Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
-
- 1st Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 07:41
- 13
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Zierikzee Zeeland
- Contacteer:
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
waar heb je de bov bestelt
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Ebay. Maar is inmiddels wel minstens €60,- duurder dan toen zie ik.
Bv; http://www.ebay.nl/itm/VOLVO-S40-V40-TU ... _500wt_969
Beter rechtstreeks kopen dus:
http://www.forgemotorsport.com/content. ... ct=FMFK049
Bv; http://www.ebay.nl/itm/VOLVO-S40-V40-TU ... _500wt_969
Beter rechtstreeks kopen dus:
http://www.forgemotorsport.com/content. ... ct=FMFK049
-
- 1st Gear member
- Berichten: 109
- Lid geworden op: wo 09 feb 2011, 07:41
- 13
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Zierikzee Zeeland
- Contacteer:
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
oke tnnx ik ga er ook maar is een bestellen
-
- 1st Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 10:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Brummen gld
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Zo vande week de mijne maar een gemaakt. Makkelijk zo'n lasspapparaat
10.5 op 100
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1027
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:11
- 14
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Tijs
- Locatie: Ede (gld)
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Lekker geknutseld zo te zien !!
Ik zou nog wel een keer de lasjes netjes schuren en de pijp een kleurtje geven.
Gr Tijs
Ik zou nog wel een keer de lasjes netjes schuren en de pijp een kleurtje geven.
Gr Tijs
-
- 1st Gear member
- Berichten: 135
- Lid geworden op: wo 08 aug 2012, 10:45
- 11
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Brummen gld
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Nee pijp wordt nog geparelstraalt. Maar ga morgen of van de week nog rvs Piping maken vanaf turbo na intercooler en die mag dan gelijk mee gestraald worden
10.5 op 100
- Thijs
- Veteraan
- Berichten: 1271
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Thijs
- Locatie: België
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Om even een oud topic van onder het stof te halen:
Blocking plate nodig of niet?
Interne dumpvalve doet hetzelfde als de externe BOV maar dan zonder het geluid?
Ben al even aan het overwegen om een BOV te plaatsen en heb er nu zelfs een heel mooie op't oog. Maar als't voor het geluid alleen is... mhei, dan ga ik er dat geld niet insteken
Blocking plate nodig of niet?
Interne dumpvalve doet hetzelfde als de externe BOV maar dan zonder het geluid?
Ben al even aan het overwegen om een BOV te plaatsen en heb er nu zelfs een heel mooie op't oog. Maar als't voor het geluid alleen is... mhei, dan ga ik er dat geld niet insteken
- therenegade
- Engine off
- Berichten: 15
- Lid geworden op: di 06 sep 2016, 01:56
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Locatie: Leiden
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Late reactie voor een oude topic. Toch deel ik wat info hierover.
Zelf bevat mijn V40 een BOV:
HKS SSQV3 BOV. Aangesloten tussen de gasklep en de bovenste intercooler.
De vacuum slang zit aangesloten op dezelfde vacuum slang van de interne BOV dat vast zit aan de turbo. Deze gespleten met 2x T-splitters waarvan één splitter gaat naar de turbodruk meter en de ander T stuk naar de interne BOV en de HKS. Zie foto:
Ik heb deze BOV setup al meer dan een jaar maar langzamerhand begint het mij enorm te irriteren dat de motor goed af kan slaan na het sluiten van de gasklep na een hoge toerental.
Genaamd "Stalling". Er zijn meerdere opties volgens sommige mensen.
- Maak je BOV recirculerend dus niet atmospheric. Oftewel de lucht terug leiden.
- Remap (of dit zal helpen?)
- BOV zit op de verkeerde plek (lijkt me sterk, men beweert dat de BOV zo dicht mogelijk bij de gasklep moet zitten)
- Interne BOV afsluiten met een afdek?
Ik heb ooit de slang van de interne BOV afgedicht waardoor deze niet meer werkt. Het lijkt te helpen, hoewel er alsnog veel lucht tegen de turbo wordt gedrukt (compressor surge) bij het sluiten van de gasklep.
Hierdoor hoor je dan de welbekende turbo flutter geluid dat klinkt als een kalkoen. Hierna werd de turbo ook afgezwakt waardoor het begon te fluiten tijdens spoelen. Ik vermoed dat het door de compressor surge komt.
Ook kort erna begon de motor te stuiteren en stotteren. Daarna heb ik de vacuum slang van de interne BOV weer aangesloten en het stotter probleem was opgelost.
Schijnt ook te zijn dat de Forge BOV geen stalling problemen veroorzaakt. Het is mij verwarrend.
Heeft iemand anders BOV's met andere of zelfde setup maar geen stalling probleem?
Zelf bevat mijn V40 een BOV:
HKS SSQV3 BOV. Aangesloten tussen de gasklep en de bovenste intercooler.
