Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Maikel
- Locatie: Sint Oedenrode
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Brezan levert deze pakkingen niet
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902
Auto van de maand Augustus 2015
Auto van de maand Augustus 2015
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10697
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Het ging hier om de vloeibare pakking
-
- 5th Gear 1000rpm member
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: di 11 mar 2014, 19:58
- 10
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1997
- Roepnaam: Maikel
- Locatie: Sint Oedenrode
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Die wel uiteraard
Webdagboek : http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=14&t=11902
Auto van de maand Augustus 2015
Auto van de maand Augustus 2015
- HenkVerheijden
- 1st Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 21:06
- 8
- Model: V40new
- Type: D4
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Henk
- Locatie: Glane
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Na honderden, zo niet nog meer forumposts te hebben gelezen en al een aantal dingen geprobeerd te hebben ga ik toch eens hier posten.
Al sinds ik de auto heb geeft de auto sporadisch gas bij bij gas los.
Nogal vervelend als je gas los laat richting een rood verkeerslicht, waar al anderen staan.
Hij begint dan uit het niet best stevig richting de 2500-3000 toeren te trekken.
Trap ik de koppeling in, dan schiet 'ie even omhoog naar ongeveer 3000 toeren, zakt dan naar het normale stationair, en kan ik de koppeling loslaten en is het probleem weg.
Natuurlijk was mijn eerste ingeving de stationairklep.
Deze vervangen voor de goed werkende en gangbare stationairklep uit mijn sloopvolvo en een verse pakking, maar helaas was het probleem niet verholpen.
Vervolgens de gasklep vervangen, wederom van de sloopvolvo. Netjes schoongemaakt en geolied, verse pakking, maar wederom geen effect.
De auto reageerde overigens wel beter op het gas, aangezien de oude kleppen goed goor waren, maar dat hielp het probleem dus niet.
Inmiddels heb ik ook de luchtmassameter vervangen voor die van de sloopvolvo, wederom reageert ie beter op het gas maar is het probleem niet weg.
Dit is ongeveer waar mijn beperkte kennis van autotechniek het spoor bijster werd.
Aanvullende informatie is dat het Ph2 1.8-blok verder prachtig loopt, trekt netjes door tot zijn top van 200, verbruikt vrijwel geen olie en benzineverbruik is ook netjes.
Losstaand van boven genoemde onderdelen heb ik ook de VVT solonoide een verse pakking gegeven, maar dit had zoals verwacht nul effect op bovenstaand.
Iemand anders nog ideeën?
Al sinds ik de auto heb geeft de auto sporadisch gas bij bij gas los.
Nogal vervelend als je gas los laat richting een rood verkeerslicht, waar al anderen staan.
Hij begint dan uit het niet best stevig richting de 2500-3000 toeren te trekken.
Trap ik de koppeling in, dan schiet 'ie even omhoog naar ongeveer 3000 toeren, zakt dan naar het normale stationair, en kan ik de koppeling loslaten en is het probleem weg.
Natuurlijk was mijn eerste ingeving de stationairklep.
Deze vervangen voor de goed werkende en gangbare stationairklep uit mijn sloopvolvo en een verse pakking, maar helaas was het probleem niet verholpen.
Vervolgens de gasklep vervangen, wederom van de sloopvolvo. Netjes schoongemaakt en geolied, verse pakking, maar wederom geen effect.
De auto reageerde overigens wel beter op het gas, aangezien de oude kleppen goed goor waren, maar dat hielp het probleem dus niet.
Inmiddels heb ik ook de luchtmassameter vervangen voor die van de sloopvolvo, wederom reageert ie beter op het gas maar is het probleem niet weg.
Dit is ongeveer waar mijn beperkte kennis van autotechniek het spoor bijster werd.
Aanvullende informatie is dat het Ph2 1.8-blok verder prachtig loopt, trekt netjes door tot zijn top van 200, verbruikt vrijwel geen olie en benzineverbruik is ook netjes.
