Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank topic
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Carterontluchting en oil catch tank
rene hebt al eens ergens gleuf ik afbeeldingen ergens neer gezet...
meen vadis verzoekjes.
meen vadis verzoekjes.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: zo 25 okt 2009, 11:18
- 14
- Locatie: Vlissingen
Re: Carterontluchting en oil catch tank
Aha , bedankt. Ik zocht onder een verkeerd trefwoord. Dat is nog een aardige klus, om het zaakje te bekijken.
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Op 304050 staan een paar goede topics over alternatieve carterventilatie-setups.
-
- Supporting Member
- Berichten: 4745
- Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
- 14
- Model: V60
- Type: D4
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Alex
- Locatie: Waterland
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Linkie ?sdirkx schreef:Op 304050 staan een paar goede topics over alternatieve carterventilatie-setups.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Kijk, een how to met foto's
PVC / Olie afscheider / Carter ventilatie pot - demonteren
PVC / Olie afscheider / Carter ventilatie pot - demonteren
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Super!
Dit was wel een uitgebouwd blok zo te zien. In de auto gaat het wel een stuk lastiger vermoed ik.
Dan heb je er ook een radiator met slangen ed voor zitten...
Dit was wel een uitgebouwd blok zo te zien. In de auto gaat het wel een stuk lastiger vermoed ik.
Dan heb je er ook een radiator met slangen ed voor zitten...
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
valt opzich mee.sdirkx schreef:Super!
Dit was wel een uitgebouwd blok zo te zien. In de auto gaat het wel een stuk lastiger vermoed ik.
Dan heb je er ook een radiator met slangen ed voor zitten...
radiator zit er idd voor, maar niet bijzonder in de weg. je kunt er tussen komen met 2 handen en gereedschap.
alleen bij de turbo versie's moet je de afdekplaten boven verwijderen.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Er zit trouwens ook een IC, dus ruimte zal wel wat beperkter zijn.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: ma 20 dec 2010, 20:43
- 13
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Tjalleberd
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
ruimte valt wel mee hoor, alleen je inlaat demonteren is even een minder klusje voor de 1e keer (daar verkijk je je behoorlijk op).
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 18:24
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Maastricht
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Beste mede volvo liefhebbers,
Sinds enkele dagen een probleem met m'n V40 1.8 (2002, phase II, 220000km). Olielampje begon plots te branden, oliepijl gecheckt was prima (vond het al vreemd want check dit regelmatig). Nu weet ik dat de sensor de druk en niet olievolume meet, dus dacht er zal toch wat aan de hand zijn. Lampje ging vanzelf weer uit en springt nu willekeurig aan en uit, ofwel: meestal is het uit, maar soms blijft het zeker een half uur branden ( dan ben ik meestal op plaats bestemming, nog niet verder gereden).
Naar de dealer geweest: hebben de auto uitgelezen, geen storingen, monteur dacht te beginnen met sensor te vervangen (alhoewel hij ook zei dat deze zelden kapot gaat en de oliedop eigenlijk ook nooit). Hier weinig wijzer van geworden dus. Nog maar eens een dag afgewacht en eens met stationair draaiende motor naar het oliepeil gekeken: draaide de dop eraf, olie spetterde met draaiende motor tot op de voorruit. Wordt flink lucht uit de motor geblazen daar. Hier op het forum inmiddels goed rondgekeken, m.i. staat verstopte carterontluchting op 1 qua verdenking van wat het probleem is.
Zijn er mensen die dit probleem herkennen? Of andere verklaring voor het probleem? Maak me een beetje zorgen over m'n trouwe wagen...
Gr. Gideon
Sinds enkele dagen een probleem met m'n V40 1.8 (2002, phase II, 220000km). Olielampje begon plots te branden, oliepijl gecheckt was prima (vond het al vreemd want check dit regelmatig). Nu weet ik dat de sensor de druk en niet olievolume meet, dus dacht er zal toch wat aan de hand zijn. Lampje ging vanzelf weer uit en springt nu willekeurig aan en uit, ofwel: meestal is het uit, maar soms blijft het zeker een half uur branden ( dan ben ik meestal op plaats bestemming, nog niet verder gereden).
