Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen enz
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Maikel
- Locatie: Sint Oedenrode
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
Koelvloeistof moet ook tussen de min en max zitten
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902
Auto van de maand Augustus 2015
Auto van de maand Augustus 2015
- JandeVries
- 4th Gear member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: za 21 dec 2013, 14:19
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Jan
- Locatie: Winschoten
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
Mijn koelvloeistofpeil doet een beetje raar. Als ik hem stil heb staan zie je het peil soms wel maar soms ook niet tussen de min en max staan. Als ik het niet zie en ik rij een stukje doe de motorkap open zie ik het peil weer tussen de min en max.
Moet ik nu bijvullen of niet?!
Moet ik nu bijvullen of niet?!
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
Bij koude motor moet ie tussen min en max, dus er moet wat bij dan.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
- JandeVries
- 4th Gear member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: za 21 dec 2013, 14:19
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Jan
- Locatie: Winschoten
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
Dacht ik ook al. Eerst maar eens kijken welke kleur erin zit en anders maar even wat nieuwe kopen volgende week.
- JandeVries
- 4th Gear member
- Berichten: 464
- Lid geworden op: za 21 dec 2013, 14:19
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Jan
- Locatie: Winschoten
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
Ik had nog wat blauwe liggen gelukkig. Mijn vorige had er roze inzitten maar volgens mij hoort dat niet zo, als ik het forum zo lees.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
Heeft een Volvo s40 T4 ook een aftapkraantje op de radiateur? Ik zie aan de onderkant niets namelijk....
Wil de KVS vernieuwen.
Wil de KVS vernieuwen.
S40 T4
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
hm oke, en dat is dan links onder of rechtsonder? ik heb een plaat aan de onderzijde met een uitsparing maar op de straat zie ik geen kraanjte.
Ik heb een 1.9, geeft dat verschil?
Ik heb een 1.9, geeft dat verschil?
S40 T4
- marcveen
- 4th Gear member
- Berichten: 460
- Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:57
- 14
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1996
- Locatie: Maarssen (prov. Utr.)
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
In VIDA is er geen verschil tussen een 2.0 en een 1.9 (zelfde tekening en beschrijving).
Zo te zien zit de kraan rechts onder, in rijrichting gezien.
Zo te zien zit de kraan rechts onder, in rijrichting gezien.
S40 1.8 automaat, ECC, Cruise control, Flame Red 322, 1996. (246.734 km op 08-02-2018, eindstand)
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
Webdagboek
Audi A4 Avant 1.9TDI 2008
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 246
- Lid geworden op: do 05 mar 2015, 09:34
- 9
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1999
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
Hoi, TNX voor je uitleg en fotos! ik ben er vanmiddag achter gekomen waarom het leek of er geen kraantje zat: de afdekplaat was wat verschoven en zat er over heen dus gelijk opnieuw vast gezet etc en kvs ververst.
S40 T4
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 04 feb 2016, 08:08
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Epe
Kan teveel koelvloeistof kwaad??
Het viel mij op dat het niveau van de koelvloeistof onlangs heel erg hoog stond. Was mij nog niet eerder opgevallen.
De motor laten afkoelen en de dop eraf gedraaid. Nog voordat de dop eraf was stroomde de vloeistof eruit. Temperatuur van de vloeistof was zo'n 20 graden schat ik.
Droog gemaakt en een half uur gewacht. Vervolgens weer de dop eraf gedraaid en nog steeds stroomde de vloeistof eruit.
Met een handdoek heb ik alle vloeistof opgevangen tot er niks meer uitkwam.
Ik heb er nu ca. een halve liter vloeistof uitgehaald en nu staat ie op max.
Kan het kwaad dat er zoveel druk op het systeem heeft gestaan?
De motor laten afkoelen en de dop eraf gedraaid. Nog voordat de dop eraf was stroomde de vloeistof eruit. Temperatuur van de vloeistof was zo'n 20 graden schat ik.
Droog gemaakt en een half uur gewacht. Vervolgens weer de dop eraf gedraaid en nog steeds stroomde de vloeistof eruit.
Met een handdoek heb ik alle vloeistof opgevangen tot er niks meer uitkwam.
