Remmen op koppeling
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 21:17
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
Remmen op koppeling
Ik heb mezelf op een of andere manier aangeleerd om zoveel mogelijk op de koppeling af te remmen. Ik laat de auto rustig uitrollen en schakel dan 1 of 2 versnellingen terug. Als ik em op heb laten komen dan draait het blok ca. 3000 toeren.
Nu vraag ik me eigenlijk een beetje af of dit wel goed is voor de motor of dat je toch maar beter gewoon kunt remmen via de rem. Dit is dan wel extra slijtage, maar wellicht wel beter voor lange termijn van de X40.
Nu vraag ik me eigenlijk een beetje af of dit wel goed is voor de motor of dat je toch maar beter gewoon kunt remmen via de rem. Dit is dan wel extra slijtage, maar wellicht wel beter voor lange termijn van de X40.
Volvo V40 1.9d 115PK - 2004 - Europa Nordic Navigator | 15" Stellar
Citroen C5 Break - Difference - 136 PK - 2003
Yamaha XJ900 S Diversion - 1999
Citroen C5 Break - Difference - 136 PK - 2003
Yamaha XJ900 S Diversion - 1999
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Remmen op koppeling
even voor de duidelijkheid: rem je af op de motor, of laat je de koppeling slippen? Dat laatste is af te raden, brengt grote slijtage van de koppeling met zich mee.
Remmen op de motor (terugschakelen en de koppeling helemaal omhoog laten komen) is niet slecht, je bespaart er zelfs brandstof mee. Onze X40 sluit de brandstof helemaal af als je op de motor remt, terwijl als je de auto ontkoppelt en je remt met de voetrem, dan blijft de motor brandstof gebruiken (stationair draaien).
Ik ben niet zo naief om te denken dat je er sloten brandstof mee bespaart, maar met deze prijzen is iedere druppel er een.
Remmen op de motor (terugschakelen en de koppeling helemaal omhoog laten komen) is niet slecht, je bespaart er zelfs brandstof mee. Onze X40 sluit de brandstof helemaal af als je op de motor remt, terwijl als je de auto ontkoppelt en je remt met de voetrem, dan blijft de motor brandstof gebruiken (stationair draaien).
Ik ben niet zo naief om te denken dat je er sloten brandstof mee bespaart, maar met deze prijzen is iedere druppel er een.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 21:17
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
Re: Remmen op koppeling
Ik laat hem inderdaad niet slippen, ik laat hem helemaal opkomen en laat hem verder uitrollen. Bijv:
100 in 5: terug naar 4, uit laten rollen tot 80, terug naar 3, tot ca. 40 / 50, terug naar 2 enz.
Maar je laat de motor wel steeds met hogere toeren dan normaal weer oppakken op de bak. Dus vandaar de vraag
100 in 5: terug naar 4, uit laten rollen tot 80, terug naar 3, tot ca. 40 / 50, terug naar 2 enz.
Maar je laat de motor wel steeds met hogere toeren dan normaal weer oppakken op de bak. Dus vandaar de vraag
Volvo V40 1.9d 115PK - 2004 - Europa Nordic Navigator | 15" Stellar
Citroen C5 Break - Difference - 136 PK - 2003
Yamaha XJ900 S Diversion - 1999
Citroen C5 Break - Difference - 136 PK - 2003
Yamaha XJ900 S Diversion - 1999
- Roffel-Patje
- 5th Gear member
- Berichten: 569
- Lid geworden op: ma 21 sep 2009, 18:34
- 14
- Model: Andere
- Locatie: 's-Heerenberg
Re: Remmen op koppeling
De toerenteller gaat tot 8000...... Die auto kan echt wel wat hebben!
-
- 1st Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Middelharnis
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Remmen op koppeling
Hoezo die opmerking
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 21:17
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
Re: Remmen op koppeling
Omdat ik em uit laat rollen :) Kost veel tijd (vooral als verkeerslicht op rood staat en je rolt er rustig op af )
Maar ik kan niet tot 8 K hoor, ik rijd diesel :).
Maar het is dus niet echt slecht voor de versnelling danwel koppeling om het zo te doen? Het scheelt namelijk best wat km's op de remmen :).
Maar ik kan niet tot 8 K hoor, ik rijd diesel :).
Maar het is dus niet echt slecht voor de versnelling danwel koppeling om het zo te doen? Het scheelt namelijk best wat km's op de remmen :).
Volvo V40 1.9d 115PK - 2004 - Europa Nordic Navigator | 15" Stellar
Citroen C5 Break - Difference - 136 PK - 2003
Yamaha XJ900 S Diversion - 1999
Citroen C5 Break - Difference - 136 PK - 2003
Yamaha XJ900 S Diversion - 1999
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Remmen op koppeling
Ik doe het ook altijd zo hoor (bij voertuigen die handmatig geschakeld zijn)
m'n rijles instructeur liep altijd te zeuren omdat het niet goed was, maar ik zie er niks slechts in..
erger nog een automaat doet het zelf ook..
m'n rijles instructeur liep altijd te zeuren omdat het niet goed was, maar ik zie er niks slechts in..
erger nog een automaat doet het zelf ook..