De vacuum slang zit aangesloten op dezelfde vacuum slang van de interne BOV dat vast zit aan de turbo. Deze gespleten met 2x T-splitters waarvan één splitter gaat naar de turbodruk meter en de ander T stuk naar de interne BOV en de HKS. Zie foto:
Ik heb deze BOV setup al meer dan een jaar maar langzamerhand begint het mij enorm te irriteren dat de motor goed af kan slaan na het sluiten van de gasklep na een hoge toerental.
Genaamd "Stalling". Er zijn meerdere opties volgens sommige mensen.
- Maak je BOV recirculerend dus niet atmospheric. Oftewel de lucht terug leiden.
- Remap (of dit zal helpen?)
- BOV zit op de verkeerde plek (lijkt me sterk, men beweert dat de BOV zo dicht mogelijk bij de gasklep moet zitten)
- Interne BOV afsluiten met een afdek?
Ik heb ooit de slang van de interne BOV afgedicht waardoor deze niet meer werkt. Het lijkt te helpen, hoewel er alsnog veel lucht tegen de turbo wordt gedrukt (compressor surge) bij het sluiten van de gasklep.
Hierdoor hoor je dan de welbekende turbo flutter geluid dat klinkt als een kalkoen. Hierna werd de turbo ook afgezwakt waardoor het begon te fluiten tijdens spoelen. Ik vermoed dat het door de compressor surge komt.
Ook kort erna begon de motor te stuiteren en stotteren. Daarna heb ik de vacuum slang van de interne BOV weer aangesloten en het stotter probleem was opgelost.
Schijnt ook te zijn dat de Forge BOV geen stalling problemen veroorzaakt. Het is mij verwarrend.
Heeft iemand anders BOV's met andere of zelfde setup maar geen stalling probleem?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 312
- Lid geworden op: za 26 sep 2009, 13:53
- 14
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: neede gld
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Surge is wat anders.dan laat de lucht los van de schoepen
- Thijs
- Veteraan
- Berichten: 1271
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Thijs
- Locatie: België
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Voor zover ik weet moet je de wastegate, de interne BOV waar je naar refereert, blokken met de blockingplate. Heb zelf nog niet gevonden waar die blockingplate voor dient maar denk dat ik nu wel een idee heb
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Hier wat hele interessante informatie omtrent diverter valves en blow off valves omdat ik bij het installeren van mijn BOV toch nog aardig wat ''onzin'' verhalen tegen ben gekomen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
misschien een beetje laat maar ik had precies hetzelfde bij mij BOV en wat ik heb gedaan is de veer ingedraaid, deze stond te licht waardoor de BOV open bleef staan en je dus idle druk verliest en dus de reden is dat je auto uitvalt of schommelt in lage toeren.therenegade schreef: ↑za 08 okt 2016, 16:47 Heeft iemand anders BOV's met andere of zelfde setup maar geen stalling probleem?
-
- Engine off
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 25 aug 2016, 18:13
- 7
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Oke,
Topic even uit de dood halen.
Ik heb dus een T4 met een Forge BOV, maar nu is de originele BOV ook nog aangesloten.
Nu durf ik niet zomaar ff slangetjes los te halen, want heb geen zin in overbodige schade.
Maar heeft iemand een idee hoe ik door middel van de oude BOV te laten zitten deze toch af te blokken?
Of heeft iemand een schema of een foto hiervan?
Zo zit het er bij mij in:
Topic even uit de dood halen.
Ik heb dus een T4 met een Forge BOV, maar nu is de originele BOV ook nog aangesloten.
Nu durf ik niet zomaar ff slangetjes los te halen, want heb geen zin in overbodige schade.
Maar heeft iemand een idee hoe ik door middel van de oude BOV te laten zitten deze toch af te blokken?
Of heeft iemand een schema of een foto hiervan?
Zo zit het er bij mij in:
Car list:
Toyota Supra MK3 1988 (7MGTE 3.0 L6 235hp)
Toyota Supra MK3 1989 (7MGTE 3.0 L6 280hp)
Toyota Supra MK3 1991 (7MGTE 3.0 L6 250hp)
Mercury Carpi RS 1978 (5.0 V8 300+hp)
Toyota MR2 1992 Turbo (3sgte 2.0 L4 300+hp)
Volvo v40 T4 1998 (200+hp)
Toyota Supra MK3 1988 (7MGTE 3.0 L6 235hp)
Toyota Supra MK3 1989 (7MGTE 3.0 L6 280hp)
Toyota Supra MK3 1991 (7MGTE 3.0 L6 250hp)
Mercury Carpi RS 1978 (5.0 V8 300+hp)
Toyota MR2 1992 Turbo (3sgte 2.0 L4 300+hp)
Volvo v40 T4 1998 (200+hp)
- Thijs
- Veteraan
- Berichten: 1271
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
- 14
- Model: V70
- Bouwjaar: 1998
- Roepnaam: Thijs
- Locatie: België
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Blockingplate. Kijk bv eens op de site van europeantuning
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Wat ik en een hoop andere hebben gedaan is het slangetje van de OEM klep afdoppen, houdt in je haalt die los en stopt je BOV op de plek waar je de slang aansluit, de slang die je loshaalt draai je een dikke steveige bout in en die bindt je bijv. ergens vast met een tajrip
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Je hoeft de originele niet af te sluiten met een blocking plate.
