Alles mbt trillen bv (ontkoppelen, remmen, aan het stuur enz
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
dat ze in het midden hangen zegt overigens niets.
aan mijn motorsteunen valt ook weinig aan te zien, geen scheurtjes, toch zijn deze geheel afgebroken en ligt mijn blok en bak haast los in de steunen.
deze heb ik zelf ondertussen allang en breed besteld, moet ze nog ophalen bij de dealer.
naast dat het bij mij voor soms kraakt, trilt m'n blok ook nog eens bij het optrekken door de slechte (motor)ophanging
aan mijn motorsteunen valt ook weinig aan te zien, geen scheurtjes, toch zijn deze geheel afgebroken en ligt mijn blok en bak haast los in de steunen.
deze heb ik zelf ondertussen allang en breed besteld, moet ze nog ophalen bij de dealer.
naast dat het bij mij voor soms kraakt, trilt m'n blok ook nog eens bij het optrekken door de slechte (motor)ophanging
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
Ga jij ze dan alle vier vervangen?volvoS40 schreef:deze heb ik zelf ondertussen allang en breed besteld, moet ze nog ophalen bij de dealer.
En wat kosten ze origineel?
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
Ongebalanceerde banden misschien ?
Je hebt het over 3 verschillende setjes banden, hoelang staan, liggen deze al ongebruikt
Je hebt het over 3 verschillende setjes banden, hoelang staan, liggen deze al ongebruikt
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
Trilling deed zich al voor op de zomerbanden.The Real Master schreef:Ongebalanceerde banden misschien ?
Je hebt het over 3 verschillende setjes banden, hoelang staan, liggen deze al ongebruikt
Op de eerste set winterbanden ging het gewoon door.
De tweede set winterbanden liggen er pas een paar weken op en zijn toen gebalanceerd.
Ps. Opslag is horizontaal op een bandentoren.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
-
- 5th Gear member
- Berichten: 702
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Rijswijk ZH
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
ik heb er ook al 3 (!) jaar in verschillende gradaties last van, net als jij met verschillende sets banden. Ook nieuwe banden.
Vorig jaar een nieuwe winterset gekocht, was het nog heel minimaal aanwezig en af en toe helemaal weg. Na opslag heb ik (denk ik ) de achterste voor gezet en nu is het ook weer meer aanwezig. Binnenkort de zomerset nog eens laten balanceren en een goede diagnose laten stellen of aan de auto laten balanceren. Het kan ook (mede) door de aandrijfassen komen, als deze wat krom zijn. Neem aan dat dat dan wel aan het licht komt.
Als de trilling net zo hard aanwezig is bij gas los als bij accelateratie zijn het natuurlijk niet de aandrijfassen.
Wat ik altijd vreemd vond is dat het soms helemaal weg is en soms mijn handen zie trillen aan het stuur.
Vorig jaar een nieuwe winterset gekocht, was het nog heel minimaal aanwezig en af en toe helemaal weg. Na opslag heb ik (denk ik ) de achterste voor gezet en nu is het ook weer meer aanwezig. Binnenkort de zomerset nog eens laten balanceren en een goede diagnose laten stellen of aan de auto laten balanceren. Het kan ook (mede) door de aandrijfassen komen, als deze wat krom zijn. Neem aan dat dat dan wel aan het licht komt.
Als de trilling net zo hard aanwezig is bij gas los als bij accelateratie zijn het natuurlijk niet de aandrijfassen.
Wat ik altijd vreemd vond is dat het soms helemaal weg is en soms mijn handen zie trillen aan het stuur.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
ik vervang ze alle 4marcveen schreef:Ga jij ze dan alle vier vervangen?
En wat kosten ze origineel?
prijzig pakketje
de 2 steunen links en rechts kosten €139.23 p.s.
de steunen voor en achter kosten €35.22 en €45.45.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
Dus de volgende nummers als ik het goed heb;volvoS40 schreef:ik vervang ze alle 4
prijzig pakketje
de 2 steunen links en rechts kosten €139.23 p.s.
de steunen voor en achter kosten €35.22 en €45.45.
30819188 midden voor
30611144 (30871230) midden achter
30630070 rechts
30825700 links
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
neenmarcveen schreef:Dus de volgende nummers als ik het goed heb;volvoS40 schreef:ik vervang ze alle 4
prijzig pakketje
de 2 steunen links en rechts kosten €139.23 p.s.
de steunen voor en achter kosten €35.22 en €45.45.
30819188 midden voor
30611144 (30871230) midden achter
30630070 rechts
30825700 links
links en rechts (duurste)
30611049
30825699
die op de balk (midden voor en achter)
30611144
30854942
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
Ah, ik zie het al.
De verschillen zitten hem in een handgeschakelde en automatische bak.
De verschillen zitten hem in een handgeschakelde en automatische bak.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
Ik ben aan het invertariseren heb nog een vraagje;volvoS40 schreef: neen
links en rechts (duurste)
30611049
30825699
die op de balk (midden voor en achter)
30611144
30854942
Verwissel jij ook gelijk de rubbers die voor en achter op de 'crossmember' (langsligger) zitten bij de boutgaten?
