Tunen Turbomotoren S40 V40 info en wat ze aankunnen
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Tunen Turbomotoren S40 V40 info en wat ze aankunnen
Een kopie (Nederlands en Engels) staat in Knowledge Base -> Motorisch.
Ik denk dat dit een heel nuttig verslag is omdat het een pracktish inzicht van informatie geeft over de turbo motoren die gebruikt zijn in de S/V40's.
Het verslag kan nog worden aangevuld of gewijzigd.
Allerlei reacties, opmerkingen, commentaar, vragen, aanvullingen enz zijn welkom
Het forum http://www.s40concepts.net/ is veranderd naar http://www.30forty50.com/forum/
Hierdoor werken de links niet meer. De info is als het goed nog steeds te vinden op dat forum.
Ik denk dat dit een heel nuttig verslag is omdat het een pracktish inzicht van informatie geeft over de turbo motoren die gebruikt zijn in de S/V40's.
Het verslag kan nog worden aangevuld of gewijzigd.
Allerlei reacties, opmerkingen, commentaar, vragen, aanvullingen enz zijn welkom
Het forum http://www.s40concepts.net/ is veranderd naar http://www.30forty50.com/forum/
Hierdoor werken de links niet meer. De info is als het goed nog steeds te vinden op dat forum.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Dit overzicht geeft een inzicht over de verschillen van de turbo motoren van de Volvo S40 en V40 fase 1 en fase 2 en wat ze aankunnen.
Er wordt informatie gebruikt van verschillende sites. De bronnen worden dan ook vermeld. Ik heb ook toestemming gekregen van Torpis (van S40concepts en X40nordic) om info en foto's te mogen gebruiken.
Enkele links naar projecten van Torpis, zodat je zijn praktisch inzicht en ervaring ziet met de motoren:
http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=15878
http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=16977
Samen met hem heb ik deze informatie samengesteld in het engels. Deze heb ik vertaald in het nederlands.
Om toch misverstanden in vertaling te voorkomen plaats ik de engelse en nederlandse versie.
Torpis en ik kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor welke schade, kosten of lasten dan ook die kunnen voortvloeien uit deze informatie.
Ten eerste, algemene informatie over de motoren:
Voor degene die willen weten welke motor ze erin hebben: VIN S40 V40 info topic.
Bron: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=16239 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... s-20t-ph2/
Zilver: B4204T phase 1 2.0T
Goud: B4204T3 phase 2 2.0T
In deze afbeelding is te zien dat de zuigers van de phase 2 2.0T zwakker zijn dan de 2.0T phase 1. De pin is ook hoger geplaatst waardoor de drijfstang langer is.
Bron: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=15284 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/12776-260-bhp/
Bron: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 1#p1247521
Het is blijkbaar zo; "the Swedish rule of thumb":
Bron: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 1#p1247521
Bij de 83mm, dunnere wanden is het aan te raden te stoppen bij 260pk.
Om verder te gaan dan 300pk, moeten de drijfstangen veranderd worden in sterkere.
De -2000 motor heeft een extra crankcase ventilatie:
De 98-99 heeft betere zuigers, vanwege dat de eerste ring verder naar beneden ligt op de zuiger.
De 98-99 heeft ook 'waarschijnlijk' dunnere ringen, waardoor ze meer beschikbaar zijn voor hogere toerentallen (de 2000 heeft misschien ook dunnere ringen?).
Standaard zuigers zijn tot 463pk/550Nm gegaan voorzover bekend.
Bron: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx ... 522&page=2
Dit is een afbeelding van een T4 81mm, deze is dus dikwandig.
Dit is een afbeelding van een 2.0T 83mm, met dus een dunnere wand.
Een afbeelding van een 2.0T met 286pk waarbij er een scheur in de wand is.
