Pagina 2 van 2

Re: BG: na starten klinkt benzinemotor als een dieselmotor

Geplaatst: vr 06 aug 2010, 14:12
door R.O.B
Je zegt dat het niet in Vadis staat en het verhaal is voor mij een beetje moeilijk te volgen, maar ik heb een toch een poging gedaan om het in Vadis te vinden:
Afbeelding
Heeft het niet met het 4e/5e plaatje te maken?

Re: BG: na starten klinkt benzinemotor als een dieselmotor

Geplaatst: vr 06 aug 2010, 14:27
door heze
Beste Rob,

Ik heb daar inderdaad ook een tijdje naar zitten staren, maar er staat in de uitleg dat de makeringspunten corresponderen met de inkepingen. Op de foto doen ze dat juist niet. Op zijn minst verwarrend dus.

Ook zegt dit alleen maar iets over de uitlijning tussen de inkeping in het deksel en de buitenste ring van het tandwiel. De binnenste ring kan dan nog steeds 10 graden verdraaien (dit is de ruimte die de variabele kleptiming heeft om de nokkenas zelf bij te stellen).

Bedankt voor je toevoeging, maar ik kom er dus nog steeds niet helemaal uit. Is er een forumlid die toevallig monteur bij Volvo is die me dit kan vertellen?

Bedankt alvast!

Re: BG: na starten klinkt benzinemotor als een dieselmotor

Geplaatst: vr 15 okt 2010, 19:17
door heze
Beste mensen,
Om de kennis te delen zet ik hier het antwoord op mijn eigen vraag neeR:

Het ratelen komt door de poulie van de inlaatnokkenas. Op deze poulie zit een mechanisme voor variabele kleptiming. Het komt vaker voor dat dit gaat ratelen, naarmate de kilometers verstrijken...

Dit ratelen wordt bijna altijd veroorzaakt door deze poulie of de actuator die deze poulie aanstuurt. Bij mij dus de poulie zelf...

Deze poulie kost (15 okt 2010) 145 euro.

Stampende motor...

Geplaatst: ma 20 dec 2010, 22:32
door sniperv
Voor de experts onder ons: Ik vind het zo lijken dat mijn 2.0 uit '99 klinkt alsof het een diesel is.... Oftewel ik vind hem nogal stampen stationair.

Iemand enig idee wat deze klachten zouden kunnen betekenen? Dacht zelf iets van bobine, bougies of in die richting....

Re: Stampende motor...

Geplaatst: di 21 dec 2010, 10:50
door Haporta
staan ze ook wel om bekend he, dat ze een bijna dieselachtig geluid produceren.
Dit komt omdat het een lange slag motor is, en dus stampen ze, betekend wel veel koppel :tumbup

Re: Stampende motor...

Geplaatst: di 21 dec 2010, 11:59
door sniperv
Haha ja je hoort me ook niet klagen over het vermogen hoor. Maar goed om te weten dat er dus misschien niks aan de hand hoeft te zijn

mijn 2.0T is net een Diesel bij stationair lopen

Geplaatst: za 23 apr 2016, 00:26
door wbeetje
ik vind dat mijn S40 2.0T 160 pk uit 2000 behoorlijk zwaar geluid geeft, trilt ook een beetje zo'n beetje overal. Hij loopt verder prima, snel in sprint, vooral vanaf zo'n 4000 toeren. Top vorige week uitgeprobeerd, 220 op teller en hij wilde nog meer.

Wat zou het kunnen zijn, vooral als ie stationair loopt ie dus veel te zwaar lijkt het wel, maar je merkt het alleen in de auto. Buiten en als je de motorkap open hebt, hoor ik niks geks.

Ik zat zelf aan de motorsteunen te denken, maar als die niet goed meer zouden zijn, zou de motor bij gas geven toch alle kanten op moeten bewegen, dit is niet het geval. :think

Re: mijn 2.0T is net een Diesel bij stationair lopen

Geplaatst: za 23 apr 2016, 00:54
door volvoS40
Heb het zelfde een beetje, nu brommen ze ook wel iets meer dan de non turbo's

Re: mijn 2.0T is net een Diesel bij stationair lopen

Geplaatst: za 23 apr 2016, 13:09
door Hansje
eerste verdachte, motor- en versnellingsbakophanging/steunen.

Heb het met de witte ook gehad en allemaal vervangen, niet alleen voor de dreun/trilling en nu is het weg.

Ik voelde en zag het zelfs in mijn stuurwiel,

het hoeft het niet te zijn maar de kans is het grootst, visuele controle is lastig....

de wagens worden steeds ouder en zal je ook steeds meer tegen vervanging aanlopen,

komt goed, lekker de tijd nemen en zoeken..

Hans

Re: mijn 2.0T is net een Diesel bij stationair lopen

Geplaatst: zo 24 apr 2016, 13:27
door sjoerdb
Om te testen of uit te sluiten, auto op de handrem, motorkap open en vanaf de zijkant kijken naar reactie van motorblok, iemand anders die je vertrouwd de auto proberen weg te rijden in eerste of achteruit versnelling. Zo kun je kijken of je blok zwaar weg kantelt of niet. Tegen stoep randje kan ook werken.