Motor op tijd zetten door de 1e cilinder boven in te zetten?
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
- 11
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Veenendaal
Motor op tijd zetten door de 1e cilinder boven in te zetten?
Beste mensen,
Kort geleden toen ik met me T4 aan het rijden was kwam er opeens een tik in mijn blok. Daarna nog 50 km door blijven rijden maar het getikt verergerde niet.
Daarna de klepdeksel los gehaald en de distributie riem los gehaald. Maar dit heb ik iets te haastig gedaan.. Ik heb namelijk geen markering op de krukas gezet en de nokkenas met de poelie pijltjes gelijk aan de cilinderkop gezet, dus niet naar boven zoals het wel zou moeten.
Nu ben ik dus de draad kwijt. Het probleem waren de hydraulische klepstoters die heb ik vervangen. Maar nu moet de riem weer op tijd. Ik kan alles los halen om het merk teken op de krukas te zien maar ik vraag me af of je de motor in bovenste dode punt kan zetten en dan de nokkenassen op het merkteken zetten, dit zou mij een heel stuk helpen want ik kan alleen op de parkeerplaats sleutelen en met dit weer is dat niet lekker.
Ik vraag me dus af, weet iemand of ik de motor op tijd kan zetten door de eerste cilinder boven in te zetten?
Of is er misschien een andere manier waarop het gemakkelijker kan?
Misschien heeft iemand een tekening waarop ik de timing kan zien en de stand van de zuigers?
Alvast bedankt.
Kort geleden toen ik met me T4 aan het rijden was kwam er opeens een tik in mijn blok. Daarna nog 50 km door blijven rijden maar het getikt verergerde niet.
Daarna de klepdeksel los gehaald en de distributie riem los gehaald. Maar dit heb ik iets te haastig gedaan.. Ik heb namelijk geen markering op de krukas gezet en de nokkenas met de poelie pijltjes gelijk aan de cilinderkop gezet, dus niet naar boven zoals het wel zou moeten.
Nu ben ik dus de draad kwijt. Het probleem waren de hydraulische klepstoters die heb ik vervangen. Maar nu moet de riem weer op tijd. Ik kan alles los halen om het merk teken op de krukas te zien maar ik vraag me af of je de motor in bovenste dode punt kan zetten en dan de nokkenassen op het merkteken zetten, dit zou mij een heel stuk helpen want ik kan alleen op de parkeerplaats sleutelen en met dit weer is dat niet lekker.
Ik vraag me dus af, weet iemand of ik de motor op tijd kan zetten door de eerste cilinder boven in te zetten?
Of is er misschien een andere manier waarop het gemakkelijker kan?
Misschien heeft iemand een tekening waarop ik de timing kan zien en de stand van de zuigers?
Alvast bedankt.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9401
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Volvo S40 T4 1997 distributie probleem.
Au....
In vadis / vida staat een beschrijving hoe je de hele meuk op tijd krijgt.
Dit aan de hand van de tekens die staan aangegeven op je blok.
Ik ben op dit moment aan het werk en geen pc bij de hand om hier een paar screendumps van neer te zetten van de settings.
[ Geplaatst met iPhone ]
In vadis / vida staat een beschrijving hoe je de hele meuk op tijd krijgt.
Dit aan de hand van de tekens die staan aangegeven op je blok.
Ik ben op dit moment aan het werk en geen pc bij de hand om hier een paar screendumps van neer te zetten van de settings.
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
- 11
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Veenendaal
Re: Volvo S40 T4 1997 distributie probleem.
Zou je als je thuis bent voor mij wat screenshots kunnen maken? Ik heb wel het timing diagram/schema. Maar ik wil weten hoe de zuigers als de motor op tijd zou staan.
- texaco
- Veteraan
- Berichten: 4923
- Lid geworden op: zo 22 sep 2013, 14:16
- 10
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Nico
- Locatie: Gavere (B)
- Contacteer:
Re: Volvo S40 T4 1997 distributie probleem.
ik weet niet of je hiermee iets kan? was net dit artikel aan het lezen
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=118618
http://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=118618
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
- 11
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Veenendaal
Re: Volvo S40 T4 1997 distributie probleem.
Bedankt voor de informatie.
Alleen jammer dat dit voor een 1.9D is, ik zoek het antwoord voor mijn 1.9 T4.
Alleen jammer dat dit voor een 1.9D is, ik zoek het antwoord voor mijn 1.9 T4.
- dutchlimits
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
- 10
- Model: Andere
- Roepnaam: Alex
Re: Motor op tijd zetten door de 1e cilinder boven in te zet
http://www.2carpros.com/diagrams/volvo/s40/2001
Heb je speciaal gereedschap voor nodig. Mocht je het niet weten, breng hem naar een garage, beter 100 euro kwijt dan je hele motor naar de knoppen.
Heb je speciaal gereedschap voor nodig. Mocht je het niet weten, breng hem naar een garage, beter 100 euro kwijt dan je hele motor naar de knoppen.