Hoger dan 260pk kunnen op lange termijn problemen geven. Een ander voorbeeld, bron: http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/jockemotor1.jpg
De -99 T4 heeft hydraulische kleppen, het negatieve aspect met hydraulische kleppen is dat ze niet geschikt zijn voor hoge toerentallen.
De 99- T4 heeft mechanische kleppen.
Bron: http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_178446 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/11 ... c-pushers/
Een veilig limit voor de hydraulische kleppen zou 7000Rpm's kunnen zijn.
De injectoren die gebruikt zijn
Bron: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=2088 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/73 ... injectors/ & http://www.30forty50.com/forum/topic/15 ... injectors/
Intercooler
Bron: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 1#p1247521
De standaard intercooler is goed om tot zo'n 260pk te gaan.
Verhogen van de RPM vermogen (band)
B4204S (x40 2.0i) cams to B4194T engine?
New cams to x40 2.0t/T4 (1997-1999)
B4204S cams
Een indicatie guideline m.b.t. vermogenswinsten die behaald kunnen worden:
http://shop.mte.se/group.asp?group=21
http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097
Er wordt informatie gebruikt van verschillende sites. De bronnen worden dan ook vermeld. Ik heb ook toestemming gekregen van Torpis (van S40concepts en X40nordic) om info en foto's te mogen gebruiken.
Enkele links naar projecten van Torpis, zodat je zijn praktisch inzicht en ervaring ziet met de motoren:
http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=15878
http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=16977
Samen met hem heb ik deze informatie samengesteld in het engels. Deze heb ik vertaald in het nederlands.
Om toch misverstanden in vertaling te voorkomen plaats ik de engelse en nederlandse versie.
Torpis en ik kunnen niet verantwoordelijk worden gesteld voor welke schade, kosten of lasten dan ook die kunnen voortvloeien uit deze informatie.
Ten eerste, algemene informatie over de motoren:
Code: Selecteer alles
Phase 1 2.0T B4204T 1948cc 12T 1997 - 1999 83mm x 90mm 9.0:1 160pk@5100 230Nm@1800
Phase 1,5 2.0T B4204T2 1948cc 12T 1999 - 2000 83mm x 90mm 9.0:1 160pk@5100 230Nm@1800
Phase 1 T4 B4194T 1855cc 14T 1997 - 1999 81mm x 90mm 8.5:1 200pk@5500 300Nm@2400
Phase 1,5 T4 B4194T2 1855cc 14T 1999 - 2000 81mm x 90mm 8.5:1 200pk@5500 300Nm@2400
Phase 2 2.0T B4204T3 1948cc 12T 2000 - 2004 83mm x 90mm 9.0:1 163pk@5250 240Nm@1800-4500
Phase 2 T4 B4204T5 1928cc 14T 2000 - 2004 83mm x 90mm 8.5:1 200pk@5500 300Nm@2500-4000
Bron: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=16239 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... s-20t-ph2/
Zilver: B4204T phase 1 2.0T
Goud: B4204T3 phase 2 2.0T
In deze afbeelding is te zien dat de zuigers van de phase 2 2.0T zwakker zijn dan de 2.0T phase 1. De pin is ook hoger geplaatst waardoor de drijfstang langer is.
Bron: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=15284 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/12776-260-bhp/
Bron: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 1#p1247521
Spoiler:
Code: Selecteer alles
T4 98-2000 81mm bore 300hp stock internals Hiervoor is een LMM van Fase2 nodig (anders stopt het bij 267pk).
2.0T 98-2000 83mm bore 300hp stock internals but will crack cylinders sooner or later, (mostly sooner). Hiervoor is een LMM van Fase2 nodig (anders stopt het bij 267pk).
T4 01-03 83mm bore 300hp stock internals but will crack cylinders sooner or later.
2.0T 01-03 83mm bore 235hp stock internals
Bij de 83mm, dunnere wanden is het aan te raden te stoppen bij 260pk.
Om verder te gaan dan 300pk, moeten de drijfstangen veranderd worden in sterkere.
