Pagina 2 van 5

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 20:24
door Geert T4
Hmm, volgens mij is het zo dat er een bepaalde hoeveelheid brandstof wordt gevoegd bij de hoeveelheid lucht die binnen komt. Als die lucht makkelijker naar binnen kan stromen en er dus ietsje meer naar binnen kan zal in theorie meer brandbaar mengsel naar binnen gaan, dus meer vermogen. De LMM meet immers die hoeveelheid lucht en bepaald de hoeveelheid extra brandstof die daarbij moet, toch? Het is theorie, of je het voelt? tja...rollenbank...
Waar zit die choke trouwens? :-D

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 22 jul 2009, 23:20
door DinanT
V3lv3T schreef:Er zit toch een choke in de auto die de luchttoevoer regelt...?
Choke zit niet op auto;s met injectiemotor Velvet. En daarmee smoor je alleen de luchttoevoer voor een iets rijker mengsel totdat de motor een beetje op temperatuur is... als je hem dan nog gebruikt verzuipt de motor bijna...

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: ma 27 jul 2009, 11:53
door R.O.B
Morgen gaat de wagen op de rollerbank, waarbij de custom luchtfilterbehuizing ook wordt getest. Iemand nog gedachtes erover kijkend naar de punten die in de eerste berichten staan?
Naderhand is namelijk makkelijk praten :vertag

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: ma 27 jul 2009, 13:12
door Geert T4
Ik ben erg benieuwd of verschil te meten is. Waar gaat die op de rollenbank?

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: ma 27 jul 2009, 14:00
door R.O.B
Bij die van Goes: http://www.tovami.com/

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 29 jul 2009, 09:08
door Ronald Rijnbout
Had ook zoiets gedaan bij mijn Alfa 155.Ik had de luchtinlaat(slang) van een 145QV geplaatst(nog geen 3 euro bij de dealert)Paste presies en scheelde behalve het geluid toch ook nog een dot vermogen (voor het gevoel dan)

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 29 jul 2009, 18:53
door R.O.B
28-07-09
De wagen is in Goes op de rollerbank geweest. Dezelfde als laatst. Zie ook Webdagboek V40 1.8 2003.

Afbeelding
Afbeelding

Mbt de behuizing: de Custom luchtfilterbehuizing is gemeten en er is een keer zonder luchtfilter gemeten.
De waarden die gemeten zijn, zijn op de wielen. Hiervoor 2 omrekenfactoren (ORF), zie ook: Meting Goes.

Code: Selecteer alles

                                     Grafiek             ORF1       ORF2       Gemiddeld           Verschil
Standaard fabriek                                                              122,0pk  170,0Nm
Standaard rollerbank                 102,0pk  143,7Nm    120,0pk    124,4pk    122,2pk  171,5Nm    0,2pk  1,5Nm
Ferrita cat-back RVS sportuitlaat    102,8pk  144,2Nm    120,9pk    125,3pk    123,1pk  172,9Nm    1,1pk  1,4Nm
Custom luchtfilterbehuizing          106,4pk  151,9Nm    125,2pk    129,3pk    127,3pk  177,9Nm    4,2pk  5,0Nm
Zonder luchtfilter                   106,9pk  151,8Nm    125,8pk    129,9pk    127,8pk  177,9Nm    0,5pk  0,0Nm
Erbij                                  4,4pk    8,2Nm                            5,3pk    7,9Nm
Het koppel is in Excel op meerdere manieren uitgerekend en de meest logische waarden heb ik genomen. Hierbij heb ik waarden moeten gebruiken die ik uit de grafiek heb afgelezen.
Het koppel wat er dus bij staat, moet dan ook met een 'korreltje zout' worden genomen.
De custom behuizing werkt goed, omdat de custom behuizing met en zonder luchtfilter niet veel meer uitmaakt. Deze is dan ook meegevallen :tumbup .
Het lijkt er dus op dat de punten die in de eerste post staan geloofwaardig zijn.

Nadat de behuizing is gemeten op de rollerbank, heb ik nog een paar foto's gemaakt van het huidige luchtfilter.
Deze behuizing is er dus uitgegaan:
Afbeelding

Als ik naar het luchtfilter kijk, doet het me weer vermoeden dat er een vlak is wat gebruikt wordt (blauw):
Afbeelding

Wat ik dus denk dat het de lucht door dit vlak gaat (blauw):
Afbeelding

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 29 jul 2009, 19:05
door V3lv3T
En R.O.B. wat kost zo'n behuizing voor de forummers :P

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 29 jul 2009, 19:34
door R.O.B
Inclusief of exclusief BTW :vertag
Je bedoelt een groupbuy :D

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: wo 29 jul 2009, 19:35
door V3lv3T
Exclusief BTW natuurlijk, daar doen we hier niet aan :vertag

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: do 30 jul 2009, 10:28
door R.O.B
Je bedoelt gewoon de kosten om dit te maken? Een 2e handse luchtfilterbehuizing was ik 70 euro kwijt, maar goed dit ligt eraan waar je deze haalt. Verder heb ik kit gebruikt om 2 delen aan elkaar te maken. 2 PVC 90graden bochten die je bij een bouwmarkt haalt, even goed kijken naar de diameter, want deze past er dus echt goed in, alsof het ervoor gemaakt is :tumbup .
Verder heb je nog knutsel plezier nodig :-D

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: do 15 okt 2009, 20:13
door sjoerdb
dus als ik het goed begrijp:

je hebt een non-turbo 1.8 motor, waarbij 4 pk winst gehaald lijkt te zijn door het aanpassen van de luchtfilterbehuizing. het vermogen is gemeten op een rollenbank.

zou het nu zo zijn dat bij een turbo benzine of diesel motor er meer dan die 4 pk te halen zijn, doordat de hoeveelheid pk's al meer is?

ik wil voor mijn diesel zoeken naar verbeteringen van de motor, verbeteren van verbruik en hopelijk iets meer vermogen.

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: do 15 okt 2009, 20:38
door R.O.B
Yep, een 1.8 non turbo. De winst is gemeten op de rollerbank ter plekke. Eerst is de uitlaat gemeten, daarna heb ik de behuizing verwisseld zonder de accu los te koppellen en hierna is dus nog een meting gedaan. Het is zoals in het tabel staat. Voor de winst indicatie denk ik dat je procentueel moet rekenen. Dus misschien is het zoiets: 4,2/123,1 = 3,4%

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: do 15 okt 2009, 20:51
door schaefer
R.O.B schreef:Je bedoelt gewoon de kosten om dit te maken? Een 2e handse luchtfilterbehuizing was ik 70 euro kwijt, maar goed dit ligt eraan waar je deze haalt. Verder heb ik kit gebruikt om 2 delen aan elkaar te maken. 2 PVC 90graden bochten die je bij een bouwmarkt haalt, even goed kijken naar de diameter, want deze past er dus echt goed in, alsof het ervoor gemaakt is :tumbup .
Verder heb je nog knutsel plezier nodig :-D
Leuk projectje, vind 't wel een dure 4 pk :vertag :P Maar wel lekker knutselen en doen, ontspanningstherapie (H)
keep up the good work, zit er leuk uit. :tumbup

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: do 15 okt 2009, 20:58
door R.O.B
Onderdelen voor een auto zijn niet (altijd?) echt goedkoop. Maar wat dacht je wat een K&N filter kost :vertag .

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: do 15 okt 2009, 21:07
door Kees
Sorry,maar kan jullie uit de droom helpen, je krijgt GEEN vermogen erbij met alleen een luchtfilter open maken, zelfs zonder luchtfilter blijft het vermogen hetzelfde, het enige wat je wel merkt is dat de motor beter oppakt, maar dat is ook alles, wil je serieus meer vermogen, zul je zeker de computer moeten laten tunen, de uitlaat veranderen, eventueel ander nokkenassen en grotere injectoren, maar met dit zelfgebouwde opstelling wat wel mooi gemaakt is, krijg je jammer genoeg geen meer vermogen

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: do 15 okt 2009, 21:08
door V3lv3T
had mooi geweest trouwens als je nog een meting had met een bmc cda bijvoorbeeld :D

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: do 15 okt 2009, 21:12
door schaefer
Kees schreef:Sorry,maar kan jullie uit de droom helpen, je krijgt GEEN vermogen erbij met alleen een luchtfilter open maken, zelfs zonder luchtfilter blijft het vermogen hetzelfde, het enige wat je wel merkt is dat de motor beter oppakt, maar dat is ook alles, wil je serieus meer vermogen, zul je zeker de computer moeten laten tunen, de uitlaat veranderen, eventueel ander nokkenassen en grotere injectoren, maar met dit zelfgebouwde opstelling wat wel mooi gemaakt is, krijg je jammer genoeg geen meer vermogen
Ben wel benieuwd hoe je die 4 pk verklaart dan? Dezelfde rollerbank is gebruikt, alles hetzelfde etc. De vermogenswinst is idd minimaal maar deze komt wel ergens vandaag toch? Of het op de weg merkbaar is, is weer een tweede.

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: do 15 okt 2009, 21:13
door Kees
Zo ik gelezen heb heeft hij ook een sportuitlaat eronder hangen, die kan inderdaad voor die 4 pk zorgen :D

Re: Custom luchtfilterbehuizing

Geplaatst: do 15 okt 2009, 21:17
door schaefer
voor zover ik de tabel kan beoordelen heeft de ferita uitlaat etc. voor 1.1 pk of zoiets gezorg. Filterwinst is dus 4 - 1PK = 3 pk. Of interpreteer in de vermogenstabel dan zo verkeerd?