Losstaand van boven genoemde onderdelen heb ik ook de VVT solonoide een verse pakking gegeven, maar dit had zoals verwacht nul effect op bovenstaand.
Iemand anders nog ideeën?
“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.” - Jeremy "Jezza" Clarkson
- MarcO
- Beheerder
- Berichten: 10697
- Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:45
- 14
- Model: V60
- Type: D5
- Bouwjaar: 2013
- Roepnaam: Marco
- Locatie: Eanske
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Ik heb te weinig kennis, maar misschien live uitlezen zodat je misschien inzichtelijk krijgt waarom hij gas bijgeeft?
De dingen die jij al vervangen hebt zou ik ook aangegeven hebben maar die kan je nu uitsluiten.
De dingen die jij al vervangen hebt zou ik ook aangegeven hebben maar die kan je nu uitsluiten.
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 19:17
- 7
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Ik verwacht een klein lekje in je inlaatkanaal dat valse lucht levert. Omdat je stationairklep meestal een stukje verder open gaat als je gaat rijden met het gas open, duurt het even voordat de computer in de gaten heeft dat je stationair te hoog is en gooit de stationairklep dan verder dicht om te compenseren.
Met uitlezen kan je als het goed is zien hoeveel je computer moet bijregelen om het mengsel goed te krijgen. Als dat bij een beetje gas bijgeven onder de 5% correctie wordt en stationair ineens duidelijk hoger, dan weet je dat je ergens een lekje hebt.
Voor de hand liggende plaatsen zijn de inlaatpakking, de O-ringen om je injectors en een van de vacuumslangetjes op je inlaatspruitstuk. Het kan ook nog verderop zitten bij de tankafzuiging (emissieding, met actief koolfilter en zo). Spuiten met een plantenspuit terwijl je motor stationair loopt op de plekken die je verdenkt zou een verandering van toerental moeten opleveren, omdat het water tijdelijk het lek even afdicht.
Met uitlezen kan je als het goed is zien hoeveel je computer moet bijregelen om het mengsel goed te krijgen. Als dat bij een beetje gas bijgeven onder de 5% correctie wordt en stationair ineens duidelijk hoger, dan weet je dat je ergens een lekje hebt.
Voor de hand liggende plaatsen zijn de inlaatpakking, de O-ringen om je injectors en een van de vacuumslangetjes op je inlaatspruitstuk. Het kan ook nog verderop zitten bij de tankafzuiging (emissieding, met actief koolfilter en zo). Spuiten met een plantenspuit terwijl je motor stationair loopt op de plekken die je verdenkt zou een verandering van toerental moeten opleveren, omdat het water tijdelijk het lek even afdicht.
- HenkVerheijden
- 1st Gear member
- Berichten: 172
- Lid geworden op: wo 04 nov 2015, 21:06
- 8
- Model: V40new
- Type: D4
- Bouwjaar: 2014
- Roepnaam: Henk
- Locatie: Glane
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Maar bij valse lucht zou hij theoretisch toch niet goed moeten lopen?
Het rare is dat hij gewoon heel soepel maar stevig optrekt richting de 3000 toeren, alsof hij daar het stationairtoerental op wil afregelen ofzo.
Bij valse lucht had ik, bij mijn vorige overigens, dat hij erg slecht liep, stotterde, bokte en al die ongein.
Deze loopt gewoon soepel door.
Desalniettemin ga ik eens kijken of ik hem weer eens kan uitlezen, eerder gaf dit geen rare waardes maar nu met de nieuwe onderdelen misschien wel.
Het rare is dat hij gewoon heel soepel maar stevig optrekt richting de 3000 toeren, alsof hij daar het stationairtoerental op wil afregelen ofzo.
Bij valse lucht had ik, bij mijn vorige overigens, dat hij erg slecht liep, stotterde, bokte en al die ongein.