De -2000 motor heeft een extra crankcase ventilatie:
De 98-99 heeft betere zuigers, vanwege dat de eerste ring verder naar beneden ligt op de zuiger.
De 98-99 heeft ook 'waarschijnlijk' dunnere ringen, waardoor ze meer beschikbaar zijn voor hogere toerentallen (de 2000 heeft misschien ook dunnere ringen?).
Standaard zuigers zijn tot 463pk/550Nm gegaan voorzover bekend.
Bron: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx ... 522&page=2
Dit is een afbeelding van een T4 81mm, deze is dus dikwandig.
Dit is een afbeelding van een 2.0T 83mm, met dus een dunnere wand.
Een afbeelding van een 2.0T met 286pk waarbij er een scheur in de wand is.
Hoger dan 260pk kunnen op lange termijn problemen geven. Een ander voorbeeld, bron: http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/jockemotor1.jpg
De -99 T4 heeft hydraulische kleppen, het negatieve aspect met hydraulische kleppen is dat ze niet geschikt zijn voor hoge toerentallen.
De 99- T4 heeft mechanische kleppen.
Bron: http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_178446 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/11 ... c-pushers/
Een veilig limit voor de hydraulische kleppen zou 7000Rpm's kunnen zijn.
De injectoren die gebruikt zijn
Bron: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=2088 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/73 ... injectors/ & http://www.30forty50.com/forum/topic/15 ... injectors/
Code: Selecteer alles
-2000 injector flow rate @ 312cc Black/grey Siemens
2000 injector flow rate @ 370cc Green Siemens
2001- injector flow rate @ 420cc Red Siemens
Bron: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 1#p1247521
De standaard intercooler is goed om tot zo'n 260pk te gaan.
Verhogen van de RPM vermogen (band)
B4204S (x40 2.0i) cams to B4194T engine?
New cams to x40 2.0t/T4 (1997-1999)
B4204S cams
Een indicatie guideline m.b.t. vermogenswinsten die behaald kunnen worden:
http://shop.mte.se/group.asp?group=21
Code: Selecteer alles
2.0T 210Hp 350Nm - 215Hp 350Nm - 220Hp 360Nm - 260Hp 370Nm
Code: Selecteer alles
T4 245Hp 370Nm - 250Hp 370Nm - 260Hp 380Nm - 280Hp 400Nm
Spoiler:
Code: Selecteer alles
Kit för 280-300hk - 310-340hk - 340-360hk - 400hk+
Spoiler:
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Turbo engines S40 V40 EN info and what they can handle
Original version.
This review gives an insight about the differences of the turbo engines of the Volvo S40 and V40 Phase 1 and Phase 2 and what they can handle.
There is information used from various sites. The source entries are also listed. I have also received permission from Torpis (S40concepts and X40nordic) for use of info and pictures.
Some urls to projects from Torpis so you can see his practical insight and experience with the engines:
http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=15878
http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=16977
Torpis and I can not be held responsible for any damage, cost or expense that can result from this information.
First, general information about the engines:
For those who want to know wich engine they have: VIN S40 V40 info topic.
Source: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=16239 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... s-20t-ph2/
Silver: B4204T phase 1 2.0T
Gold: B4204T3 phase 2 2.0T
In this image can be seen that the pistons of the phase 2 2.0T are weaker than the 2.0T phase 1. The pin is placed higher and therefore the rod is longer.
Source: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=15284 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/12776-260-bhp/
Source: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 1#p1247521
It is apperently; "the Swedish rule of thumb":
Source: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 1#p1247521
With the 83mm, with the thinner walls it's recommended to stop at 260pk.
For going beyond 300hp, the conrods has to be changed to forged ones.
The -2000 engine has the extra crank case ventilation:
The 98-99 has better pistons, as the first ringland is located further down on the piston.
The 98-99 pistons also has 'probably' thinner rings which makes them more sutable for higher revs (perhaps the 2000 has thinner rings too?)