Naar de dealer geweest: hebben de auto uitgelezen, geen storingen, monteur dacht te beginnen met sensor te vervangen (alhoewel hij ook zei dat deze zelden kapot gaat en de oliedop eigenlijk ook nooit). Hier weinig wijzer van geworden dus. Nog maar eens een dag afgewacht en eens met stationair draaiende motor naar het oliepeil gekeken: draaide de dop eraf, olie spetterde met draaiende motor tot op de voorruit. Wordt flink lucht uit de motor geblazen daar. Hier op het forum inmiddels goed rondgekeken, m.i. staat verstopte carterontluchting op 1 qua verdenking van wat het probleem is.
Zijn er mensen die dit probleem herkennen? Of andere verklaring voor het probleem? Maak me een beetje zorgen over m'n trouwe wagen...
Gr. Gideon
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Dit is volgens mij een normaal gewenst effect omdat je nokken assen boven op liggen.latten schreef:Beste mede volvo liefhebbers,
... en eens met stationair draaiende motor naar het oliepeil gekeken: draaide de dop eraf, olie spetterde met draaiende motor tot op de voorruit. Wordt flink lucht uit de motor geblazen daar.....
Er ligt voor de rest niets tussen je nokkenas en de buiten wereld als je de dop eraf draait.
Misschien dat je vanwege verhoogde onderdruk meer olie opgeworpen krijgt?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Dit is een interessant artikel, aangezien mijn blokje ook een 1l 5w30 op 1000km verbrandt :)
Eerst maar eens de slangen van/naar de carter ontluchting PROBEREN te checken/reinigen.....ik moet echt eens een goeie krik gaan aanschaffen en wat beter gereedschap....en een werkplek zoeken en....en .....
afijn....de karteronluchting zit rechts voor achter de voor bumper (PH1 2.0T) correct?
Eerst maar eens de slangen van/naar de carter ontluchting PROBEREN te checken/reinigen.....ik moet echt eens een goeie krik gaan aanschaffen en wat beter gereedschap....en een werkplek zoeken en....en .....
afijn....de karteronluchting zit rechts voor achter de voor bumper (PH1 2.0T) correct?
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 18:24
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Maastricht
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Bedankt voor je reactie!stigma schreef:
Dit is volgens mij een normaal gewenst effect omdat je nokken assen boven op liggen.
Er ligt voor de rest niets tussen je nokkenas en de buiten wereld als je de dop eraf draait.
Misschien dat je vanwege verhoogde onderdruk meer olie opgeworpen krijgt?
Dus dit is normaal? Verhoogde onderdruk, wil dat zeggen dat er vuil in m'n blok zit, zeg maar in het carter? Dat is wat de lokale specialist me telefonisch vertelde, daar heb ik voor volgende week een afspraak gemaakt. Of is dit allemaal niet nodig? (Die wil het carter verwijderen, kijken waar het vuil zit)
Weet het nu ook niet meer
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
@ stigma
Nee, zie mijn how to, achter je inlaat spruitstuk.
Tip: aks je je inlaatspruitstuk verwijderd, vervang gelijk de pakking tussen het blok en inlaatspruitstuk.
Zie ook mijn wdb.
[ Geplaatst met iPhone ]
Nee, zie mijn how to, achter je inlaat spruitstuk.
Tip: aks je je inlaatspruitstuk verwijderd, vervang gelijk de pakking tussen het blok en inlaatspruitstuk.
Zie ook mijn wdb.
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Ik weet niet of je verhoogde onderdruk hebt maar op je ruit is wel ver aangezien het dan om de motorkap heen moetlatten schreef:Bedankt voor je reactie!stigma schreef:
Dit is volgens mij een normaal gewenst effect omdat je nokken assen boven op liggen.
Er ligt voor de rest niets tussen je nokkenas en de buiten wereld als je de dop eraf draait.
Misschien dat je vanwege verhoogde onderdruk meer olie opgeworpen krijgt?