Origineel Volvo zit ik nu aan de volgende kosten (incl. BTW, excl. korting);
Voorste; 60,--
Achterste: 35,70
Links: 103,--
Rechts: 120,--
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
Net de voorste en achterste motorsteun opgehaald bij de dealer.
Deze twee vervang ik eerst omdat de dealer tijdens de APK van december 2010 zei dat de achterste aan vervanging toe was.
Kosten vielen gelukkig weer mee; € 81,00 met korting incl. BTW voor beide. (i.p.v. € 95,-- zonder korting)
Volgende week dinsdag gaat hij op de brug.
Deze twee vervang ik eerst omdat de dealer tijdens de APK van december 2010 zei dat de achterste aan vervanging toe was.
Kosten vielen gelukkig weer mee; € 81,00 met korting incl. BTW voor beide. (i.p.v. € 95,-- zonder korting)
Volgende week dinsdag gaat hij op de brug.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
Even een update aangaande de trillingen;
Nadat ik van de week als eerste de voorste en achterste motorsteun had vervangen kon ik direct merken dat de trilling/resonantie duidelijk veranderd was.
Het klonk, en voelde, nu nog als dat het uit de winterbanden kwam.
Toen de zomerbanden eronder gezet en op en neer naar A'dam gereden.
Zeer positief, bijna geheel geen trillingen meer.
Omdat de vervanging van de voorste en achterste steunen zoveel invloed op de trilling had besloot ik toch ook de linker en rechter motor ophang steunen te vervangen.
Nadat ik gisteren alleen de linker steun had vervangen, en weer een rit op en neer naar A'dam maakte, bleek zelfs de motor resonantie die ik standaard rond de 2200 toeren had verdwenen.
Vandaag heb ik de rechter motor steun vervangen. Dat ging op één puntje na probleemloos (zie webdagboek).
De korte 10 kilometer rit die ik nadien gemaakt heb was veel belovend, trillingen en resonanties lijken (bijna) geheel verdwenen.
Volgende week weer 'testritten' op en neer naar A'dam, dan weten we het zeker.
Om kort te gaan;
Ik had niet verwacht dat deze trillingen veroorzaakt zouden worden door de versleten motorsteunen, visueel zagen ze er nog goed uit.
Echter na demontage bleek pas dat ze 'uitgezakt' waren en het rubber, na bijna 16 jaar gebruik, stug.
Les uit deze: Als je dus een trilling hebt die niet meer te verklaren is door wielophanging, aandrijving of onbalans denk dan eens aan de motorsteunen.
Met heel veel dank aan forumlid 'volvoS40' die me op het juiste spoor zette.
Nadat ik van de week als eerste de voorste en achterste motorsteun had vervangen kon ik direct merken dat de trilling/resonantie duidelijk veranderd was.
Het klonk, en voelde, nu nog als dat het uit de winterbanden kwam.
Toen de zomerbanden eronder gezet en op en neer naar A'dam gereden.
Zeer positief, bijna geheel geen trillingen meer.
Omdat de vervanging van de voorste en achterste steunen zoveel invloed op de trilling had besloot ik toch ook de linker en rechter motor ophang steunen te vervangen.
Nadat ik gisteren alleen de linker steun had vervangen, en weer een rit op en neer naar A'dam maakte, bleek zelfs de motor resonantie die ik standaard rond de 2200 toeren had verdwenen.
Vandaag heb ik de rechter motor steun vervangen. Dat ging op één puntje na probleemloos (zie webdagboek).
De korte 10 kilometer rit die ik nadien gemaakt heb was veel belovend, trillingen en resonanties lijken (bijna) geheel verdwenen.
Volgende week weer 'testritten' op en neer naar A'dam, dan weten we het zeker.
Om kort te gaan;
Ik had niet verwacht dat deze trillingen veroorzaakt zouden worden door de versleten motorsteunen, visueel zagen ze er nog goed uit.
Echter na demontage bleek pas dat ze 'uitgezakt' waren en het rubber, na bijna 16 jaar gebruik, stug.
Les uit deze: Als je dus een trilling hebt die niet meer te verklaren is door wielophanging, aandrijving of onbalans denk dan eens aan de motorsteunen.
Met heel veel dank aan forumlid 'volvoS40' die me op het juiste spoor zette.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- Robzor
- Supporting Member
- Berichten: 1131
- Lid geworden op: do 30 jun 2011, 21:49
- 12
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Robert
- Locatie: Aarle-Rixtel
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
Volvo V40 2.0T AUT 2003
Webdagboek
"There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die."
Webdagboek
"There he goes. One of God's own prototypes. Too weird to live, and too rare to die."
