Hier ook een 2.0 fase 2 zonder turbo maar met motorproblemen.
Jaartje geleden koppakking vervangen, kop laten vlakken en kleppen afgesteld. Zelf weer afgemonteerd met de nodige issues / steile learning curve. Distrubutieriem zet ik er ondertussen blindelings op
Heb ook het VVT syndroom gehad met tikkende VVT hub, maar bij de laatste afstelling is dat probleem nu (volgens mij) verholpen.
Tips voor distributieriem vervangen: 1 daar hoeft de multiriem pulley dus eigenlijk niet voor van de krukas af, bij mij past de distributieriem er net langs. 2 Na veel trial en error ben ik van mening dat je eigenlijk de distributieriem op juiste spanning met een losse inlaat-, en uitlaat nokkenas tandwiel moet zetten (want: spieloos). Daarna pas, na wat heen en weer tornen om spanning in riem te verdelen, mbv de nokkenas locking tool op bakzijde de tandwielen vast zetten (met krukas op juiste positie uiteraard). Dit heeft bij mij iig het tikken van de vvt verholpen. Daardoor nu nog dus wel een VVT hub over, iemand interesse?
Nu naar mijn probleem; op 1 januari tijdens wat langere tocht stotteren van motor, met als resultaat dat op de terugweg ik max. 60km/uur kon rijden. Bij 80 / 100 enorm schokken van de motor, vooral wanneer de motor belast wordt (meer inspuiting als je een helling op rijd bijv.). Dit is zowel op benzine als op LPG. Lijkt het meest op dat de motor op minder dan 4 pitten loopt. Ergo conclusie; zoeken in ontstekingsproblemen.
Uitlezing ODB2: P0340 nokkenas sensor
Vervangen:
Nokkenas sensor - zelfde probleem - ook bedrading doorgemeten. 5 volt op voeding, had ik ergens teruggevonden en variabel 5 volt op de sensor. (klopt dit?)
Bremi bobines voor Volvo, beide met onbekende history - zelfde probleem. De Bremi hebben erin gezeten bij de oververhitte motor (koppakking issue)
Bougies vervangen voor Bosch (geschikt voor LPG)- zelfde probleem, misschien iets verbeterd
Computer meermaals gereset door accupolen los te halen. Merk dat de motor zich wel opnieuw inleert, maar probleem blijft.
DTC resetten lost het probleem ook niet op, P0340 komt weer terug.
Ik zit te twijfelen of ik nog geld wil investeren in 'nieuwe' bobines/kabels' of dat ik dit gebakje maar naast de anderen op de sloop zal zetten
Is er nog iets anders waar ik naar kan kijken? Hoe kan ik bv bobines doormeten, wie weet de (interne) weerstand die deze moeten hebben?