Dus dit is normaal? Verhoogde onderdruk, wil dat zeggen dat er vuil in m'n blok zit, zeg maar in het carter? Dat is wat de lokale specialist me telefonisch vertelde, daar heb ik voor volgende week een afspraak gemaakt. Of is dit allemaal niet nodig? (Die wil het carter verwijderen, kijken waar het vuil zit)
Weet het nu ook niet meer
OT: ik hem mijn motor net laten lopen zonder dop en ik mag me handen wassen.....
misschien heb ik dan hetzelfde probleem maar dat vermoed ik van niet.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Wat is die pot die rechts voor, achter de voorbumper danvolvoS40 schreef:@ stigma
Nee, zie mijn how to, achter je inlaat spruitstuk.
Tip: aks je je inlaatspruitstuk verwijderd, vervang gelijk de pakking tussen het blok en inlaatspruitstuk.
Zie ook mijn wdb.
[ Geplaatst met iPhone ] [ Afbeelding ]
Zal ik gelijk de pakking van de stappen motor ook maar doen
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Evap systeem
Zie link
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... ap#p224759
[ Geplaatst met iPhone ]
Zie link
http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... ap#p224759
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 18
- Lid geworden op: zo 11 mar 2012, 18:24
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Maastricht
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Hij mikt het inderdaad precies onder de motorkap door, zit op dat stuk kunstof onder de voorruit en ook op de voorruit zelf. Denk dat het verstandigste is de specialist toch maar even te laten kijken, wil namelijk nog wat langer van m'n V genieten is het niks, ook prima, maar dan weet ik dat tenminste. En ik blijf het vreemd vinden dat m'n olielampje regelmatig aan springt.
Als iemand nog briljante tips heeft (en die zijn er vast op dit forum) hoor ik het graag!
Als iemand nog briljante tips heeft (en die zijn er vast op dit forum) hoor ik het graag!
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 390
- Lid geworden op: vr 19 feb 2010, 02:10
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2000
- Locatie: Amersfoort
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
@volvoS40: ja en dan had ik ook nog de laatste reply daarin gehad...latten schreef:Hij mikt het inderdaad precies onder de motorkap door, zit op dat stuk kunstof onder de voorruit en ook op de voorruit zelf. Denk dat het verstandigste is de specialist toch maar even te laten kijken, wil namelijk nog wat langer van m'n V genieten is het niks, ook prima, maar dan weet ik dat tenminste. En ik blijf het vreemd vinden dat m'n olielampje regelmatig aan springt.
Als iemand nog briljante tips heeft (en die zijn er vast op dit forum) hoor ik het graag!
Je zou eens kunnen kijken wat je motor doet als je de dop eraf haalt.
Loopt hij beter zonder dop of beter met dop?
Wat gebeurd er als je motor start en laat lopen en je haalt de dop eraf, gaat ie bokken of merk je helemaal geen verschil?
Re: Carterventilatie Carterontluchting en oil catch tank top
Wegwerphandschoentje (latex) over de vul opening getrokken al?latten schreef:Beste mede volvo liefhebbers,
Sinds enkele dagen een probleem met m'n V40 1.8 (2002, phase II, 220000km). Olielampje begon plots te branden, oliepijl gecheckt was prima (vond het al vreemd want check dit regelmatig). Nu weet ik dat de sensor de druk en niet olievolume meet, dus dacht er zal toch wat aan de hand zijn. Lampje ging vanzelf weer uit en springt nu willekeurig aan en uit, ofwel: meestal is het uit, maar soms blijft het zeker een half uur branden ( dan ben ik meestal op plaats bestemming, nog niet verder gereden).
Naar de dealer geweest: hebben de auto uitgelezen, geen storingen, monteur dacht te beginnen met sensor te vervangen (alhoewel hij ook zei dat deze zelden kapot gaat en de oliedop eigenlijk ook nooit). Hier weinig wijzer van geworden dus. Nog maar eens een dag afgewacht en eens met stationair draaiende motor naar het oliepeil gekeken: draaide de dop eraf, olie spetterde met draaiende motor tot op de voorruit. Wordt flink lucht uit de motor geblazen daar. Hier op het forum inmiddels goed rondgekeken, m.i. staat verstopte carterontluchting op 1 qua verdenking van wat het probleem is.
Zijn er mensen die dit probleem herkennen? Of andere verklaring voor het probleem? Maak me een beetje zorgen over m'n trouwe wagen...
Gr. Gideon
[ Geplaatst met Android ]