Ik heb er nu ca. een halve liter vloeistof uitgehaald en nu staat ie op max.
Kan het kwaad dat er zoveel druk op het systeem heeft gestaan?
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10700
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Kan teveel koelvloeistof kwaad??
Zoveel druk is niet goed in ieder geval. Mocht dit zo blijven zou ik er niet mee doorrijden
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 04 feb 2016, 08:08
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Epe
Re: Kan teveel koelvloeistof kwaad??
De druk is er nu af. Maar kan dit schade hebben toegebracht?
Of andere gevolgen mbt de thermostaat?
Er is gelukkig geen lek oid.
Of andere gevolgen mbt de thermostaat?
Er is gelukkig geen lek oid.
- alienraziel
- 1st Gear member
- Berichten: 132
- Lid geworden op: do 23 jan 2014, 12:55
- 10
- Model: V40new
- Type: T4
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Erik
- Locatie: Huizen
Re: Kan teveel koelvloeistof kwaad??
zijn de radiator slangen warm of koud bij warme motor?
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 04 feb 2016, 08:08
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Epe
Re: Kan teveel koelvloeistof kwaad??
Heb ik niet getest....
Net even gevoeld, voelt wel alsof ie warm is geweest.
Zal het morgen testen!
Net even gevoeld, voelt wel alsof ie warm is geweest.
Zal het morgen testen!
-
- Idle
- Berichten: 76
- Lid geworden op: do 21 mei 2015, 23:55
- 8
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Locatie: Beek
Re: Kan teveel koelvloeistof kwaad??
vloeistof zet uit als het warm word.
En nooit de dop eraf halen als het systeem warm is en onder druk staat, dit kan tot serieuze brandwonden lijden. kijk maar eens naar het koelvloeistofniveau als de auto steen koud is en als die lekker op temperatuur is,
Wat ze hier waarschijnlijk bedoelen is, dat je nooit het systeem tot de nok gevuld moet hebben, het moet plek hebben om te kunnen uitzetten.
Er zit gelukkig wel een soort veerveiligheidje op je dop als het goed is
En nooit de dop eraf halen als het systeem warm is en onder druk staat, dit kan tot serieuze brandwonden lijden. kijk maar eens naar het koelvloeistofniveau als de auto steen koud is en als die lekker op temperatuur is,
Wat ze hier waarschijnlijk bedoelen is, dat je nooit het systeem tot de nok gevuld moet hebben, het moet plek hebben om te kunnen uitzetten.
Er zit gelukkig wel een soort veerveiligheidje op je dop als het goed is
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 04 feb 2016, 08:08
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Epe
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
De temperatuur was al dusdanig gedaald zodat het lauw was. De druk echter stond er volop op.
Bij het losdraaien van de dop, liep de vloeistof er al uit. Dus er stond nog steeds erg veel druk op.
Ik vermoed dat ze hebben bijgevuld bij een warme motor.
Aan de andere kant, ook toen ie koud was stond het niveau tot aan de dop.
Ik vermoed dat er continu, warme of koude motor, erg veel druk op heeft gestaan...
Bij het losdraaien van de dop, liep de vloeistof er al uit. Dus er stond nog steeds erg veel druk op.
Ik vermoed dat ze hebben bijgevuld bij een warme motor.
Aan de andere kant, ook toen ie koud was stond het niveau tot aan de dop.
Ik vermoed dat er continu, warme of koude motor, erg veel druk op heeft gestaan...
- svdheijden
- Idle
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo 03 feb 2016, 14:56
- 8
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Budel
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
Bij mij stond er ook enorm veel druk op het koelsysteem en was de koppakking kapot waardoor er cilinderdruk weglekt naar het koelsysteem. Er mag bij een afgekoelde motor geen tot nauwelijks druk staan op het systeem. Staat er na een tijd gereden te hebben en daarna met afgekoelde motor de dop er af draaien nog steeds veel druk op het systeem? Zo ja, even laten controleren!
Wat je ook zelf kan doen is (met afgesloten reservoir) kijken of je tijdens het gas geven belletjes tevoorschijn ziet komen door de wand van het reservoir. Zo ja, hoogstwaarschijnlijk de koppakking.
