Pagina 2 van 5
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: wo 22 jul 2009, 20:24
door Geert T4
Hmm, volgens mij is het zo dat er een bepaalde hoeveelheid brandstof wordt gevoegd bij de hoeveelheid lucht die binnen komt. Als die lucht makkelijker naar binnen kan stromen en er dus ietsje meer naar binnen kan zal in theorie meer brandbaar mengsel naar binnen gaan, dus meer vermogen. De LMM meet immers die hoeveelheid lucht en bepaald de hoeveelheid extra brandstof die daarbij moet, toch? Het is theorie, of je het voelt? tja...rollenbank...
Waar zit die choke trouwens?
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: wo 22 jul 2009, 23:20
door DinanT
V3lv3T schreef:Er zit toch een choke in de auto die de luchttoevoer regelt...?
Choke zit niet op auto;s met injectiemotor Velvet. En daarmee smoor je alleen de luchttoevoer voor een iets rijker mengsel totdat de motor een beetje op temperatuur is... als je hem dan nog gebruikt verzuipt de motor bijna...
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: ma 27 jul 2009, 11:53
door R.O.B
Morgen gaat de wagen op de rollerbank, waarbij de custom luchtfilterbehuizing ook wordt getest. Iemand nog gedachtes erover kijkend naar de punten die in de eerste berichten staan?
Naderhand is namelijk makkelijk praten
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: ma 27 jul 2009, 13:12
door Geert T4
Ik ben erg benieuwd of verschil te meten is. Waar gaat die op de rollenbank?
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: ma 27 jul 2009, 14:00
door R.O.B
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: wo 29 jul 2009, 09:08
door Ronald Rijnbout
Had ook zoiets gedaan bij mijn Alfa 155.Ik had de luchtinlaat(slang) van een 145QV geplaatst(nog geen 3 euro bij de dealert)Paste presies en scheelde behalve het geluid toch ook nog een dot vermogen (voor het gevoel dan)
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: wo 29 jul 2009, 18:53
door R.O.B
28-07-09
De wagen is in Goes op de rollerbank geweest. Dezelfde als laatst. Zie ook
Webdagboek V40 1.8 2003.
Mbt de behuizing: de Custom luchtfilterbehuizing is gemeten en er is een keer zonder luchtfilter gemeten.
De waarden die gemeten zijn, zijn op de wielen. Hiervoor 2 omrekenfactoren (ORF), zie ook:
Meting Goes.
Code: Selecteer alles
Grafiek ORF1 ORF2 Gemiddeld Verschil
Standaard fabriek 122,0pk 170,0Nm
Standaard rollerbank 102,0pk 143,7Nm 120,0pk 124,4pk 122,2pk 171,5Nm 0,2pk 1,5Nm
Ferrita cat-back RVS sportuitlaat 102,8pk 144,2Nm 120,9pk 125,3pk 123,1pk 172,9Nm 1,1pk 1,4Nm
Custom luchtfilterbehuizing 106,4pk 151,9Nm 125,2pk 129,3pk 127,3pk 177,9Nm 4,2pk 5,0Nm
Zonder luchtfilter 106,9pk 151,8Nm 125,8pk 129,9pk 127,8pk 177,9Nm 0,5pk 0,0Nm
Erbij 4,4pk 8,2Nm 5,3pk 7,9Nm
Het koppel is in Excel op meerdere manieren uitgerekend en de meest logische waarden heb ik genomen. Hierbij heb ik waarden moeten gebruiken die ik uit de grafiek heb afgelezen.
Het koppel wat er dus bij staat, moet dan ook met een 'korreltje zout' worden genomen.
De custom behuizing werkt goed, omdat de custom behuizing met en zonder luchtfilter niet veel meer uitmaakt. Deze is dan ook meegevallen
.
Het lijkt er dus op dat de punten die in de eerste post staan geloofwaardig zijn.
Nadat de behuizing is gemeten op de rollerbank, heb ik nog een paar foto's gemaakt van het huidige luchtfilter.
Deze behuizing is er dus uitgegaan:
Als ik naar het luchtfilter kijk, doet het me weer vermoeden dat er een vlak is wat gebruikt wordt (blauw):
Wat ik dus denk dat het de lucht door dit vlak gaat (blauw):
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: wo 29 jul 2009, 19:05
door V3lv3T
En R.O.B. wat kost zo'n behuizing voor de forummers
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: wo 29 jul 2009, 19:34
door R.O.B
Inclusief of exclusief BTW
Je bedoelt een groupbuy
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: wo 29 jul 2009, 19:35
door V3lv3T
Exclusief BTW natuurlijk, daar doen we hier niet aan
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: do 30 jul 2009, 10:28
door R.O.B
Je bedoelt gewoon de kosten om dit te maken? Een 2e handse luchtfilterbehuizing was ik 70 euro kwijt, maar goed dit ligt eraan waar je deze haalt. Verder heb ik kit gebruikt om 2 delen aan elkaar te maken. 2 PVC 90graden bochten die je bij een bouwmarkt haalt, even goed kijken naar de diameter, want deze past er dus echt goed in, alsof het ervoor gemaakt is
.
