E85 E10 ethanol brandstof op komst
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: E10-brandstof op komst
Nope, verbruik was hetzelfde zo ongeveer.
En zo af en toe een tank er tussendoor kan geen kwaad.
Maar de prijs scheelt zo weinig dat het meer een wassen neus is.
En zo af en toe een tank er tussendoor kan geen kwaad.
Maar de prijs scheelt zo weinig dat het meer een wassen neus is.
-
- Engine off
- Berichten: 6
- Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 16:13
- 14
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: blijham
Re: E10-brandstof op komst
Ik woon in de provincie Groningen vlak bij de duitse grens.
Ik denk dat ik nu wel al plus minus 20000 kilometer op E10 benzine gereden heb.
Mijn auto rijdt er goed op en ik merk ook geen verschil in het verbruik.
Ik denk dat ik nu wel al plus minus 20000 kilometer op E10 benzine gereden heb.
Mijn auto rijdt er goed op en ik merk ook geen verschil in het verbruik.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
K*T..., Ethanol (zweedse E85) getankt, en nu?
Goed, de vakantie begon goed, met een slaperig hoofd in Zweden de verkeerde pomp te pakken en 30 liter ethanol E85 in de auto gegooid... . Pas later achter gekomen dus heb zeker 200 km op een mix van 50% E85 en 50% Euro 95 gelopen.
de motor loopt prima maar Motormanagementlampje brandt ondertussen.....
Iemand enig idee wat nu te doen? Tank leeghalen en gewone benzine erin, en dan? Wat is/kan er beschadigd zijn?
hoor t graag
de motor loopt prima maar Motormanagementlampje brandt ondertussen.....
Iemand enig idee wat nu te doen? Tank leeghalen en gewone benzine erin, en dan? Wat is/kan er beschadigd zijn?
hoor t graag
-
- Idle
- Berichten: 73
- Lid geworden op: zo 23 feb 2014, 10:32
- 10
- Model: S40
- Type: 1.6
- Bouwjaar: 2000
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Rotterdam/ Nieuw Milligen
Re: K*T..., Ethanol (zweedse E85) getankt, en nu?
Geen goed nieuws vrees ik :
Inmiddels is bio-ethanol (E85) op enkele tankstations verkrijgbaar. Deze bio-brandstof is bedoeld voor auto’s die door de autofabrikant geschikt zijn gemaakt voor het rijden op E85. Wat zijn de technische gevolgen als een ‘gewone’ benzine-auto per ongeluk met deze brandstof wordt volgegooid? Leidt dat mogelijk tot schade? Rijdt de auto er überhaupt wel op? Is het verstandig om de tank leeg te laten zuigen wanneer het verkeerd tanken tijdig wordt geconstateerd? Dan nog een tweede vraag: ik heb begrepen dat de olieverversingstermijn van een FlexiFuel Volvo gehalveerd is ten opzichte van een standaard benzinemodel. Waarom is dat? Vervuilt de olie meer met het gebruik van bio-ethanol?
001_logistiek-image-AMT27207I01.gif
Ethanol of alcohol is een ontvetter van de eerste orde. Wie daar in een ‘gewone’ benzine-auto een tank van leeg rijdt, neemt grote risico’s met brandstofpomp en injectoren. Ook rubber brandstofleidingen, de kunststof benzinetank en de kleppen en klepzetels in uw benzine-auto hebben het niet erg op ethanol. Daarom ons advies: Neem geen risico, rijd geen meter meer en laat de tank leegzuigen!
Maar wat nu als u dit advies negeert. Zal de auto starten op E85? Waarschijnlijk wel, tenzij het erg koud is. Het motormanagement van een FlexiFuel-auto verhoogt de brandstofdruk als er E85 in de tank zit. Maar ook zonder deze aanpassing slaat de motor vermoedelijk wel aan. Mocht u de motor voluit willen belasten, met een pittige acceleratie of een zware aanhanger, dan zult u merken dat de capaciteit van het brandstofsysteem te kort schiet.
Verder zou u korte ritjes beslist moeten vermijden. De kans op olieverdunning is namelijk veel groter. Bovendien is ethanol veel corrosiever, zodat de olie sneller veroudert. Vandaar ook dat voor FlexiFuel-auto’s een gehalveerde verversingstermijn geldt.
Kortom, ons advies is geen meter meer rijden en leeg laten zuigen. Bent u echter in voor een experimentje, neemt u eventuele schade voor lief en negeert u dat advies, rijd dan een rustig rondje IJsselmeer, tank bij ieder station dat u tegenkomt benzine bij en houd uw ANWB-lidmaatschapspasje bij de hand.
