Zeer verheugd kan ik jullie melden dat ik na veel wikken en wegen eindelijk een Volvo v40 1.8 2001 aangeschaft.
Jammer genoeg begin ik een beetje hoofdpijn te krijgen van mijn nieuwe aanwinst.
Mijn koelvloeistof werkt zich bij een koude motor terug het expansievat in zodra je gas geeft. Niveau stijgt.
Ik heb hierna het systeem geheel ontlucht, geen effect. Thermostaat vervangen, geen effect.
Temperatuur motor staat netjes in het midden en schommelt niet.
Besloten om de distributie en waterpomp te vervangen. Ook kwam er nog het vvt tandwiel bij die afgelopen week begon te ratelen.
Op de waterpomp zag ik sporen van cavitatie. Dit is te verklaren door aanwezige lucht.
Na alles vervangen te hebben is het probleem hetzelfde gebleven. Zodra de motor helemaal op temperatuur is en de thermostaat open gaat is het probleem niet aanwezig. Op dat moment komt er ook water uit mijn retour leiding.
Bij koude of nog niet geheel warme motor kan de waterpomp zijn druk niet kwijt en pomp hij het terug het expansievat in. Geen kvs via retourleiding.
Kachelslangen worden redelijk warm maar niet echt heet. Zodra thermostaat open is gegaan worden ze warmer.
Welke onderdelen van het 'kleine' koelsysteem zijn verstoppings gevoelig? Of zijn er opties die ik over het hoofd zie.
Hoop op jullie hulp want begin een beetje verdrietig te worden...
Ik heb een snuffeltest gedaan om koppaking uit te sluiten, systeem heeft normale druk, geen geborrel in expansievat. Ook geen sludge of koelvloeistof in de olie.
Alle adviezen zijn welkom!
[ Geplaatst met Android ]
![Afbeelding](http://volvo40forum.nl/forum/images/mobile/Android.png)