Alleen mbt problemen TURBO motor Vermogensverlies, sloom enz
-
- Supporting Member
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
- 15
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Daniel
- Locatie: Groningen
Alleen mbt problemen TURBO motor Vermogensverlies, sloom enz
Ik was vanmiddag ff een stukje aan het toeren, toen ineens ik vermogen verlies had.
Ik was wat feller aan het doortrekken en bij 4000 toeren was ineens het vermogen weg.
Rustiger aan gaan rijden 60 in z'n 4 ik geef gas en hij komt amper vooruit.
Geen walm uit de uitlaat en geen rare geluiden wat zo dit kunnen zijn?
Het is trouwens een 2.0t.
Ik was wat feller aan het doortrekken en bij 4000 toeren was ineens het vermogen weg.
Rustiger aan gaan rijden 60 in z'n 4 ik geef gas en hij komt amper vooruit.
Geen walm uit de uitlaat en geen rare geluiden wat zo dit kunnen zijn?
Het is trouwens een 2.0t.
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06
Lexus CT200H Ultimate Edition
-
- 5th Gear member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 15
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Turbo probleem?
het kan duiden op een turbo waarvan de lagers net zijn vastgelopen, wat hierop meestal volgt is kapotte lagers en keerringen en dan gaat ie er ook bij roken.
laatst heb ik dit zwlf gehad bij mijn 1.9D 115pk, ik merkte op dat er weinig vermogen in de motor zat, hij kwam wel van zijn plek maar de duw in de rug was weg. toen heb ik ff accu losgekoppeld, 20 min later weer terug vastgezet, toen weer starten en 30 meter gereden. toen kwamen er dikke rookpluimen uit de uitlaat. direct stil gezet en volvo gebeld. ik heb de oude turbo gezien en gevoeld: zeer veel speling op lagers(rammelpassing, doordat kogels weg geraakt zijn) en daardoor lekte hij ook olie.
ps. probeer de inlaatzijde van de turbo los te halen, zo kan je net aan bij je schoepenrad om te voelen of er wat mis mee is. mooi klusje voor dit weekend.
laatst heb ik dit zwlf gehad bij mijn 1.9D 115pk, ik merkte op dat er weinig vermogen in de motor zat, hij kwam wel van zijn plek maar de duw in de rug was weg. toen heb ik ff accu losgekoppeld, 20 min later weer terug vastgezet, toen weer starten en 30 meter gereden. toen kwamen er dikke rookpluimen uit de uitlaat. direct stil gezet en volvo gebeld. ik heb de oude turbo gezien en gevoeld: zeer veel speling op lagers(rammelpassing, doordat kogels weg geraakt zijn) en daardoor lekte hij ook olie.
ps. probeer de inlaatzijde van de turbo los te halen, zo kan je net aan bij je schoepenrad om te voelen of er wat mis mee is. mooi klusje voor dit weekend.
-
- Supporting Member
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
- 15
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Daniel
- Locatie: Groningen
Re: Turbo probleem?
Inderdaad hij komt wel van plek maar de duw is weg, ik heb inmiddels de garage gebeld waar hij wegkomt.
Die moet ik maandag ochtend even weer bellen, ik laat hem denk ik maar even staan de auto.
Ik ben zelf niet zo'n sleutelaar helaas.
Maar hoort het motormanagment ook niet te branden bij zo'n probleem?
Die moet ik maandag ochtend even weer bellen, ik laat hem denk ik maar even staan de auto.
Ik ben zelf niet zo'n sleutelaar helaas.
Maar hoort het motormanagment ook niet te branden bij zo'n probleem?
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06
Lexus CT200H Ultimate Edition
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 15
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: Turbo probleem?
Nouja ik wou dat ik alleen een turbo probleem had, hoewel nu ik de S60 heb ben ik natuurlijk ook blij.
Bij alleen een turbo probleem was het hoogstens 700 800 euro geweest en de kosten voor mijn waggel was rond de 2500 euro.
En nu ben ik nogmeer kwijt met de koop van een andere wagen.
Ik hoop dat het een slangetje of iets dergelijks is en je probleem snel en goedkoop word verholpen
Bij alleen een turbo probleem was het hoogstens 700 800 euro geweest en de kosten voor mijn waggel was rond de 2500 euro.
En nu ben ik nogmeer kwijt met de koop van een andere wagen.
Ik hoop dat het een slangetje of iets dergelijks is en je probleem snel en goedkoop word verholpen
- DinanT
- Veteraan
- Berichten: 4243
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
- 15
- Model: S80
- Bouwjaar: 2008
- Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Turbo probleem?
Misschien dat wastegate die blijft hangen/openstaan? Als ie open blijft staan bouwt je turbo namelijk geen 'druk' op aan de inlaatkant. Zou een vacuumprobleem kunnen zijn of je TCV is stuk.