Bron: http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT027207W/
Inmiddels is bio-ethanol (E85) op enkele tankstations verkrijgbaar. Deze bio-brandstof is bedoeld voor auto’s die door de autofabrikant geschikt zijn gemaakt voor het rijden op E85. Wat zijn de technische gevolgen als een ‘gewone’ benzine-auto per ongeluk met deze brandstof wordt volgegooid? Leidt dat mogelijk tot schade? Rijdt de auto er überhaupt wel op? Is het verstandig om de tank leeg te laten zuigen wanneer het verkeerd tanken tijdig wordt geconstateerd? Dan nog een tweede vraag: ik heb begrepen dat de olieverversingstermijn van een FlexiFuel Volvo gehalveerd is ten opzichte van een standaard benzinemodel. Waarom is dat? Vervuilt de olie meer met het gebruik van bio-ethanol?
001_logistiek-image-AMT27207I01.gif
Ethanol of alcohol is een ontvetter van de eerste orde. Wie daar in een ‘gewone’ benzine-auto een tank van leeg rijdt, neemt grote risico’s met brandstofpomp en injectoren. Ook rubber brandstofleidingen, de kunststof benzinetank en de kleppen en klepzetels in uw benzine-auto hebben het niet erg op ethanol. Daarom ons advies: Neem geen risico, rijd geen meter meer en laat de tank leegzuigen!
Maar wat nu als u dit advies negeert. Zal de auto starten op E85? Waarschijnlijk wel, tenzij het erg koud is. Het motormanagement van een FlexiFuel-auto verhoogt de brandstofdruk als er E85 in de tank zit. Maar ook zonder deze aanpassing slaat de motor vermoedelijk wel aan. Mocht u de motor voluit willen belasten, met een pittige acceleratie of een zware aanhanger, dan zult u merken dat de capaciteit van het brandstofsysteem te kort schiet.
Verder zou u korte ritjes beslist moeten vermijden. De kans op olieverdunning is namelijk veel groter. Bovendien is ethanol veel corrosiever, zodat de olie sneller veroudert. Vandaar ook dat voor FlexiFuel-auto’s een gehalveerde verversingstermijn geldt.
Kortom, ons advies is geen meter meer rijden en leeg laten zuigen. Bent u echter in voor een experimentje, neemt u eventuele schade voor lief en negeert u dat advies, rijd dan een rustig rondje IJsselmeer, tank bij ieder station dat u tegenkomt benzine bij en houd uw ANWB-lidmaatschapspasje bij de hand.
Bron: http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijving/ ... MT027207W/
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: K*T..., Ethanol (zweedse E85) getankt, en nu?
bedankt voor je reactie,
heb ook zitten googlen en het valt me op dat er veel tegenstrijdige berichten op staan. Het officiele advies blijft wel hetzelfde, niet op rijden omdat ethanol agressief is voor pakkingen en slangen. Dat is dan vooral voor meer regelmatig gebruik....
ik heb ondertussen hier lokaal een Zweedse Volvo-monteur aan de telefoon gehad en die zei dat het omdat het eenmalig en half/half is niet zo heeel veel kwaad kan. gewoon tank leegrijden en "echte" benzine tanken. Dan moet het MM-lampje ook vanzelf weer uitgaan..
Maar goed, ik weet ondertussen waar de lokale Volvo-werkplaats zit dus denk dat ik daar morgen naar toe rijd...
heb ook zitten googlen en het valt me op dat er veel tegenstrijdige berichten op staan. Het officiele advies blijft wel hetzelfde, niet op rijden omdat ethanol agressief is voor pakkingen en slangen. Dat is dan vooral voor meer regelmatig gebruik....
ik heb ondertussen hier lokaal een Zweedse Volvo-monteur aan de telefoon gehad en die zei dat het omdat het eenmalig en half/half is niet zo heeel veel kwaad kan. gewoon tank leegrijden en "echte" benzine tanken. Dan moet het MM-lampje ook vanzelf weer uitgaan..
Maar goed, ik weet ondertussen waar de lokale Volvo-werkplaats zit dus denk dat ik daar morgen naar toe rijd...
- EnigmaEll
- 5th Gear 3000rpm member
- Berichten: 4768
- Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 22:16
- 11
- Model: V50
Re: K*T..., Ethanol (zweedse E85) getankt, en nu?
Lol. Ik denk dat de soep absoluut niet zo heet gegeten wordt als ie opgediend wordt.
