Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
martink
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:27
14
Model: S60
Bouwjaar: 2001
Locatie: Gorredijk

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door martink »

Als een sensor stuk is regeld hij helemaal niet meer, en blijft hij op 1 stand staan. Meende dat ROB na montage van zo'n cat bij zijn 1.8 ook meteen last kreeg, doordat het lampje ging branden. Hij heeft er vervolgens weer een andere onder laten zetten.
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

Als de cat niet goed zou zijn, dan zouden de uitstoot ook niet goed moeten zijn. De waarden van de 4-gassenmeting waren echter een tijdje terug (toen ik die foutcode al had) echter normaal. Op basis daarvan zou je dus al bijna een slechte werking van de cat kunnen uitsluiten... Lijkt me uberhaupt sterk dat een tuner (zeker MTE) een cat plaatst die standaard een DTC veroorzaakt!
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

Kreeg de sensor niet zelf los, dus heb 'm door de garage laten vervangen. De storingscode kwam tot nu toe binnen een dag of 4 terug, dus ff afwachten of het is opgelost (A)
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door Wouter »

Heb je het regel gedrag al vergeleken, met daarvoor?

Groetjes Wouter
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

Heb er nog geen langere rit mee kunnen maken (closed loop). Ga ik wel doen inderdaad.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door Wouter »

Nog wat aanvullend katalysator/lambda diagnostiek gevonden :

Catalytic converter diagnostic
The three-way catalytic converter (TWC) stores oxygen found in the exhaust gases and uses it to make toxic gases more environmentally friendly. The catalytic converter is a three-way catalytic converter (TWC) in which HC (hydrocarbons) and CO (carbon monoxide) are oxidized and NOX (nitrogen oxides) are reduced. As the three-way catalytic converter (TWC) ages its ability to store oxygen drops. This reduces the conversion capacity of the three-way catalytic converter (TWC). To avoid dangerous emissions the engine control module (ECM) checks three-way catalytic converter (TWC) efficiency. This check is carried out as follows.

Two heated oxygen sensors (HO2S) are used to check the catalytic converter one upstream and one downstream of the catalytic converter. The main function of the heated oxygen sensors (HO2S) is to measure the oxygen content in the exhaust gases so that the engine control module (ECM) can maintain the fuel/air mixture at around λ=1. This mixture provides optimum three-way catalytic converter (TWC) efficiency.
To determine catalytic converter efficiency the amplitude of the heated oxygen sensor (HO2S) signals is compared (amplitude is a measure of signal oscillation).

When three-way catalytic converter (TWC) efficiency is good and the fuel/air mixture is normal, the front heated oxygen sensor (HO2S) signal switches between rich and lean (large amplitude) while the rear heated oxygen sensor (HO2S) signal is even (small amplitude).

When three-way catalytic converter (TWC) efficiency is poor and the fuel/air mixture is normal, the rear heated oxygen sensor (HO2S) signal switches between rich and lean (large amplitude) because the exhaust gases are passing straight through the three-way catalytic converter (TWC) without being converted.

If rear sensor amplitude becomes too great in relation to the front sensor signal for a number of diagnostic tests, diagnostic trouble code (DTC) Catalytic converter efficiency will be stored.

Heated oxygen sensor (HO2S) diagnostic

Two heated oxygen sensors (HO2S) are used in the Motronic 4.4. (Volvo 850) The heated oxygen sensors (HO2S) are checked for open and short-circuits as usual. If either of these faults occurs, diagnostic trouble code (DTC) EFI-212 (front heated oxygen sensor (HO2S)) or EFI-153 (rear heated oxygen sensor (HO2S)) are stored. In addition, the signal from the front heated oxygen sensor (HO2S) is checked. This check is carried out as follows.
The engine control module (ECM) receives exhaust composition data from the front heated oxygen sensor (HO2S). Using this information the engine control module (ECM) calculates injection period. Because the front sensor is located upstream of the three-way catalytic converter (TWC) it is subject to attack by the uncleaned exhaust gases. This leads to the sensor ageing and its signal changing
These changes are monitored by checking:
*front heated oxygen sensor (HO2S) mean signal voltage
*rear heated oxygen sensor (HO2S) control
*front heated oxygen sensor (HO2S) period.