Motormanagementlampje gaat hiervoor niet branden. Die gaat alleen branden als ie een fout in de emissiewaarden 'ziet'.
(ps. ik vind het een flauwekul-lampje, want je kunt er niks mee en de dealer ook niet.... )
Motormanagementlampje gaat hiervoor niet branden. Die gaat alleen branden als ie een fout in de emissiewaarden 'ziet'.
(ps. ik vind het een flauwekul-lampje, want je kunt er niks mee en de dealer ook niet.... )
-
- Supporting Member
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
- 15
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Daniel
- Locatie: Groningen
Re: Turbo probleem?
Dinant wat is de TCV, verder hoor ik geen rare geluiden of iets dergelijks.
Het klinkt niet alsof er iets goed kapot is, erg vaag.
Het klinkt niet alsof er iets goed kapot is, erg vaag.
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06
Lexus CT200H Ultimate Edition
-
- 5th Gear member
- Berichten: 549
- Lid geworden op: di 09 jun 2009, 00:13
- 15
- Locatie: Elst Gelderland
Re: Turbo probleem?
inderdaad zou ook nog het waste-gate klepje afgebroken kunnen zijn of hij sluit niet meer.
dinanT had de klep gebroken, lag te rammelen voor zijn katalysator. had ie toen niet 88 pk te kort op de rollenbank in goes?
dinanT had de klep gebroken, lag te rammelen voor zijn katalysator. had ie toen niet 88 pk te kort op de rollenbank in goes?
-
- Supporting Member
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
- 15
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Daniel
- Locatie: Groningen
Re: Turbo probleem?
Ik ga morgenochtend direct naar de garage bellen waar hij wegkomt.
De garantie is net 2 week verlopen maar ik had al een probleem gemeld dat de auto bij het wegrijden begon te bokken. En het tractioncontrol lampje aansprong.
Zostraks de auto ff gestart en wil wegrijden weer hetzelfde hij slaat direct in de tractioncontrol bij het wegrijden en bokt enorm.
Verder nog ff een klein stukje gereden tegen de 2000 toeren geschakeld en geen rare bijgeluiden of iets dergelijks.
Maar inderdaad geen vermogen.
Dus aangezien ik dit al eerder gemeld heb ga ik er van uit dat de garage dit toch echt nog onder de garantie moet laten vallen. Ze konden toen 3 week terug niets vinden.
De garantie is net 2 week verlopen maar ik had al een probleem gemeld dat de auto bij het wegrijden begon te bokken. En het tractioncontrol lampje aansprong.
Zostraks de auto ff gestart en wil wegrijden weer hetzelfde hij slaat direct in de tractioncontrol bij het wegrijden en bokt enorm.
Verder nog ff een klein stukje gereden tegen de 2000 toeren geschakeld en geen rare bijgeluiden of iets dergelijks.
Maar inderdaad geen vermogen.
Dus aangezien ik dit al eerder gemeld heb ga ik er van uit dat de garage dit toch echt nog onder de garantie moet laten vallen. Ze konden toen 3 week terug niets vinden.
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06
Lexus CT200H Ultimate Edition
-
- Idle
- Berichten: 70
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 15:44
- 15
Re: Turbo probleem?
Moet een turbo eigenlijk geluid maken?
Ik vraag dit omdat mijn turbo uit mijn T4 (bj2001) eigenlijk helemaal geen geluid maakt?
Is dat juist wel of juist niet goed?
Raoul
Ik vraag dit omdat mijn turbo uit mijn T4 (bj2001) eigenlijk helemaal geen geluid maakt?
Is dat juist wel of juist niet goed?
Raoul
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 15
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Turbo probleem?
Mijne fluit heel liefjes mee op de achtergrond, langzaam rijden, radio uit en luisteren/ genieten.
Hogere toeren of snelheid hoor je hem ook eigenlijk niet meer, jammer.
Maarja is ook maar een lief klein 2,0T'tje
Gr Tijs
Hogere toeren of snelheid hoor je hem ook eigenlijk niet meer, jammer.
Maarja is ook maar een lief klein 2,0T'tje
Gr Tijs
- DinanT
- Veteraan
- Berichten: 4243
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
- 15
- Model: S80
- Bouwjaar: 2008
- Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Turbo probleem?
@ Peukimon TCV is de Turbo Control Valve, die zit aan de 'achterkant' van je luchtfilterhuis. (tussen het luchtfilterhuis en je veerpoot) Deze regelt je vacuümgebeuren van de wasteklep etc., daar hoor je verder ook niets van, je turbo bouwt dan alleen geen druk op omdat er een klep open blijft, dacht ik...
-
- Supporting Member
- Berichten: 1119
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
- 15
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Daniel
- Locatie: Groningen
Re: Turbo probleem?