Deze loopt gewoon soepel door.
Desalniettemin ga ik eens kijken of ik hem weer eens kan uitlezen, eerder gaf dit geen rare waardes maar nu met de nieuwe onderdelen misschien wel.
“Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that's what gets you.” - Jeremy "Jezza" Clarkson
-
- Engine off
- Berichten: 20
- Lid geworden op: ma 08 mei 2017, 19:17
- 7
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 1998
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Bij een klein beetje valse lucht, vooral als dat binnen komt op een plek waar het voor alle cylinders evenveel gaat zijn, regelt de computer gewoon het mengsel bij en gaat de stationairregelklep een stukje verder dicht. Zodra het lekje te groot wordt om nog bij te regelen gaat de stationairregelklep helemaal dicht, wordt er eventueel nog wat met het onstekingstijdstip bijgeregeld tijdens stationair en als dat allemaal niet lukt, gaat het stationairtoerental omhoog.
Dat hoeft niet te betekenen dat de motor slechter loopt en het kan zelfs zo zijn dat je CO waardes bij de APKeuring nog goed (genoeg) zijn. Wat het wel betekent is dat je computer de hele tijd aan het bijregelen is zodra je je gasklep intrapt. Dat bijregelen is altijd "reactief", dus de computer loopt altijd achter de feiten aan. Daardoor kan je auto minder fijn optrekken, vermogensverlies hebben, verkeerde waardes bij de APKtest krijgen enzovoorts.
Dat hoeft niet te betekenen dat de motor slechter loopt en het kan zelfs zo zijn dat je CO waardes bij de APKeuring nog goed (genoeg) zijn. Wat het wel betekent is dat je computer de hele tijd aan het bijregelen is zodra je je gasklep intrapt. Dat bijregelen is altijd "reactief", dus de computer loopt altijd achter de feiten aan. Daardoor kan je auto minder fijn optrekken, vermogensverlies hebben, verkeerde waardes bij de APKtest krijgen enzovoorts.
-
- Engine off
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 18 feb 2019, 21:13
- 5
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Loek
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Hallo,
Wie kan mij vertellen/laten zien met plaatje waar zich de "sensor, temperatuur inkomende lucht bevindt"?
Wie kan mij vertellen/laten zien met plaatje waar zich de "sensor, temperatuur inkomende lucht bevindt"?
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Lmm
Lucht filter box.
Daaraan zit een rond stukje buis met een kastje erop en een stekker eraan.
Daar in die bui zit de eerste sensor die lucht meet.
Het hele ding zit met een ring (los halen met sleutel of dop 7) en twee Torx schroefjes vast.
Lucht filter box.
Daaraan zit een rond stukje buis met een kastje erop en een stekker eraan.
Daar in die bui zit de eerste sensor die lucht meet.
Het hele ding zit met een ring (los halen met sleutel of dop 7) en twee Torx schroefjes vast.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 14
- Lid geworden op: ma 18 feb 2019, 21:13
- 5
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Loek
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Bedankt voor info. Ik ga het uitzoeken.
- marcelsmit
- 1st Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 21:09
- 7
- Model: V40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Marcel
- Locatie: IJmuiden
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Als ik voor een stoplicht sta en de auto stationair draait, merk ik dat om de zoveel tijd de toeren een sprongetje omhoog maken en dan meteen een sprongetje omlaag en dan zelfs zo omlaag dat de motor uit valt. Ik ben vervolgens een gaan rijden met de ventilator/airco op de 0 stand, helemaal uit dus en toen had ik dat probleem niet meer en liep de motor netjes stationair. Daarna heb ik de ventilator weer aangezet en alleen de airco uitgedaan en dan loopt de motor ook netjes stationair. Het onregelmatige stationair lopen is dus alleen als ik met de airco aan rijd. Iemand een idee waar het dan aan ligt? (ik heb ook de ecc bediening omgewisseld met een andere om te kijken of dat scheelde, maar dit leverde hetzelfde resultaat)
Volvo V40 2.0T Sports edition
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
Volvo af, Ford Focus 1.0 sedan Titanium...