Bij mij werkt tie gewoon zonder.
Blaast tie bij jou niet af dan, dan zou ik het euvel elders zoeken.
Bij mij werkt tie gewoon zonder.
Blaast tie bij jou niet af dan, dan zou ik het euvel elders zoeken.
-
- Engine off
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 25 aug 2016, 18:13
- 7
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Blaast wel af, maar vind 2 een beetje overbodig op standaard turbo druk.
Maar ik denk dat ik het maar zo laat. Werkt voor de rest prima, dus waarom een goed werkende setup veranderen... Toch bedankt voor de reacties.
Maar ik denk dat ik het maar zo laat. Werkt voor de rest prima, dus waarom een goed werkende setup veranderen... Toch bedankt voor de reacties.
Car list:
Toyota Supra MK3 1988 (7MGTE 3.0 L6 235hp)
Toyota Supra MK3 1989 (7MGTE 3.0 L6 280hp)
Toyota Supra MK3 1991 (7MGTE 3.0 L6 250hp)
Mercury Carpi RS 1978 (5.0 V8 300+hp)
Toyota MR2 1992 Turbo (3sgte 2.0 L4 300+hp)
Volvo v40 T4 1998 (200+hp)
Toyota Supra MK3 1988 (7MGTE 3.0 L6 235hp)
Toyota Supra MK3 1989 (7MGTE 3.0 L6 280hp)
Toyota Supra MK3 1991 (7MGTE 3.0 L6 250hp)
Mercury Carpi RS 1978 (5.0 V8 300+hp)
Toyota MR2 1992 Turbo (3sgte 2.0 L4 300+hp)
Volvo v40 T4 1998 (200+hp)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 11:55
- 8
- Model: S60
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2020
- Roepnaam: Marnix
- Locatie: Lelystad
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
hoeveel druk heb je dan? want 2 op 1 systeem werkt meestal niet bepaald.
-
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 27 mar 2017, 02:06
- 7
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Hallo ik heb een vraagje en ik denk dat dit daar het goede topic daarvoor is.
Ik heb een v40 t4 van 98 die gechipt is door chargertech en heb een zgan blow off valve/ dumpvalve van chargertech erop zitten , ik heb wat problemen met de auto en de garagehouder adviseerd mij om de blow off eraf te halen , nu vraag ik me af of iemand misschien de blow off wil ruilen tegen de originele aansluitingen mits in zeer goede staat ?
Ik heb een v40 t4 van 98 die gechipt is door chargertech en heb een zgan blow off valve/ dumpvalve van chargertech erop zitten , ik heb wat problemen met de auto en de garagehouder adviseerd mij om de blow off eraf te halen , nu vraag ik me af of iemand misschien de blow off wil ruilen tegen de originele aansluitingen mits in zeer goede staat ?
-
- Engine off
- Berichten: 7
- Lid geworden op: ma 09 jul 2018, 11:58
- 5
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 1998
- Locatie: Losser
Re: Alles over aftermarket Blow Off Valve BOV
Goedeavond,
Van de vorige eigenaar van de auto heb ik onderstaand setje gekregen.
Deze wil ik graag installeren, maar ik heb eigenlijk geen idee op welke manier dit dient te geschieden.
Waar moet het bijgeleverde slangetje op worden aangesloten en waar dient het driehoekige metalen plaatje voor?
Kan iemand mij adviseren? Is er wellicht een how to(DIY) filmpje/fotorapportage?
Wat mij overigens opvalt op YouTube filmpjes, is dat de BOV bij de volvo t4 op verschillende locaties is geïnstalleerd.
Van de vorige eigenaar van de auto heb ik onderstaand setje gekregen.
Deze wil ik graag installeren, maar ik heb eigenlijk geen idee op welke manier dit dient te geschieden.
Waar moet het bijgeleverde slangetje op worden aangesloten en waar dient het driehoekige metalen plaatje voor?
Kan iemand mij adviseren? Is er wellicht een how to(DIY) filmpje/fotorapportage?
Wat mij overigens opvalt op YouTube filmpjes, is dat de BOV bij de volvo t4 op verschillende locaties is geïnstalleerd.