Pagina 13 van 13

Re: Alles over de ruitenwisser voor en achter

Geplaatst: za 22 jan 2022, 22:12
door MarcO
De beste man is sinds 2018 niet meer actief....
Hier de oplossing.. https://volvo40forum.nl/forum/viewtopic ... 66#p264866

Re: Alles over de ruitenwisser voor en achter

Geplaatst: wo 26 jan 2022, 21:26
door SjorS40
MarcO schreef: za 22 jan 2022, 22:12 De beste man is sinds 2018 niet meer actief....
Hier de oplossing.. https://volvo40forum.nl/forum/viewtopic ... 66#p264866


:sleeping goeiemorgen Sjors :jerry

Bedankt! Grappig genoeg had ik het al opgelost op dezelfde manier! Gewoon logisch nadenken :tumbup

Re: Alles over de ruitenwisser voor en achter

Geplaatst: zo 13 feb 2022, 15:44
door volvoruijter
Ik heb een probleem met de achterwisser van mijn V40 uit 1999. Ik heb veel reacties uit dit topic en elders op internet gecheckt, maar het is nog niet helemaal gelukt om het probleem op te lossen maar ik denk wel dat ik er bijna ben.

De ruitensproeier achter werkt gewoon, de hendel lijkt ook te werken want als ik hem inschakel hoor ik wel het relais voorin klikken, en aan de achterkant bij de kabel van de ruitenwisser meet ik wel gewoon 12 volt.

Als ik handmatig met een kabel 12 volt op bruin (zwart) en groen (rood) zet dan gaat de wisser wel draaien.
Als ik de wisser een klein beetje laat draaien door er handmatig 12 volt op te zetten, totdat ie bijvoorbeeld halverwege is, en vervolgens het kabeltje van de auto aansluit dan maakt de wisser z'n rondje wel gewoon af.
Afbeelding

Ik meet dus 12 volt op de kabel die uit de auto komt, niet de hele tijd, maar ongeveer elke 10 sec net als hoe vaak de wisser wist:
Afbeelding
Afbeelding


Het zal dus iets met de massa (zwart) zijn? Dat kwam ik althans tegen in dit topic, maar ik begrijp niet wat ik er nog kan doen om dat te fixen, als de massa "slecht is"

Ik heb deze kabels hier gecheckt op kabelbreuk maar deze zijn allemaal tiptop in orde:
Afbeelding
Heb ook gekeken naar de kabel binnen in de auto onder bekleding van de hemel maar is ook prima.

Zou het hem in de behuizing/plug van deze kabel zitten? De kabel die uit de auto komt?
Afbeelding

Re: Alles over de ruitenwisser voor en achter

Geplaatst: wo 16 feb 2022, 18:25
door LorenzoV40
Hallo ,
Ik heb je tekst een aantal malen gelezen en je foto's bekeken .

Maar je hebt dus op de ruitenwisser 3 kabels , dus ik vermoed 2x + en 1 - ( massa) ,
Dus de bruin is volgens je meting dan de massa en de groene de + en zwarte dan ook + zijn ,
Kan idd wel want je hebt 2 standen op de ruitenwisser ( ik althans op men Ph2 ) dus interval of continue .

Maar je zegt als je manueel 12v op de motor zet de ruitenwisser wel zijn ( programma ) doet .
En als je halfweg stopt met manueel 12v te geven en je dan via auto de ruitenwisser in werking zet hij zijn rondje of programma afwerkt .
dan vermoed ik het niks met je massa zal zijn want dan gaat hij na manueel 12 v erop te zetten ook verder dan niks doen .
Ik weet niet of de ruitenwissers ook via de ecu gestuurd worden of hoe de ruitenwisser weet in welke positie hij staat bij in en uitschakelen.
als je vermoed dat het je massa is kan je dit uiteraard wel testen en dit is gewoon brugje leggen tussen je aansluiting van je motorconnector en de connector wat dus uit auto komt en dit enkel voor je 12v + en je massa bv van je auto te nemen met ander kabeltje .

verder kan ik u verloopig niet helpen !

Re: Alles over de ruitenwisser voor en achter

Geplaatst: wo 16 feb 2022, 21:51
door MarcO
Ik heb het schema er even bijgepakt van een phase 1. Deze heeft geen CEM en wordt dus door relais aangestuurd en die zit onder het dashbord links onder het stuur.
Aansturing vindt plaats door 3 draden waarvan er 2 de + zijn. Blauw-wit is de constante spanning en Blauw-rood de geschakelde. Dit is dan op de stekker van de auto gezien. Draadkleuren van de motor heb ik helaas niet. De zwart is inderdaad de -. Kans bestaat dat het een motor is met koolborstels die versleten zijn. Er zit ook nog een schakeling in het motorhuis.