Ik had vandaag zin om de How-To van Bandbox uit te proberen en dat werkt prima ook voor een phase 2.
Maar mijn waardes lopen verder uiteen en ik vroeg me af of die waardes aan te passen zijn?
240
Dus als hij afwijkt.. dan de naald verzetten? Dat zou jammer zijn. Dan is dit alleen een check. De mijne wijkt namelijk ook af tov de gemeten GPS snelheid
Als deze te testen is dan moet deze toch ook af te stellen zijn lijkt me? Wat heeft anders de nut om te testen op snelheden?
Ik had de juiste bandenmaat ook al ingevoerd, helaas geen resultaat.
Volgens mij kan het niet...zonder extra software of misschien wel helemaal niet..
381: Instrumentenpaneel programmeren
Afdrukken
G2700592
Instrumentenpaneel programmeren
Informatie met PIN-code beschermde instellingen
De volgende instellingen kunnen worden geprogrammeerd, maar ze zijn met een PIN-code beschermd:
Kalibratie van de brandstofverbruiksfunctie in de boordcomputer
Het brandstofniveau waarbij het waarschuwingslampje voor het brandstofniveau gaat branden
Het type brandstof- en ontstekingssysteem voor het motorkoelvloeistoftemperatuurdisplay
Vertraging (geldt alleen voor bifuel-modellen)
Het snelheidsmeterdisplay.
Software moet worden besteld om deze instellingen te programmeren. Zie 9139884 .
Het programmeren is pas mogelijk wanneer de software beschikbaar is. Zie 9139884 .
Hier vandaag tot dezelfde conclusie gekomen. 80=82, 120=125 enzovoorts.
Is niet op 1 of andere manier die pincode te achterhalen waarmee je daadwerkelijk kunt calibreren in plaats van alleen testen?
Lijkt me sterk dat ze dat geheim kunnen houden.
De waarde die je ingeeft is volgens mij dezelfde waarde als die over je OBD poort gaat. Dit is de echte snelheid die gemeten wordt door je ABS sensoren. Je teller geeft deze snelheid + een afwijking weer, deze afwijking is/was wettelijk verplicht. Naar mijn ervaring is die ongeveer 5%. Andere bandenmaat heft deze afwijking op of maakt hem juist erger. Is wellicht ook wel te her programmeren, maar om software te updaten met Vida heb je voor zover ik weet een abonnement nodig.
Klopt, is zo'n 8,5%. Een kleine twee maanden geleden zelf op de teller 225 km/h gehaald, tegenover 205 op de GPS. Is ruim 10% verschil, met als voetnoot dat ik niet de originele bandmaat eronder heb liggen en dat ze redelijk ver weggesleten zijn (~3,5 mm). Volgens mij is dit vrij standaard en stamt nog af van het tijdsperk dat dit door fabrikanten werd gebruikt om zichzelf in te dekken bij eventuele juridische processen (wie is er verantwoordelijk als een auto harder rijdt dan deze aangeeft op de snelheidsmeter bij snelheidscontroles of ongevallen? Zeker met de oude analoge meters is een paar kilometer verschil zo te wijten aan de hoek waarop je op je meter kijkt). De "echte" snelheid gemeten door je ABS sensoren gaat wel gewoon over je CANBUS netwerk, dus als je die uit zou lezen en op een schermpje neer zou zetten heb je de juiste snelheid.
Ja das een mooi voorbeeld inderdaad. Mij lijkt het het beste om het maar zo te laten en te zorgen dat ik zelf de veilige marge blijf aanhouden. Van een beetje hoofdrekenen is nog niemand slechter geworden!