Motor temperatuur loopt naar rood , koelprobleem?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
- 13
- Locatie: Weert
Motor temperatuur loopt naar rood , koelprobleem?
Hoi Volvo-Techniek-Guru's :)
Een paar jaar geleden tijdens een hete zomer stond de Volvo stationair te draaien (met airco aan) terwijl ik nog even met iemand aan het buurten was.
Op een gegeven moment vond ik dat er uit de buurt van de Volvo een apart luchtje kwam. Toen ik instapte zag ik direct dat de temperatuurmeter in het rood stond.
Gelijk de auto in de schaduw gezet en uit gezet.
Ik kon dit wel verklaren (vond ik): Geen rijwind om wat te koelen en wel de Airco die volle petoet aan het trekken is.
Koelvloeistof peil e.d. gecheckt: niets bijzonders.
Daarna ook geen last meer van gehad.
Gisteren reed ik gewoon op de snelweg (het was wel iets van 36 graden buiten op dat moment). Gelukkig kijk ik onderweg regelmatig ook verder dan mijn kilometerteller, dus het viel mij op dat de temperatuurmeter weer tegen het rood aanhikte. Airco uitgezet en snelheid terug laten vallen van 130 naar 100 km/h.
Toen zakte de temperatuur weer redelijk snel.
Toen alles weer in orde was, ben ik wat gaan experimenteren met airco aan/uit en harder en zachter rijden.
Op de snelweg kon ik er geen pijl op trekken of het aan de airco lag of aan het toerental.
Op een binnenweg kon ik in ieder geval met 80 km/h gewoon de airco aan laten staan zonder dat dit een negatieve invloed had op de temperatuur.
Bijna thuis aangekomen kom ik langs een paar stoplichten (dus stop-rijden, stop-rijden, stop-rijden), en daar was hij weer niet zo blij mee.
Het is dus alleen met heet weer, maarja... dat moet eigenlijk niet uitmaken.
Heeft iemand van jullie enig idee?
Een paar jaar geleden tijdens een hete zomer stond de Volvo stationair te draaien (met airco aan) terwijl ik nog even met iemand aan het buurten was.
Op een gegeven moment vond ik dat er uit de buurt van de Volvo een apart luchtje kwam. Toen ik instapte zag ik direct dat de temperatuurmeter in het rood stond.
Gelijk de auto in de schaduw gezet en uit gezet.
Ik kon dit wel verklaren (vond ik): Geen rijwind om wat te koelen en wel de Airco die volle petoet aan het trekken is.
Koelvloeistof peil e.d. gecheckt: niets bijzonders.
Daarna ook geen last meer van gehad.
Gisteren reed ik gewoon op de snelweg (het was wel iets van 36 graden buiten op dat moment). Gelukkig kijk ik onderweg regelmatig ook verder dan mijn kilometerteller, dus het viel mij op dat de temperatuurmeter weer tegen het rood aanhikte. Airco uitgezet en snelheid terug laten vallen van 130 naar 100 km/h.
Toen zakte de temperatuur weer redelijk snel.
Toen alles weer in orde was, ben ik wat gaan experimenteren met airco aan/uit en harder en zachter rijden.
Op de snelweg kon ik er geen pijl op trekken of het aan de airco lag of aan het toerental.
Op een binnenweg kon ik in ieder geval met 80 km/h gewoon de airco aan laten staan zonder dat dit een negatieve invloed had op de temperatuur.
Bijna thuis aangekomen kom ik langs een paar stoplichten (dus stop-rijden, stop-rijden, stop-rijden), en daar was hij weer niet zo blij mee.
Het is dus alleen met heet weer, maarja... dat moet eigenlijk niet uitmaken.
Heeft iemand van jullie enig idee?
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon
-
- Idle
- Berichten: 72
- Lid geworden op: vr 28 mei 2010, 00:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Zwolle
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Als de airco aangaat moet er ook een fan gaan draaien. Bij een benzineversie zit deze aan de bijrijderskant, of dit bij een diesel ook zo is weet ik niet.
Deze fan gaat direct draaien als je de airco aanzet, dus da's makkelijk te controleren.
