Motor swap motorswap non turbo motor vervangen voor turbomotor bv 1.8 voor een T4
- Ozzy
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 26 nov 2012, 09:33
- 11
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Delft
Motor swap motorswap non turbo motor vervangen voor turbomotor bv 1.8 voor een T4
Hi All,
Ik heb nog een s40 in de garage staan die eigenlijk weg mag, maar indien er geen intresse is wil ik er graag een 2.0T of een t4 in knallen.
Ik heb wel vaker een blok overgezet in een escort of fiesta, maar is er bij volvo nog iets waar ik rekening mee moet houden.
Ik heb nu een 1.8 ph1,5 met lekker veel opties moet ik dan ook een T4 ph 1,5 hebben.
Mocht iemand wat info hebben graag, want ik zie bar weinig op het net m.b.t. motor ombouwen bij een S40.
Alvast bedankt.
Ik heb nog een s40 in de garage staan die eigenlijk weg mag, maar indien er geen intresse is wil ik er graag een 2.0T of een t4 in knallen.
Ik heb wel vaker een blok overgezet in een escort of fiesta, maar is er bij volvo nog iets waar ik rekening mee moet houden.
Ik heb nu een 1.8 ph1,5 met lekker veel opties moet ik dan ook een T4 ph 1,5 hebben.
Mocht iemand wat info hebben graag, want ik zie bar weinig op het net m.b.t. motor ombouwen bij een S40.
Alvast bedankt.
- dutchlimits
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1704
- Lid geworden op: di 10 sep 2013, 23:48
- 11
- Model: Andere
- Roepnaam: Alex
Re: moter ombouw
Christiaan (forumlid) heeft van een 2001 1.8 een T4 (ouder blok zonder VVT) gemaakt.
Je kunt hem een PB sturen.
http://www.volvo40forum.nl/forum/member ... le&u=10410
Je kunt hem een PB sturen.
http://www.volvo40forum.nl/forum/member ... le&u=10410
Audi S7 4.0TFSI V8
-
- 5th Gear member
- Berichten: 751
- Lid geworden op: zo 25 okt 2015, 01:34
- 9
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Etten-Leur
Re: moter ombouw
Iemand anders heeft het laatst ook nog gedaan 2.0t ingelegd ipv 1.8 dacht ik
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
From bottom to top!
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: moter ombouw
ph1,5 heeft een CEM, geen idee hoever deze samen werkt met de ECU.
Anders is het een 2.0t of T4 blok er in rammen met bijbehorende ECU. Neem er dan wel 1 van een zo laat mogelijk model. (eind 99)
de 1,5 blokken met turbo hebben geen VVT. (behalve de Amerikaanse uitvoering.)
Anders is het een 2.0t of T4 blok er in rammen met bijbehorende ECU. Neem er dan wel 1 van een zo laat mogelijk model. (eind 99)
de 1,5 blokken met turbo hebben geen VVT. (behalve de Amerikaanse uitvoering.)
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- Ozzy
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 26 nov 2012, 09:33
- 11
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Delft
Re: moter ombouw
Als ik het zo lees moet het wel te doen zijn dus.
Waar ik nog even mee zit is het volgende, bij mijn oude fords was er maar een kabel boom of je nou een 1.6 had of een 1.8RS, extra opties waren dus zo in te bouwen, maar is dat bij een volvo ook aangezien mijn s40 namelijk wat leuke opties en wil deze wel behouden.
Waar ik nog even mee zit is het volgende, bij mijn oude fords was er maar een kabel boom of je nou een 1.6 had of een 1.8RS, extra opties waren dus zo in te bouwen, maar is dat bij een volvo ook aangezien mijn s40 namelijk wat leuke opties en wil deze wel behouden.
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: moter ombouw
Kabelboom van de motor is idd wel anders aangezien je van 1.8 naar een T wilt.