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Irritante trilling / resonantie tussen de 90 en 110 km/h
Deze week ruim 400 kilometer aan "test ritten" op en neer naar A'dam gemaakt.marcveen schreef:Volgende week weer 'testritten' op en neer naar A'dam, dan weten we het zeker
Af en toe nog een lichte trilling of resonantie voelbaar, het blijft natuurlijk een auto van ruim 15 jaar oud.
Maar het niveau van de trillingen of resonantie is niet te vergelijken met het niveau van voor de vervanging van de nodige onderdelen.
Als je de voorgeschiedenis niet zou kennen zou je er geen aandacht aan besteden. Ik denk dat ik nu heel gevoelig voor elke trilling achter het stuur zit.
Alleen als ik 130 km/u rij voel ik wat lichte trilling in het stuur. Misschien dat ik de banden één dezer weken nog laat balanceren om te zien of dat nog een verbetering geeft.
In ieder geval is met wat ik nu nog af en toe voel heel goed te leven.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di 27 mar 2012, 15:33
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2003
Rempedaal trilt bij het remmen.
Hallo mensen,
Sinds een kleine 2 weken de trotse eigenaar van een V40. Er doet zich alleen een probleem voor zoals je in de titel kunt lezen. Bij het remmen voel ik een trilling in het rempedaal. Trilling in het stuur heb ik geen last van, ook niet bij hoge snelheden. Bij het remmen trekt hij ook niet naar 1 kant. Het is puur het trillen van de pedaal bij het afremmen. Als ik het laatste stuk echt goed doortrap dan merk ik het niet. Wat ik wel heb gemerkt is, dat als ik mijn raam open doe bij iedere omwenteling van de wielen een piep hoor. (naar mijn gevoel links voor) Deze piep klinkt sneller naarmate ik sneller ga. (en de grap, dan moet je je raam niet open doen is al gemaakt )
Ik heb het net al afgespeurd en kom veel oorzaken tegen, maar 9 van de 10 keer hebben mensen last van trilling in het stuur en dat is bij mij dus niet het geval. Wat denken jullie dat het kan zijn?? Kromme schijf?
Erwin
Sinds een kleine 2 weken de trotse eigenaar van een V40. Er doet zich alleen een probleem voor zoals je in de titel kunt lezen. Bij het remmen voel ik een trilling in het rempedaal. Trilling in het stuur heb ik geen last van, ook niet bij hoge snelheden. Bij het remmen trekt hij ook niet naar 1 kant. Het is puur het trillen van de pedaal bij het afremmen. Als ik het laatste stuk echt goed doortrap dan merk ik het niet. Wat ik wel heb gemerkt is, dat als ik mijn raam open doe bij iedere omwenteling van de wielen een piep hoor. (naar mijn gevoel links voor) Deze piep klinkt sneller naarmate ik sneller ga. (en de grap, dan moet je je raam niet open doen is al gemaakt )
Ik heb het net al afgespeurd en kom veel oorzaken tegen, maar 9 van de 10 keer hebben mensen last van trilling in het stuur en dat is bij mij dus niet het geval. Wat denken jullie dat het kan zijn?? Kromme schijf?
Erwin
- DinanT
- Veteraan
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 17:39
- 14
- Model: S80
- Bouwjaar: 2008
- Roepnaam: Dinant, Dien of Dean
- Locatie: Zwijndrecht
Re: Rempedaal trilt bij het remmen.
Kromme schijf zou kunnen, maar het piepen zoals je aangeeft zou ook kunnen duiden op vuil tussen je remvoering/schijf. Of een scheef afgesleten of versleten voering. Even de klauw eraf halen en checken....DiekirchV40 schreef:Kromme schijf?
Erwin
-
- Engine off
- Berichten: 24
- Lid geworden op: do 27 okt 2011, 12:17
- 12
Re: Rempedaal trilt bij het remmen.
Beste Erwin, Deze topic is al vaker aan de orde geweest. Trillen tijdens het remmen wordt voor 99% zeker veroorzaakt door kromme schijven aan de voorkant. De schijven raken meestal krom doordat ze op vuile flenzen zijn gemonteerd. Het kan ook, maar alleen in extreme omstandigheden, dat schijven door plotselinge temperatuurwisselingen krom trekken. Schijven van slechte kwaliteit hebben hier wel last van. Originele Volvo schijven kunnen hier wel tegen.
-
- Engine off
- Berichten: 5
- Lid geworden op: di 27 mar 2012, 15:33
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2003
Re: Rempedaal trilt bij het remmen.
Bedankt voor jullie reply's!!
Naar is het niet zo dat als je stuur niet trilt het vaak de achterremmen zijn?
Naar is het niet zo dat als je stuur niet trilt het vaak de achterremmen zijn?
-
- Veteraan
- Berichten: 1670
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
- 14
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2018
- Roepnaam: Jeroen
- Locatie: Schoten, Antwerpen, BE
Re: Rempedaal trilt bij het remmen.
Voor zover ik weet is de regel:
Schijven voor krom = trilling in stuur
Schijven achter krom = trilling door de hele auto
Schijven voor krom = trilling in stuur
Schijven achter krom = trilling door de hele auto
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 7