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat er een apart relais voor deze fan is. Check tevens even de zekering.
Deze fan gaat direct draaien als je de airco aanzet, dus da's makkelijk te controleren.
Ik weet het niet 100% zeker, maar ik dacht dat er een apart relais voor deze fan is. Check tevens even de zekering.
-
- Idle
- Berichten: 71
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:55
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9TD 90/95pk
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Utrecht
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Bij mij moest de radiator door gespoten worden.
Wat hier ook vaak geantwoord wordt, is om de thermostaat na te (laten) kijken.
Wat hier ook vaak geantwoord wordt, is om de thermostaat na te (laten) kijken.
Volvo V40 1.9D (95pk) Europe-Extra-Line || 04-2000 || Voorsteltopic ||
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 03 jun 2010, 22:46
- 13
- Locatie: Dilsen-Stokkem (B)
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Ik heb ook een diesel en heb hier totaal geen last van. De temperatuur stijgt zelfs niet verder dan normaal. Ik denk dat je inderdaad je koelwater installatie eens moet laten nakijken. Ventilator, de warmtewisselaar/radiator eens met de hogedrukreiniger op een beetje afstand en vanuit het motorcompartiment uit naar buiten toe doorspoelen (beide radiatoren), Oliepeil eens controleren. Ik zet de airco met dit weer trouwens op circulatie, de warme lucht van buiten vergt meer energie om af te koelen, dan de reeds gekoelde binnenlucht en minder energie verbruikt dus ook minder motorvermogen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 196
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 10:09
- 14
- Locatie: Etten-Leur
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Thermoswitch kapot? Die zorgt ervoor dat de fan achter de radiator gaat draaien.
Laar maar eens nakijken.
Laar maar eens nakijken.
If it aint rubbin you're not dubbin
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
and since you're not dubbin (you're volvoin') then you should not rub
-
- Veteraan
- Berichten: 1675
- Lid geworden op: za 06 jun 2009, 04:21
- 14
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2018
- Roepnaam: Jeroen
- Locatie: Schoten, Antwerpen, BE
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Mijn diesel blijft ook gewoon mooi in het midden staat, ongeacht snelheid, temp of airco... (ja ok kan 1 mm verschilen)
Deze keer ook weer niets mis met de koelvloeistof?
Deze keer ook weer niets mis met de koelvloeistof?
Mijn Oude Webdagboek -- Mijn Nieuwere Oude Webdagboek -- Mijn Voorsteltopic
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 9
Wie het laatst lacht... Snapt de grap niet...
Aantal rondjes Nürburgring: 9
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Mijn diesel 102pk dci motor loopt bij hoge buitentemp ook in het rood, (lampje is echter nooit gaan branden)
koelvloeistof is in orde en circulatie is ook goed. Ik heb er verder nooit zo,n waarde aan gehecht.
Dit is mij op vakantie richting het zuiden en in de file met hoge temp. div keren voorgekomen.
Maar een maat van mij met een zelfde volvo waar ik al jaren mee op vakantie gaat heeft precies hetzelfde.
Maar een nieuwe thermostaat zal nooit verkeerd zijn denk ik, want hij kan ook niet ver genoeg open gaan natuurlijk.
mvg Danny
koelvloeistof is in orde en circulatie is ook goed. Ik heb er verder nooit zo,n waarde aan gehecht.
Dit is mij op vakantie richting het zuiden en in de file met hoge temp. div keren voorgekomen.
Maar een maat van mij met een zelfde volvo waar ik al jaren mee op vakantie gaat heeft precies hetzelfde.
Maar een nieuwe thermostaat zal nooit verkeerd zijn denk ik, want hij kan ook niet ver genoeg open gaan natuurlijk.
mvg Danny
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Het zal eerder het niet aanslaan zijn van de ventilator, waardoor de temperatuur te hoog wordt.
Oorzaak waarschijnlijk defecte sensor, relais, ventilator of slechte verbinding.
Groetjes Wouter
Oorzaak waarschijnlijk defecte sensor, relais, ventilator of slechte verbinding.
Groetjes Wouter
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: za 03 jul 2010, 09:44
- 13
- Locatie: Weert
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Bedankt voor jullie reacties.