Die moet je ook meenemen van een 2.0T/T4
Die zit aan je ECU vast (en met een andere stekker weer aan je interieur/verlichting/etc)
Dus
motorblok
Kabelboom
ECU
[ Geplaatst met iPhone ]
Die moet je ook meenemen van een 2.0T/T4
Die zit aan je ECU vast (en met een andere stekker weer aan je interieur/verlichting/etc)
Dus
motorblok
Kabelboom
ECU
[ Geplaatst met iPhone ]
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: moter ombouw
Heb binnenkort een t4 in onderdelen
wil de onderblok met kabelboom bewaren als je die nodig hebt
de rest is zo goed als verkocht
blok heeft kromme klep, misschien goed voor revisie
uitlaat en turbo ook in verkoop, dus deze moet je ook zoeken
wil de onderblok met kabelboom bewaren als je die nodig hebt
de rest is zo goed als verkocht
blok heeft kromme klep, misschien goed voor revisie
uitlaat en turbo ook in verkoop, dus deze moet je ook zoeken
- volvonick
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
- 9
- Model: V70
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leiden
Re: moter ombouw
Is de remmerij van een T4 hetzelfde dan?
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10743
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 15
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: moter ombouw
Nope ook dat is anders dan een 1.8
- krismazur
- Supporting Member
- Berichten: 6662
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
- 15
- Model: XC90
- Bouwjaar: 2015
- Roepnaam: Kris
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: moter ombouw
Toch welMarcO schreef:Nope ook dat is anders dan een 1.8
vanaf 98 hebben ze allemaal hetzelfde remmerij
wat ik erg raar vind
maar je kan gewoon klauwen schijven en blokken met elkaar uitwissellen
eeinig verschil is phase 1 1996 en 1997, schijven en blokken voor zijn iets kleiner
- volvonick
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
- 9
- Model: V70
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leiden
Re: moter ombouw
Dus eigenlijk rijd alles wat geen T4 is met oversized remmen rond? Op '96/'97 na dan.
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
- ronker
- 2nd Gear member
- Berichten: 212
- Lid geworden op: ma 14 dec 2015, 17:49
- 8
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ronald
- Locatie: Tiel
- Contacteer:
Re: moter ombouw
Zou eerder zeggen dat de T4 misschien wat undersized remmerij heeft, vandaar ook dat vaak bij de ietwat gekietelde T4's een big-brake upgrade gedaan wordtvolvonick schreef:Dus eigenlijk rijd alles wat geen T4 is met oversized remmen rond? Op '96/'97 na dan.
Truus = V40 T4 is opgevolgd door;
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
Suus = S70 2.5 TDI AT is opgevolgd door;
Guus (was teveel mee mis onderhuids, verhuisd naar de eeuwige jachtvelden) is opgevolgd door;
BoB = V40 2.0t (nieuw projectje)
Enneh, met een aanloopje lukt alles.........
- volvonick
- 5th Gear member
- Berichten: 667
- Lid geworden op: di 09 jun 2015, 20:49
- 9
- Model: V70
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leiden
Re: moter ombouw
Ja het is maar hoe je het ziet natuurlijk.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
2003 V70R / 255 Titanium Grey / Gobi interior / 6-speed manual / > 400.000 km
- Ozzy
- Idle
- Berichten: 40
- Lid geworden op: ma 26 nov 2012, 09:33
- 11
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1999
- Locatie: Delft
Re: moter ombouw
Ik ga maar is rustig opzoek naar een doner voor mn S40, auto is nu geschorst dus kan lekker rustig aan gaan doen
- Rubenvb
- Idle
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 13:27
- 8
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: moter ombouw
Grappig dat jij hier ook aan bezig bent! Ik ben momenteel aan het uitzoeken wat ik zou moeten veranderen aan mijn kabelboom om ook een T4 in mijn 1,8 automaat te leggen
Verstuurd vanaf mijn SM-G900FD met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G900FD met Tapatalk
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: moter ombouw
T4 kabelboom meenemen uit een T4
1.8 en T4 verschillen ivm diverse extra sensoren, bobines etc
Ecu meenemen.
Kabelboom rondom kan je ook eventueel meenemen, kan ook losse kabel trekken ivm sensor op de intercooler en evapklep
1.8 en T4 verschillen ivm diverse extra sensoren, bobines etc
Ecu meenemen.