- volvoS40
- 40forum team
- Berichten: 9393
- Lid geworden op: di 12 jul 2011, 18:42
- 12
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 2001
- Roepnaam: Ivar
- Locatie: Boxtel
- Contacteer:
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Airco loopt bij aanstaan niet constant.
De pomp springt , afhankelijk van de ingestelde temperatuur, aan en uit wat een dipje geeft in het stationair toerental.
Zo'n pomp vergt nog wel wat van het motor vermogen.
Tijdens het rijden zal je er minder last van hebben op miss een klein schokje na.
De pomp springt , afhankelijk van de ingestelde temperatuur, aan en uit wat een dipje geeft in het stationair toerental.
Zo'n pomp vergt nog wel wat van het motor vermogen.
Tijdens het rijden zal je er minder last van hebben op miss een klein schokje na.
Volvo S40 1.8 Comfort, Luxury, Exclusieve, Sport, family-line Paars 1997
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
Volvo Levert Meer Dan Een Auto Alleen ! | WDB van volvoS40 Tevens forumnicht.
-
- Engine off
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di 13 nov 2018, 16:54
- 5
- Model: V40
- Type: 1.8
- Bouwjaar: 1997
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren e
Bovenstaand probleem heb ik ook, heb het meerdere malen beschreven gezien maar nergens een goede oplossing voor het inleren van het stationair toerental terug kunnen vinden. Graafwerk in een oude handleiding leverde het volgende op:marcveen schreef: ↑do 26 nov 2015, 20:30 Vandaag even bezig geweest in de motorruimte.
O.a. de accupolen schoongemaakt (accu een half uur los geweest)
Maar ook alle zichtbare en bereikbare stekkers en kabels, zoals inlaat temp sensor, stekker stationair solenoid, bougiekabels etc etc.
Nadat alles weer aangesloten was, en de motor gestart, viel het me op dat het stationair toerental net onder de 500rpm stond, waar hij daarvoor op 750rpm draaide.
Nu lees ik verder terug in dit draadje dat als je de stekker van o.a. de stationair solenoid los gehad hebt de motor opnieuw moet in leren.
Kan dit verschijnsel van een lager stationair toerental nu dus van toepassing zijn (ook omdat de accu een half uur los geweest is) ?
Een hoe lang duurt dit in leren?
Punt b is hier van toepassing lijkt mij, ik ga morgen proberen of dit werkt en zal deze post updaten met het resultaat :)
Update: hij lijkt wel iets beter te lopen maar stationair blijven de toeren rond de 500 hangen. hij trilt wel een stuk minder stationair (was eerst standje massagestoel, dat is nu weg)
-
- Engine off
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr 30 apr 2021, 17:35
- 3
- Model: V40
- Type: 2.0
- Bouwjaar: 2004
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Hoi,
Na dit hele topic te hebben doorgebladerd wil ik toch een vraagje stellen.
Mijn v40 2.0 automaat loopt niet lekker meer stationair.
Bij het uitlezen kwam de storing P0171 Fuel trim too lean.
Dit topic gelezen en gezocht. Het vacuum slangetje van de gasklep (naar inlaatfilter-huis) was kapot (helemaal weg gesleten en verdroogd!! kan nooit van de laatste weken zijn ) dus die heb ik vervangen.
Het leek even beter te gaan maar toch is het niet over. Storing blijft wel weg!!
De stationair klep gedemonteerd. Schoongemaakt en netjes weer gemonteerd. Geen verschil. LMM losgekoppeld, maar dan gaat hij nog beroerder lopen.
Het is het ergste als ik in stilstand de versnellingsbak ingeschakeld heb staan (Drive of Return)
De motor loopt rustig en ineens zakt het toerental in, corrigeert zichzelf loopt weer even netjes en dan zakt hij weer in enz.