De fans gaan wel draaien gelukkig.
Dat wekt bij mij de indruk dat het met de thermostaat wel goed zit, maar misschien moet ik er wel eens naar laten kijken.
De radiator reinigen klinkt ook wel aannemelijk. De auto is inmiddels toch alweer 11 jaar oud, dus hij zal niet super schoon zijn :)
De fans gaan wel draaien gelukkig.
Dat wekt bij mij de indruk dat het met de thermostaat wel goed zit, maar misschien moet ik er wel eens naar laten kijken.
De radiator reinigen klinkt ook wel aannemelijk. De auto is inmiddels toch alweer 11 jaar oud, dus hij zal niet super schoon zijn :)
Volvo V40 1.9D '99 Brilliant Black - Half leder - Xenon
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
De radiator van de airco is de condensor.
Probeer het schoon te spoelen, zodat de koellucht er goed doorheen kan.
Bekijk de condensor lamellen als deze gecorrodeerd en weg zijn, belemmerd dat ook de koeling.
Voel of de condensor over het gehele oppervlak warm wordt, dit om te controleren dat er geen restricties (verstoppingen) in de condensor zitten.
Groetjes Wouter
Probeer het schoon te spoelen, zodat de koellucht er goed doorheen kan.
Bekijk de condensor lamellen als deze gecorrodeerd en weg zijn, belemmerd dat ook de koeling.
Voel of de condensor over het gehele oppervlak warm wordt, dit om te controleren dat er geen restricties (verstoppingen) in de condensor zitten.
Groetjes Wouter
-
- 4th Gear member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 102pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Erik
- Locatie: Amersfoort
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Een radiateur vervangen is een prima doe het lekker zelf klusje als je handig bent en een krik hebt. Aftermarket radiateur was rond de 120 geloof ik. (en een paar liter koelvloeistof)
Dus mocht er inderdaad veel corrosie zijn of missen er te veel lamellen...
Dus mocht er inderdaad veel corrosie zijn of missen er te veel lamellen...
-
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: do 03 jun 2010, 22:46
- 13
- Locatie: Dilsen-Stokkem (B)
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Ik bedoel niet de condensor, maar de radiator van het koelsysteem zelf, dus van de motor. Ik denk niet dat de condensor veel te doen heeft met het opwarmen van de motor.
-
- Veteraan
- Berichten: 1737
- Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Wouter
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Voor de radiator geldt hetzelfde qua controle.
Als de koeling van de condensor onvoldoende wordt loopt de temperatuur en druk in het airco systeem op, de compressor zal de motor meer gaan belasten, waardoor de motor en koeling ook veel warmer wordt.
Groetjes Wouter
Als de koeling van de condensor onvoldoende wordt loopt de temperatuur en druk in het airco systeem op, de compressor zal de motor meer gaan belasten, waardoor de motor en koeling ook veel warmer wordt.
Groetjes Wouter
-
- Engine off
- Berichten: 11
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 09:29
- 14
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2002
Re: D Motor heeft de neiging te heet te worden bij warm weer
Dit probleem heb ik nu ook...
Sinds ik deze auto, 1.9D 115pk, heb wordt deze warm bij warm weer en het rijden in de bergen.
Fan werkt perfect, getest door dealer.
Thermostaat is vervangen... geen oplossing.. (was ook niks fouts aan te vinden)
Heb nu koppakking lek, cq er komen bubbeltjes uit het koelvloeistofreservoir en
ook tijdens het rijden in de bergen loopt er veel koelvloeistof onder de koelreservoir dop weg :S..
Als ik de kachel in de auto aanzet komt deze ineens makkelijk uit het rooie..
misschien ook radiator verstopt oid... en daardoor pakking stuk..
hmm blijft handig dit forum
Sinds ik deze auto, 1.9D 115pk, heb wordt deze warm bij warm weer en het rijden in de bergen.
Fan werkt perfect, getest door dealer.
Thermostaat is vervangen... geen oplossing.. (was ook niks fouts aan te vinden)
Heb nu koppakking lek, cq er komen bubbeltjes uit het koelvloeistofreservoir en
ook tijdens het rijden in de bergen loopt er veel koelvloeistof onder de koelreservoir dop weg :S..