Wat je ook zelf kan doen is (met afgesloten reservoir) kijken of je tijdens het gas geven belletjes tevoorschijn ziet komen door de wand van het reservoir. Zo ja, hoogstwaarschijnlijk de koppakking.
S60 2.4 170pk
-
- Idle
- Berichten: 36
- Lid geworden op: do 04 feb 2016, 08:08
- 8
- Model: S40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Locatie: Epe
Re: Alles over koelvloeistof / koelsysteem (lekkage, spoelen
Slangen worden warm.
Straks testen of er druk op staat bij koude motor. Ik verwacht het niet.
Straks testen of er druk op staat bij koude motor. Ik verwacht het niet.
-
- Idle
- Berichten: 82
- Lid geworden op: do 24 mar 2016, 12:53
- 8
- Model: S40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Aalsmeer
KVS reservoir lek
Na wat stevige arbeid voor mijn S40 T4 van 1998 van en naar Berlijn viel er 1 ding op. Dat was dat ik van te voren mijn koelvloeistof had bijgevuld en toen ik terugkwam zat hij weer onder de min.
Omdat mijn blok onder de olie zat aan de voorkant die uit het oliepeilstok gat was gekomen. Was ik bang voor een lekke koppakking en dus dat mijn koelvloeistof zich met de olie vermengde waardoor er te veel olie in het blok kwam. Dat blijkt niet het geval te zijn. Dealer had na reparatie olieretourleiding gewoon te veel olie bijgevuld en dat heeft de motor via de peilstok uitgespuugd.
De afgelopen dagen het koelvloeistof niveau in de gaten gehouden en toen ik vanmorgen mijn auto bij mijn werk parkeerde en de motorkap opendeed zag ik de boosdoener. Een heel klein gaatje helemaal onderin mijn koelvloeistof reservoir waar ik koelvloeistof uit zag spuiten. Aangezien ik hem gisteravond nog afgevuld heb heeft hij vandaag de hele dag de tijd om een litertje koelvloeistof in de motorruimte te dumpen
Iemand ervaring met hoe zo'n gaatje te dichten is? Of moet ik het reservoir helemaal (laten) vervangen?
Andere vraag die hier misschien mee te maken heeft: Hoort het dat de koelfan ook aanspringt na 20 km snelweg en dan file?
(Dit is met een normaal koelvloeistof niveau en ook als het 5 graden is buiten en al na een minuut file. Motor word verder voor zover ik in kan schatten niet veel te warm. Metertje blijft stug in het midden staan).
Omdat mijn blok onder de olie zat aan de voorkant die uit het oliepeilstok gat was gekomen. Was ik bang voor een lekke koppakking en dus dat mijn koelvloeistof zich met de olie vermengde waardoor er te veel olie in het blok kwam. Dat blijkt niet het geval te zijn. Dealer had na reparatie olieretourleiding gewoon te veel olie bijgevuld en dat heeft de motor via de peilstok uitgespuugd.
De afgelopen dagen het koelvloeistof niveau in de gaten gehouden en toen ik vanmorgen mijn auto bij mijn werk parkeerde en de motorkap opendeed zag ik de boosdoener. Een heel klein gaatje helemaal onderin mijn koelvloeistof reservoir waar ik koelvloeistof uit zag spuiten. Aangezien ik hem gisteravond nog afgevuld heb heeft hij vandaag de hele dag de tijd om een litertje koelvloeistof in de motorruimte te dumpen
Iemand ervaring met hoe zo'n gaatje te dichten is? Of moet ik het reservoir helemaal (laten) vervangen?
Andere vraag die hier misschien mee te maken heeft: Hoort het dat de koelfan ook aanspringt na 20 km snelweg en dan file?
(Dit is met een normaal koelvloeistof niveau en ook als het 5 graden is buiten en al na een minuut file. Motor word verder voor zover ik in kan schatten niet veel te warm. Metertje blijft stug in het midden staan).
Laatst gewijzigd door Topruler op wo 04 mei 2016, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
S40 T4 1998