Dinant je zat inderdaad in de buurt, bij de wastegate zit inderdaad een regelaar.
Ik ben vanmiddag bij de garage geweest rustig aan gereden, eenmaal daar hebben ze gekeken en
wat bleek er was een borgveer losgeraakt waardoor de wastegate open bleef staan.
Dit is gerepareerd en vanmiddag kon ik hem ook weer ophalen.
Hij rijdt weer als vanouds.
Ik ben vanmiddag bij de garage geweest rustig aan gereden, eenmaal daar hebben ze gekeken en
wat bleek er was een borgveer losgeraakt waardoor de wastegate open bleef staan.
Dit is gerepareerd en vanmiddag kon ik hem ook weer ophalen.
Hij rijdt weer als vanouds.
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06
Lexus CT200H Ultimate Edition
-
- Supporting Member
- Berichten: 4748
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Minder vermogen T4 1998
Ik heb inmiddels alweer een jaar mijn Volvo S40 T4 uit 1998.
Maar ik vermoed dat ik vermogens verlies heb, het voelt niet aan alsof hij 200pk heeft..
Waar kan dit aan liggen ?
Normale dingen waar je aan denkt is.
- Brandstof druk regelaar.
- TCV.
Maar wil niet zomaar van alles vervangen zonder het zeker te weten..
De auto rijd verder prima, geen raar verbruik ofzo..
1 op 9/10 veel binnendoor tot 1 op 11/12 bij snelweg " Airco staat altijd aan"
Maar wil wel dat het opgelost word.
soms heb ik wel meer vermogen en gaat hij als een raket ( vergeleken normaal )
Ik heb wel eens in de auto van cor gereden ( 2.0L non turbo )
en soms lijkt het erop of mijn T4 net zo snel / sloom is..
Dus er is wel iets.
Hopelijk kan ik het oplossen, wil niet veel geld uit geven aan onnodige dingen namelijk..
Brandstof filter, brandstofpomp, bougies zijn al vervangen..
Gr Alexx
Maar ik vermoed dat ik vermogens verlies heb, het voelt niet aan alsof hij 200pk heeft..
Waar kan dit aan liggen ?
Normale dingen waar je aan denkt is.
- Brandstof druk regelaar.
- TCV.
Maar wil niet zomaar van alles vervangen zonder het zeker te weten..
De auto rijd verder prima, geen raar verbruik ofzo..
1 op 9/10 veel binnendoor tot 1 op 11/12 bij snelweg " Airco staat altijd aan"
Maar wil wel dat het opgelost word.
soms heb ik wel meer vermogen en gaat hij als een raket ( vergeleken normaal )
Ik heb wel eens in de auto van cor gereden ( 2.0L non turbo )
en soms lijkt het erop of mijn T4 net zo snel / sloom is..
Dus er is wel iets.
Hopelijk kan ik het oplossen, wil niet veel geld uit geven aan onnodige dingen namelijk..
Brandstof filter, brandstofpomp, bougies zijn al vervangen..
Gr Alexx
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Re: Minder vermogen T4 1998
Heb je die turbodrukmeter al? Check dan eerst je maximale turbodruk maar 's. Als die niet normaal is, weet je al meer.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10741
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Minder vermogen T4 1998
Bij mij was de TCV defect en reed daardoor als een 2.0T
Deze kost bij de dealer ongeveer 60 euro.
Deze kost bij de dealer ongeveer 60 euro.
- Jasper
- 1st Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: di 22 dec 2009, 17:37
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Oldenzaal
Re: Minder vermogen T4 1998
Dat gevoel heb ik ook al een tijdje Alex. Jij hebt toch ook een automaat. Soms gaat hij als de brandweer, ander keer voor het gevoel een stuk minder. Ik ga binnenkort de TCV vervangen denk ik en de automaat flushen. Kijken of het dan beter wordt?
- Jasper
- 1st Gear member
- Berichten: 127
- Lid geworden op: di 22 dec 2009, 17:37
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Oldenzaal
Re: Minder vermogen T4 1998
Wordt het verbruik daar positief nog beter van trouwens??
-
- Engine off
- Berichten: 14
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 15:55
- 13
Re: Minder vermogen T4 1998
IK had ook vermogenverlies bij men T4. Andere benzinedrukregelaar (aftermarkt) en het was opgeslost... Nu sleurt hij de kasseien uit Bij mij ging dit wel gepaart met slecht starten en roken bij koudstart (benzinegeur). Mss is druk testen?
Re: Minder vermogen T4 1998
Nou, je kunt er dan weer je oorspronkelijke maximale turbodruk mee behalen, maar die behaal je toch pas bij volgas. Dus denk dat het in de praktijk qua verbruik niet zoveel uit zal maken.