Stock pistons has been ran up to 463hp/550Nm as far known.
Source: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx ... 522&page=2
This is an image of a T4 81mm, it has thick walls.
This is an image of a 2.0T 83mm, with a thinner wall.
An image of a 2.0T with 286pk with a crack in the wall.
Going higher then 260pk can give problems on the long run. This is another example, source: http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/jockemotor1.jpg
The -99 T4 has hydraulic pushers, the negative aspect with hydraulic pushers is that they are not suitable for high revs.
The 99- T4 has mechanical pushers.
Source: http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_178446 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/11 ... c-pushers/
A safe limit for hydraulic pushers could be 7000Rpm's.
Injectors that are used
Source: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=2088 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/73 ... injectors/ & http://www.30forty50.com/forum/topic/15 ... injectors/
Intercooler
Source: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 1#p1247521
The standard intercooler for the T4 is good till about 260pk.
Raising the RPM power (band)
B4204S (x40 2.0i) cams to B4194T engine?
New cams to x40 2.0t/T4 (1997-1999)
B4204S cams
An indication guideline regarding the gains that can be achieved.
http://shop.mte.se/group.asp?group=21
http://x40nordic.com/viewtopic.aspx?tid=359097
This review gives an insight about the differences of the turbo engines of the Volvo S40 and V40 Phase 1 and Phase 2 and what they can handle.
There is information used from various sites. The source entries are also listed. I have also received permission from Torpis (S40concepts and X40nordic) for use of info and pictures.
Some urls to projects from Torpis so you can see his practical insight and experience with the engines:
http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=15878
http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=16977
Torpis and I can not be held responsible for any damage, cost or expense that can result from this information.
First, general information about the engines:
Code: Selecteer alles
Phase 1 2.0T B4204T 1948cc 12T 1997 - 1999 83mm x 90mm 9.0:1 160pk@5100 230Nm@1800
Phase 1,5 2.0T B4204T2 1948cc 12T 1999 - 2000 83mm x 90mm 9.0:1 160pk@5100 230Nm@1800
Phase 1 T4 B4194T 1855cc 14T 1997 - 1999 81mm x 90mm 8.5:1 200pk@5500 300Nm@2400
Phase 1,5 T4 B4194T2 1855cc 14T 1999 - 2000 81mm x 90mm 8.5:1 200pk@5500 300Nm@2400
Phase 2 2.0T B4204T3 1948cc 12T 2000 - 2004 83mm x 90mm 9.0:1 163pk@5250 240Nm@1800-4500
Phase 2 T4 B4204T5 1928cc 14T 2000 - 2004 83mm x 90mm 8.5:1 200pk@5500 300Nm@2500-4000
Source: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=16239 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/13 ... s-20t-ph2/
Silver: B4204T phase 1 2.0T
Gold: B4204T3 phase 2 2.0T
In this image can be seen that the pistons of the phase 2 2.0T are weaker than the 2.0T phase 1. The pin is placed higher and therefore the rod is longer.
Source: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=15284 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/12776-260-bhp/
Source: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 1#p1247521
Spoiler:
Code: Selecteer alles
T4 98-2000 81mm bore 300hp stock internals A LMM from phase 2 is needed or it stops at 267pk.
2.0T 98-2000 83mm bore 300hp stock internals but will crack cylinders sooner or later, (mostly sooner). A LMM from phase 2 is needed or it stops by 267pk.
T4 01-03 83mm bore 300hp stock internals but will crack cylinders sooner or later.
2.0T 01-03 83mm bore 235hp stock internals
With the 83mm, with the thinner walls it's recommended to stop at 260pk.
For going beyond 300hp, the conrods has to be changed to forged ones.
The -2000 engine has the extra crank case ventilation:
The 98-99 has better pistons, as the first ringland is located further down on the piston.
