heb kortsluiting! iemand een bedrading schema?

Alles over aansluitingen, Schema's, Dashboard teller unit, Sensoren, alarm, CC enz (Geen ICE en verlichting)
Gebruikersavatar
mikey
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
13
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: hoorn

heb kortsluiting! iemand een bedrading schema?

Bericht door mikey »

beste mede forummers,.

mij V40 heeft (weer) ergens kortsluiting, ik heb hier helaas al eerder problemen mee gehad. :tumbdown

het probleem zat toen in de sidemarker linksvoor.. heb toen het een en ander ingespoten en lampje vervangen.. daarna heeft het een half jaar probleemloos gefunctioneerd.

maar nu is het weer terug.. ik denk dat het komt door al het sneeuw wat op de auto heeft gelegen en langzaam is gaan smelten en dat er daardoor toch weer ergens vocht in is gekomen..

de kortsluiting zit sowieso in het circuit vd sidemarkers en binnenste achterlichten aangezien deze zekering er steeds uitklapt..

nu wil ik dus het kabelboompje vd sidemarker linksvoor verwijderen en even helemaal nalopen en eventueel vervangen.. deze ziet er namelijk niet helemaal jofel meer uit (o.a. fitting) en is dus weer hoofdverdachte..

mijn vraag: iemand een schema hoe de bedrading loopt van deze sidemarker voordat ik begin met demonteren?
Afbeelding The future is today !
Volvo knuppel
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1214
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 14:05
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Evert
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: heb kortsluiting! iemand een bedrading schema?

Bericht door Volvo knuppel »

Het bekende vadis kan je helpen denk ik..
Bij mij was het de trekhaak bedrading nadat deze eerder vervangen was door de garage.
Terug gegaan en nooit meer last van gehad daarna..
Heb je die? dan kon het daar ook nog wel eens in zitten.
Volvo knuppels dagboek Leef nu, morgen bestaat niet.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: heb kortsluiting! iemand een bedrading schema?

Bericht door Wouter »

De connectoren zit achter de mistlamp en bedrading loopt achter zijschermen de auto in.
Zorg dat alles netjes aangesloten zit en waterdichte verbindingen heeft.

Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
Rob Koning
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 08 okt 2010, 16:31
13
Model: V50
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2005
Locatie: Oosthuizen (NH)

Re: heb kortsluiting! iemand een bedrading schema?

Bericht door Rob Koning »

Ik heb de Haynes.pdf en deze geindexeerd zodat deze te doorzoeken is. Tevens deze aangepast zodat direct naar de hoofdstukken kan worden gegaan.

Je kunt het vinden op mijn ftp site.

ftp://ftp.mijnthuis.net/

Inloggen met: VolvoV40@mijnthuis.net / volvov40
Laatst gewijzigd door Rob Koning op di 21 dec 2010, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
  • Volvo V50 Momentum 2.0D 100kW -136Pk (D4204T)
    Bouwjaar: 1-2005 Kleur: Barents Blue Metallic (Mica)
Webdagboek : viewtopic.php?f=14&t=10208
Gebruikersavatar
mikey
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
13
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: hoorn

Re: heb kortsluiting! iemand een bedrading schema?

Bericht door mikey »

thx mannen .. goede info.. !! ik ga er binnenkort mee aan de slag..

ps: ik heb geen trekhaak
Afbeelding The future is today !
Gebruikersavatar
mikey
Idle
Idle
Berichten: 60
Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 17:50
13
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Locatie: hoorn

Re: heb kortsluiting! iemand een bedrading schema?

Bericht door mikey »

waarschijnlijk ontdekt wat het is.. 1 vd sidemarkers behuizing is behoorlijk ingescheurd.. dit viel niet op
maar zorgt er wel voor dat wanneer het regent of sneeuwt er aardig wat vocht in kan komen..
dit veroorzaakt denk ik de storing.. ik rij nu al een tijdje met alle sidemarkers uitgeschakeld en die kapotte behuizing dicht getaped.. en het gaat nu al 2wkn goed.

binnekort dus ff nieuwe sidemarkers rondom scoren om het probleem voorgoed te verhelpen (hoop ik)..
Afbeelding The future is today !
scoutcow
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 20:02
12

Kortsluiting sigaretten aansteker / CV werkt niet meer.

Bericht door scoutcow »

Ik heb een V40 uit bouwjaar 1996. Toen ik gister iets aan wilde sluiten op mijn 12V sigarettenaansteker merkte ik dat hij het niet meer deed. Toen ik de zekering ging controleren bleek deze kapot te zijn. Toen ik er een andere 15A zekering in deed bleef die in 1e instantie nog heel, maar toen ik weer een kabel in de sigarettenaansteker stak sprong hij kapot.

Voor ik hier achter was had ik mijn reserve zekering en een andere 15A zekering uit het kastje (voor de verlichting) gesloopt.
Om er goed bij te komen heb ik tijdelijk 2 relais van het kastje ernaast losgehaald, volgens de vraagbaak die ik heb voor de centrale deurvergrendeling en voor de achterruitenwisser. Ook heb ik het kastje voor het keyless openen even uit de houder gehaald, maar de kabels erin laten zitten.

