Pagina 2 van 2

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: do 08 jan 2015, 08:42
door testkees
((dat zou je denken, maar een ankerplaat 'buig' je echt niet zomaar even weg.. dat is bijna 1 cm dik staal. :O

De ankerplaat is dat blikken beschermkapje van 0,7 mm tussen je fusee en je remschijf, deze is zo met de hand te verbuigen, aan de onderzijde is de speling maar nihil, als he daar voorzichtig een schroeven draaier tussen steek kan je hem een paar mm naar achter drukken :tumbup

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: do 08 jan 2015, 08:52
door TijnSV40
testkees schreef:((dat zou je denken, maar een ankerplaat 'buig' je echt niet zomaar even weg.. dat is bijna 1 cm dik staal. :O

De ankerplaat is dat blikken beschermkapje van 0,7 mm tussen je fusee en je remschijf, deze is zo met de hand te verbuigen, aan de onderzijde is de speling maar nihil, als he daar voorzichtig een schroeven draaier tussen steek kan je hem een paar mm naar achter drukken :tumbup
oohh wacht.. ik zat met het anker zelf in mijn hoofd.. die buig je niet zomaar. Die ankerplaat misschien wel, alleen zit daar het probleem niet.

Het lijkt er echt op alsof de remschijf ovaal is geworden en daardoor tegen het anker aanloopt..

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: do 08 jan 2015, 09:23
door testkees
een remschijf wordt toch niet zomaar ovaal, de speling tussen de remschijf en de remklauw is inderdaad rond één mm, je zou de schijf rond kunnen laten draaien
(of roest er af) of een andere schijf (kopen/Lenen) om te testen

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: do 08 jan 2015, 09:56
door TijnSV40
testkees schreef:een remschijf wordt toch niet zomaar ovaal, de speling tussen de remschijf en de remklauw is inderdaad rond één mm, je zou de schijf rond kunnen laten draaien
(of roest er af) of een andere schijf (kopen/Lenen) om te testen
Nee, dat leek mij dus ook.. Maar dan is dus op de een of andere manier het remanker richting de schijf gekomen, alleen hoe dat kan is me een raadsel, want zoals eerder al gezegd; dat spul is gemaakt om te blijven zitten waar het zit... En ik rij er al een jaar of 3 mee en heb er nooit problemen mee gehad.

:wtf

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:48
door testkees
Ik zou alles los maken en gangbaar maken :think

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: do 08 jan 2015, 11:50
door volvoS40
Het word oud en het kan stuk.... Niets is onmogelijk.

[ Geplaatst met iPhone ] Afbeelding

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: do 08 jan 2015, 12:44
door ivovdgrift
Het zou ook nog zo kunnen zijn dat ze na het vervangen van het lager niet goed het wielnaaf schoongemaakt hebben. Hierdoor kan daar een laagje roest op zitten, waardoor je remschijf niet perfect glad op je lager aansluit. Dan kan je dus hebben dat hij tegen je remklauw aanloopt. Gewoon even de boel loshalen, alles schoonborstelen/schuren en opnieuw monteren. Wie weet heb je geluk.

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: do 08 jan 2015, 15:16
door TijnSV40
ivovdgrift schreef:.... Wie weet heb je geluk.
Daar hoop ik op. Momenteel kan ik me even niet een andere auto veroorloven..

A.S zaterdag gaan we de boel maar es lostrekken en kijken wat we kunnen fixen..

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: do 08 jan 2015, 17:27
door myalexx
bij wiel wisselen wil het wel eens gebeuren dat je ankerplaat verbuigd..
gewoon even opkrikken wiel eraf en tussen schijf en plaat tussen kijken..