De airco maakt er geen verschil in. Warm of koud maakt ook nauwelijks verschil. De auto heeft netjes zijn beurten gehad.
Na dit hele topic te hebben doorgebladerd wil ik toch een vraagje stellen.
Mijn v40 2.0 automaat loopt niet lekker meer stationair.
Bij het uitlezen kwam de storing P0171 Fuel trim too lean.
Dit topic gelezen en gezocht. Het vacuum slangetje van de gasklep (naar inlaatfilter-huis) was kapot (helemaal weg gesleten en verdroogd!! kan nooit van de laatste weken zijn ) dus die heb ik vervangen.
Het leek even beter te gaan maar toch is het niet over. Storing blijft wel weg!!
De stationair klep gedemonteerd. Schoongemaakt en netjes weer gemonteerd. Geen verschil. LMM losgekoppeld, maar dan gaat hij nog beroerder lopen.
Het is het ergste als ik in stilstand de versnellingsbak ingeschakeld heb staan (Drive of Return)
De motor loopt rustig en ineens zakt het toerental in, corrigeert zichzelf loopt weer even netjes en dan zakt hij weer in enz.
De airco maakt er geen verschil in. Warm of koud maakt ook nauwelijks verschil. De auto heeft netjes zijn beurten gehad.
-
- Overleden
- Berichten: 107
- Lid geworden op: do 16 aug 2018, 21:07
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Roland
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Heb ik ook net gehad. Ik heb een handbak, dus weet niet of je hier iets aan hebt. Ik kreeg ook eerst P0171 (te arm mengsel) en tegelijk P0172 (te rijk mengsel). What? Bij mij was het de MAP sensor, die was flink vervuild (de bijbehorende code P0107 (MAP circuit lage input) kwam pas later). Je kan hem proberen schoon te maken met MAF cleaner, dat hielp, de motor maakte geen dipjes meer, maar het CEL lampje bleef aan. Na vervangen van de sensor was het over.
V40 T4 2002 • V40 2.0 2003
- jbruijs
- Beheerder
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: za 04 jul 2015, 17:35
- 8
- Model: S40
- Type: 2.0T
- Bouwjaar: 2003
- Roepnaam: Jelle
- Locatie: Druten (GLD)
- Contacteer:
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Dit klinkt toch heel erg als een vaccuum lek of een defecte nullast regelaar (stationairklep).
Schoonmaken helpt over het algemeen niet zo heel veel bij nullastregelaar...na x km zijn ze gewoon op en moeten ze vervangen worden. Zijn helaas wel prijzig nieuw! Dus wellicht eerst een van de sloop halen en kijken of het daarmee beter is.
Schoonmaken helpt over het algemeen niet zo heel veel bij nullastregelaar...na x km zijn ze gewoon op en moeten ze vervangen worden. Zijn helaas wel prijzig nieuw! Dus wellicht eerst een van de sloop halen en kijken of het daarmee beter is.
Volvo S40 2.0T //bouwjaar: 2003 (modeljaar: 2004) // motor: B4202T3 // versnellingsbak: AW55-50SN
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
Webdagboeken:
Volvo S40 - 2.0T - 2003
Volvo V40 - 1.8 - 2001
-
- Overleden
- Berichten: 107
- Lid geworden op: do 16 aug 2018, 21:07
- 5
- Model: V40
- Type: T4
- Bouwjaar: 2002
- Roepnaam: Roland
- Locatie: Amsterdam
Re: Alles over stationair lopen; te hoog - laag, stotteren enz
Oh ja, slangen checken. Ik heb ook een keer een gescheurde nullastregelaarbypassslang gehad, scheur zat aan de onderkant van de slang aan de passagierszijde van de nullastregelaar, was niet te zien zonder spiegel.
V40 T4 2002 • V40 2.0 2003