Zeker Lars, omdat jij nog een mix in je tank hebt zitten.
Gewoon goed leegrijden en weer met 95 volgooien of een keertje V-power of '98 voor de schrik.
Komt goed.
Zeker Lars, omdat jij nog een mix in je tank hebt zitten.
Gewoon goed leegrijden en weer met 95 volgooien of een keertje V-power of '98 voor de schrik.
Komt goed.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Ik kom net bij de officiële Volvo-dealer hier in Vetlanda, Zweden vandaan. Die zei het volgende:
Gewoon je tank leegrijden, dat MM-lampje gaat vanzelf uit als je weer op "pure" euro 95 rijdt, zo niet dan even de accu loskoppelen. Er zijn hier lokaal auto's met zelfde type auto/motor die contstant op E85 rondrijden
Dusss...
Gewoon je tank leegrijden, dat MM-lampje gaat vanzelf uit als je weer op "pure" euro 95 rijdt, zo niet dan even de accu loskoppelen. Er zijn hier lokaal auto's met zelfde type auto/motor die contstant op E85 rondrijden
Dusss...
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: vr 11 mei 2012, 17:21
- 12
- Model: Andere
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Locatie: Noordwijkerhout
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
en inderdaad, nadat de tank leeg was en er weer gewone benzine in zat is het storingslampje vanzelf uit gegaan.
verder tijdens rijden niks gemerkt, alleen tijdens starten op de koude ochtenden (4 graden boven nul) was de motor wel duidelijk aan t sputteren totdat hij beetje opgewarmd was.
verder geen vermogensverlies of hoger verbruik gehad. gemiddeld 7.6l/100km over 3000 km. en dat is dan met veel klimmen en dalen, en een paar honderd km met 160+ op de Autobahn. Lange termijn gevolgen moeten nog blijken natuurlijk...
verder tijdens rijden niks gemerkt, alleen tijdens starten op de koude ochtenden (4 graden boven nul) was de motor wel duidelijk aan t sputteren totdat hij beetje opgewarmd was.
verder geen vermogensverlies of hoger verbruik gehad. gemiddeld 7.6l/100km over 3000 km. en dat is dan met veel klimmen en dalen, en een paar honderd km met 160+ op de Autobahn. Lange termijn gevolgen moeten nog blijken natuurlijk...
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9396
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Volgens de ANWB en Fabrikanten die een lijst hebben opgesteld......
Kunnen alle volvo's vanaf 1976 tegen de E10 brandstof.
Behalve de GDI motoren, deze dus niet !
Als je dit topic doorleest... zal je ook lezen dat de meeste mensen geen last hebben van deze brandstof.
Ook ik zelf heb diverse malen E10 in de tank geknikkerd en m'n wagen rijd er goed op
10% van wagenmerken zouden er niet op kunnen rijden... dat betekend dus 90% wel !
bron
ANWB
http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/auto/volvo/
Kunnen alle volvo's vanaf 1976 tegen de E10 brandstof.
Behalve de GDI motoren, deze dus niet !
Als je dit topic doorleest... zal je ook lezen dat de meeste mensen geen last hebben van deze brandstof.
Ook ik zelf heb diverse malen E10 in de tank geknikkerd en m'n wagen rijd er goed op
10% van wagenmerken zouden er niet op kunnen rijden... dat betekend dus 90% wel !
Code: Selecteer alles
Geschikt voor E10
Alle Volvo modellen vanaf 1976 zijn geschikt voor gebruik van E10,
mits origineel gebruikte materialen geschikt zijn en periodiek onderhoud is uitgevoerd.
Code: Selecteer alles
Niet geschikt voor E10
Volvo S40 en V40 voorzien van 1.8 gdi-motor.
ANWB
http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/auto/volvo/
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Merkte op vakantie dat ik er vooral minder zuinig op reed. Nou heb ik n tankpas, maar da's toch wel 'n nadeel.
- JohanH
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1813
- Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 14:17
- 14
- Roepnaam: Johan
- Locatie: Brabant
- Contacteer:
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Niet gemerkt dat je auto eerder warm werd, of met belasting dat de kvs temperatuur wat opliep?
@volvoS40: erop kunnen lopen betekend niet dat het op langere termijn wel schade kan toebrengen met name aan de rubbers of keerringen in je blok, of kleppen die door de hogere temperatuur toch een keer de geest gaan geven.