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: do 08 jan 2015, 19:00
door volvov4020t
Een lager draait altijd mee,zon antwoord had ik al verwacht,olo,behalve t
deel wat stil staat tov as/huis,denk dat dat de monteurs hiet t wel snappen

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: do 08 jan 2015, 19:01
door myalexx
volvov4020t schreef:Een lager draait altijd mee,zon antwoord had ik al verwacht,olo,behalve t
deel wat stil staat tov as/huis,denk dat dat de monteurs hiet t wel snappen
een lager bromt, zelf gehad.
als ik op de snelweg reed leek het alsof ik in een vliegtuig zat :P

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: vr 09 jan 2015, 12:51
door TijnSV40
myalexx schreef:
volvov4020t schreef:Een lager draait altijd mee,zon antwoord had ik al verwacht,olo,behalve t
deel wat stil staat tov as/huis,denk dat dat de monteurs hiet t wel snappen
een lager bromt, zelf gehad.
als ik op de snelweg reed leek het alsof ik in een vliegtuig zat :P
Het wiellager is al (preventief en eigenlijk zonder goede reden) vervangen. Nu achteraf blijkt dus dat het niet het lager was waar speling op zat, maar alleen de fusee.. Ook die is vervangen, speling is nu weg, maar het geluid is er nog steeds.

Ankerplaat is het zeker niet, de remschijf loopt aan tegen het remanker..

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: za 10 jan 2015, 15:27
door TijnSV40
Vanmorgen is Richard hier geweest om er samen naar te kijken:

Remmerij gedemonteerd, borsteltje er overheen en alles weer gemonteerd. Rondje gereden, nog steeds een gons te horen. Deze gons kwam in rond de 3000-3500rpm, leek niet snelheids afhankelijk.

Vervolgens reservewiel die rechtsvoor zat gewisseld met rechts achter. Rondje gereden, gons weg...

Broodje gegeten, Richard is naar huis gegaan en ik ben nog een rondje gaan rijden, gons is gewoon weg :wtf

Dan komt bij mij de vraag boven: mijn eigen banden zijn 205/45/16, reservewiel is 175/65/15. Als de omtrek of rolsnelheid verschild, kan het dan niet zo zijn dat de diff daarop reageert met geluid geven ? Ik heb ze niet letterlijk naast elkaar gezet om te kijken of er verschil in diameter in zit, zal je best kunnen berekenen, alleen ken ik die berekening niet (ff zoeken op google).

Maar dat zou nog het enige zijn waar ik op kom.

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: za 10 jan 2015, 15:36
door krismazur
TijnSV40 schreef:Vanmorgen is Richard hier geweest om er samen naar te kijken:

Remmerij gedemonteerd, borsteltje er overheen en alles weer gemonteerd. Rondje gereden, nog steeds een gons te horen. Deze gons kwam in rond de 3000-3500rpm, leek niet snelheids afhankelijk.

Vervolgens reservewiel die rechtsvoor zat gewisseld met rechts achter. Rondje gereden, gons weg...

Broodje gegeten, Richard is naar huis gegaan en ik ben nog een rondje gaan rijden, gons is gewoon weg :wtf

Dan komt bij mij de vraag boven: mijn eigen banden zijn 205/45/16, reservewiel is 175/65/15. Als de omtrek of rolsnelheid verschild, kan het dan niet zo zijn dat de diff daarop reageert met geluid geven ? Ik heb ze niet letterlijk naast elkaar gezet om te kijken of er verschil in diameter in zit, zal je best kunnen berekenen, alleen ken ik die berekening niet (ff zoeken op google).

Maar dat zou nog het enige zijn waar ik op kom.
205/45r16 lijkt te laag
Juiste maat is 205/50r16 mag ook 205/55r16 monteren
Maar of dat invloed heeft op dif?
Misschien wel bij automaat

[ Geplaatst met Android ] Afbeelding

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: za 10 jan 2015, 15:42
door TijnSV40
205/45r16 lijkt te laag
Juiste maat is 205/50r16 mag ook 205/55r16 monteren
Maar of dat invloed heeft op dif?
Misschien wel bij automaat

[ Geplaatst met Android ] [ Afbeelding ]

Dit was de maat die erop zat toen ik hem kocht. Ik heb toen alle 4 de banden vervangen in de zelfde maat.

Mijn auto is overigens geen automaat. En daarnaast gaat het me om het verschil tussen mijn band en de reserve band. Dat als die op de vooras zitten, of dat een probleem is. Maar sinds dat ik op de vooras nu weer 2 de zelfde baat banden heb zitten en het geluid weg is, begin ik me af te vragen of het niet daarmee te maken heeft.

Re: metaal schrapend geluid bij optrekken

Geplaatst: ma 12 jan 2015, 12:04
door Smoker
Aandrijfas : altijd zelfde maat banden.
Vandaar mijn vraag over je reserve wiel :whistle