Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Benzine specifiek gerelateerde onderwerpen
Plaats je auto/motor gegevens in het eerste bericht
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door w.rusman »

lijkt me handig om de haynes manual er even op na te slaan

Meestal staat daar wel in hoe je je krukas en nokkenassen blokkeert doormiddel van speciaal gereedschap (dat ze ook beschijven en aangeven hoe je het kan maken)
op een bepaalde stand zodat je kleppentiming goed staat. en natuurlijk voelermaten om je speling in te stellen :P

verder natuurlijk meteen even je d-riem vervangen als je toch alles al open hebt liggen ;)
Nissan micra K12
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Ik heb bij een andere auto ooit de koppakking vervangen, maar dat is alweer een aantal jaar geleden en was een Toyota.

Gereedschap is geen probleem, echter wil ik zeker weten dat ik de juiste stappen neem.
w.rusman
3rd Gear member
3rd Gear member
Berichten: 369
Lid geworden op: za 09 okt 2010, 22:02
13
Model: Andere
Bouwjaar: 2003
Locatie: Leeuwarden

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door w.rusman »

standaard gereedschap is meestal niet zo'n probleem, alleen om het hele systeem vast te zetten op een bepaalde stand heb je vaak een aantal handige hulpmiddeltjes nodig in de vorm van bijvoorbeeld een gebogen pen die door een pulley heen in een uitsparing in het blok valt.

Verder zul je je blok steeds een aantal graden verder moeten draaien en daarna blokkeren om de speling per klep in te kunnen stellen, dus iets van een gradenmeter of iets dergelijks zul je ook nodig hebben.

Ik dacht dat de haynes manual (of een link) hier ergens op het forum staat, en anders even zoeken in de "bekende kanalen" :D
Nissan micra K12
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Ik hoor het al, ik moet het werk niet onderschatten. Gelukkig heb ik even de tijd, ik kan de auto van mijn ouders een paar weken lenen aangezien ze op vakantie gaan.

Ik ga op zoek naar een Haynes manual. Hopelijk kan ik het digitaal vinden. Daarna inschatten wat ik nodig heb en of ik iemand met meer kennis in huis moet halen, of dat ik het toch zelf kan :)
Gebruikersavatar
Kuip
5th Gear 1000rpm member
5th Gear 1000rpm member
Berichten: 1999
Lid geworden op: zo 02 jan 2011, 22:06
13
Model: V70
Type: T4
Bouwjaar: 2011
Roepnaam: Feiko
Locatie: Uithoorn

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Kuip »

Haynes manual kan je in de link van volgende topic downloaden:

http://volvo40forum.nl/forum/viewtopic.php?f=35&t=921
Volvo V40 Europa Nordic 1.8 (122 Pk), juni 2004 Webdagboek
Volvo V70 Limited Edition T4 (180 Pk), juni 2011, MY2012 Webdagboek
Cadillac SixtyTwo 6-window sedan, 30 juli 1959 Webdagboek

Afbeelding
killer1
Idle
Idle
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 08 jul 2011, 11:13
12
Model: V40
Type: 1.8
Bouwjaar: 1997
Locatie: Herentals (Belgie)

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door killer1 »

Er word ook aangeraden nieuwe bouten te gebruiken voor het monteren van de nieuwe kop.
sdirkx

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door sdirkx »

De vraag is even of je zo snel alles binnen hebt.
PS: De Magnecor kabels worden overigens custom/handgemaakt. Vandaar dat dat 1-2 weken duurt.
Waar woonde je nou?
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Ah, ok. Dat wist ik niet (van die levertijd). Ik woon in Amersfoort.

Op zich heb ik er dus niet heel veel haast mee. Morgen haal ik de kop op en ik ga morgen even langs de dealer om de bobine's en de onderdelen voor de kop te bestellen (o.a. nieuwe bouten en de koppakking).
Dodo-tje
4th Gear member
4th Gear member
Berichten: 454
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 19:56
14
Model: V40
Type: 1.9D 102pk
Bouwjaar: 2003
Roepnaam: Erik
Locatie: Amersfoort

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Dodo-tje »

Huh? Amersfoort? Ik dacht dat jij in Baarn woonde! :O

Hoezo de levertijd van de bougie kabels? Die liggen toch gewoon bij de dealer, of in het centrale magazijn?