Audi S7 4.0TFSI V8
- Gieuw
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 15:55
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
Re: Motor op tijd zetten door de 1e cilinder boven in te zet
Dat kan je dan beter doen voor je de nokkenassen erin zet anders raakt de zuiger mogelijk de kleppen. Het kan door de bougie van de eerste cilinder eruit te draaien (of allemaal dan draait hij beter) en dan een lang ijzerdraadje of zoiets rechtop erin te zetten. Dan de motor draaien tot de zuiger boven staat (wat je dan makkelijk kan zien aan het ijzerdraadje).S360 schreef: Ik kan alles los halen om het merk teken op de krukas te zien maar ik vraag me af of je de motor in bovenste dode punt kan zetten en dan de nokkenassen op het merkteken zetten
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
- 11
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Veenendaal
Re: Motor op tijd zetten door de 1e cilinder boven in te zet
Heren bedankt voor de hulp maar ik heb nog steeds niet het antwoord wat ik zoek.
Morgen ga ik verder met de volvo maar ik kan nergens wat vinden.
Kan ik de eerste zuiger in bdp zetten en dan de nokkenassen op tijd zetten zodat de motor in zijn geheel op tijd staat?
Morgen ga ik verder met de volvo maar ik kan nergens wat vinden.
Kan ik de eerste zuiger in bdp zetten en dan de nokkenassen op tijd zetten zodat de motor in zijn geheel op tijd staat?
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10717
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Motor op tijd zetten door de 1e cilinder boven in te zet
Heb je hier wat aan?
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
- 11
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Veenendaal
Re: Motor op tijd zetten door de 1e cilinder boven in te zet
Dit ziet er goed uit hier heb ik denk ik wel wat aan.
Super! bedankt!
Ik laat morgen even weten of het gelukt is.
Super! bedankt!
Ik laat morgen even weten of het gelukt is.
- Gieuw
- Engine off
- Berichten: 13
- Lid geworden op: zo 05 mei 2013, 15:55
- 11
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
Re: Motor op tijd zetten door de 1e cilinder boven in te zet
Dat probeerde ik ook te zeggen. Eerste cilinder bovenaan is krukas op tijd, dan de nokkenas op het merkteken en de motor staat op tijd.
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: do 16 mei 2013, 20:13
- 11
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Veenendaal
Re: Motor op tijd zetten door de 1e cilinder boven in te zet
Mensen het is uit eindelijk gelukt.
Maar het is wel een verhaal.
Het eerste wat ik fout had gedaan was de eerste en tweede bougie kabel omgewisseld. Nadat ik dit weer terug had gezet heb ik de motor op tijd gezet hoe ik dacht dat de krukas stond. Daarna de motor gestart het leek goed te zijn. Gewoon normaal stationair maar als ik gas gaf kwam die langzamer op toeren en met rijden leek het net een 1.8 non-turbo. Daarna viel het me op dat de merktekens niet gelijk stonden op de nokkenas dus toen heb ik de uitlaat nokkenas 1 tandje terug gezet. Dit was al een verbetering in vermogen maar was het nog niet helemaal. Toen dacht ik, als dit al een stap vooruit is dan moeten beide nokkenas tandwielen een tandje terug. Dit was dus de oplossing en nu staat de auto na 3 keer timen weer op tijd.
Ook heb ik geprobeerd de eerste zuiger bovenin te zetten maar dit werkt dus niet bij een 1.9 t4 blok want dan staat de zuiger net niet onderin dus daarmee timen lukt niet. Misschien handig voor de volgende die het probeert!
Bedankt voor de hulp mensen.
Het getik is nu weer verholpen.
Maar het is wel een verhaal.
Het eerste wat ik fout had gedaan was de eerste en tweede bougie kabel omgewisseld. Nadat ik dit weer terug had gezet heb ik de motor op tijd gezet hoe ik dacht dat de krukas stond. Daarna de motor gestart het leek goed te zijn. Gewoon normaal stationair maar als ik gas gaf kwam die langzamer op toeren en met rijden leek het net een 1.8 non-turbo. Daarna viel het me op dat de merktekens niet gelijk stonden op de nokkenas dus toen heb ik de uitlaat nokkenas 1 tandje terug gezet. Dit was al een verbetering in vermogen maar was het nog niet helemaal. Toen dacht ik, als dit al een stap vooruit is dan moeten beide nokkenas tandwielen een tandje terug. Dit was dus de oplossing en nu staat de auto na 3 keer timen weer op tijd.
Ook heb ik geprobeerd de eerste zuiger bovenin te zetten maar dit werkt dus niet bij een 1.9 t4 blok want dan staat de zuiger net niet onderin dus daarmee timen lukt niet. Misschien handig voor de volgende die het probeert!
Bedankt voor de hulp mensen.
Het getik is nu weer verholpen.
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10717
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske