VEILIGHEIDSCONTROLE

Preventief onderhoud, APK, Intervallen, Beurten, (Distributie, multi enz)Riemen, Olie enz
Plaats reactie
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Wouter »

Misschien een goede bewuste controle voor iedere autobezitter!

We letten er vaak niet op voor het starten, maar er worden op dat moment wel belangrijke systemen getest.
Neem dus af en toe bewust even de tijd om te zien wat er allemaal tijdens het contact maken wordt getest.
Als een lampje uitblijft welke wel aan en uit hoort te gaan, kan het betekenen dat het lampje stuk is maar ook dat deze zou blijven branden als er een storing is.
Schrijf het ook voor jezelf op wat er gebeurd, omdat het model en jaar afhankelijk is en daarom soms niet overeenkomt met de gebruikers handleiding van de auto.


Bij Dinant heeft waarschijnlijk de controlbox tussen de stoelen niet gewerkt.
Deze controleert ook bij iedere keer contact maken of alles in orde is (schoksensor waardes en explosieven ontstekers in de airbags en gordelspanners etc),lampje (SRS) gaat aan en moet na +/- 6 seconden weer uitgaan).

Mijn crash was met +/- 30km/h en daar ging zowel de airbags als gordelspanners uit/werken.

Zodra de sensor een 23km/h vertraging overschrijding detecteerd (afhankelijk van diverse factoren), gaat alles wat met frontale botsing te maken heeft af (airbags en gordelspanners).
Je zijairbag gaan pas af als de deur naar binnenkomt tegen de stoel en de sensor indrukt.
De stoel schuift achterover bij een aanrijding van achter, om de kracht te verplaatsen ipv dat deze op je nek komt (whiplash).


Wat gaat er allemaal aan (nummers zijn de referenties naar de gebruikers handleiding en gebaseerd op phase 1 1997 model):

Image

(3)Brandstof op, gaat uit na het starten van de motor.
(8)Remlichten controle (3 lichten achter), gaat uit na een keer intrappen rempedaal.
(10)ABS (rem antiblokeer systeem), gaat na +/- 2 seconden uit.
(12)Parkeerrem, gaat uit na het starten van de motor, of blijft aan omdat de handrem er nog op staat.
(13)Oliedruk, gaat uit na het starten van de motor.
(15)SRS (Airbag, gordelspanners en schoksensor), gaat na +/- 6 seconden uit. (Bij ons staat ipv deze afbeelding SRS)
(16)Remsysteem (vloeistof niveau), gaat uit na het starten van de motor.
(17)Accu (laadcircuit), gaat uit na het starten van de motor.
(21)Lambda (motor ECU), gaat na +/- 2 seconden uit.
(22)Immobiliser (start onderbreking), gaat na +/- 2 seconden uit.
(25)Ruitenwisservloeistof op, gaat uit na het starten van de motor.

Indien aanwezig
(19)DSA controle, gaat uit na het starten van de motor.
(20)Automaat, ik weet niet of deze aanblijft tot starten of dat deze uitgaat na controle systeem.

MAAK DUS VOOR DE ZEKERHEID ZO'N LIJSTJE ZODAT JE WEET WAT ER HOORT TE GEBEUREN.

PS Bij twijfel, of wil je het echt zeker weten :
- Een goed eerste startpunt is lees via de OBD stekker alle systemen uit, zodat je weet dat er geen fouten in de systemen zitten.
- Haal het instrumenten paneel eruit en controleer alle lampjes of deze goed zijn met een multimeter (ohm meter stand).
- Vervang eventueel voor de zekerheid zeer donker geworden lampjes.
- Zet het instrumenten paneel terug.
- Maak je persoonlijke lijstje zoals het hierboven gegeven voorbeeld en bewaar deze bij je gebruikers handleiding :-D.


Ik wens jullie nog vele veilige kilometers toe, zonder gebruik te maken van een van deze veiligheidssystemen of falende systemen.

Groetjes Wouter
Laatst gewijzigd door Wouter op di 20 apr 2010, 16:27, 6 keer totaal gewijzigd.
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Harry »

Misschien ook handig om te vermelden welke lampjes het zijn die moeten branden en later weer uit gaan? Immers, als je niet beter weet, dan mis je dat er een lampje stuk is...
Dat staat normaal gezien in je "gebruikshandleiding" van de wagen. Daar kan je ook de verschillende soorten zien
Gebruikersavatar
Thijs
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1266
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
14
Model: V70
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Thijs
Locatie: België

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Thijs »

heb er gelijk maar een sticky van gemaakt. Heel toepasselijk op het merk dat koplopers is op gebied van veiligheid!

Wat je zegt over de airbags, moet je zien, daar hangt vanalles aan vast. De hoek waarmee je het obstakel raakt, de snelheid(vertraging) en wie weet wat nog allemaal. Ook het bouwjaar (en mss zelfs type) heeft hier invloed op. :vertag

Hou er ook rekening mee dat er niet voor elke controle een lampje is. Of 1 lampje voor verschillende zaken wordt gebruikt. BV airbaglampje is zowel voor de airbags als de gordelspanners.
Buiten het bovenvermelde, het is niet omdat het lampje niet aangaat, het systeem ok is. Of in het andere geval, dat het lampje stuk is. Het kan even goed zijn dat er voor bepaalde probs gewoon geen melding (aan de bestuurder) gegeven wordt.