Ga je de dingen ophalen bij Rima in Druten? Daar komt mijn uitlaat vandaan en is een prima zaak wat mij betreft!
sdirkx

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door sdirkx »

Kabels heeft hij besteld van Magnecor, niet de standaard. :-D
Pag 1: http://www.volvo40forum.nl/forum/viewto ... 51#p160151
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Even een korte statusupdate: de kop moest nog van het donorblok afgeschroefd worden en dat zal ergens deze week gebeuren. Ik vermoed dat ik pas in de loop van volgende week kan beginnen..
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

En vandaag de kop kunnen ophalen. Tenminste, laten ophalen. Volgens de persoon die hem opgehaald heeft, is de kop in goede staat en hoeft hij hoogstwaarschijnlijk niet gevlakt te worden. Ik denk dat ik zondag ga beginnen met uitbouwen. Ik laat het nog even weten.
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Inderdaad, kop eraf. Niet het hele blok. Helaas was het onderblok beschadigd van de motor waar ik de kop van heb gevonden. Anders had ik inderdaad een motorwissel uitgevoerd: en makkelijker, en interessanter, aangezien dat blok slechts 82.000 km gelopen had.

Ik kan overdekt werken. Sterker nog: ik heb een garage met een brug tot mijn beschikking en eigenlijk alle soorten gereedschap dat ik denk nodig te gaan hebben. Echter weet ik niet of ik iedereen kan uitnodigen daarheen te komen als ik er aan ga werken. De garage is van een familielid, en ik weet niet of hij het op prijs stelt dat er (voor hem) onbekenden langs komen.
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Update: de kop is schoongemaakt en is in keurige staat. De vlakte van de kop is ook nagemeten en die is perfect. Dat scheelt allemaal weer enorm.

Morgen de overige onderdelen ophalen bij de Volvo dealer en dan ga ik er zondag aan beginnen.

Ik had eigenlijk nog wel een vraag: uit de diagnose kwam naar voren dat de bobine's ook "doorsloegen". Maar ik vraag me af hoe dat kan. Een bobine kan toch niet echt verslijten (geen bewegende delen). Het lijkt mij dat ze of goed werken, of stuk zijn. Of heb ik het daar mis?
sdirkx

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door sdirkx »

Volgens mij kun je die dingen alleen goed testen met een scope. Weet je hoe ze tot die conclusie zijn gekomen?
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Nee, helaas was ik niet in staat de auto zelf op te halen en toen mijn broertje mijn auto opgehaald heeft, was de monteur niet aanwezig om het te kunnen vertellen (het was al half 6...). Aan de telefoon vertelden ze me dat de bougiekabels en bobines 'doorsloegen'.

Ik zou het ze nog kunnen navragen hoe ze het gemeten hebben.
sdirkx

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door sdirkx »

De kabels kunnen overslaan of niet goed meer geleiden. De bobines kunnen door scheurtjes ook overslaan. Misschien was het idee meer om ze (deels) preventief beiden te vervangen.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door myalexx »

Is de brandstof druk goed, bougies goed, stationair regelklep goed, bougie kabels goed ?

die kunnen zorgen voor onstabiel lopen.
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Christopher_T4

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door Christopher_T4 »

Nieuwe bougies, nieuwe kabels, nieuwe bobines.

Daarnaast moet ik morgen eerst maar eens voelen hoe erg dat is. Ik weet in ieder geval dat dit niet iets is wat ik zelf niet kan opsporen en op kan lossen.
myalexx
Supporting Member
Supporting Member
Berichten: 4746
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 16:11
14
Model: V60
Type: D4
Bouwjaar: 2015
Roepnaam: Alex
Locatie: Waterland

Re: Loopt onregelmatig, klep verbrand?

Bericht door myalexx »

Mijn auto doet ook raar met kou ( vorig jaar winter last gehad, wist alleen niet wat het was )
Bij mij is het bijna zeker de brandstofdrukregelaar.

welke ik ook ga vervangen eind van de maand.

we horen morgen wel hoe en wat.

Ik ben ieder geval super blij voor je dat hij grotendeels weer heel is :tumbup :tumbup
( op dit kleine dingetje na dan )
Genuine Volvo – There is no substitute
Volvo V60 D4 AUT '15
Volvo V40 T4 AUT '02 Heico Edition
Volvo S40 T4 AUT '98
Plaats reactie