To determine front heated oxygen sensor (HO2S) mean voltage the engine control module (ECM) uses the rear heated oxygen sensor (HO2S) signal. This signal provides information about the exhaust gas oxygen composition downstream of the catalytic converter. The engine control module (ECM) can use this information to take account of front sensor ageing in its injection period computations.
The mean rear sensor signal voltage should be approximately 0.6 V when twin heated oxygen sensor (HO2S) control is active. First the injection period is calculated on the basis of the front sensor signal. Then the mean rear sensor signal is calculated. If it is not 0.6 V the injection period calculations are adjusted so that the correct mean rear sensor signal will be achieved. When this adjustment exceeds a certain limit for a number of diagnostic tests, diagnostic trouble code (DTC) EFI-436, rear heated oxygen sensor (HO2S) compensation, is stored.
When the engine is running the adjustment carried out by the rear heated oxygen sensor (HO2S) should be positive and negative, if not diagnostic trouble code (DTC) EFI-425, rear heated oxygen sensor (HO2S), control, will be stored.

Twin heated oxygen sensor (HO2S) control starts and remains active when:
*the front heated oxygen sensor (HO2S) has started control
*the rear heated oxygen sensor (HO2S) has reached operating temperature
*catalytic converter temperature exceeds 112°C (calculated by the engine control module (ECM))
*engine speed (RPM) is between 1500-2300 rpm
*load is 1.2-3.0 ms (at 1,000 rpm), 1.6-3.0 ms (at 2,000 rpm).

Twin heated oxygen sensor (HO2S) control is suspended during fuel shut-off, if the engine control module (ECM) detects misfiring (diagnostic trouble codes (DTCs) EFI-45X, EFI-543, EFI-545, EFI-55X) or if the engine control module (ECM) detects a fault in:
*The EVAP system (diagnostic trouble code (DTC) EFI-315)
*three-way catalytic converter (TWC) (diagnostic trouble code (DTC) EFI-443)
*heated oxygen sensor (HO2S) preheating (diagnostic trouble code (DTC) EFI-521 or EFI-522)
*mass air flow (MAF) sensor (diagnostic trouble code (DTC) EFI-121).

A defective sensor may also have the correct mean signal voltage. For this reason the front sensor period is also monitored. The engine control module (ECM) monitors how long it takes for the front heated oxygen sensor (HO2S) to switch from rich to lean to rich again. This is carried out at part load, when the difference between a good and bad sensor is greatest. When the period becomes too long for a number of diagnostic tests, diagnostic trouble code (DTC) EFI-435 Front heated oxygen sensor (HO2S) slow response, is stored.

Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op do 02 dec 2010, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

When three-way catalytic converter (TWC) efficiency is good and the fuel/air mixture is normal, the front heated oxygen sensor (HO2S) signal switches between rich and lean (large amplitude) while the rear heated oxygen sensor (HO2S) signal is even (small amplitude).

When three-way catalytic converter (TWC) efficiency is poor and the fuel/air mixture is normal, the rear heated oxygen sensor (HO2S) signal switches between rich and lean (large amplitude) because the exhaust gases are passing straight through the three-way catalytic converter (TWC) without being converted.

If rear sensor amplitude becomes too great in relation to the front sensor signal for a number of diagnostic tests, diagnostic trouble code (DTC) Catalytic converter efficiency will be stored.
Juist. Dat had ik al zo'n beetje begrepen. Wat blijkt nu... m'n achterste sensor was nog goed, want de grafieken zijn niet veranderd. Er is echter nog geen sprake van een 'stabiel' signaal van de achterste sensor, dus... zou het de katalysator moeten zijn :swear Wat ik niet kan begrijpen, omdat deze (racekat) amper 3 jaar oud is. De viergasmeting is echter OK toen ik de DTC al had... hoe kan een kat anders nog kapot zijn/gecontroleerd worden?! :sleeping

Moet ik toch maar 's bij ET te raden gaan... (H)
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

Heb al een antwoord van ET. Het blijkt dat de marges vrij krap zijn waarop ie monitort. Omdat de racekat anders werkt dan een standaard kat pikt de 2e sensor het dus niet. Er is dus niks kapot (viergasmeting is namelijk OK). Oplossing hiervoor is om de 2e sensor 'uit te zetten'. :-D
Dit was dus toch een bij-effect van de tuning. Scheelt me iig een nieuwe (race)kat.
PS: Heb nu wel een lambda-sonde over... (A)
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

Mogelijk wordt in de toekomst de uitlaatgasmeting vervangen door een test dmv OBD:

http://www.amt.nl/Vraag-en-antwoord/APK ... -20092.htm
kiwi
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 433
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 21:47
14
Model: S40
Type: 2.0
Bouwjaar: 1999
Locatie: Voorschoten

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door kiwi »