The 98-99 pistons also has 'probably' thinner rings which makes them more sutable for higher revs (perhaps the 2000 has thinner rings too?)
Stock pistons has been ran up to 463hp/550Nm as far known.
Source: http://www.x40nordic.com/viewtopic.aspx ... 522&page=2
This is an image of a T4 81mm, it has thick walls.
This is an image of a 2.0T 83mm, with a thinner wall.
An image of a 2.0T with 286pk with a crack in the wall.
Going higher then 260pk can give problems on the long run. This is another example, source: http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/jockemotor1.jpg
The -99 T4 has hydraulic pushers, the negative aspect with hydraulic pushers is that they are not suitable for high revs.
The 99- T4 has mechanical pushers.
Source: http://s40concepts.net/forum/index.php? ... msg_178446 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/11 ... c-pushers/
A safe limit for hydraulic pushers could be 7000Rpm's.
Injectors that are used
Source: http://s40concepts.net/forum/index.php?t=msg&th=2088 -> http://www.30forty50.com/forum/topic/73 ... injectors/ & http://www.30forty50.com/forum/topic/15 ... injectors/
Code: Selecteer alles
-2000 injector flow rate @ 312cc Black/grey Siemens
2000 injector flow rate @ 370cc Green Siemens
2001- injector flow rate @ 420cc Red Siemens
Source: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 1#p1247521
The standard intercooler for the T4 is good till about 260pk.
Raising the RPM power (band)
B4204S (x40 2.0i) cams to B4194T engine?
New cams to x40 2.0t/T4 (1997-1999)
B4204S cams
An indication guideline regarding the gains that can be achieved.
http://shop.mte.se/group.asp?group=21
Code: Selecteer alles
2.0T 210Hp 350Nm - 215Hp 350Nm - 220Hp 360Nm - 260Hp 370Nm
Code: Selecteer alles
T4 245Hp 370Nm - 250Hp 370Nm - 260Hp 380Nm - 280Hp 400Nm
Spoiler:
Code: Selecteer alles
Kit för 280-300hk - 310-340hk - 340-360hk - 400hk+
Spoiler:
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10697
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Je wilt reactie?
WOW ben er stil van.
Ik dacht altijd dat een fase 2 T4 hydrolische kleppen had. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
WOW ben er stil van.
Ik dacht altijd dat een fase 2 T4 hydrolische kleppen had. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Blijkbaar is er vanaf de B4194T2 mechanisch. Dus zeg maar vanaf wanneer er de nieuwere motoren in de phase 1 zijn geplaatst (1999-2000).
Heb je verder nog op of aanmerkingen/aanvullingen?
Punten die er misschien nog tussen moeten staan?
Heb je verder nog op of aanmerkingen/aanvullingen?
Punten die er misschien nog tussen moeten staan?
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10697
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Ik ben niet zo motortechnisch.
Maar als er fouten waren geweest dan waren er vast leden geweest die er een opmerking of aanvulling hadden gedaan.
Groet Marco.
Maar als er fouten waren geweest dan waren er vast leden geweest die er een opmerking of aanvulling hadden gedaan.
Groet Marco.
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Dit gaat mij te ver daarom durf ik er geen uitspraken over te doen, good job R.O.B.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Bedankt voor de reacties tot dusver.
Het mag ook een opmerking zijn over wat je misschien mist aan info?
Het mag ook een opmerking zijn over wat je misschien mist aan info?
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Er staat enkele keren -00 of 00 motor wat houd dit in ? is mij onduidelijk dus misschien even veranderen
- DirkT4
- 5th Gear member
- Berichten: 638
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:28
- 14
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Dirk
- Locatie: Parel van het Zuiden
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Netjes Rob!
Ik haalde al flink wat info van beide andere fora af maar dit is zeker een goede actie.