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 1st Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Middelharnis
Re: Remmen op koppeling
Omdat ik graag een beetje doorrijd . Alleen afremmen op de motor geeft een enorme "remweg". Het gevolg hiervan KAN zijn ; geïrriteerde medeweggebruikers.
Afremmen met de voetrem, icm de motor, lijkt mij de manier.
Alleen op de motor afremmen zorgt denk ik ook voor een verminderde koeling/smering, met name in de kop.
Afremmen met de voetrem, icm de motor, lijkt mij de manier.
Alleen op de motor afremmen zorgt denk ik ook voor een verminderde koeling/smering, met name in de kop.
Let the Moose go loose
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: Remmen op koppeling
Op de motor afremmen hoeft in principe niet slecht te zijn voor de motor, die 3000 toeren zijn wat dat betreft geen probleem. De motor blijft gewoon aan dus smering etc. blijven gewoon intact. En het spaart echt wel wat brandstof.
Grootste Manco voor mensen achter je : niet dat je remweg langer is, want als jij moet stoppen voor een rood licht moeten zij dat ook.....
Maar wel dat je afremt zonder dat je remlichten aan gaan. Je moet opletten of er niemand tegen je bumper zit te douwen dus.
Ik rem zelf (1.8 benzine) heel vaak op de motor, maar schakel nooit terug. (is volgens rijlessen van 3 jaar geleden)
bijvoorbeeld in 5 op 80km-weg, verkeerslicht is rood: Gas los, dan loopt je snelheid al terug. Dan als het tijd is met de voetrem extra remmen. En pas ontkoppelen als je toerental echt laag wordt (richting 1000rpm). Mocht het verkeerslicht dan toch groen worden, dankun je snel de goede versnelling kiezen en doorrijden.
Voor de "duwers" die vinden dat je dan niet opschiet: bij verkeerslicht laten uitrollen en weer verder kunnen rijden zonder stil te staan is zuiniger EN SNELLER dan "stoplichtsprinten". (Lees: volle vaart op verkeerslicht afrijden, vol in de ankers, stilstaan en dan weer hard optrekken)
Voor zover deze monoloog
(sorry, die duwers achter me is toch wel een frustratiepuntje voor me...)
Grootste Manco voor mensen achter je : niet dat je remweg langer is, want als jij moet stoppen voor een rood licht moeten zij dat ook.....
Maar wel dat je afremt zonder dat je remlichten aan gaan. Je moet opletten of er niemand tegen je bumper zit te douwen dus.
Ik rem zelf (1.8 benzine) heel vaak op de motor, maar schakel nooit terug. (is volgens rijlessen van 3 jaar geleden)
bijvoorbeeld in 5 op 80km-weg, verkeerslicht is rood: Gas los, dan loopt je snelheid al terug. Dan als het tijd is met de voetrem extra remmen. En pas ontkoppelen als je toerental echt laag wordt (richting 1000rpm). Mocht het verkeerslicht dan toch groen worden, dankun je snel de goede versnelling kiezen en doorrijden.
Voor de "duwers" die vinden dat je dan niet opschiet: bij verkeerslicht laten uitrollen en weer verder kunnen rijden zonder stil te staan is zuiniger EN SNELLER dan "stoplichtsprinten". (Lees: volle vaart op verkeerslicht afrijden, vol in de ankers, stilstaan en dan weer hard optrekken)
Voor zover deze monoloog
(sorry, die duwers achter me is toch wel een frustratiepuntje voor me...)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: Remmen op koppeling
Van de instructeur "mag" het niet omdat door dat terugschakelen je steeds de motor op toeren "moet" brengen. Hierdoor heb je geen constante decelleratie. De combinatie van wisselende toerentallen (geluid) en wel/niet/wel afremmen op de motor door steeds terug te schakelen maakt het voor passagiers onrustig en oncomfortabel in de auto. In versnelling laten staan en dan zo afremmen gaat minder snel maar dan heb je wel een veel geleidelijkere decelleratie wat dan dus wel comfortabel is.
Aangezien we niet op een circuit rondjes rijden krijgt bij rijlessen comfort en economie de voorkeur boven race-stijl.
Een automaat schakelt inderdaad ook terug, maar dat kan ook niet anders want anders slaat op een gegeven moment de motor af. Met een handbak heb je dan al de koppeling ingetrapt.
Die schakelmomentjes kosten steeds weer brandstof (ff stationair draaien) waardoor je de brandstofwinst weer deels kwijt bent.
Aangezien we niet op een circuit rondjes rijden krijgt bij rijlessen comfort en economie de voorkeur boven race-stijl.
Een automaat schakelt inderdaad ook terug, maar dat kan ook niet anders want anders slaat op een gegeven moment de motor af. Met een handbak heb je dan al de koppeling ingetrapt.
Die schakelmomentjes kosten steeds weer brandstof (ff stationair draaien) waardoor je de brandstofwinst weer deels kwijt bent.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 585
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:52
- 15
- Model: S60
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Schimmert/Nuth
Re: Remmen op koppeling
In mijn optiek kan je beter zo weinig mogelijk gebruik maken van de koppeling en niet veel terug schakelen, want je kan beter een keer meer je remblokjes vernieuwen dan een nieuwe koppeling.