@volvoS40: erop kunnen lopen betekend niet dat het op langere termijn wel schade kan toebrengen met name aan de rubbers of keerringen in je blok, of kleppen die door de hogere temperatuur toch een keer de geest gaan geven.
- Erwins40
- 1st Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: di 03 jun 2014, 23:37
- 9
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Purmerend
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Vorig jaar was ik in Duitsland op vakantie met de motor. Ik dacht nog hey 'Euro 85' en lekker goedkoop. Hele tank gevuld ermee. E85 bleek dus 'Ethanol 85%' te betekenen. Ben er gewoon mee gaan rijden, knetterde en knalde flink uit de uitlaat. Toen de tank half leeg was bijgevuld met benzine en uiteindelijk geen problemen mee gehad.
[ Geplaatst met iPhone ]
[ Geplaatst met iPhone ]
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
85% ethanol? Als dat echt zo was, dan zou ik dat maar proberen te vermijden. Zijn onze motoren niet op afgesteld.
[ Geplaatst met Android ]
[ Geplaatst met Android ]
- Erwins40
- 1st Gear member
- Berichten: 131
- Lid geworden op: di 03 jun 2014, 23:37
- 9
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2002
- Locatie: Purmerend
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Ah ja. Maar let op deze tekst:
Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvaststaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.
[ Geplaatst met Android ]
Om de brandstof te kunnen gebruiken moeten wel het tankstation en de motor worden aangepast. Materialen als magnesium, aluminium en rubber zijn minder bestand tegen ethanol en zullen sneller degenereren. Als deze materialen zijn vervangen door bijvoorbeeld roestvaststaal, dan kan de motor op zowel E85 als gewone benzine lopen.
[ Geplaatst met Android ]
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 369
- Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
- 13
- Model: Andere
- Bouwjaar: 2003
- Locatie: Leeuwarden
E10 brandstof en de x40
Interessante info voor mensen met een phase 1 GDI :
http://www.autoweek.nl/nieuws/belgie-stapt-over-op-e10/
http://www.e10check.nl/auto/volvo/
http://www.autoweek.nl/nieuws/belgie-stapt-over-op-e10/
http://www.e10check.nl/auto/volvo/
Nissan micra K12
- Martijn1974
- Supporting Member
- Berichten: 525
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 20:33
- 14
- Roepnaam: Martijn
- Locatie: Waddinxveen
- Contacteer:
Euro95 wordt E10
Zojuist hoorde ik op het radionieuws dat over een paar weken Euro 95 verdwijnt aan de pomp.
Om een lijn te trekken in Europa aan de pomp wordt dit E10 brandstof bij ons.
Nou begrijp ik dati E10 niet altijd even gunstig is voor onze auto's.
Wie weet hier meer over?
Mvg,
Martijn.
Om een lijn te trekken in Europa aan de pomp wordt dit E10 brandstof bij ons.
Nou begrijp ik dati E10 niet altijd even gunstig is voor onze auto's.
Wie weet hier meer over?
Mvg,
Martijn.
2020 - heden: Toyota Corolla TS Sport+ Power Hybrid, 2020, Emotional Red/night Sky Black.
2018 - 2020: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
2018 - 2020: Volvo V40 2.0T 'Europa Prestige' 2003 Titanium Grey metallic.
2008 - 2014: Volvo V40 1.8 'Europa' 1997 Pacific Blue metallic.
-
- Idle
- Berichten: 61
- Lid geworden op: do 05 mar 2015, 18:31
- 9
- Model: V40
- Type: 1.8 Bi-Fuel
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: magcenty
- Locatie: Usa
- Contacteer:
Re: Euro95 wordt E10
Ik heb het ooit gevraagd bij de dealer. Wat ik ervan begrepen heb is dat onze auto's dat wel kunnen hebben.
-
- Supporting Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: wo 03 sep 2014, 20:09
- 9
- Model: S60
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2004
- Roepnaam: Remco
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: Euro95 wordt E10
Wat er nu in Nederland gaat gebeuren is puur een naamswijziging. Euro 95 - E10... Euro98 - E5... Diesel - B7
Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn CLT-L29 met Tapatalk
- rejaatje
- 40forum team
- Berichten: 7081
- Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 10:35
- 11
- Model: C30
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2011
- Roepnaam: Renee
- Locatie: Gemert
Re: E85 E10 ethanol brandstof op komst
Blijft de samenstelling dan exact hetzelfde Remco?
Is het puur voor duidelijkere communicatie voor buitenlandse toeristen etc?
Is het puur voor duidelijkere communicatie voor buitenlandse toeristen etc?
Volvo for life