Als ik de kachel in de auto aanzet komt deze ineens makkelijk uit het rooie..
misschien ook radiator verstopt oid... en daardoor pakking stuk..
hmm blijft handig dit forum
V40 Ph3 Bj:11.2002 1.9D(115)
(WieIsWie)
(WieIsWie)
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 10:20
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Diever
Onbekend koelingsprobleem (?)
Beste forumleden,
Ik ben sinds een aantal dagen lid van dit geweldige forum. Heb er al heel wat uurtjes in gelezen.
Ik heb een probleem waar ik met enig zoekwerk nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Ik hoop dat ik het op deze manier goed doe (heb niet veel ervaring met het posten op forums).
Ik heb een V40 1.9D (115pk) uit november 2000. Dit is dus een phase 2(?)
Het probleem:
Als ik de motor start en hem 5 minuten stationair laat draaien en daarna rustig wegrijd, loopt binnen 5 tot 10 minuten de temperatuurmeter op naar "rood". Als ik dan stop draait de fan in de radiateur op volle toeren en blijft erg lang (min 10 minuten) dit doen ook al zet ik de motor uit. Als ik dan de dop van het koelvloeistoftankje afdraai komt er met een hoop gesis en gesputter lucht en koelvloeistof uit.
Tot hier kan ik zelf wel verklaren wat er allemaal aan de hand kan zijn. Maar nu komt het:
Wanneer ik de motor start (warm of koud) en ik direct (normaal) wegrijd is er niets aan de hand. De temperatuurmeter loopt na enige kilometers rustig op tot exact horizontaal, en blijft in deze positie. Ook als ik ergens stop en de motor stationair laat draaien!
Ik heb nu in 2,5 maand 5000 kilometer gereden en heb het maar 2x meegemaakt. Dat het maar 2x gebeurd is komt natuurlijk omdat ik de motor niet meer stationair heb laten draaien voordat ik ben weggereden. 2x dit probleem vond ik wel genoeg...
Overige informatie:
-Verwarming en airco werken goed
-Koelvloeistof ziet er niet heel schoon uit maar geen olie-verhalen zoals ik ze op dit forum ben tegengekomen (auto is toe aan grote beurt)
-Geen brandstof-geur in vloeistoftankje
-Geen witte rook
-Geen zichtbare lekkage
-Start goed, loopt goed, rijdt goed.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Mijn vermoeden is dat het iets met de thermostaat of de temp.sensor moet zijn, maar ik kan niet verklaren waarom het alleen gebeurt met stationair draaien direct na het starten?
Ik heb al een afspraak bij de garage (volgende week), maar zou toch graag ook de mening van jullie hebben. Alvast bedankt!
Ik ben sinds een aantal dagen lid van dit geweldige forum. Heb er al heel wat uurtjes in gelezen.
Ik heb een probleem waar ik met enig zoekwerk nog geen antwoord op heb kunnen vinden. Ik hoop dat ik het op deze manier goed doe (heb niet veel ervaring met het posten op forums).
Ik heb een V40 1.9D (115pk) uit november 2000. Dit is dus een phase 2(?)
Het probleem:
Als ik de motor start en hem 5 minuten stationair laat draaien en daarna rustig wegrijd, loopt binnen 5 tot 10 minuten de temperatuurmeter op naar "rood". Als ik dan stop draait de fan in de radiateur op volle toeren en blijft erg lang (min 10 minuten) dit doen ook al zet ik de motor uit. Als ik dan de dop van het koelvloeistoftankje afdraai komt er met een hoop gesis en gesputter lucht en koelvloeistof uit.
Tot hier kan ik zelf wel verklaren wat er allemaal aan de hand kan zijn. Maar nu komt het:
Wanneer ik de motor start (warm of koud) en ik direct (normaal) wegrijd is er niets aan de hand. De temperatuurmeter loopt na enige kilometers rustig op tot exact horizontaal, en blijft in deze positie. Ook als ik ergens stop en de motor stationair laat draaien!