Ik laat hem zo veel mogelijk uitlopen met zo min mogelijk schakelen.
Huub
Ik laat hem zo veel mogelijk uitlopen met zo min mogelijk schakelen.
Huub
Als je denkt dat je iets niet meer weet, dan weet je dát tenminste nog. (J.V.D.Cruijsen)
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
Het lijkt simpel, en dat is het ook.
- web
- 2nd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Flevoland
Re: Remmen op koppeling
Koppeling niet laten slippen, dan is de extra slijtage nihil. Het is alleen wel minder comfortabel en eventuele schokken komen op je motorsteunen.
Tja, er slijt dus altijd wel *iets*.
Afremmen op de motor koelt en smeert dus juist *beter*.
Tja, er slijt dus altijd wel *iets*.
Nee, waterpomp en oliepomp blijven gewoon volop draaien, alleen er wordt nauwelijks warmte toegevoegd omdat er geen brandstof ingespoten wordt.Hansje schreef:Alleen op de motor afremmen zorgt denk ik ook voor een verminderde koeling/smering, met name in de kop.
Afremmen op de motor koelt en smeert dus juist *beter*.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4746
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Remmen op koppeling
Nou als ik terug schakel vind ik het niet minder comfortabel hoor.. het is maar net hoe je schakel kunsten zijn
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
-
- 1st Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Middelharnis
Re: Remmen op koppeling
Kleppen- alsmede de geleiders komen met koel brandstof/lucht mengsel in aanraking. Deze zorgen dan ook voor koeling.
Let the Moose go loose
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 292
- Lid geworden op: za 29 sep 2012, 21:17
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2004
Re: Remmen op koppeling
Maar dat kleine moment van schakelen mag echt geen invloed hebben op de koeling. Het is geen constant schakelen.
Maar al met al doet iedereen het verschillend. Je moet inderdaad wel op blijven letten op de achterliggers, vwb de andere mensen die achter je zitten, ik rijd veel op 4-baans wegen en daar heb je er geen last van. En bij rotondes kun je mooi uit laten rollen zo en lekker over de rotonde vliegen zonder veel te remmen.
Maar al met al doet iedereen het verschillend. Je moet inderdaad wel op blijven letten op de achterliggers, vwb de andere mensen die achter je zitten, ik rijd veel op 4-baans wegen en daar heb je er geen last van. En bij rotondes kun je mooi uit laten rollen zo en lekker over de rotonde vliegen zonder veel te remmen.
Volvo V40 1.9d 115PK - 2004 - Europa Nordic Navigator | 15" Stellar
Citroen C5 Break - Difference - 136 PK - 2003
Yamaha XJ900 S Diversion - 1999
Citroen C5 Break - Difference - 136 PK - 2003
Yamaha XJ900 S Diversion - 1999
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9401
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Remmen op koppeling
Jij hebt een automaat...myalexx schreef:Nou als ik terug schakel vind ik het niet minder comfortabel hoor.. het is maar net hoe je schakel kunsten zijn
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 116
- Lid geworden op: za 20 nov 2010, 13:40
- 13
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Middelharnis
Re: Remmen op koppeling
Wat ik bedoel,
op het moment dat men het gas loslaat sluit de brandstof toevoer geheel af, tot onder een bepaald toerental.
Des te langer dit duurt des te schraler zal e.e.a. worden.
op het moment dat men het gas loslaat sluit de brandstof toevoer geheel af, tot onder een bepaald toerental.
Des te langer dit duurt des te schraler zal e.e.a. worden.
Let the Moose go loose
- web
- 2nd Gear member
- Berichten: 266
- Lid geworden op: ma 24 dec 2012, 01:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Flevoland
Re: Remmen op koppeling
Wat is "e.e.a."? Er wordt volgens mij helemaal niets schraal als er eventjes geen brandstof ingespoten wordt. Echt een probleem wat niet bestaat...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
- 13
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leeuwarden
Re: Remmen op koppeling
Ik kan me er echt niet druk om maken...LarsJanse schreef: (sorry, die duwers achter me is toch wel een frustratiepuntje voor me...)
Cruise control op mijn snelheid / max snelheid en ze zoeken het maar uit...
Na een kilometer of wat nemen ze vanzelf meestal wel afstand
Hadden ze maar eerder moeten vertrekken in plaats van net te laat
En maken ze het echt te gortig en blijven ze duwen dan ga ik eerder even een parkeerhaventje opzoeken dan dat ze mij dol krijgen
Ik heb een jaar lang een uur lang een route gereden met 80/100 wegen waarop ofwel niet mocht ofwel niet kon worden ingehaald. Mensen die kilometers lang proberen in te halen (steeds links kijken en dan snel weer terug vanwege tegenliggers) en opgefokt achter het stuur zitten hebben daar meer last van dan ik. Aan het eind stond ik vaak achter ze bij het stoplicht of reed ik achter ze door...
Nissan micra K12