Kabelboom rondom kan je ook eventueel meenemen, kan ook losse kabel trekken ivm sensor op de intercooler en evapklep
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
- Rubenvb
- Idle
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 26 feb 2016, 13:27
- 8
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
Re: moter ombouw
Moet je voor een T4 ook een andere automaat hebben? Of kan je daarvoor de automaat van een 1,8 laten zitten? En kwa computer enzo, moet je die allemaal vervangen of kan je die gewoon weer aanmelden dan?
Verstuurd vanaf mijn SM-G900FD met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G900FD met Tapatalk
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: moter ombouw
Automaat ook mee nemen. Zal wel passen, maar overbrenging zal anders zijn, koppeling etc kan het ook niet aan.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo 19 sep 2012, 20:24
- 12
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Motor swap V40 1998 1.9 T4 V40 2003 1.8
Momenteel ben ik in het bezit van een V40 1.9 T4 1998. De Volvo rijd nog als een zonnetje en is motorisch nog perfect. Alleen zijn de wielkasten achter zwaar aangetast door corrosie. Ik baal er enorm van want verder is de auto nog goed. Ook achter de tankklep zit veel roest.
Nu heb ik een Volvo V40 1.8 2003 op het oog waarvan de carrosserie nog heel goed is. Geen roest.
Nu vraag ik me af of de motor van de T4 1 op 1 over te bouwen is naar de nieuwe carrosserie. Volgens mij moet het gewoon kunnen, want ik kan alles overzetten zoals intercooler, kabelboom, ecu, etc.
Mijn bedoeling is om de T4 motor eventueel te reviseren, heeft momenteel 260000 km op de teller. Nu heeft de motor waarschijnlijk nog geen schade en is het een kwestie van alle onderdelen nakijken, slijpen, vlakken, honen. Turbo vervangen. En dan moet de motor er weer jaren tegen aan kunnen.
Wat ik me ook afvraag is of de ecu van de 1.9 T4 makkelijk te mappen is. Is ie overschrijfbaar of moet er een andere chip in die wel te overschrijven is. Ik wil namelijk eventueel als alles mogelijk is de ecu laten mappen op een dyno. Ben geen fan van standaard prefab chips.
Met vriendelijke groet,
Robbert
Nu heb ik een Volvo V40 1.8 2003 op het oog waarvan de carrosserie nog heel goed is. Geen roest.
Nu vraag ik me af of de motor van de T4 1 op 1 over te bouwen is naar de nieuwe carrosserie. Volgens mij moet het gewoon kunnen, want ik kan alles overzetten zoals intercooler, kabelboom, ecu, etc.
Mijn bedoeling is om de T4 motor eventueel te reviseren, heeft momenteel 260000 km op de teller. Nu heeft de motor waarschijnlijk nog geen schade en is het een kwestie van alle onderdelen nakijken, slijpen, vlakken, honen. Turbo vervangen. En dan moet de motor er weer jaren tegen aan kunnen.
Wat ik me ook afvraag is of de ecu van de 1.9 T4 makkelijk te mappen is. Is ie overschrijfbaar of moet er een andere chip in die wel te overschrijven is. Ik wil namelijk eventueel als alles mogelijk is de ecu laten mappen op een dyno. Ben geen fan van standaard prefab chips.
Met vriendelijke groet,
Robbert
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9435
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 13
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Motor swap V40 1998 1.9 T4 V40 2003 1.8
Helaas....
Zo makkelijk is het niet.
Motor en blok overscheppen is idd niet moeilijk, alleen passen de oude kabelbomen niet op die van de nieuwe
Tevens zijn de draagarmen, aandrijfassen (gehele ophanging ), etc ook anders vergeleken met het 2003 model
Ph1 neus ophanging en plaatwerk zijn daarom ook niet zomaar uit te wisselen met ph2 zonder veel aanpassingen
Zo makkelijk is het niet.
Motor en blok overscheppen is idd niet moeilijk, alleen passen de oude kabelbomen niet op die van de nieuwe
Tevens zijn de draagarmen, aandrijfassen (gehele ophanging ), etc ook anders vergeleken met het 2003 model
Ph1 neus ophanging en plaatwerk zijn daarom ook niet zomaar uit te wisselen met ph2 zonder veel aanpassingen
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.