Toen ik erachter was dat de sigarettenaansteker het probleem was voor de zekering en ik toen alles weer terugplaatste (op die 2 15A zekeringen na) kwam ik erachter dat mijn centrale deurvergrendeling niet meer werkte, zowel met de sleutel als met de AB.

Ik hoor de relais in het kastje van het no key systeem wel klukken als ik de afstandsbediening gebruik, maar de deuren gaan niet open of dicht en hij reageert ook veel minder op de AB, hij reageerd niet meer op elke druk op de knop, zoals hij eerder wel deed. Tevens hoor ik ook het schakelen van de relais in het kastje als hij de knipperlichten aan wil sturen, maar de knipperlichten zelf doen niks, terwijl ze wel werken als ik zelf de schakelaar voor de knipperlichten naar links of rechts zet (heb alarmlichten nog niet geprobeerd) Heb ook die ene 15A zekering die ik nog had geprobeerd in de 2 nu leegstaande sloten, maar ook daarbij werkte de CV niet.

Wat kan er aan de hand zijn? Is het de bekabeling of heb ik met het eruithalen en weer terugplaatsen van de relais iets kapot gemaakt of is er iets met het kastje van het no key systeem?

Bij voorbat dank voor jullie hulp,

Gilian
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Kortsluiting sigaretten aansteker / CV werkt niet meer.

Bericht door myalexx »

Als je ab niet goed werkt zou ik daar eerst een nieuwe batterij in doen.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
scoutcow
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 20:02
12

Re: Kortsluiting sigaretten aansteker / CV werkt niet meer.

Bericht door scoutcow »

Zitten net nieuwe in, daar ligt het niet aan.
Ik heb al een tijdje ook het probleem dat als hij met AB gesloten word, hij meteen op alarm en gaan de alarmlichten knipperen.

Dat kreeg ik gister ook voor elkaar in het no key kastje, zonder dat de deuren op slot gingen en de alarmlichten deden ook niks. Hoorde wel het relais in het kastje tikken. Als ik dan op AB op unlock klikte stopte hij een seconde met tikken, maar ging daarna verder met tikken, dus nog steeds alarm. Dus het kastje had wel door dat de AB iets deed, maar deed niet wat hij hoorde te doen.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Kortsluiting sigaretten aansteker / CV werkt niet meer.

Bericht door myalexx »

ik zal eerst eens al je zekeringen goed controleren..
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
scoutcow
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 20:02
12

Re: Kortsluiting sigaretten aansteker / CV werkt niet meer.

Bericht door scoutcow »

Na alles langslopen en doormeten bleek dat er in de sigaretten aansteker zelf kortsluiting ontstond, dat heb ik kunnen verhelpen en die doet het nu weer.

Het probleem met de CV is er nog steeds en heb die na veel zoeken en doormeten ook niet kunnen verhelpen.
Waar ik nu wel achter ben is dat de 20A zekering voor de deurvergrendeling in het kastje onder de motorkap kapot is. Toen ik die verving en de CV weer probeerde door de deur met de sleutel op slot te draaien sprong deze zekering meteen weer kapot.

Ik heb het No Key Entry kastje even open gehad en wat ik zo gauw met het blote oog kon zien op de printplaat was alles nog gewoon heel.

Wat ik zag van de CV, zowel het kastje als ook het motortje in de bestuurdersdeur was allemaal vrij ingewikkeld en samen met mijn broer (die altijd goed kan helpen met de bekabeling van mijn auto) werd ik weinig wijs van waar het probleem zou kunnen zitten. Ik vermoed toch ergens een kortsluiting of iets dergelijks.
Het is pas ontstaan nadat het probleem was met kortsluiting in de sigaretten aansteker, dus het enige wat ik kan bedenken is dat daarbij ergens iets kapot gegaan is, ondanks dat het niet zou moeten kunnen, omdat de zekering eerst zou moeten springen voor hij andere dingen kan slopen...

Ik ga denk ik maar naar de garage, vragen of zij erachter kunnen komen wat er aan de hand is, want zonder CV is knap irritant.
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: Kortsluiting sigaretten aansteker / CV werkt niet meer.

Bericht door Wouter »

De 20A zekering staat los van de 15A zekering van de sigaretten aansteker.

De 20A is voor de CV en de aparte knipperlicht actie van de CV.

Ergens zal een sluiting in het syteem zitten.
Ontkoppel alle stekkers van de CV actuators in de deuren en achterklep en probeer het opnieuw.
Blijft de zekering heel?
Nee, probleem waarschijnlijk in de controller.
Ja, een voor een een actuator toevoegen en het systeem activeren en deactiveren.
Brandt de zekering ineens door bij een aangesloten actuator, dan heb je het probleem gevonden.

