Wat is eigenlijk de sensor die midden in de voorkant van het blok geschroefd zit, 10 cm boven het punt waar de oliepeilstokbuis in het carter gaat? Hier zit een grote groene stekker op. Is dit toevallig voor olietemperatuur? Waarschijnlijk niet want boven het oliepeil.
Hoe dan ook, naar aansluiting B4 achter mijn instrumentenpaneel loopt helemaal geen oranje draadje, dus ook al schroef je ergens een sensor in dan nog komt dat signaal niet aan bij de boordcomputer in een 98-model
- het overzetten van een dashboard uit 2000 in een 1998 model past prima maar werkt niet goed, want die laatste heeft nog geen CEM die de verlichting aanstuurt, en daarom krijg je vreemde dingen (zoals een continue brandend groot-licht lampje, en geen mistlicht meer)
- er is ook verschil in de info-center draaischakelaars: het aantal klikken verschilt, en als je een draaischakelaar uit 2000 aansluit op een 1998 boardcomputer krijg je ook vreemde dingen (zoals onlogische volgorde van functies en huidig verbruik als je op reset drukt)
Vraag niet hoe ik dit ontdekt heb, maar ik bied een dashboard met boardcomputer en draaischakelaar uit 2000 te koop aan...
En weet je zeker dat er onderweg bij de wisseling van draadboom, er ook geen wisseling van draad kleur plaatsvindt?
Ik heb net als Mark een tellerklok met boordcomputer / infocenter ingebouwd, en heb ook de olie temperatuur continue op "cold" staan. Ik heb een V uit 1998, dus dat zou betekenen dat ik de betreffende sensor niet heb (en ook geen optionele sensor plek).
Heb wel gemerkt dat met het wisselen van de draadboom er zo nu en dan andere kleur draden zaten dan wat ik had verwacht volgens Haynes...
Nee inderdaad er zit helemaal niks op de plek waar die volgens Vadis zou moeten zitten, maar Vadis geeft verschillende plekken aan.. Namelijk ook links van het blok (als je voor de auto staat), wat ook raar is, is dat de BC wel cold aangeeft in het display... Dit zou moeten betekenen dat er enigzins een waarde wordt doorgegeven, vanwaar anders die cold?
Ik denk dat ik eens de tijd moet nemen om te kijken of dit niet achteraf is aan te sluiten, maar dan op een wat eenvoudige wijze..
Dit klopt inderdaad, het is namelijk ook niet mogelijk om een laat 1999 model klokkenwinkel in te bouwen in een 1996, 1997 en 1998 model.. (is mij ooit verteld)
Nope, tis niet de koelvloeistof. Deze wordt namelijk al aangegeven (staat bij mij na een minuut of 10 op 86°C). In volgorde van links onder met de klok mee naar rechts onder heb ik de data:
Actueel verbruik (ltr/100km)
Gemiddeld verbruik (ltr/100km)
Gemiddelde snelheid (km/hr)
Afstand te gaan op huidige tank (km)
Koelwater temperatuur (°C)
Olie temperatuur (°C)
Buitentemperatuur (°C)
Ja inderdaad, wat kiwi zegt de koelwatertemperatuur is die van (engine)..
Ik vind het gewoon gek dat het display op cold staat, vanwaar cold... Eigenlijk heb ik er niet op gelet of er na een half uur een andere waarde in staat, moet ik eigenlijk nog doen...
Ik zat zo te denken, als B4 de aansluiting in het instrumentarium is... Dan is daar toch een connectie voor te maken naar een universele sensor? Hopelijk kan iemand creatief meedenken
Zei ik al eerder.. als je een sensor hebt met een juist bereik qua signaal dan zou dat moeten werken ja. Of een originele in de carterplug klussen.. maar wat de maat is van de draad van die sensor ik niet.
Oke, dan zou ik dus eerst een originele sensor uit moeten meten, en wat moet er dan precies gemeten worden ..
Zijn er dan zoveel verschillende sensoren die verschillende waardes hebben
Weet niet of die info ook te achterhalen is zonder te meten. Zou het signaal van mijn sensor (Autometer) wel kunnen meten. Maar heb die bedrading nog niet klaar op dit moment. Ook nog een to do...
Oh als je dat zou willen doen graag!! Het heeft geen haast, maar wanneer je alles gereed hebt en je kan meten graag ..
Ik probeer dan e.a. te achterhalen van gegevens (voor zover mogelijk) en ik zal even op het Engelse thirty, fourty, fifty forum een topic plaatsen Misschien dat hun eventueel iets kunnen aanvullen
Dat andere nummer kon ik niet vinden in Vadis helaas...
Wat ik me afvraag is of er dan ook de kabels te koop zijn ervoor, kabelboom voor instrumentenpaneel, die kon ik helaas ook niet vinden (op de motorkabelboom na waar deze kabelboom aan vast zit)