Heel interessant... Thnx voor de post! :tumbup
S40 2.0 Black Europe 1999
Phase 1 onderdelen Klikkerdeklik

Mijn WBD


"You know what they say about coincidence... Usually it takes a lot of planning"
leroy
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: za 04 dec 2010, 21:09
13
Locatie: **GUTTECOVEN**

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door leroy »

Wouter, is het echt zo dat er maar 1 lambdasonde in een fase 1 zit?
Ik heb een T4 uit 98 en hij geeft als foutcode : rear oxygen sensor

duss??
sdirkx

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door sdirkx »

Een '98-er heeft (officieel) nog geen OBD met bijbehorende emissieregeling, dus heeft ie geen 2e lambda-sensor nodig.
Rare melding dus :D
leroy
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: za 04 dec 2010, 21:09
13
Locatie: **GUTTECOVEN**

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door leroy »

ja inderdaad..
Ik heb ook al een tijdje terug in een ander topic vertelt over het meer brandstofverbruik en soms inhouden bij vol gas.
Maar ik weet nu alleen niet of ik wel een achterste sonde heb
sdirkx

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door sdirkx »

Je kunt je uitlaat bekijken, maar ik vermoed anders dat je 1e/enige lambda-sensor dan het heeft begeven.
leroy
Idle
Idle
Berichten: 36
Lid geworden op: za 04 dec 2010, 21:09
13
Locatie: **GUTTECOVEN**

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door leroy »

dat is mijn vermoeden ook....is er veel verschil tussen een lambdasonde van een T4 en 1.8?
Ik kan er namelijk een "goede" uithalen voor 50,- dus wel de moeite waard zeg maar
sdirkx

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door sdirkx »

Vadis geeft wel verschillende nummers op, dus je zou denken dat er wel verschil tussen zit.
sdirkx

Re: Lambda sensor vervangen

Bericht door sdirkx »

sdirkx schreef:Mogelijk wordt in de toekomst de uitlaatgasmeting vervangen door een test dmv OBD:

http://www.amt.nl/Vraag-en-antwoord/APK ... -20092.htm
Wellicht al vanaf volgend jaar voor auto's vanaf 2006:
http://www.amt.nl/Nieuws/EOBDadapter-vo ... de-APK.htm
sdirkx

Re: Alles over lambda (storing, sensor, lampje op dashboard

Bericht door sdirkx »

Wilde 's kijken of ik de regeling van de eerste sensor netjes gelogd krijg en dat lukt (hoewel niet zo'n mooie sinus als een oscilloscoop waarschijnlijk oplevert) :-D

Moet onder de 0,2V en boven de 0,75V komen, dat doet ie goed. Mocht ik in de toekomst nog 's aan de juiste werking gaan twijfelen, dan kan ik het later mooi vergelijken hiermee.

Afbeelding
PatrickT4
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 391
Lid geworden op: zo 30 jan 2011, 14:32
13
Model: S40
Type: T4
Bouwjaar: 1998
Locatie: Afferden (LB)

lambda lampje

Bericht door PatrickT4 »

Hallo mede 40ers,

Zojuist sprong spontaan mijn lambda lampje op het dashboard aan. wil dit zeggen dat een van de 2 sensoren kapot is, of kan het ook iets anders zijn?

ik heb de afgelopen 2 weken wel veel korte (hele) stukjes gereden (misschien vervuild ofzo?) minder dan 5km bedoel ik met korte stukken.

ook werkt mijn hoofd koel fan niet meer, zekering is heel en ik weet nog niet 100% zeker of het relais schakeld ook moet ik nog even meten of er wel spanning op de stekker van de fan komt, (daar kom ik waarschijnlijk wel uit) de kleine fan van de A/C spring wel aan als de airco aan staat, of pas bij een temp van 112 graden ?!
voorheen ging de grote fan aan bij zo'n 104 graden ongeveer.

betreft een T4 ph1 (uit 1998)


edit: ik ben net terug van een stuk rijden van zo'n 25-30 km.. na rustig warm rijden het T4 gedeelte flink aangesproken en het lambda lampje gaat niet uit... (lijkt mij niet dat er nu nog veel vuil in de uitlaat zal zitten..?)
S40 T4: Daily driver 256PK / 369Nm
AE86: Tracktoy project
Kawasaki Z1000 2014

Nürburgring count: 26
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: lambda lampje

Bericht door Wouter »

Lambda is een storingsmelding van het motor management, dus dit wordt uitlezen.

Maar zoals je het al aangeeft kan dit een temperatuur waarschuwing/alarm zijn.

Groetjes Wouter
Plaats reactie