Veel succes Wouter
scoutcow
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 20:02
12

Re: Kortsluiting sigaretten aansteker / CV werkt niet meer.

Bericht door scoutcow »

Bedankt voor de tip.
Heb dit vandaag gedaan en na alle actuators losgekoppeld te hebben en een nieuwe 20A zekering geplaatst drukte ik op de afstandbediening op 'Lock' en hoorde toen ook meteen weer de zekering doorbranden.

De controller lijkt op het oog in orde, hele printplaat ziet er goed uit (zegt natuurlijk ook nog niet alles).
Maar om nou te gokken dat die het is en even een hoop geld neerleggen voor een nieuwe (Dit is de enige die ik online heb gevonden: http://www.tav-autoverwertung.de/shop/K ... TRW-V40RKE maar zal bij de dealer nog duurder zijn gok ik)
en er dan achter komen dat de zekering nog steeds blijft springen is ook niet de bedoeling.

Is er nog iets wat ik zelf uit kan zoeken hierbij? Of ik moet toch naar de garage? :vertag
scoutcow
Engine off
Berichten: 8
Lid geworden op: di 10 mei 2011, 20:02
12

Re: Kortsluiting sigaretten aansteker / CV werkt niet meer.

Bericht door scoutcow »

Sorry voor dit late bericht, maar het werkt weer.

Het lijkt er inderdaad op dat het gewoon 2 losse problemen waren. De controller was kapot, heb een 2e hands aangeschaft en ingebouwd en nu doet hij het weer perfect, zelfs op slot met AB gaat nu goed (bij de vorige ging die toen meteen op alarm, was dus al niet helemaal lekker blijkbaar)

Bedankt voor de hulp in ieder geval! :tumbup
Gebruikersavatar
C-Bas
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 126
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 12:11
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2002
Locatie: Groningen

Rookwolkje uit stuurkolom (knipperlichtgeluidje) Relais?

Bericht door C-Bas »

Ik werd gisteren verrast met een rookwolkje die uit mijn stuurkolom kwam kringelen....... :O :wtf :swear Gelijk radio uitgedaan en het viel me op dat ik soms het knipperlichtgeluidje hoorde (maar dan 2x zo snel) na het uitdoen van het knipperlicht. Dus ik neem aan dat het naar alle waarschijnlijkheid een relais zal zijn. Zal vanavond eens even kijken.... Iemand nog tips en tricks?? Heb het klepje onder de stuurkolom nog nooit open gehad, dus weet niet wat ik moet verwachten. Ik neem aan dat de relais met het ADHD gedrag wel ertussen uit is te pikken door zijn wat bruiner/zwarter geworden uiterlijk?
-------- Volvo V40 1.9TD (102pk) 2002 --------
------------ WDB en Voorsteltopic -----------
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Relais met ADHD......

Bericht door volvoS40 »

dit is alles. alleen deze heeft als extra optie cc.
best mogelijk dat daar wat in weggefikt is.

Afbeelding

even een sloper afstruinen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4745
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Relais met ADHD......

Bericht door myalexx »

Hahaha ivar alleen jij ziet een schakelaar voor een relais aan :sleeping

Je moet even die plaat weg halen waar ook je voeten verlichting in zit ( bestuurder ) daar zit dan links een aantal relais. weet zo ff 1,2,3 niet welke maar het zit in de bovenste kast niet diegene onderin.

Dit is een relais wat je in auto's aantreft ( qua vorm etc. )Afbeelding
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: Relais met ADHD......

Bericht door volvoS40 »

uhm.. jahaaa. het rookwolkje kwam bij het stuurkolom vandaan, het gaat over de knippers......
het enige wat daar zit is de wijzer met de module die daar aan hangt.

er is nog niets uitgesloten, het kan een relais zijn, maar ook wat anders.

:vertag
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
mrzap76
Engine off
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 12 dec 2012, 21:52
11
Model: XC90
Type: 2.0T
Bouwjaar: 2000
Locatie: Zwolle

kortsluiting door een voor mij onbekend draadje

Bericht door mrzap76 »

vandaag onder het rijden een brandlucht en rook onder mn stuurkolom
thuis alles open gemaakt en kwam ik dit tegen
draadjes die open en tegen elkaar aanlagen
nu weet ik alleen niet waar dit naar toe gaat of van is
ik heb wel een parrot in de auto zitten, misschien is het daarvan?
wie kan mij helpen?

ik probeer zo duidelijk mogelijke fotos te maken
als het niet duidelijk genoeg is, probeer ik meer te maken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
volvoS40
40forum team
40forum team
Berichten: 9382
Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 2001
Roepnaam: Ivar
Locatie: Boxtel
Contacteer:

Re: kortsluiting door een voor mij onbekend draadje

Bericht door volvoS40 »

Koppel de draden in ieder geval los om meer schade te voorkomen .

Volg de kabel en je komt er vanzelf achter wat de kortsluiting heeft veroorzaakt

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Afbeelding
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Plaats reactie