Ik heb nu in 2,5 maand 5000 kilometer gereden en heb het maar 2x meegemaakt. Dat het maar 2x gebeurd is komt natuurlijk omdat ik de motor niet meer stationair heb laten draaien voordat ik ben weggereden. 2x dit probleem vond ik wel genoeg...
Overige informatie:
-Verwarming en airco werken goed
-Koelvloeistof ziet er niet heel schoon uit maar geen olie-verhalen zoals ik ze op dit forum ben tegengekomen (auto is toe aan grote beurt)
-Geen brandstof-geur in vloeistoftankje
-Geen witte rook
-Geen zichtbare lekkage
-Start goed, loopt goed, rijdt goed.
Wat zou hier aan de hand kunnen zijn? Mijn vermoeden is dat het iets met de thermostaat of de temp.sensor moet zijn, maar ik kan niet verklaren waarom het alleen gebeurt met stationair draaien direct na het starten?
Ik heb al een afspraak bij de garage (volgende week), maar zou toch graag ook de mening van jullie hebben. Alvast bedankt!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: Onbekend koelingsprobleem (?)
vreemd verhaal... Is en Blijft het niveau van je expansietankje wel goed en constant?
Ik heb er niet heel veel verstand van hoor....
Maar ik zou bijna denken dat je waterpomp niet goed meedraait als je stationair blijft draaien, maar wel als je meteen wegrijdt (hogere toeren ofzoiets?)
Maar euhm, waarom zou je de motor voordat je wegrijdt 5 minuten stationair laten draaien?????
Ik heb er niet heel veel verstand van hoor....
Maar ik zou bijna denken dat je waterpomp niet goed meedraait als je stationair blijft draaien, maar wel als je meteen wegrijdt (hogere toeren ofzoiets?)
Maar euhm, waarom zou je de motor voordat je wegrijdt 5 minuten stationair laten draaien?????
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 10:20
- 11
- Model: V40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Diever
Re: Onbekend koelingsprobleem (?)
Omdat ik 2 kinderen en een vrouw heb die nogal eens na het instappen erachter komen dat zie iets vergeten zijn...
Dat van die waterpomp is misschien wel een goeie!
Niveau in het tankje heb ik een aantal keer moeten bijvullen, maar komt misschien door lucht in het systeem omdat ik na 2 twee keer niet op de juiste manier vloeistof heb bijgevuld.
Bedankt!
Dat van die waterpomp is misschien wel een goeie!
Niveau in het tankje heb ik een aantal keer moeten bijvullen, maar komt misschien door lucht in het systeem omdat ik na 2 twee keer niet op de juiste manier vloeistof heb bijgevuld.
Bedankt!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 320
- Lid geworden op: do 27 jan 2011, 21:28
- 13
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2012
- Locatie: Alkmaar
Re: Onbekend koelingsprobleem (?)
Ik zou de thermostaat vervangen en dan vervang je meteen de koelvloeistof voor nieuwe. En dan GOED op niveau brengen allemaal en niet "overfillen"...... Succes
Volvo V40 2.0 sports navigator 2003
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
Volvo V50 2.0F R-Design 2012 Ice White
-
- 4th Gear member
- Berichten: 403
- Lid geworden op: di 09 apr 2013, 11:29
- 11
- Model: V60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2014
- Locatie: Oegstgeest
Re: Onbekend koelingsprobleem (?)
Bij mijn probleem (zie witte smurrie topic ) lijkt dit het probleem vooralsnog te hebben opgelost.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 854
- Lid geworden op: di 29 sep 2009, 23:32
- 14
- Model: S40
- Type: 1.9D 115pk
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Danny
- Locatie: Nuenen
Re: Onbekend koelingsprobleem (?)
Wanneer je moet bijvullen, lijkt mij dat er toch ergens een lekkage is. Waterpomp willen bij deze blokken nog weleens gaan lekken. Thermostaat vervangen is natuurlijk het makkelijkste om mee te beginnen.
Waterpomp loopt volgens mij mee op de distributieriem, weet niet de staat van onderhoud van je wagen, maar zou deze dan meteen mee laten wisselen.
Waterpomp loopt volgens mij mee op de distributieriem, weet niet de staat van onderhoud van je wagen, maar zou deze dan meteen mee laten wisselen.