In het NL stuk tekst komt het Engelse woord CONROD nog voor, de Nederlandse vertaling hiervoor = drijfstang (zit aan de zuiger vast)
een bekend en goed merk hiervan is bijv. Wiseco en of Carillo wat ook veel gebruikt wordt bij tuning van auto's en motorfietsen.
Ik haalde al flink wat info van beide andere fora af maar dit is zeker een goede actie.
In het NL stuk tekst komt het Engelse woord CONROD nog voor, de Nederlandse vertaling hiervoor = drijfstang (zit aan de zuiger vast)
een bekend en goed merk hiervan is bijv. Wiseco en of Carillo wat ook veel gebruikt wordt bij tuning van auto's en motorfietsen.
T4 verkocht in 2012 !!
Maar nog steeds Volvo-minded.
Maar nog steeds Volvo-minded.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
-00 of 00 is het jaar 2000
Zal ik aangeven.
Ok, conrod zal ik veranderen naar drijfstang.
Bedankt voor de reacties
Zal ik aangeven.
Ok, conrod zal ik veranderen naar drijfstang.
Bedankt voor de reacties
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Hmmm, als ik het goed begrijp dan kan ik dus mijn 2.0T uit 2004 laten chippen tot 200pk??? Zonder problemen te hoeven verwachten?
Heb er een keer naar geinformeerd en met een chip kunnen zo hem zo naar 200 pk tunen.
Mits mijn gas injectoren dat kunnen bijbenen natuurlijk
Heb er een keer naar geinformeerd en met een chip kunnen zo hem zo naar 200 pk tunen.
Mits mijn gas injectoren dat kunnen bijbenen natuurlijk
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Tja Torpis en ik geven geen garantie natuurlijk. De info is puur als een soort van 'richtlijn'.
Waarbij dus met jouw motor moet uitkijken vanwege de 'zwakkere' zuigers & stangen.
200pk max als veilige zone zou dan in orde moeten zijn.
Waarbij dus met jouw motor moet uitkijken vanwege de 'zwakkere' zuigers & stangen.
200pk max als veilige zone zou dan in orde moeten zijn.
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Op het oude forum was er iemand die had 230pk in zijn 2.0T, die is nog mee geweest naar de rollenbank test in Noord-Holland
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Ja maar is dat niet een beetje veel van het goede? Misschien kan de motor het wel aan, maar de rest van de wagen? (versnellingsbak, koppeling aandrijflijn etc...)
Bovendien moet mijn auto het gewoon altijd doen aangezien ik hem elke dag nodig heb voor mijn werk. Dus kan me niet veroorloven om er te ingrijpende dingen mee te doen.
Bovendien moet mijn auto het gewoon altijd doen aangezien ik hem elke dag nodig heb voor mijn werk. Dus kan me niet veroorloven om er te ingrijpende dingen mee te doen.
-
- Veteraan
- Berichten: 2572
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:09
- 14
- Model: S60
- Bouwjaar: 2005
- Roepnaam: Berkant
- Locatie: Salland
- Contacteer:
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Volgens mij was die 2.0T alleen maar gechipt
Enja of de rest dit aankan ? geen idee.
Enja of de rest dit aankan ? geen idee.
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Die 230 was gemeten op een rollerbank met aandrijfverliezen. Ik heb het idee dat deze te veel van het goede aangaf. Hij had er volgens mij ook een grotere downpipe onder zitten.
Maar goed, 230 zou volgens info net kunnen. Nogmaals info geeft een inzicht van wat de motoren mogelijk aankunnen. Geen garanties
Maar goed, 230 zou volgens info net kunnen. Nogmaals info geeft een inzicht van wat de motoren mogelijk aankunnen. Geen garanties
- ChrisV40
- 5th Gear member
- Berichten: 552
- Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 13:56
- 14
- Model: V50
- Bouwjaar: 2008
- Locatie: Harkstede
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Heeft de 2.0T eigenlijk een andere aandrijflijn / koppeling dan een T4? Of is dat gewoon gelijk? Weet iemand dat?