Laat dus met andere woorden geregeld je Volvo eens uitlezen. Kan je blijkbaar een hele hoop miserie besparen :-D
Harry schreef:Misschien ook handig om te vermelden welke lampjes het zijn die moeten branden en later weer uit gaan? Immers, als je niet beter weet, dan mis je dat er een lampje stuk is...
Dat staat normaal gezien in je "gebruikshandleiding" van de wagen. Daar kan je ook de verschillende soorten zien
Dat staat normaal gezien in je "gebruikshandleiding" van de wagen. Daar kan je ook de verschillende soorten zien
Gebruikersavatar
Speed
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 676
Lid geworden op: ma 05 okt 2009, 23:37
14
Roepnaam: Joost
Locatie: Zuid scharwoude

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Speed »

Weer een verhelderende uitleg Wouter! :tumbup
Volvo S40 2.0T 2001. Volvo 244 D6 1982. Volvo 144 1971
Afbeelding
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Harry »

Thijs schreef:Dat staat normaal gezien in je "gebruikshandleiding" van de wagen. Daar kan je ook de verschillende soorten zien
Dat weet ik ook wel, maar de handleiding ligt in de auto en ik zit nu achter de computer.... :D
Gebruikersavatar
Thijs
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1266
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 23:11
14
Model: V70
Bouwjaar: 1998
Roepnaam: Thijs
Locatie: België

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Thijs »

maar als je de wagen start (en al de lampjes ziet) ziet je volgens mij in de wagen (H)
Harry
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 710
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:26
14
Model: V50
Bouwjaar: 2004
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Harry »

Toch wil ik liever de lampjes die zouden moeten gaan branden uit m'n hoofd leren (dan hoef ik niet iedere keer de handleiding te pakken als ik de auto start), en in de warmte van de huiskamer gaat dat beter dan in de kou buiten in de auto (ja, het vriest hier weer). :vertag :D
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Wouter »

Leer hem uit je hoofd en bij twijfel pak je het lijstje er weer even bij. :-D

PS bewaar hem in het mapje waar ook de gebruikers handleiding in zit :tumbup

Groetjes Wouter
peukiemon
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 1113
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:03
14
Model: Andere
Bouwjaar: 2020
Roepnaam: Daniel
Locatie: Groningen

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door peukiemon »

Bij Dinant heeft waarschijnlijk de controlbox tussen de stoelen niet gewerkt.
Dit betwijfel ik, het zou misschien kunnen.
Ik heb zelf vorig jaar een beste klapper gemaakt daar ziet dinant's er nog goed bij uit.
Die van mij zat rondom in de kreukels en de deuren overlapten elkaar en stonden aan de bovenzijde open.
Toch zijn de airbags niet afgegaan, mede omdat de kreukelzone de impact dusdanig opving dat de vertraging niet werd gehaald waardoor de airbags niet afgaan.
Soms kan ergens met 30 op knallen en soms met 80 maar het zegt niets over hoe de vertraging op dat moment is.
Afbeelding
V40 rood 1.8 - '96 (Total-loss)
V40 Panama Yellow 2.0T - '00
Mitsubishi Outlander Invite+ 2.0 - '06
Lexus CT200H Ultimate Edition
Omleiding
1st Gear member
1st Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 01:50
14
Locatie: Middelburg

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Omleiding »

Goeie dit!!
Ik let er eigenlijk nooit zo op inderdaad, behalve op de remlichtcontrole omdat je die even moet intrappen :)
Naar mijn weten heb ik ook nooit een SRS lampie zien branden:) zal er morgen eens naar kijken :)

Misschien dat iemand op de NJ meeting mn S40 van 1996 uit kan lezen?
Mijn Webdagboek! Volvo S40 1.8i 1996
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Wouter »

UP DATE
devnullT4
5th Gear member
5th Gear member
Berichten: 702
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 21:49
14
Model: V40
Type: T4
Bouwjaar: 1999
Locatie: Rijswijk ZH

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door devnullT4 »

is een goeie, ga dit binnenkort eens allemaal na,

thanks Wouter :tumbup
Webdagboek V40 T4 - B4194T2 LPi - VERKOCHT!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Slick
Idle
Idle
Berichten: 31
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 11:19
14
Locatie: Stein lb

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Slick »

Gaat er ook een lampje branden als je remblokken versleten zijn?
Volvo V40 1.9td Ph1 1997 Blauw
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door krismazur »

(19)DSA controle, ik weet niet of deze aanblijft tot starten of dat deze uitgaat na controle systeem.
Gaat uit na starten van de motor :vertag
Just call me Kris

Afbeelding
Wouter
Veteraan
Veteraan
Berichten: 1737
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 19:20
14
Model: V70
Bouwjaar: 2000
Roepnaam: Wouter

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door Wouter »

krismazur schreef:(19)DSA controle, ik weet niet of deze aanblijft tot starten of dat deze uitgaat na controle systeem.
Gaat uit na starten van de motor :vertag
Punt geupdated.

Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
krismazur
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 6662
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 19:20
14
Model: XC90
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Kris
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: VEILIGHEIDSCONTROLE

Bericht door krismazur »

krismazur schreef:(19)DSA controle, ik weet niet of deze aanblijft tot starten of dat deze uitgaat na controle systeem.
Gaat uit na starten van de motor :vertag
Moet wel toevoegen dat er Phase I betreft
Just call me Kris

Afbeelding
Plaats reactie