Ik heb hem direct stroom toe voer gegeven met een eigen schakelaar der tusse. Zo kan ik bvb gewoon door kijken als we op een pont staan. Als je hem op een iso draad zet heb je groote kans dat je te ver trug graait met de sluiter en je de film weer helemaal opnieuw moed opstarten.
Stom stom stom ze hebben niet verteld tussen de draden maar 1 van de draden, de gele daar staat altijd spanning op en de rode alleen maar als je hem op kontakt hebt gezet.
Dus als je wilt dat de dvd speler ook werkt als de auto van kontakt af staat moet je de gele draad aftappen.
Als je de rode en de gele met elkaar verbindt dan heb je altijd op de 2 draden spanning staan en dat is niet de bedoeling.
Beter lezen in het vervolg.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen) Het lijkt simpel, en dat is het ook.
huub1 schreef:Stom stom stom ze hebben niet verteld tussen de draden maar 1 van de draden, de gele daar staat altijd spanning op en de rode alleen maar als je hem op kontakt hebt gezet.
Dus als je wilt dat de dvd speler ook werkt als de auto van kontakt af staat moet je de gele draad aftappen.
Als je de rode en de gele met elkaar verbindt dan heb je altijd op de 2 draden spanning staan en dat is niet de bedoeling.
Beter lezen in het vervolg.
Huub
Het spijt me zeer maar Dit klinkt voor mij als grieks..
De gele staat continu spanning op de rode alleen wanneer het contact ''aan" staat maar wat bedoel je dan met aftappen van de gele?
Sorry voor mijn felle reactie en ik wilde je niet beledigen maar alleen maar laten schrikken.
Met aftappen wordt bedoeld dat je aan die bewuste gele draad een klemmetje bevestigd waar de gele draad plus de nieuw te gebruiken draad in vast kunt knijpen omdat in dat klemmetje een metalen plaatje zit met een scherp kantje en die gaat kontakt maken tussen de 2 draden.
Aftappen wil dus zeggen dat je van een kabel 2 kabels gaat maken die onderling in verbinding staan.
Er zijn meerdere methoden om af te tappen dit is er 1 van.
Als je dit met een plus kabel en een massa kabel zou doen dan ontstaat er vuurwerk.
Tip als je niets van stroom etc. afweet laat het dan doen door iemand die wel weet hoe het moet, want je wilt toch zeker geen brand in je auto toch?
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen) Het lijkt simpel, en dat is het ook.
OKe en dan tap ik de gele draad af en die gaat dan naar?
Edit: Bedankt voor de tip, heb zelf wel aardig verstand van electrische gebeuren maar kon de link niet leggen tussen de iso-stekker en het op spanning blijven van de ramen
Dat is natuurlijk altijd beter om te solderen, goede tip.
Maar ja niet iedereen kan solderen vandaar dat ik een voorbeeld heb genoemd maar er zijn inderdaad meerdere mogelijkheden.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen) Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Jaapiooo... schreef:En doe dit 'aftappen' dan alstublieft niet met van die klemverbindertjes... da's vragen om storing!!!
90% van de aftakking gebeurt met deze klemmen en daar komen geen storingen van voort.
als de kabel voor de trekhaak niet plug en play is worden altijd zulke klemmen gebruikt.
ze zouden het anders zo frequent niet gebruiken in de garages.
enkel bij canbus systemen is dit niet aan te raden omdat de waardes hierdoor veranderen.
Heb toch al een aantal malen gezien dat na een bepaalde tijd de bestaande kabel zover beschadigd is dat ie storing gaat geven of zelfs loslaat.
Maar goed, ik wil niemand vertellen dat mijn manier de enige juiste is hoor...
Ik ga zelf alleen met electra altijd op safe
Mijn radio blijft aan nadat de sleutel uit het contact is .Ik wil dit veranderen zodat de radio uit gaat als de sleutel er uit is. Weet iemand welke draad ik moet omdraaien of welke kleurdraad ik moet hebben.
Vanaf 22-01-2010 weer in het bezit van een V40 2.0 bj 2000 !
waarom wachten op warmer weer? je radio zit toch aan de binnenkant, eerst mooie rit maken zodat ie lekker warm is, dan thuis kacheltje erin met verlengsnoer en gezellig sleutelen en meten. succes
ik heb een v40 phase1 en heb vandaag met mediamarkt volvo->ISO verloopstekkers een kenwood radio/cd ingebouwd. alles past met ISO uiteraard maar op een manier, maar hij onthoudt mijn voorkeuzezenders niet, oftewel hij krijgt geen constante stroom.
Weet iemand welk van de volvo-draadjes (kleur) de constante stroom is en welke dit gebruikelijk bij ISO stekkers is?
Je kan als het goed is de rode draad en de gele draad die uit je radio komen omdraaien, die zitten als het goed is aan elkaar met 2 stekkertjes.
Deze even om draaien en voilla, het werkt weer