Enne R.O.B. ik kom echt niet bij je claimen hoor als er iets in de soep zou lopen
Enne R.O.B. ik kom echt niet bij je claimen hoor als er iets in de soep zou lopen
- R.O.B
- Veteraan
- Berichten: 9668
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 18:58
- 14
- Model: V50
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Rob
- Locatie: Veldhoven
- Contacteer:
Re: Turbomotoren S40 V40 NL info en wat ze aankunnen
Een paar dingen aangepast:
- Info toegevoegd.
- Om te voorkomen dat info/bronnen zoekraakt, heb ik wat bronnen gekopieerd. Tevens achter een knop gezet, zodat er niet meteen hele lappen tekst in beeld komen.
- Het een en ander aan bronnen terug kunnen vinden (door gewijzigde forum) en erbij gezet.
- Info toegevoegd.
- Om te voorkomen dat info/bronnen zoekraakt, heb ik wat bronnen gekopieerd. Tevens achter een knop gezet, zodat er niet meteen hele lappen tekst in beeld komen.
- Het een en ander aan bronnen terug kunnen vinden (door gewijzigde forum) en erbij gezet.
-
- Idle
- Berichten: 29
- Lid geworden op: wo 23 feb 2011, 22:00
- 13
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Boxtel
Re: Tunen Turbomotoren S40 V40 info en wat ze aankunnen
Hoi voor de turbo zoekers info, C&E Turbochargers BV.R.O.B schreef:Een kopie (Nederlands en Engels) staat in Knowledge Base -> Motorisch.
Ik denk dat dit een heel nuttig verslag is omdat het een pracktish inzicht van informatie geeft over de turbo motoren die gebruikt zijn in de S/V40's.
Het verslag kan nog worden aangevuld of gewijzigd.
Allerlei reacties, opmerkingen, commentaar, vragen, aanvullingen enz zijn welkom
Het forum http://www.s40concepts.net/ is veranderd naar http://www.30forty50.com/forum/
Hierdoor werken de links niet meer. De info is als het goed nog steeds te vinden op dat forum.
Op deze site staan alle type van de Volvo,s turbo,s .
Als je op de site bent, druk dan op turboshop.
Hier een paar voorbeelden.
Artikelnummer: 49377-06062
Fabrikant: Mitsubishi
Vervangen door: 49377-06063
Automerk Type Aanduiding Turbo type PK Uitvoering Bouwjaar
VOLVO S40 B4204T TD04L-12T-8.5 163 T 1997 - 2000
OE nummer(s): 9447272
VOLVO V40 B4204T TD04L-12T-8.5 163 T 1997 - 2000
OE nummer(s): 9447272
Artikelnummer: 49377-06050
Fabrikant: Mitsubishi
Vervangen door: 49377-06062
Deze turbo zit op de volgende auto(s)
Automerk Type Aanduiding Turbo type PK Uitvoering Bouwjaar
VOLVO S40 B4204T TD04L-12T-8.5 163 T 1997 - 2000
OE nummer(s): 9447272
VOLVO V40 B4204T TD04L-12T-8.5 200 T 1997 - 2000
OE nummer(s): 9447272
Artikelnummer: 49377-06000
Fabrikant: Mitsubishi
Vervangen door: 49377-06011
Automerk Type Aanduiding Turbo type PK Uitvoering Bouwjaar
VOLVO S40 B4194T TD04L-14T-6 200 T4 1997 - 2000
OE nummer(s): 1275734
VOLVO V40 B4194T TD04L-14T-6 200 T4 1997 - 2000
OE nummer(s): 1275734
Dus als je turbo vervangen moet worden dan is het hier makkelijker te zoeken.
ik hoop dat je hier iets mee kunt, en je verder mee heb geholpen.
Ook dit is een verbetering.
Oil booster en turbo protect, van BARDAHL.
Werkt goed.
mvgr christ2305.