp ik?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
- 14
Re: turbo control valve (tcv)
Meer dan je blok, dus geen nut om om te wijzigen om die reden.sdirkx schreef:Zou er niet een maximale turbodruk zijn die de stock TCV aan kan? Dan is een 'zwaardere' tcv wellicht wel nuttig. Er is op engelstalige fora behoorlijk wat over te vinden, maar hier heeft niemand er ervaring mee begrijp ik?
Een betere TCV is een goede upgrade om de druk constanter te houden, omdat een betere TCV sneller regelt en pieken veel sneller opmerkt en tegengaat.
Re: turbo control valve (tcv)
Hoe merk je dat de TCV niet meer voldoet dan? Als je een vooral instabiele druk hebt?
M'n druk is stabiel, maar wel te laag momenteel. Ik moet nog de wastegate actuator bekijken, want 't vermoeden is dat die moet worden afgesteld.
M'n druk is stabiel, maar wel te laag momenteel. Ik moet nog de wastegate actuator bekijken, want 't vermoeden is dat die moet worden afgesteld.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: turbo control valve (tcv)
Als ik letterlijk vertaal, heeft het voordelen om de huidige TCV te vervangen voor een betere?Eugene schreef:Een betere TCV is een goede upgrade om de druk constanter te houden, omdat een betere TCV sneller regelt en pieken veel sneller opmerkt en tegengaat.
Waarom wordt dit dan niet vaak gedaan? Of gebeurt het wel en ben ik gewoon niet op de hoogte ervan.
Re: turbo control valve (tcv)
Er is nogal wat discussie over. Heb me er zelf nog onvoldoende in verdiept.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 158
- Lid geworden op: vr 26 mar 2010, 15:18
- 14
Re: turbo control valve (tcv)
Elke upgrade heeft nut tot een bepaalde hoogte, of het de kosten compenseert is een ander verhaal.Jimipepsie schreef:Als ik letterlijk vertaal, heeft het voordelen om de huidige TCV te vervangen voor een betere?Eugene schreef:Een betere TCV is een goede upgrade om de druk constanter te houden, omdat een betere TCV sneller regelt en pieken veel sneller opmerkt en tegengaat.
Waarom wordt dit dan niet vaak gedaan? Of gebeurt het wel en ben ik gewoon niet op de hoogte ervan.
Wanneer je gewoon een chipje + uitlaat hebt, dan is de standaard TCV gewoon prima. Is de TCV kapot, kun je net zo makkelijk een betere monteren aangezien die niet duurder zal zijn. Ga je serieus tunen en hou je ECU controlled boost, zou ik wel de TCV upgraden.
Als voorbeeld: TCV in mijn evo is standaard prima, maar wanneer je naar de 400pk gaat dan komt het nauwer met de druk (piek kan je het standaard blok kosten) en dan is een betere TCV wel een goede investering. Ik heb ook een andere gemonteerd en deze laat zich bovendien veel makkelijker afstellen.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9675
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 15
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: turbo control valve (tcv)
Je bedoelt dus door die andere TCV is je turbodruk makkelijker afstelbaar?Eugene schreef:Ik heb ook een andere gemonteerd en deze laat zich bovendien veel makkelijker afstellen.
Zoeen als die van IPD is toch gewoon plug and play?