Verder heb je nog knutsel plezier nodig
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: do 15 okt 2009, 20:13
door sjoerdb
dus als ik het goed begrijp:
je hebt een non-turbo 1.8 motor, waarbij 4 pk winst gehaald lijkt te zijn door het aanpassen van de luchtfilterbehuizing. het vermogen is gemeten op een rollenbank.
zou het nu zo zijn dat bij een turbo benzine of diesel motor er meer dan die 4 pk te halen zijn, doordat de hoeveelheid pk's al meer is?
ik wil voor mijn diesel zoeken naar verbeteringen van de motor, verbeteren van verbruik en hopelijk iets meer vermogen.
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: do 15 okt 2009, 20:38
door R.O.B
Yep, een 1.8 non turbo. De winst is gemeten op de rollerbank ter plekke. Eerst is de uitlaat gemeten, daarna heb ik de behuizing verwisseld zonder de accu los te koppellen en hierna is dus nog een meting gedaan. Het is zoals in het tabel staat. Voor de winst indicatie denk ik dat je procentueel moet rekenen. Dus misschien is het zoiets: 4,2/123,1 = 3,4%
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: do 15 okt 2009, 20:51
door schaefer
R.O.B schreef:Je bedoelt gewoon de kosten om dit te maken? Een 2e handse luchtfilterbehuizing was ik
70 euro kwijt, maar goed dit ligt eraan waar je deze haalt. Verder heb ik kit gebruikt om 2 delen aan elkaar te maken. 2 PVC 90graden bochten die je bij een bouwmarkt haalt, even goed kijken naar de diameter, want deze past er dus echt goed in, alsof het ervoor gemaakt is
.
Verder heb je nog knutsel plezier nodig
Leuk projectje, vind 't wel een dure 4 pk
Maar wel lekker knutselen en doen, ontspanningstherapie
keep up the good work, zit er leuk uit.
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: do 15 okt 2009, 20:58
door R.O.B
Onderdelen voor een auto zijn niet (altijd?) echt goedkoop. Maar wat dacht je wat een K&N filter kost
.
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: do 15 okt 2009, 21:07
door Kees
Sorry,maar kan jullie uit de droom helpen, je krijgt GEEN vermogen erbij met alleen een luchtfilter open maken, zelfs zonder luchtfilter blijft het vermogen hetzelfde, het enige wat je wel merkt is dat de motor beter oppakt, maar dat is ook alles, wil je serieus meer vermogen, zul je zeker de computer moeten laten tunen, de uitlaat veranderen, eventueel ander nokkenassen en grotere injectoren, maar met dit zelfgebouwde opstelling wat wel mooi gemaakt is, krijg je jammer genoeg geen meer vermogen
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: do 15 okt 2009, 21:08
door V3lv3T
had mooi geweest trouwens als je nog een meting had met een bmc cda bijvoorbeeld
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: do 15 okt 2009, 21:12
door schaefer
Kees schreef:Sorry,maar kan jullie uit de droom helpen, je krijgt GEEN vermogen erbij met alleen een luchtfilter open maken, zelfs zonder luchtfilter blijft het vermogen hetzelfde, het enige wat je wel merkt is dat de motor beter oppakt, maar dat is ook alles, wil je serieus meer vermogen, zul je zeker de computer moeten laten tunen, de uitlaat veranderen, eventueel ander nokkenassen en grotere injectoren, maar met dit zelfgebouwde opstelling wat wel mooi gemaakt is, krijg je jammer genoeg geen meer vermogen
Ben wel benieuwd hoe je die 4 pk verklaart dan? Dezelfde rollerbank is gebruikt, alles hetzelfde etc. De vermogenswinst is idd minimaal maar deze komt wel ergens vandaag toch? Of het op de weg merkbaar is, is weer een tweede.
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: do 15 okt 2009, 21:13
door Kees
Zo ik gelezen heb heeft hij ook een sportuitlaat eronder hangen, die kan inderdaad voor die 4 pk zorgen
Re: Custom luchtfilterbehuizing
Geplaatst: do 15 okt 2009, 21:17
door schaefer
voor zover ik de tabel kan beoordelen heeft de ferita uitlaat etc. voor 1.1 pk of zoiets gezorg. Filterwinst is dus 4 - 1PK = 3 pk. Of interpreteer in de vermogenstabel dan zo verkeerd?